Holdet FG-06 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Fredericia Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2025 FG-06 sa (FG-06 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 - Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 - Grundforløb

Forløb 0 - GRUNDFORLØB 2025
I KØN, FAMILIE OG POLITIK I DANMARK

Beskrivelse af forløb:
Grundforløbet har I haft i jeres grundforløbsklasser nedenstående er det fælles pensum, som I gerne skulle have været igennem. Forløbet omhandler køn, familie og politik i Danmark set ud fra en sociologisk, økonomiske og politisk vinkel.

Temaer i forløbet:
- Ligestilling mellem kønnene
- Kønsroller
- Socialiseringsformer
- Familietyper
- Marslows behovspyramide
- Udbud og efterspørgsel
- Det økonomiske kredsløb
- Velfærdsmodeller
- De klassiske ideologier
- Ideologiske forgreninger
- Værdi- og fordelingspolitik
- Partierne
- Molins model
- Den politiske dagsorden

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
-  velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-  kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
-  anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Pensum:
- Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen, Luk Samfundet Op, Columbus, 3. udgave, 2017, s. 12-23, 30-35, 174-179, 190-192, 205-208, 110-121, 123,  (38 sider)
- Tobias Pultz: Debat: Nej, kønnet er ikke en social konstruktion (3 sider)
- Kvalvik, Kristoffer, Køn, indkomst og geografi: Her er vælgernes vigtigste dagsordener, Altinget, https://www.altinget.dk/artikel/163051-koen-indkomst-og-geografi-her-er-vaelgernes-vigtigste-dagsordener?fbclid=IwAR28VY-JUJxYaqgXZREyS8WEjdhUbQMMlhPfgNDHZXkD_ZYIMGpZ3hbmqtA (2 sider)

Sidetal i alt = 43 sider

Arbejdsformer:  
- Elevoplæg
- Gruppearbejde
- Læreroplæg
- Skriveøvelse
- mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer