Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jonas Wolter, Malene Løye Kristensen, Peter Sandholt, Signe Luisa Bergholt Grymer, Trine Feijer
Hold 2024 ks/1r ks (1r ks, 2r ks)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 HISTORIE:Demokratiets udvikling
Titel 2 RELIGION: Religion i det senmoderne samfund
Titel 3 SAMFUNDSFAG: Ideologier og dansk politik
Titel 4 HISTORIE: Ideologiernes kamp
Titel 5 RELIGION: Buddhisme
Titel 6 HISTORIE: Den industrielle revolution
Titel 7 SAMFUNDSFAG: Velfærdsstaten og det gode samfund
Titel 8 RELIGION: Velfærdsstaten og Kristendommen
Titel 9 Kulturmøder
Titel 10 Historieopgaven
Titel 11 SAMFUNDSFAG: Integration og kulturmøder
Titel 12 RELIGION: REPETITION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 HISTORIE:Demokratiets udvikling

Formålet med forløbet er at give eleverne et overblik over demokratiets udvikling fra antikken til i dag. Vi har både diskuteret selve demokratibegrebet – kunne man kalde antikkens Athen for et demokrati, kunne Danmark i 1849 kaldes et demokrati, o.l. med henblik på at træne elevernes evne til at reflektere og argumentere for egne synspunkter. Forløbet har desuden trukket lange linjer i særligt europæisk historie.

Undervejs berøres følgende temaer/ begivenheder:
Demokratiet i antikken
Middelalderen og Magna Carta
Enevælden
Oplysningstiden – tankerne
Oplysningstiden – arven
Oplysningstiden i Danmark
Den amerikanske uafhængighedskrig
Den franske revolution
Den danske enevældes endelig
1849 Junigrundloven
Forfatningskampen og systemskrift 1901
1915 Kvindernes valgret
Mellemkrigstiden
Demokratiet i dag

Fokuspunkter
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag. Herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv.
Natur, teknologi og produktionens betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 RELIGION: Religion i det senmoderne samfund

Dette forløb har fokuseret på religion i det senmoderne samfund i Danmark. Der har været fokus på den historiske udvikling fra traditionelt til moderne til senmoderne samfund. Derudover har der været fokus på, at flere danskere i dag dyrker en form for åndelighed i naturen og i elementer fra buddhismen.

Eleverne har igennem hele forløbet diskuteret religion ud fra deres eget religiøse eller ikke-religiøse ståsted, og de har øvet sig i at bevare en åbenhed over for religioners syn på verden mm. Det har været en pointe i forløbet, at eleverne skulle opnå en forståelse for, at religion i mange andre lande end det relativt sekulære Danmark betyder rigtig meget i mange menneskers hverdag.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Synkretisme, eklekticisme, troende (på en etableret religion), konvertit, ateist, agnostiker, det traditionelle samfund, deocentrisk verdensbillede, traditionsbunden, fortryllet verden, ikke-sekulariseret, feudalsamfund, lav mobilitet. Det moderne samfund, antropocentrisk samfund, fornuftspræget, affortryllet verden, sekularisering, religionskritik (herunder kort om Nietzsche, Darwin, Marx, Freud), høj mobilitet, urbanisering. Det senmoderne samfund, polycentrisk verdensbillede, religiøst supermarked, genfortryllet verden, differentiering, individualisering, globalisering, buddhisme som konkurrent til kristendommen, Ninian Smarts syv dimensioner, Rambos teori om konversion, udefravinkler og inderfravinkler, usamtidighed.

Tekster:

1) Intro til faget
Diverse refleksionsøvelser
Diverse definitioner af begrebet religion (herunder fokus på, hvad en valid kilde er)

2) Er Danmark et kristent land?
Læreroplæg om kristne elementer i Danmark, fx sprog, pas, flag, navne, etik og lovgivning. Herunder uddrag af dansk lovgivning, samlet i en power point-præsentation:
Grundloven kap. 1, paragraf 1-3
Grundloven kap. 5, paragraf 81-84
Grundloven kap. 8, paragraf 89
Straffeloven paragraf 253, stk. 1 og 2
Færdselsloven paragraf 9
Serviceloven kap. 1, paragraf 1 stk. 1-3
Serviceloven kap. 3, paragraf 6
Serviceloven Kap. 3, paragraf 44
Serviceloven kap. 11, paragraf 66
Udlændingeloven paragraf 3a og 8.
Eksempler på det danske menneskesyn og den danske lovgivning:
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2024-01-22-etbenet-pirat-har-faaet-dansk-opholdstilladelse
https://nyheder.tv2.dk/2021-10-06-her-er-de-kvinder-og-boern-der-er-hentet-hjem-fra-syrien

3) Tendenser i tiden: Mange søger en åndelighed i naturen og ikke i en etableret religion
Første afsnit af ”Far, mor og børn” på dr.dk
Ninian Smarts syv dimensioner, model

4) Teori om udvikling i samfundstype og religionsbehov og -type.
”Religion i det senmoderne samfund” af Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen s. 13-31

5) Synkretisme og eklekticisme
Interview med synkretist
https://www.facebook.com/kristeligt/videos/2195949220642832
"Googlebuddhismen tager over efter Jesus"
Instagramprofil hart_nature_coaching besøgt d. 27. sept. 2024

6) Sekularisering og usamtidighed (herunder konversion og frafald)
Diverse Googlesøgninger på Frankrigs tilgang til religion og sekularisme
"Islam har gjort mig til et bedre menneske"
Lewis Rambos konversionsmodel

