Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Fredericia Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 FG-01 sa (FG-01 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 0 - Grundforløb
Forløb 0 - GRUNDFORLØB 2025
I KØN, FAMILIE OG POLITIK I DANMARK
Beskrivelse af forløb:
Grundforløbet har I haft i jeres grundforløbsklasser nedenstående er det fælles pensum, som I gerne skulle have været igennem. Forløbet omhandler køn, familie og politik i Danmark set ud fra en sociologisk, økonomiske og politisk vinkel.
Temaer i forløbet:
- Ligestilling mellem kønnene
- Kønsroller
- Socialiseringsformer
- Familietyper
- Marslows behovspyramide
- Udbud og efterspørgsel
- Det økonomiske kredsløb
- Velfærdsmodeller
- De klassiske ideologier
- Ideologiske forgreninger
- Værdi- og fordelingspolitik
- Partierne
- Molins model
- Den politiske dagsorden
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Pensum:
- Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen, Luk Samfundet Op, Columbus, 3. udgave, 2017, s. 12-23, 30-35, 174-179, 190-192, 205-208, 110-121, 123, (38 sider)
- Tobias Pultz: Debat: Nej, kønnet er ikke en social konstruktion (3 sider)
- Kvalvik, Kristoffer, Køn, indkomst og geografi: Her er vælgernes vigtigste dagsordener, Altinget, https://www.altinget.dk/artikel/163051-koen-indkomst-og-geografi-her-er-vaelgernes-vigtigste-dagsordener?fbclid=IwAR28VY-JUJxYaqgXZREyS8WEjdhUbQMMlhPfgNDHZXkD_ZYIMGpZ3hbmqtA (2 sider)
Sidetal i alt = 43 sider
Arbejdsformer:
- Elevoplæg
- Gruppearbejde
- Læreroplæg
- Skriveøvelse
- mm.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585770678",
"T": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585770678",
"H": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585770678"
}