Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Fredericia Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 FG mu/1 (FG mu/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hittet, rytmik og instrumentkendskab
FORMÅL
I dette forløb skal vi i gang med musikfaget. I bliver introduceret til 'de musikalske parametre' og vi begynder at analysere og spille musik.
I analysen af musik ser vi på 'hittet', hvor vi primært fokuserer på formen. Vores analyser sammenligner vi med 'hitskabelonen'.
I den praktiske musikudfoldelse arbejder vi med rytmik, sang, groove-sammenspil og I introduceres til rytmegruppens instrumenter: trommer, bas, guitar og keyboard.
MÅL
Analyse:
Du skal grundlæggende kende forskel på de forskellige musikalske parametre.
Du skal kunne lave en formanalyse af en popsang og kende de enkelte formleds funktioner.
Du skal kunne gennemgå hitskabelonen og finde ud af, om en popsang har denne form.
Rytmik:
Du skal kunne indgå i en fælles puls og udvikle en fornemmelse for de forskellige underdelinger og modrytmer.
Du skal kunne aflæse et basalt grooveskema.
Praktisk musik:
Du skal kunne indgå opmærksomt og koncentreret i sang og introduceres til tromme, bas, guitar og keyboard.
Der arbejdes med hvilken rolle det enkelte instrument har i sammenspil.
INDHOLD
Analyse:
Forskellige lytteeksempler: Arvo Pärt: Spiegel im spiegel, African Tribe, Strauss: Also Sprach Zarathustra
Selvvalgte hits + Patina: "Flammer rammer"
Marstal og Jaeger: "Hitskabelonen"
Fibiger m.fl. "Form" fra "Rockmusik i tid og Rum"
Rytmik: puls, underdelinger, betoninger, med og modrytmer, grooveskema
Praksis: diverse sange fra sangbog. 3 st. "When your around" og "I saved the word"
Thomas Helmig: "Jeg tar imod" sang og sammenspil. Prøver at spille i mindre grupper
Prince: 1999
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585971119",
"T": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585971119",
"H": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72585971119"
}