Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/i - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jonas Wolter
Hold
2022 HI/i (
1i HI
,
2i HI
,
3i HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Antikkens samfund og styreformer
Titel 2
DHO - Vikingetiden
Titel 3
Dansk middelalder og renæssance
Titel 4
Fra enevælde til revolution
Titel 5
Sydamerika - før og efter Columbus
Titel 6
Den industrielle revolution og den moderne verden
Titel 7
Danmark 1848-1920
Titel 8
Første verdenskrig
Titel 9
Mellemkrigstiden og Anden verdenskrig
Titel 10
Den kolde krig
Titel 11
Det moderne Kina – fra maoisme til markedsøkonomi
Titel 12
Israel-Palæstina konflikten
Titel 13
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Antikkens samfund og styreformer
Forløbet har omhandlet det antikke Grækenlands og i særdeleshed Romerrigets styreformer, herunder hvilke udviklinger og årsager, der lå til grund for styreformernes udvikling.
Et fokuspunkt har været overgangen fra republik til kejserdømme og den rolle senatet og militæret havde i Rom.
Eleverne har arbejdet projektorienteret ved at skulle lave en turistbrochure ud fra et kendt romersk bygningsværk og dets betydning i den romerske historie.
Indhold
Kernestof:
Kampen om historien
1g_historiekanon.docx
Note Intro Hvad er historie A i gymnasiet.pptx
Historie introtime_Böss.docx
stx_historie_a_2017.pdf
Historieintro time.pptx
Indfødsretsprøve 2022: Tag en gratis simulation af prøven.
Uddrag fra Det demente samfund.docx
Historie_hvad_rosborg.docx
Det antikke Grækenland_opsamling_1.docx
Grubb,Ulrikm.fl.: OVERBLIK, Gyldendal; sider: 21-30, 33-43
Antikken_grækenland_spr.doc
Om Athens demokrati.doc
Demokrati_oligarki.docx
Republikken_2.doc
Arbejdsark_kapitel_3_opgave_2.pdf
Cæsar og Augustus.docx
cæsar_kilder.pdf
romerske kejsere.pptx
Romerske kejsere - Wikipedia, den frie encyklopædi
gladiator (2).pdf
Projektopgave_turistfilm_rom.doc
dividedempire.jpg
Tidslinje_græsk antik.pdf
Romerigets_delingogudfordringer.doc
Romerrigets fald.docx
Antikkens styreformer_tip20.docx
romerriget_sammenbrud.pdf
Opsamling_romerriget_22.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO - Vikingetiden
Forløbet har omhandlet vikingetiden i Danmark, hvor udgangspunktet har været skabelsen af Danmark som samlet kongerige.
Eleverne har læst kilder og arbejdet projektorienteret i klarlæggelsen af levn fra vikingetiden og centrale faktorer i den tidlige middelalder.
I den forbindelse har vi metodisk arbejdet med betegnelserne levn og beretning samt kildekritiske overvejelser om skildringen af vikingerne i datiden og nutiden.
DHO forløbet har desuden indeholdt en introduktion til historiefagets metoder, kildeanalyse og skriftlighed. Begreber som historiesyn og historiebrug er eleverne også blevet introduceret for.
Opgaven på 6-8 sider har været efterfulgt af en mundtlig prøve.
Indhold
Kernestof:
Gundestrup-kedlen - Nationalmuseet
Guldhornene - Nationalmuseet
Solvognen - Enestående kultfund fra Bronzealderen - Nationalmuseet
Omstridt vikingeudstilling er en kæmpesucces for Nationalmuseet
valhalla.pdf
Danmarkstilblivelse.pptx
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 7-21, 306
Arbejdsspørgsmål til fortidens Jelling.docx
Fortidens Jelling
Lystlæsning: husk en god bog 😊
rep_dktilblivelse.docx
Kongerækken
Harald 1. Blåtand (958/959 - 986/967) - vikingekonge
Begreber i historisk metode.docx
Jonas Wolter_danmarkshistoriskgrundbog.pdf
viking_metode.pdf
Vikingetiden og historisk metode.docx
Historiebrug.docx
Historiebrug af vikingetiden
DHO_redegørelse.pdf
Skriftlighedsportal - DHO
Vikingetiden, 790-1050
Analyse af historiebrug.docx
litteraturliste_øv.docx
Ny bruger - MitID | Vejle Bibliotekerne
Opgaveformuleringer_DHO_Viking_2.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dansk middelalder og renæssance
Forløbet har omhandlet Danmarks udvikling fra middelalderen til renæssancen. forandringen i menneskesynet fra middelalderen til renæssancen, kunstens betydning og reformationen. Fokuspunkter har derfor været feudalisme, tro, pest, landbrug, magtkampe, kongemagt og kultur.
Undervisningen har vekslet mellem den strukturalistiske historiefortælling og den biografiske om de enkelte konger.
Indhold
Kernestof:
Oplæg om middelalderens samfund i Danmark.pptx
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 33-49, 63-77
Middelalderens feudalsystem.docx
Feudalsamfundet_match.docx
Middelalderen i Danmark.docx
Danmark i middelalderen.docx
Kalmarunionen_spil.docx
Den sorte død i 1350
3. Pest - HistorieLab
Pesten i Danmark.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Pest i middelalderen
Christian den 2.docx
renæssance.doc
Reformation og adelsvælde.docx
Christian den 4.docx
Børsen – Christian IV
Vinterstuen på Rosenborg - Kongernes Samling
Christian den fjerdes opognedture.docx
To stjerner: Den nye statue foran Børsen er grim og gammeldags
Talepapir.docx
Overblik i historie.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Fra enevælde til revolution
Forløbet har omhandlet det enevældige styre i Frankrig, Spanien og Danmark og kongens magt symboliseret i kultur og krige.
Herefter har vi arbejdet med den amerikanske revolution og de tre franske revolutioner og i den forbindelse hvilke idealer og problemstillinger, disse revolutioner medførte.
Eleverne har læst centrale kilder, trænet kildekritik og perspektiveret de revolutionære idealer frem til i dag gennem mindre projektarbejder (bogforsider) og diskussioner - herunder sammenlignet revolutioner på tværs af tid og diskuteret historiesynet på revolutionerne.
Indhold
Kernestof:
enevælden.ppt
Louis_XIV_of_France.jpg
solkongen.pdf
Arbejdsspørgsmål til enevældens tidsalder.docx
Tour of Versailles 4K - Palace of Versailles
Bryld.pdf
Bryld,Carl-Johan: VERDENFØR1914, Systime; sider: 181-189
Enevælden og kongerne i Spanien.docx
Opsamling på lektien om Spanien under enevælden og Nederlandene.docx
Spanien - historie (Spanien som stormagt) | lex.dk – Den Store Danske
Belgien - historie | lex.dk – Den Store Danske
Den spanske enevældes billeder.docx
Enevælden i Danmark.docx
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 93-100
spr.docx
arbejdsspørgsmål.docx
Opsamling på enevælden.docx
Repetitionsspørgsmål til kapitlet.docx
JonasWolter: Den Moderne Verden, Ny Forlag; sider: 15-25, 28-36
Den franske revolutions 1.og 2. fase.docx
Den franske revolutions udbrud (1) (2).docx
Tema 3_kildespr.docx
fransk revolution_napoleon_opgaver.doc
Tidslinje for Den franske revolution.doc
revolutionernesrelationer.docx
Periodens perspektiver.docx
Opsamling på lektien.docx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sydamerika - før og efter Columbus
Forløbet har omhandlet Sydamerika - før og efter Columbus' opdagelse. I den første del har vi således arbejdet med de præcolumbianske kulturer, hvorefter vi har fokuseret på kulturmødet med spanierne og motiverne bag erobringen af aztekerriget og inkariget.
I forløbet har eleverne udarbejdet en dagbog for mødet mellem Cortez og Moctezuma og skabt et brætspil.
Desuden har vi diskuteret konsekvenserne af europæernes kolonisering, trekantshandlen og historieskrivningen om perioden.
Indhold
Kernestof:
Masterpieces of the Art and Architecture of Mexico - Google Arts & Culture
04_Sydamerika - før og efter Columbus.docx
Opgaver.docx
I bedes læse side 1-5 øverst i dokumentet.
Wonders of Machu Picchu - Google Arts & Culture
Opgaver til inkaerne.docx
Læs hjemme side 5-6 i dokumentet om inkariget.
Mesolore: A research & teaching tool on Mesoamerica
VV2__Kap._1_-_Opdagelsernes_tid_.pptx
Opsamlende opgaver til opdagelsesrejserne.docx
Kampen om tenochtitlan.docx
Aztekerriget og den spanske erobring_kilder.docx
Slaveri.docx
Pizarro og den spanske erobring af inkariget.docx
Hvad var årsagerne til, at Pizarro kunne indtage inkariget, og hvilken motiver lå bag erobringen?Hvilke interesser lå der i trekantshandlen og hvilke konsekvenser fik den?
