Holdet 2024 ol/3a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Solvejg Hansen
Hold 2024 ol/3a (3a ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Græsk epos, Odysseen m. intro til old
Titel 2 Drama, Tragedie, Antigone
Titel 3 Romersk epos- Æneidens 2. Sang
Titel 4 Monumentforløb-skulptur
Titel 5 FILOSOFI, Platons Hulebillede + Kriton

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Græsk epos, Odysseen m. intro til old

Forløbsbeskrivelse til Odysseen, 1., 5., 6., 10. sang

Temaer for forløbet er kvinderollen / arketyper, forholdet mellem guder og mennesker, moira og helterollen.

Kernetekster:
Hele 1. sang
5. sang-vers 1-228
6. sang-vers 1-190
10. sang-vers 133-347
Alle i Otto Steen Dues oversættelse

I alt: 50 s.

Begreber:
Museanråbelse, prooimion, daktylisk heksameter, homerisk lignelse, epitet, patronymikon, moira, hybris & nemesis, kairos, time, kleos, andreia, arete, xenia, nostos

Perspektivtekst og materiale:
POV – Jakob Cold: ”Brug litteraturen til at bekæmpe Ukrainekrigens dehumanisering: Læs Odysseen og Iliaden.”- 22.05.23
Sørine Gottfredsen ”Den grædende mand” kronik
Uddrag af “Ulisses” fra 1954, med fokus på forskelle og mulige årsager til de betoninger der er i klippene. (Odysseus, Nausïka og Kirke/Kalypso)
https://www.youtube.com/watch?v=G60xcQbHh70&t=752s

Sekundær litteratur mm.:
Paideia-det græske epos, s. 11-30
The Odyssee explained in 25 min. Best Greek mythology documentary
https://www.youtube.com/watch?v=OuGeoq_uVts&t=1s

Fokus har været på de ovenstående temaer og de typiske kvindelige arketyper vi møder i de 4 sange.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Drama, Tragedie, Antigone

Forløb tragedie, Antigone
Kernetekst:
Sofokles Antigone oversat af Otto Foss, 1977 - 50 ns.
Sekundærlitteratur mm.:
Dramakompendium lærerproduceret materiale
Michael Scott “The greatest show on earth, democrats” https://www.youtube.com/watch?v=FAkLTWQUbG8&t=2005s Assassin’s Creed Odyssey: A Tour of Athens https://www.youtube.com/watch ?v=-a8cWF-29ll
Fate, Family, and Oedipus Rex: Crash Course Literature 202 https:J/www.youtube.comjwatch?v=Cj7R36s4dbM
The chorus from Sophocles’ Antigone; ‘Ode to Man’
?v=f5PNz-aPKoE
Perspektivtekst:
antigone full movie (1986)BBC
https://www.youtubecom/watch?v=n LiaG 1LBIaM
(Vi har set små uddrag til at supplere tekstlæsningen og visualisere)
Kamila Shamsie, Vores elskede (2017) (oversat fra engelsk i 2018 af Steffen Rayburn-Maarup efter Horne Fire) kap. 8, s. 208-2 10
Fokus og begreber:
Vores fokus har primært været på konflikten mellem nomos og themis/polis og oikos/generationskløften/forholdet mellem mænd og kvinder, især misogyni.
Herudover har vi benyttet Aristoteles’ dramabegreber: peripeti, anagnoresis, mimesis, desis og lysis, frygt og medlidenhed, katharsis — ligeledes at lære gennem lidelse.
Desuden har begreber som hybris og nemesis, moira, ate og hamartia og genos været anvendt løbende, ligeledes Sofokles’ interesse i at portrættere det kompromisløse menneske.
Vi har ligeledes overvejet styreformer-demokrati (den athenske kontekst) vs. monarki (den thebanske kontekst) i forhold til stykkets diskussion om nomos vs. polis og i lyset af Michael Scott.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Romersk epos- Æneidens 2. Sang

Vores fokus har været på tekstens funktion som propaganda for den augustæiske periode, men også på den nye romerske selvforståelse i lyset af et nyt styresystem, afslutningen på mange års borgerkrig og indskrivningen i en lang tradition efter Homer og den trojanske krig. Begreber har primært været de 4 romerske kardinaldyder: clementia, virtus, pietas og justitia-ligeledes fortuna, fatum, fama og fides.
Konteksten for teksten er blevet gennemgået kursorisk i dette forløb,
I forbindelse med både Vergil og Dante har vi kigget på intertekstualitet og overlevering.

Kernetekst
Æneidens 2. sang-Otto Steen Dues oversættelse- 30 ns.

Perspektivtekst
Uddrag af Dantes ”Den guddommelige komedie” Intro og dele af 9. sang.

Sekundærmateriale
Basic background to Vergils Aeneid:
https://www.youtube.com/watch?v=53Ey43CrOb0
Lærerproduceret materiale til begreber og kontekst
The Aeneid by Vergil-book 2- course hero:
https://www.youtube.com/watch?v=fJEvPQjvuOk
Why should you read Vergils “Aeneid”?- Ted-ed
https://www.youtube.com/watch?v=p4mbk59rbjE
Paideia- romersk epos-s. 31-43
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Monumentforløb-skulptur

Forløbet er blevet introduceret vha. lærerproduceret PP-materiale med eksemplariske skulpturer fra de forskellige perioder. I forløbet har vi arbejdet med antikkens skulptur med henblik på at forstå funktion, udformning og efterliv af skulpturen, både i antikken og i den efterantikke periode.
Materialet er blevet opdelt i 5 antikke perioder-3 græske: arkaisk, klassisk og hellenistisk og 2 romerske perioder: republikansk og kejsertid. Herudover har vi undersøgt perspektivskulptur fra den efterantikke periode og op til i dag, med fokus på kontinuitet, emulation og reaktion.
Eleverne har udarbejdet et gruppeprojekt baseret på selvvalgte antikke og efterantikke skulpturer, mhp. at formidle et innovativt fokuspunkt til deres medstuderende på Rosborg, med udgangspunkt i en virtuel udstilling/ forbedring af konkrete områder på skolen vha skulptur.
Perioder og begreber:
Arkaisk tid-650 f.v.t.-480 f.v.t.:
T-form, frontalitet, lige linea-alba, perlelokker, arkaisk smil, mandelformede øjne
Klassisk tid-480 f.v.t.-323 f.v.t.:
Naturalistisk, idealiseret, kiastisk kontrapost, S-form, wet-look draperi, ophøjet, verdensfjern
Hellenistisk tid-323 f.v.t.-31 f.v.t.:
Svulmende muskler, flerfigurskomposition, det fantastiske, det anderledes, skopæisk patos, anastolé, kvinden kan være nøgen
Republikansk tid...200 f.v.t.-31 f.v.t.:
Verisme, portræt, romerske dyder (alder, rynker), anemasker, portrætlighed
Kejsertid 31 f.v.t.-500 e.v.t.:
Klassicerende, idealiseret, portrætlighed med filter over, propaganda, græsk indflydelse
Eleverne forventes at have tilegnet sig analytiske evner ihh. Til ovenstående, så de i en given eksamenssituation vil kunne analysere sig frem til en datering af et ukendt monument. Sekundærmateriale:
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/skoen
Romes history in four faces at the Met: https://www.youtube.com/watch?v=gciDo_svj-A
Augustus of Prima Porta, power and propaganda: https://www.youtube.com/watch
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 FILOSOFI, Platons Hulebillede + Kriton

Foki:
Vores tekstlæsning har haft fokus på paideia og det etiske ansvar fra menneske til menneske og stat. Doxa og episteme, de græske kardinaldyder: sofia, dikaiosyne, sofrosyne, andreia, Forskellen på dydsetik (Aristoteles), pligtetik (Kant) og lykkeetik (Bentham) har været inddraget som diskussionspunkter til perspektiv.
Herudover har vi arbejdet med Platons 4 spørgsmål, primært de første 2 (nr. 3 i forhold til hulebilledet)
1) Hvad er sjælen
2) Hvordan lever man det gode liv
3) Hvad er virkelighed
4) Hvad er væren

Kernetekster:
Platons Hulebilledet (Fra ”Kend dig selv”)
Platons Kriton (Ostenfeldt, Erik Nis-Platon I, samlede værker i ny oversættelse)
Ca. 45 ns.

Sekundærmateriale:
Lærerproduceret intro-materiale
Uddrag til etik fra Motzfeldt, Dorte Thelander ”Religion og etik”, s. 13-16 med fokus på pligtetik (Kant) og lykkeetik (Bentham).
Platos allegory of the cave-Hillsdale College:
https://www.youtube.com/watch?v=OFylXQRbolM

Perspektivmateriale:
Dialog om drab og ansvar-Martin A. Hansen (1944)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/martin-a-hansen-dialog-om-drab-og-ansvar-1944

Uddrag af filmen ”The Matrix” fra ca. 1 min.-35 min. Neos opvågnen til den virkelige verden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer