Holdet 1h mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Fredericia Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2025 1h/mu (1h mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hittet, rytmik og instrumentkendskab
Titel 2 Sammenspil og sang
Titel 3 Klassisk musikhistorie tematiseret
Titel 4 Temadag: Michael Jackson og udtryksfeldt
Titel 5 Blues og rock'n roll
Titel 6 Soul - eksamensemne
Titel 7 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hittet, rytmik og instrumentkendskab

FORMÅL
I dette forløb skal vi i gang med musikfaget. I bliver introduceret til 'de musikalske parametre' og vi begynder at analysere og spille musik.
I analysen af musik ser vi på 'hittet', hvor vi primært fokuserer på formen. Vores analyser sammenligner vi med 'hitskabelonen'.
I den praktiske musikudfoldelse arbejder vi med rytmik, sang, groove-sammenspil og I introduceres til rytmegruppens instrumenter: trommer, bas, guitar og keyboard.

MÅL
Analyse:
Du skal grundlæggende kende forskel på de forskellige musikalske parametre.
Du skal kunne lave en formanalyse af en popsang og kende de enkelte formleds funktioner.
Du skal kunne gennemgå hitskabelonen og finde ud af, om en popsang har denne form.

Rytmik:
Du skal kunne indgå i en fælles puls og udvikle en fornemmelse for de forskellige underdelinger og modrytmer.
Du skal kunne aflæse et basalt grooveskema.

Praktisk musik:
Du skal kunne indgå opmærksomt og koncentreret i sang og introduceres til tromme, bas, guitar og keyboard.
Der arbejdes med hvilken rolle det enkelte instrument har i sammenspil.

INDHOLD
Analyse:
Forskellige lytteeksempler: Arvo Pärt: Spiegel im spiegel, African Tribe,  Strauss: Also Sprach Zarathustra
Selvvalgte hits + Patina: "Flammer rammer"
Marstal og Jaeger: "Hitskabelonen"
Fibiger m.fl. "Form" fra "Rockmusik i tid og Rum"
DR: Mesterlære, sangskrivning med Tim Christensen (TV-udsendelse)

Rytmik: puls, underdelinger, betoninger, med og modrytmer, grooveskema

Praktisk: dagens sang
Thomas Helmig: "Jeg tar imod"
Prince: 1999
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sammenspil og sang

Sammenspil som en del af den daglige undervisning i hele forløbet
Vi har sunget diverse enstemmige sange fra sangbogen og flerstemmige sange for at træne flerstemmighed og hvad kor kan gøre ved en sang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Klassisk musikhistorie tematiseret

Klassisk musikhistorie fra gregoriansk sang til wienerklassik. Tematiseret med fokuspunkter: Nodelæsning,(Gregoriansk sang) flerstemmig sang, Polyfoni/homofoni. Instrumentgrupper i symfoniorkester, intervalnavne, dur/mol skalaer. Dur/mol akkorder, rondoform, programmusik, sonatesatsform,  m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Temadag: Michael Jackson og udtryksfeldt

Temadag:
Intro til Motown og Jackson 5: Hvad er det Michael Jackson kommer fra?
- Intro til pladeselskabet Motown
- Intro til begrebet "udtryksfeldt"
- Motown i historisk og politisk perspektiv

Sang og spil: Man in the Mirror
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Blues og rock'n roll

Mål:
At kunne identificere en blues ud fra form, harmonik, melodik og tekst. Pege på blå toner.
Ligeledes at forstå sammenhængen mellem blues og den tidlige rock'n roll som grundlag for udviklingen af den musik vi hører idag. Vi introduceres til formskema med Elvis sangen "Sound dog" og diskuterer hvad der er nyt/gammelt i rock'n roll i forhold til blues. Forløbet kobles sammen med det vi har lært om akkorder og skalaer indtil nu.
Vi prøver i praksis at lave en hjemmelavet blues.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Soul - eksamensemne

FORMÅL:
Vi skal høre og analysere forskellige eksempler på Soul - sydstatssoul (Stax og Fame) - og se på den historiske, kulturelle kontekst for musikken. Forløbet skal gerne samle op på indholdet i den øvrige undervisning, så de forskellige analysetilgange fra tidligere kommer i spil og udvikles.

MÅL:
Du skal kunne analysere de fire numre med særligt henblik på form, instrumentation (sound), med/modstemme, vokalt udtryk, groove og samlet udtryk.
Du skal kunne sætte de fire numre ind i en historisk kontekst - dels i forhold til soul generelt, men også i forhold til henholdsvis sydstatssoul og Motown.

INDHOLD:
Fra Jakob Jensen og Thomas Hammer: Soul - sort musik i 1960'erne (udleveret kopi):
"Den sorte musik og plademarkedet" (16-17)
"Soul og 1960'erne" (18-21)
"Sydstatssoul" (23-28)
"Aretha Franklin" (57-58)
"Motown - the Sound of Young America" (82-83)
"Motowns klassiske periode 1963-67" (88-98)

Musikalsk analyse:
Form
https://docs.google.com/document/d/1V-fUDjTZFFLksO32sm0l2dcwiIjd7mbsY3GH92OXfMs/edit
Med. og modstemmer
https://docs.google.com/document/d/1VTkrtk-82eLl8LHS_zyHuENBu0YKWdjJT-p-5DHC9JU/edit#
Groove
https://docs.google.com/document/d/1fq8iygFJQvXNK1tUUVzQED0u0vEJzER5D6UwWQFoPxg/edit#
Sound (kun instrumentation)
https://docs.google.com/document/d/1LULQpLb1hVxWalNv9YCkrL5nnG1rrlbACW4rua37lU0/edit#


Analysenumre:
Eddie Floyd: Knock on Wood
Aretha Franklin: Respect
James Brown:"I got you(I feel good)
Four Tops: It's the Same Old Song




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition og eksamensforberedelse

Opsamling på pensum og eksamensemne. Sammenspil til eksamen
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer