|
Titel
1
|
Ap fr. sprog
Almen sprogforståelse på FG i grundforløbet 2025
I klassens skema står der ap latin, ap dansk, ap fr sprog
Formål:
Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå̊ viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Stoffet skal perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd, grammatik og europæisk sproghistorie.
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, samt i egne tekster
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Det faglige indhold er:
- grammatisk terminologi og analysefærdighed, sproglig praksis
- elevernes egen tekstproduktion
- elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
Latindelen omfatter desuden:
- morfologi og forholdet mellem kasus og ledfunktion, herunder forskel på analytisk og syntetisk sprog orddannelse i sproghistorisk sammenhæng, herunder stammer og affikser
- græsk i latin og latin i moderne fremmedsprog, herunder latins bidrag til de moderne videnskabssprog og til låne- og fremmedord i almindelighed
Omfang: ca. 75 normalsider
Evaluering: Forløbet afsluttes med en todelt prøve.
Latin evalueres med en skriftlig elektronisk prøve af 60 minutter, der afholdes i den sidste ap la lektion med fokus på morfologi, syntaks og sproghistorie.
Dernæst afholdes en mundtlig prøve på 20 minutter uden forberedelse, hvor eleven
præsenterer sin selvproducerede tekst og fremlægger, hvordan eleven har inddraget emner fra undervisningen kreativt i tekstproduktionen. Eleven skal i den forbindelse kunne formulere sig metasprogligt om tekstens indhold og om sproglige områder fra undervisningen.
Prøvens anden del har et grammatisk fokus. Her præsenteres eleven for en dansk helsætning, som skal analyseres både morfologisk og syntaktisk.
I forbindelse med sin grammatiske gennemgang af teksten lægges der vægt på, at eleven benytter de latinske grammatiske betegnelser.
Der gives en samlet vurdering af elevens præstation
Materiale
Undervisningen tager udgangspunkt i relevante kapitler fra Gottschalk, Rasmus et. al., Sprogenes Verden - Grundbog til Almen Sprogforståelse, Gyldendal 2013 og de tilhørende opgaver og øvelser på bogens hjemmeside, korte uddrag fra Sprog på Spil, af Hermann, Mette, et. al., Gyldendal 2020 og Ind i Sproget af Bjerre, Birgitte, et. al., Systime ibog, samt elevernes egne tekster.
|