Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Fredericia Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 FG-01 nv (FG-01 nv, FG-01 nv bi, FG-01 nv fy, FG-01 nv ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV bio
NV-Biologi
Forløbet er opdelt i to delelementer
1. Bæredygtig energiforsyning.
2. Bæredygtig fødevareproduktion og adgang til rent drikkevand.
Fokus ligger altså omkring begrebet bæredygtighed og læner sig op af FN's verdensmål.
Fokuspunkter
Vandets kredsløb og vand som forudsætning for liv
Kroppens og cellers behov for og forbrug af vand
Abiotiske forhold: Ilt, pH, næringssaltindhold (Randdal parken)
Biotiske forhold: Bakterievækst i Uricult (Randdal parken)
Celletyper og cellens organeller
Membranprocesser: Osmose og diffusion
Kulstofkredsløbet og indvirkningen fra afbrænding, respiration og fotosyntese
Enzymer og enzymatisk nedbrydning i fødevareproduktion samt optimale forhold for enzymer.
Du skal kunne:
Kende til vandets kredsløb og vands betydning for levende organismer.
Kende forskel på saltvand og ferskvand.
Kunne give konkrete eksempler på, hvad vi mennesker bruger vand til.
Kunne forklare sammenhænge mellem fødevareproduktion og vand.
Kende til hvorledes fødevareproduktion kan påvirke vores drikkevand i negativ retning.
Kende til vandkvalitetskrav for drikkevand.
Vide hvordan man kan teste vandkvalitet i forhold til egnethed som drikkevand.
Kunne udføre målinger af pH, ilt, bakterie tal (kimtal) og næringssalte (ammonium, nitrat, nitrit, fosfat).
Forklare opbygningen af plante og dyreceller, samt forskellen på de to celletyper.
Fremstille et præparat og anvende et mikroskop til at undersøge cellemateriale.
Bruge visualiseringsmodeller i naturvidenskab herunder modeller af cellen.
Kunne forklare begreberne osmose og diffusion, samt give eksempler fra naturen og dagligdags liv hvor disse to processer spiller en rolle.
Forklare hvad der sker med en celle i en hypo-, hyper- og isotonisk opløsning.
Kende til kulstofkredsløbet på et overordnet niveau og forstå hvorledes kulstof kan indgå i både organiske og uorganiske molekyler.
Kunne forklare hvordan kuldioxid og afbrænding af fossilt brændsel, kan medvirke til drivhuseffekten.
Kunne forklare planters betydning for kulstofkredsløbet og forklare betydningen af fotosyntese og respiration i forhold til optag og afgivelse af kuldioxid.Kunne give eksempler på enzymer og deres virkning i forhold til fødevareproduktion.
Kunne redegøre for en generel model for en enzymproces.
Vide hvordan enzymer grundlæggende er opbygget.
Give eksempler på faktorer der er af betydning for enzymprocesser.
Eksperimenter:
Feltundersøgelse af vandkvalitet (Randdal parken)
Mikroskopering af celler
Osmose i kartofler
Kan planter påvirke drivhuseffekten?
Enzymet pektinase- mere saft fra æbler
Pensum
Bjulver & Frandsen: NV-biologi 2024. 4.udg. Fredericia Gymnasium 2019 s. 1-36
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Elektrolyse I
|
27-08-2025
|
|
Journal feltundersøgelse
|
27-08-2025
|
|
Elektrolyse af vand II
|
04-09-2025
|
|
Påvisning af CO2
|
04-09-2025
|
|
journal mikroskopi
|
05-09-2025
|
|
Udledes der CO2 i en forbrænding?
|
10-09-2025
|
|
Journal Forsøg Opvarmning af vand
|
11-09-2025
|
|
Journal Brændværdi fyrfadslys
|
23-09-2025
|
|
Journal Forsøg Solceller
|
30-09-2025
|
|
Carbon capture - virker det?
|
01-10-2025
|
|
Journal fotosyntese forsøg
|
06-10-2025
|
|
Rapport Nyttevirkningen ved opvarmning af vand
|
09-10-2025
|
|
Journal Pectinase
|
23-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV - fy
Naturvidenskab på tværs
- Kvantitative/kvalitative variable og eksperimenter - Enheder og symboler
- Matematiske modeller og visualiseringsmodeller - Det kontrollerede eksperiment, herunder: Den uafhængige, den afhængige og den kontrollerede variabel. Opbygning af eksperimenter (hypotese, fremgangsmåde, data, databehandling, konklusion). Reproducerbarhed - Usikkerhed på målinger
- Enheder i beregninger
- Antal betydende cifre i resultater
- Grænser for videnskab
Nv-fysik
Forløbet er delt op i to dele
1. Bæredygtig energiforsyning
2. Bæredygtig fødevareproduktion og adgang til rent drikkevand
Fysikfaglige begreber
- Energi
- Effekt
- Potentiel energi
- Specifik varmekapacitet
- Hvilestofskifte for mennesker, Menneskets energiforbrug
- Bæredygtig energiforsyning (alternative energikilder)
- Nyttevirkning
Forsøg i fysik
- Løb op ad trapper
- Forsøg med opvarmning af vand
- Brændværdi for fyrfadslys
- Effekten af en solcelle
- Nyttevirkning ved opvarmning af vand
- Energiindhold i batterier
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Nv-kemi 2025
NV-Kemi
Forløbet er opdelt i to delelementer
1. Bæredygtig energiforsyning med fokus på carbondioxid.
2. Bæredygtig adgang til rent drikkevand.
Fokuspunkter
Bohrs atommodel og det periodiske system
-Ædelgasreglen og dannelse af kovalente bindinger i molekyler
-Kemitrekanten
-Tilstandsformer
-Påvisning af CO2 med henholdsvis mættet kalkvand og BTB
-Elektronegativitet og vand som polært molekyle
-Bestemmelse af saltindhold i saltvand
-Polaritet og opløselighedsforhold
-Afstemning af reaktionsskemaer
Eksperimenter
Elektrolyse af vand (I)
Elektrolyse af vand (II)
Påvisning af CO2
Udledes der CO2 i en forbrænding af fossilt brændstof?
Carbon capture- virker det?
Carbon capture – er det effektivt?
A. Sammenhængen imellem tilsat AgNO3 og saltkonc.(I) B. Sammenhængen mellem tilsat AgNO3 og saltkonc.(II)
(Kan man rense en saltvandsprøve ved destillation?)
Læst Materiale
Toft: NV-kemi 2023. Fredericia Gymnasium 2023
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585877667",
"T": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585877667",
"H": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585877667"
}