Holdet FG-01 bi (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Fredericia Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2025 FG-01 bi (FG-01 bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellen
Titel 2 Kost og sundhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellen

0.1 Cellebiologi(Grundforløb)
Formål
Formålet med forløbet er, at du får viden om livets mindste enhed: cellen - og introduceres for biologifaget.
Igennem en øvelse med mikroskopering (laves i NV), er det meningen at du skal opøves i brugen af mikroskopet og fremstillingen af præparater, samt almindelige retningslinjer i laboratoriet. Du skal også trænes i at notere iagttagelser, diskutere metodeovervejelser og (gen)introduceres til genren journal.

Faglige mål fra læreplanen
Du skal kunne:
  - Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
   - Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
   - Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Indhold/kernestof fra læreplanen
Du skal opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber gennem arbejdet med:
   - Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser.
   - Biokemiske processer: fotosyntese, respiration

Mål for den enkelte elev
Du skal arbejde frem mod at kunne:
  - forklare hvad en levende organisme er.
  - kende forskel på eukaryote og prokaryote cellers opbygning og funktion.
  - forklare forskelle i opbygning og funktion af de vigtigste elementer i plante-,dyre og bakterieceller, herunder forklare fotosyntese og respiration.
  - forklare opbygning og funktion af cellemembranen, samt hvordan forskellige stoffer kommer ind og ud af cellen.
  - læse og lave notater til naturvidenskabelige fagtekster.
  - vælge den mest hensigtsmæssige notatteknik blandt flere mulige.
  - lave en naturvidenskabelig journal på baggrund af forsøg og øvelser

vigtige begreber
Cellekerne, kernemembran, DNA, kromosomer, mitokondrier, grønkorn/kloroplaster, ribosomer, ER, ER+ribosomer, vakuoler, plasmid, cellemembran, cellevæg, fotosyntese,  

Pensum:
   -Egebo, Lone Als: Biologi til tiden. 1.udg. Nucleus 2005 s. 14-15, 122-123,
   -Hindkjær, Per m.fl.: Cellebiologi -
Transportprocesser over en cellemembran
● Hindkjær, Per m.fl.: Biologi på tværs. 1. udg. Nucleus, 2000
○ Cellemembran og transportprocesser s. 22-24
● Høgslund, Niels og Signe: Liv - Grundbog i biologi 1.udg. Lindhardt & Ringhof s. 35-36.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Formålet med forløbet er, at du får viden om sammenhængen mellem din kost og dit helbred. Igennem en øvelse med kostanalyse skal du bruge din viden om energiforbrug, energifordeling, næringsindhold, næringsstoffernes opbygning, funktion og nedbrydning i fordøjelsen til at undersøge, hvor sund din kost er.

Faglige mål fra læreplanen
Du skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
- formulere dig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Indhold/kernestof fra læreplanen
Du skal opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber gennem arbejdet med:
- makromolekyler: herunder overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner.
- enzymer: overordnet opbygning og funktion.
- fysiologi: herunder et udvalgt organsystems opbygning og funktion.

Mål for den enkelte elev
Du skal arbejde frem mod at:
- Kunne forklare hvad energibehov, energiindtag, energiforbrug og BMI samt THR er.
- Kunne forklare hvilke typer af næringsstoffer, der er i maden
- Kunne forklare kulhydraters opdeling og opbygning.
- Kunne forklare opdeling og opbygningen af mættede og umættede fedtsyrer.
- Kunne forklare opbygningen af protein..
- Kunne forklare, hvordan de forskellige næringsstoffer påvirker kroppen ved indtagelse.
- Kunne gøre rede for kostrådene og inddrage viden fra biologi til at begrunde anbefalingerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer