Holdet 1h id/2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Fredericia Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2025 1h id/2 (1h id/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Studieplan rytmisk opvarmning
Forløbet “Rytmisk opvarmning” i 1.HF har fokus på, at eleverne får en teoretisk indsigt i fordelene ved at varme op før en idrætsaktivitet. Eleverne skal i starten af forløbet således udføre simple tests, gennemføre et lærerstyret opvarmningsprogram for derefter at udføre testene igen. Vi snakker i den forbindelse om validitet af tests, hvilke parametre man skal tage hensyn til, når man udfører tests, samt eventuelle fejlkilder.
Efterfølgende er fokus på, at eleverne i grupper skal sammensætte og undervise resten af holdets elever i deres egne rytmiske opvarmningsprogrammer.
Ved slutningen af dette forløb tilstræbes det derfor, at eleverne kan:
Udføre øvelserne i opvarmningsprogrammet i takt til den valgte musik med start på første taktslag
Vise korrekt udførsel af øvelserne f.eks strakte arme og korrekt brug af benene i et fejesving, energi i hoppesekvenserne samt strakte arme og ben i sprællemænd, skihop etc.
Sammensætte et progressivt opvarmningsprogram, som gradvist bliver hårdere, og dermed giver mere varme samt hurtigere processer i kroppen. Man må ikke lægge for hårdt ud, da det kan resultere i skader. Samtidigt må programmet dog heller ikke være så lidt udfordrende, at man ikke får varmen af at udføre det.
Demonstrere fysisk og teknisk kapacitet: Alle elever i opvarmningsgruppen skal således kunne deltage i ALLE dele af opvarmningsprogrammet selv.
Teoretisk materiale:
”Idræt C – Teori i praksis” s. 71-72 og 90-95.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer