Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Fredericia Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 1h/mu (1h mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hittet, rytmik og instrumentkendskab
FORMÅL
I dette forløb skal vi i gang med musikfaget. I bliver introduceret til 'de musikalske parametre' og vi begynder at analysere og spille musik.
I analysen af musik ser vi på 'hittet', hvor vi primært fokuserer på formen. Vores analyser sammenligner vi med 'hitskabelonen'.
I den praktiske musikudfoldelse arbejder vi med rytmik, sang, groove-sammenspil og I introduceres til rytmegruppens instrumenter: trommer, bas, guitar og keyboard.
MÅL
Analyse:
Du skal grundlæggende kende forskel på de forskellige musikalske parametre.
Du skal kunne lave en formanalyse af en popsang og kende de enkelte formleds funktioner.
Du skal kunne gennemgå hitskabelonen og finde ud af, om en popsang har denne form.
Rytmik:
Du skal kunne indgå i en fælles puls og udvikle en fornemmelse for de forskellige underdelinger og modrytmer.
Du skal kunne aflæse et basalt grooveskema.
Praktisk musik:
Du skal kunne indgå opmærksomt og koncentreret i sang og introduceres til tromme, bas, guitar og keyboard.
Der arbejdes med hvilken rolle det enkelte instrument har i sammenspil.
INDHOLD
Analyse:
Forskellige lytteeksempler: Arvo Pärt: Spiegel im spiegel, African Tribe, Strauss: Also Sprach Zarathustra
Selvvalgte hits + Patina: "Flammer rammer"
Marstal og Jaeger: "Hitskabelonen"
Fibiger m.fl. "Form" fra "Rockmusik i tid og Rum"
DR: Mesterlære, sangskrivning med Tim Christensen (TV-udsendelse)
Rytmik: puls, underdelinger, betoninger, med og modrytmer, grooveskema
Praktisk: dagens sang
Thomas Helmig: "Jeg tar imod"
Prince: 1999
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Sammenspil og sang
Sammenspil som en del af den daglige undervisning i hele forløbet
Vi har sunget diverse enstemmige sange fra sangbogen og flerstemmige sange for at træne flerstemmighed og hvad kor kan gøre ved en sang.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Klassisk musikhistorie tematiseret
Klassisk musikhistorie fra gregoriansk sang til wienerklassik. Tematiseret med fokuspunkter: Nodelæsning,(Gregoriansk sang) flerstemmig sang, Polyfoni/homofoni. Instrumentgrupper i symfoniorkester, intervalnavne, dur/mol skalaer. Dur/mol akkorder, rondoform, programmusik, sonatesatsform, m.m.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Temadag: Michael Jackson og udtryksfeldt
Temadag:
Intro til Motown og Jackson 5: Hvad er det Michael Jackson kommer fra?
- Intro til pladeselskabet Motown
- Intro til begrebet "udtryksfeldt"
- Motown i historisk og politisk perspektiv
Sang og spil: Man in the Mirror
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Blues og rock'n roll
Mål:
At kunne identificere en blues ud fra form, harmonik, melodik og tekst. Pege på blå toner.
Ligeledes at forstå sammenhængen mellem blues og den tidlige rock'n roll som grundlag for udviklingen af den musik vi hører idag. Vi introduceres til formskema med Elvis sangen "Sound dog" og diskuterer hvad der er nyt/gammelt i rock'n roll i forhold til blues. Forløbet kobles sammen med det vi har lært om akkorder og skalaer indtil nu.
Vi prøver i praksis at lave en hjemmelavet blues.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamensforberedelse
Opsamling på pensum og eksamensemne. Sammenspil til eksamen
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72606066177",
"T": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72606066177",
"H": "/lectio/201/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72606066177"
}