Begreber i historisk metode.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den industrielle revolution og den moderne verden
Forløbet har omhandlet den industrielle revolution primært i Storbritannien og drivkræfterne bag revolutionen i form af råstoffer, teknologi og samfundssystemer. I forbindelse hermed er de positive og negative sociale og økonomiske konsekvenser af udviklingen blevet studeret gennem læsning af kilder.
Ligeledes har eleverne i forløbet arbejdet med klassesamfundet i datidens England, ideologierne konservatisme, liberalisme og socialisme og kampen for et mere lige samfund.
Metodisk har eleverne arbejdet med kildekritik, statistisk analyse og ideologikritisk debat.
Eleverne har ligeledes arbejdet med et kildesæt, udarbejdet problemstillinger hertil og lavet en podcastoptagelse af deres præsentation.
Indhold
Kernestof:
Historie quiz
Projektopgaver.docx
Den industrielle revolution.docx
JonasWolter: Den Moderne Verden, Ny Forlag; sider: 49-56
Tema 2_sprøgsmål (2).docx
opsamling_spr (2).docx
Øvelse 3_industri (2).docx
Jonas Wolter: Den Moderne Verden, det ny forlag; sider: 56-66, 77-97
Arbejderklassens kamp og marxismen.docx
Den industrielle revolution_billeder.docx
POLITICAL THEORY - Karl Marx
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Spørgsmål til lektien:
Den anden industrielle revolution.pptx
Klima
Country Overshoot Days 2022 - Earth Overshoot Day
Historie-A-stx-august-2017.pdf
Huskeliste til historieeksamen.docx
Repetitionsspørgsmål.docx
Tema 1_kilde.docx
Modsætninger i tiden.docx
Respons på podcasts.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Danmark 1848-1920
Forløbet har omhandlet den udenrigspolitiske, demokratiske, økonomiske og sociale udvikling i Danmark fra 1830erne til ca. 1920.
Herunder har eleverne arbejdet med fremstillinger og kilder i forhold til grundloven, treårskrigen, 1864 krigen, industrialiseringen, arbejderklassen, parlamentarismen og sædelighedsfejden.
Metodisk er der arbejdet med kildekritik og billedanalyse i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Danmarks udstrækning efter 1814 og nationalisme.pdf
rep spr..docx
Tal og fakta om Folketinget
Arbejdsspørgsmål til kilderne.docx
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 129-146, 165-170
Vurderinger_af_1864.pdf
Timeline_dk1842-1864.docx
Orla Lehmann_danmark til ejderen.docx
Novemberfatningen og 1864.docx
KILDEANALYSE1.pdf
Den danske guldalder - Wikipedia, den frie encyklopædi
Opgave 1.docx
Danmark 1848-1914 i billeder.pdf
Avisprojekt i historieforløbet2.doc
Socialisten.docx
videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-vi-tillaegger-1864-stor-betydning
dagbogsbilleder.pdf
arkiv.dk | Indgangen til din Danmarkshistorie
Dagbog_22.pptx
Gårdmandsfamilien.pdf
rep spr.landboliv.docx
Jernbanenet.tif
Industrialiseringen i Danmark_skriveøvelse.docx
Sat_ud_(Henningsen).bmp
avis_layout.docx
Sædelighedsfejden 1883-87.docx
Elisabeth_grundtvig.pdf
Sædelighedsfejden 1883-1887
Danmark under første verdenskrig og genforeningen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Første verdenskrig
Forløbet har omhandlet årsagerne og eskaleringen af konflikterne , der ledte til 1. verdenskrig samt synet på krigens komme. I forløbet har eleverne således arbejdet med forskellige årsag-virkningsforklaringer på krigens udbrud og udvikling.
Som en del af forløbet har eleverne været omkring den russiske revolution og ophør med amerikansk isolationisme.
Eleverne har arbejdet med Versaillesfreden som et rollespil og set på fredsaftalens konsekvenser for mellemkrigstiden - herunder Hitlers vej til magten.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspr_skuddet i sarajevo.doc
Øvelse_europa1914.gif
Jevtic_Skuddet i Sarajevo.pdf
europe world war 1.html
Første verdenskrigs udbrud.docx
JonasWolter: Den Moderne Verden, Ny Forlag; sider: 135-147
Jonas Wolter_den_moderne_verden.pdf
Første verdenskrigs film.docx
Opsamling på lektien.docx
Arbejdsark Den russiske revolution og kommunisme.docx
Den russiske revolution 1917 og kommunismens magtovertagelse_1.docx
Lenin_aprilteser.docx
den russiske revolution.doc
Den russiske revolution 1917 og kommunismens magtovertagelse_1.pdf
Jonas Wolter: Den Moderne Verden, det ny forlag; sider: 147-153, 163-166
Versaillesfreden 1919.docx
Overblik i historie.docx
Historie quiz
Første verdenskrig i eftertiden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Mellemkrigstiden og Anden verdenskrig
Forløbet har omhandlet politiske og økonomiske turbulente tider i mellemkrigstiden, herunder Hitlers vej til magten og nazismens regime.
Anden halvdel af forløbet har omhandlet Anden Verdenskrigs udbrud og udvikling samt holocaust.
I forløbet har eleverne arbejdet med historiske dilemmaer som Danmarks besættelse og brugen af atombomben samt arbejdet med centrale kilder.
Indhold
Kernestof:
Roosevelt 1933.pdf
Carl Johan Bryld: VERDEN EFTER 1914, Systime; sider: 81-88, 94-109
Mussolini_13spr.docx
Mussolini_kilde.pdf
mellemkrigstid_mussolini.pdf
Hitlers vej til magten_opgaver.docx
Hitler kunne kun komme demokratiet til livs ved at bruge det.docx
Hitler_racelære.pdf
Hitlersvejtilmagten_spr_1.doc Husk at springe citatboksene over på siderne.
holocaust_kilder.pdf
Holocaust
Hvem er hvem.doc
Hvordan udviklede det nazistiske styre en antisemitisk politik efter Nürnberglovene i 1935?Efter Tysklands angreb på Sovjet i 1941 udarbejdedes planen ”Endlösung” af Heydrich. Hvad indebar den?
Spørgsmål til Anden verdenskrig i farver.docx
Anden verdenskrigs udvikling.docx
Optakten til Anden verdenskrig og appeasementpolitikken.docx
Læs ned til Anden verdenskrig i Asien
Afsnit 1. Besættelsen af Danmark den 9. april 1940
Dilemmaspillet 9. april
Dilemmaspil den 9_øvelse.docx
UV_danmarksbesættelse.docx
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 172-183
Oplæg om Skandinaviens besættelse.pptx
mål_midler.pdf
Mål og midler under Stillehavskrigen.docx
atombomben.pdf
Kildetyper og kritiske overvejelser.docx
Atombombens udvikling | DR
Oppenheimer | New Trailer
Anden verdenskrig i Asien.docx
Huskeliste til historieeksamen.docx
Eksamensbedømmelse.docx
Gruppearbejde i historie eksamenssæt.docx
Begreber i historisk metode.docx
Kildeanalysemodel til skriftlige kilder.docx
Fra krig til krig - s_ªt 1.pdf
retteliste til årstalsspil.pdf
Repetitionsprøve i anden verdenskrig_svar.docx
09_Mellemkrigstiden og Anden verdenskrig.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Den kolde krig
Forløbet har omhandlet mange delemner fra den kolde krig: Trumandoktrinen, Berlinmuren, Cubakrisen, Vietnamkrigen, atomkapløb og Sovjets kollaps.
I forløbet har vi set det meste af filmen Platoon og diskuteret dens skildring af Vietnamkrigen.
Forløbet har været fokuseret omkring kildelæsning og overblik, og den kolde krig er blevet perspektiveret frem mod i dag og konflikten mellem Rusland, USA, EU og Ukraine.
Indhold
Kernestof:
Den kolde krigs modsætninger.docx
trumandoktrinen.pdf
trumandoktrinen_spr..doc
Den Kolde Krig_21.pptx
Historieforløb i overblik.docx
SRP i Historie
Koldkrigkort.jpg
world cold war.html
10_Den kolde krig og ideologiernes kamp.pdf
Læs side 1-3 i pdfen og svar på
berlinkriserne.pdf
statistik_øst_vest.pdf
Detdelte_Tyskland.ppt
Den Kolde Krig_berlinkriserne.doc
Communist Berlin: Then And Now
Bryld,CarlJohan: VERDENEFTER1914, Systime; sider: 157-161, 165-171, 206-212, 290-294
Historiekonkurrencen-2024-25-praesentation.pdf
koreakrigen.doc
603px-Cuban_crisis_map_missile_range.jpg
screen_shot_2014-12-14_at_12_21_12_pm.png
Cubakrisen: Et minut i dommedag
6675580dc7334f3b7b076e845fb7dc3a.jpg
cubakrise.doc
Mcnamara.pdf
Oplæg om Vietnamkrigen.docx
Tidslinje over hændelser i Vietnamkrigen.docx
Vietnamkrigen_faktatjek.docx
Tidslinje over Kold krig
Vietnamkrig.wmv
PolitiFact - Vietnam and Afghanistan: Different wars, similar endings?
Spøgelset fra Vietnam_sp.docx
KILDEANALYSE1.pdf
timeline.jpg
vietnamwar_map.jpg
Vietnam_kilder.pdf
unnamed.jpg
Vietnamkrigen_selvforståelse.docx
USAs udenrigspol.ppt
dk_koldkrig.docx
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi 2023
Besøger Danmarks hemmelige atombunker
Ny strategi skal styre dansk udenrigspolitik i ’den mest alvorlige sikkerhedspolitiske krise for Europa siden den kolde krig’
JonasWolter: Danmarkshistoriskgrundbog, dnf; sider: 203-205, 220-223
den kolde krigs afslutning.docx
oversigt_koldkrigsledere.pdf
Den2.koldekrig_reagan.pdf
Refleksionsspørgsmål i forlængelse af den kolde krigs afslutning.docx
koldkrigledere.docx
www.youtube.com/watch?v=TlBIa8z_Mts
Kildeanalysemodel til skriftlige kilder.docx
8_Den kolde krig.pdf
Gruppearbejde i historie eksamenssæt.docx
Eksamensbedømmelse.docx
En ny kold krig.docx
DRTV - Putins kamp mod Vesten: En farlig vej
10 historikere vurderer_kold krig.docx
Prøve_koldkrig_svar.pdf
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne Kina – fra maoisme til markedsøkonomi
Fokuspunkter: Verden uden for Europa, globalisering, tekst på engelsk, at diskutere historie, at opstille problemstillinger, at formulere sig på skrift.
Forløbet har omhandlet Kinas udvikling fra ca. 1900 til i dag med hovedfokus på borgerkrigen, Maos styre og de økonomiske reformer under Deng. Forløbet har behandlet Kinas indre og ydre forhold - herunder især forholdet til Europa, Japan, Sovjet og USA samt landets traditioner, kommunistiske etpartisystem og markedsøkonomi.
I forløbet har eleverne analyseret kinesiske propagandaplakater samt skrevet et debatindlæg, der gennem problemstillinger har fokuseret på Kinas historie og nutidige rolle i verden.
Indhold
Kernestof:
Eksamensbedømmelse.docx
timeline.jpg
Map Spheres of Influence in China2.jpg
bokseropstanden.pdf
Kejserriget Kina og europæerne.docx
11_Kina - fra kejserstyre til Xi.pdf
Læs side 1-5 i pdfen
Kinas historie i overblik.docx
Kilde 23
Kildeanalysemodel til skriftlige kilder.docx
Mao_landbrugets_kollektivisering.pdf
Mao og landbrugets kollektivisering.docx
Arbejdsspørgsmål til Maos Kina (1).docx
Kinesiske propagandaplakater (1).docx
Kildeanalysemodel til billeder.docx
Metteholm_Kina_mao.pdf
Deng Xiaoping og Kina efter Mao.docx
deng xiaoping.pdf
Man vs. Chinese tank Tiananmen square - June 5, 1989
mao-tidens-kina-oversigt.jpg
Det Store Spring Fremad - Kinesisk kampagne 1958-60 - Lex
Kulturrevolutionen - Politisk massebevægelse i Kina - Lex
Kina idag.pptx
Kinas vej til magten.docx
Titel
USA"s dominans er truet: Kina kan udradere de amerikanske tropper i Asien i løbet af timer
Kinas opstigning forandrer det internationale system.docx
Huskeliste til historieeksamen.docx
Historie-A-stx-august-2017.pdf
Overblik i historie_Kina.docx
11_Kina - fra kejserstyre til Xi.docx
1)Send jeres artikel til mig over besked
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Israel-Palæstina konflikten
Forløbet har omhandlet konflikten Israel-Palæstina med udgangspunkt i udviklingen fra slutningen af 1800-tallet og frem til i dag.
