Holdet FG-01 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Fredericia Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2025 FG-01 id (FG-01 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og boldbasis

I introduktion og boldbasis har der været arbejdet med diverse introduktionsaktivteter, herunder introduktionslege og klassesamarbejde, introduktion til styrketræning samt introduktion til forskellig idræt gennem foreninger.

Boldbasis oversættes i dette forløb til boldtilvænning og spilforståelse, der kan overføres til kaosspil som fodbold, håndbold, basket mv.

Eleverne skal efter forløbet er slut mestre færdigheder som
- løbemønstre
- taktiske forståelse
- udnyttelse af rum
- samarbejde
- kommunikation
- placeringsevne samt evnen til at læse spillet
- udvise spilforståelse bl.a. ved at gøre sig spilbar og søge de frie rum i forskellige kaosspil

Teori-praksis kobling
I teori-praksis-koblingen skal eleverne
- overveje hvad der kendetegner kaosspil, net/vægspil, slagspil og træfspil samt hvad der gør sig gældende for forskellige afprøvede spil
- kunne forklare om den livgivende kamp med afsæt i egne spil
- have kendskab til de 3 fortolkninger af fairplay
- have kendskab til de forskellige parametre i spilhjulet
- kunne forklare tekniske og taktiske elementer samt spilbarhed og kommunikation til enkelte afprøvede spil

Pensum: 75-88 i Idræt C, Systime, 2011,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer