Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Fredericia Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 FG-02 sa (FG-02 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb 2025
I grundforløbet i samfundsfag vil I stifte bekendtskab med fagets redskaber (metoder), materialer og hovedområder. I dette forløb vil vi derfor både beskæftige os med politik, økonomi og sociologi.
Forløbet belyser ligestilling ud fra grundlæggende sociologiske, økonomiske og politologiske begreber. Der er desuden fokus på fagets metoder og udførelse af egne undersøgelser, bl.a. interview og informationssøgning. Et yderligere sigte er at oplyse om begrebet plagiat, som det erfaringsmæssigt er nødvendigt at adressere allerede i grundforløbet.
Aktuelle nyheder inddrages løbende og der arbejdes med at få alle koblet på brug af daglige politiske nyheder
Følgende fagbegreber er gennemgået:
Fra sociologi:
- (køns)roller, normer, grupper, familietyper, socialisering (herunder multisocialiseringsmodellen)
Fra økonomi:
- markedsmekanismen, udbud/efterspørgsel, Marslows behovspyramide, det økonomiske kredsløb
- de tre aktører i velfærdstrekanten + de tre klassiske velfærdsmodeller
Fra politologi:
- de klassiske ideologier og deres kobling til velfærdsmodellerne
- danske politiske partier og politisk debat, fordelings- og værdipolitik
- parti- og vælgeradfærd: Molins model, den politiske dagsorden
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brøndum, Peter. Hansen, Thor.: Luk samfundet op! Grøn 3. udgaven, Columbus. Købt 35 stk. 28.10.19.; sider: 12-16, 30-35, 39-43, 110-114, 118-121, 123, 174-179, 205-208
-
Digital Dannelse 2
-
Coffee Shop Game - Play it Online at Coolmath Games
-
Skema Velfærdsstatsmodeller.docx
-
Skema ideologier.docx
-
Arbejdsspørgsmål 19.09.25 lektion 8.docx
-
Samf grundforløn materiale lektion 9.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585775718",
"T": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585775718",
"H": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585775718"
}