Forløbet har afdækket de forskellige aktører i konflikten med udgangspunkt i problemstillingerne: Hvordan er konflikten opstået, og hvordan har den udviklet sig?
Eleverne har læst centrale historiske kilder og arbejdet med kildekritik og tendens. Eleverne har ligeledes arbejdet projektorienteret med at udarbejde korte film som explainers på, hvorfor de forskellige aktører agerer i konflikten.
Indhold
Kernestof:
tidslinie_palaestinakonflikten.doc
Herzl.pdf
Arbejdsspørgsmål til Herzl.doc
Israel-Palæstina konflikten.pptx
The Israel-Palestine conflict: a brief, simple history
Det moderne mellemøsten.pdf
Opgaver_Palæstina.docx
uafhængighedserklæring.pdf
uafhængighedserklæring_opg.doc
Israelsuaf_opgave.docx
Opgaveark-1.doc
Israels uafhængighed.pdf
Israelske krige.docx
Arafat.pdf
Seksdagskrig.pdf
Oslo aftale.pdf
Krasnik - Anerkend Palæstina!.pdf
DRTV - Explainer: Hvem er Hamas?
DRTV - Explainer: Sådan påvirker krigen i Gaza livet på Vestbredden
DRTV - Explainer: Hvorfor er USA Israels tætteste allierede?
Principaftalen - Israel og PLO - Læs om historien bag - Lex
Kronik_osloaftalerne.docx
Opgaver til lektien, som laves i timen:
Titel
Endestationen for Israels krige i Mellemøsten er Ragnarok. Men der er en anden vej
Overblik i historie_israel_palæstina.docx
Kildeanalyse af artikler.docx
The new Nazis? Why most Israelis see Hamas terrorists as Hitler's heirs - analysis
A brief history of Israel-Palestine conflict in 10 maps
Historie-A-2020-Bilag.pdf
Udfyld overbliksarket til Israel-Palæstinakonflikten, som vi i starten af timen samler op på. Vigtigt er det at notere vigtige begivenheder og finde egnede problemstillinger til emnet/underemne?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kronologiforløb
Forløbet har været en kronologisk gennemgang af forløbene fra 1g til 3g, hvorunder vi har diskuteret historiens lange linjer, rammerne for historieeksamen og historisk metode.
Eleverne har i grupper til hver time holdt oplæg ud fra opstillede problemstillinger og valgt hertil centrale kilder.
Indhold
Kernestof:
Historie-A-2020-Bilag.pdf
kronologiforløb_plan_3i.docx
Overblik i historie_israel_palæstina.docx
Udfyld overbliksarket til Israel-Palæstinakonflikten, som vi i starten af timen samler op på. Vigtigt er det at notere vigtige begivenheder og finde egnede problemstillinger til emnet/underemne?
Overblik i historie.docx
prøve_antikken_25.docx
Antikkens styreformer_tip22.docx
Repetitionsprøve i forløbet Danmarks tilblivelse.docx
Se i studieplanen – undervisningsbeskrivelse - hvilke sider, der er læst i forløbet. - Alle bedes læse udvalgte sider – og vurder selv hvor intensivt, der kan læses op til repetionen. Måske er 20-30 min læsning pr. modul et godt pejlemærke. - Husk bo
Fagbegreber_enevælde.docx
Generelt om karaktergivningen i historie.docx
fransk revolution_napoleon_opgaver_rettet.doc
Fra enevælde til revolution Jeopardy Template
Danmark i middelalderen og renæssancen Jeopardy Template
Feudalsamfundet - match begreb og definition.docx
Repetitionsprøve i Sydamerika_2024.docx
Sydamerika_Fagbegreber.docx
Aztekerriget og den spanske erobring_kilder.docx
04_Sydamerika - før og efter Columbus.pdf
Fagbegreber_verdenskrige.docx
Prøve i forløbet Danmarks politiske og sociale udvikling 1848.docx
retteliste til årstalsspil.docx
1.verdenskrig_kronologi.doc
Huskeliste til historieeksamen.docx
Hitlers vej til magten_opgaver.docx
prøve_kolde krig2.doc
Brikker til årstalsspil - fra Den kolde krig til global spænding.docx
12_Israel_Palæstina.pdf
Kina fra kommunisme til globalisering Jeopardy Template
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470319034", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470319034", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52470319034" }