Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Fredericia Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 FG-01 id (FG-01 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion og boldbasis
I introduktion og boldbasis har der været arbejdet med diverse introduktionsaktivteter, herunder introduktionslege og klassesamarbejde, introduktion til styrketræning samt introduktion til forskellig idræt gennem foreninger.
Boldbasis oversættes i dette forløb til boldtilvænning og spilforståelse, der kan overføres til kaosspil som fodbold, håndbold, basket mv.
Eleverne skal efter forløbet er slut mestre færdigheder som
- løbemønstre
- taktiske forståelse
- udnyttelse af rum
- samarbejde
- kommunikation
- placeringsevne samt evnen til at læse spillet
- udvise spilforståelse bl.a. ved at gøre sig spilbar og søge de frie rum i forskellige kaosspil
Teori-praksis kobling
I teori-praksis-koblingen skal eleverne
- overveje hvad der kendetegner kaosspil, net/vægspil, slagspil og træfspil samt hvad der gør sig gældende for forskellige afprøvede spil
- kunne forklare om den livgivende kamp med afsæt i egne spil
- have kendskab til de 3 fortolkninger af fairplay
- have kendskab til de forskellige parametre i spilhjulet
- kunne forklare tekniske og taktiske elementer samt spilbarhed og kommunikation til enkelte afprøvede spil
Pensum: 75-88 i Idræt C, Systime, 2011,
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585921520",
"T": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585921520",
"H": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585921520"
}