7) Opsamling og eksamensfokus
Eksempel på eksamenstekst i dette forløb til den enkeltfaglige eksamen i faget:
Tekst 1: Danskernes religiøsitet i tal fra Morten Thomsen Højsgaard og Hans Raun Iversen: Danskernes tro anno 2013 - spørgsmål og svar. teol.ku.dk. Kilde: Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Center for Kirkeforskning ved Københavns Universitet i samarbejde med Bibelselskabet. 1005 danskere i alderen 18-74 år har i perioden 25. - 30. marts 2013 besvaret spørgeskema over internettet.
Tekst 2: Danskerne har skabt det gode samfund - uden Gud
Politiken 11. april 2009 - journalist MARCUS RUBIN interviewer Zuckerman


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Min egen trosbekendelse 19-08-2024
Legobyggeri - Er DK et kristent land? 30-08-2024
Arbejde med teori om senmoderne religion 16-09-2024
Arbejde med synkretisme og eklekticisme 27-09-2024
Arbejde med sekularisering og usamtidighed 08-10-2024
Eksamensforberedelse 11-10-2024
Evaluering af forløb om senmoderne religion 11-10-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SAMFUNDSFAG: Ideologier og dansk politik

Formålet med forløbet er todelt. Det er dels at introducere eleverne for, hvad politik og politologi bl.a. handler om, dels tilbyde eleverne mulighed for at opnå en bedre forståelse for de politiske partier og de politiske ideologier som partierne er inspireret af. Forløbet er struktureret omkring nedenstående seks overordnede spørgsmål, som giver den tematiske undervisning en problemorienteret og undrende tilgang, hvilket kan stimulere elevernes motivation til fra start af, at arbejde med det samfundsfaglige stof.

• Hvad handler politik om?
• Hvad er en politisk ideologi?
• Hvad er et politisk parti?
• Hvilke politiske partier er der i Danmark?
• Hvilke holdninger og værdier er repræsenteret hos de politiske partier, og hvorfra stammer disse holdninger og værdier?
• Hvordan placerer de politiske partier sig i forhold til hinanden og hvad kæmper de om?

Faglige mål i forløbet:

• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Eleverne arbejder undervejs i grupper dannet som partier efter deres politiske holdninger ud fra værdi- og fordelingspolitik. Eleverne udarbejder i grupperne/partierne et partiprogram og tager stilling til finanspolitiske prioriteringer.
Til slut i forløbet udfærdiger eleverne en synopsis om emnet.

Eleverne skal kunne:
- Gøre rede for væsentlige karakteristika ved de klassiske, politiske ideologier, dvs. liberalisme, socialisme, socialdemokratisme, konservatisme.
- Klassificere ideologierne som hhv. regressive, legitimerende og progressive.
- Gøre de for væsentlige karakteristika ved moderne varianter af de klassiske ideologier dvs.: socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme og neoliberalisme.
- Gør rede for fordelings- og værdipolitik.
- Gøre rede for danske, politiske partiers ideologiske grundholdninger og placere partierne fordelings- og værdipolitisk.
- Læse en samfundsfaglig tekst, uddrage hovedpunkterne i teksten.
- Undersøge hvorledes politiske ideologier kommer til udtryk i teksten.
- Diskutere om tekster bærer præg af fordelings- og/eller værdipolitiske holdninger
- Gøre rede for væsentlige begreber og teorier indenfor studiet af vælgeradfærd dvs. class voting, issue voting og marginalvælger.
- Gøre rede for forskellige partityper dvs. masse-/klassepartier, enkeltsagspartier, catch all-partier
- Gøre rede for forskellige måde at deltage politiske dvs. gennem partier, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser.
- Gøre rede for og anvende begreber, teorier og modeller indenfor studiet af partiadfærd dvs. Molins model, Downs model (rationel choice).
- Diskutere hvilke dele af Molins model, der bedst udtrykker et partis adfærd.
- Anvende ovenstående begreber om vælger- og partiadfærd på tekster, figurer og tabeller.
- Inddrage ovenstående begreber, teorier og modeller i analyser af dagsaktuelle begivenheder
- Udlede og formidle mønstre og tendenser i figurer og tabeller.

Centrale begreber:
Politiske ideologi, regressiv og progressiv ideologi, komparativ metode, menneskesyn, samfundsopfattelse, synet på statens rolle, Montesqieu og magtens tredeling, liberalisme, klassiske liberalisme, John Locke, Adam Smith, kapitalisme, konservatisme, traditionel konservatisme, Edmund Burke, Socialisme, Karl Marx, klassekamp, ideologiske forgreninger, socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme, socialdemokratisme, reformistisk socialisme, revolutionær socialisme, neoliberalisme, partier og ideologier, fordelingspolitisk højre-venstre akse, nypolitik/værdipolitik, issue-voting, Downs model, Molins model, partiers adfærd, adfærdstrekanten.
Politik, materielle værdier, immaterielle værdier, David Easton, demokratiformer, demokrati, autokrati, teokrati, direkte og repræsentativ demokrati, folkeafstemninger, konkurrence- og deltagelsesdemokrati, den parlamentariske styringskæde, valgmåde, forholdstalsvalg, flertalsvalg i enkeltmandskredse, parlamentarisk demokrati, præsidentialsystem, kernevælgere, marginalvælgere, topartisystem, flerpartisystem, politisk parti, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, klasseparti, jordskredsvalget i 1973, catch-all partier, positiv og negativ parlamentarisme, mindretalskoalitioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 HISTORIE: Ideologiernes kamp

Formålet med forløbet er at eleverne får en forståelse for de grundlæggende ideologier, og disses rolle i særligt det 20. århundrede.
Vi har arbejdet med de forskellige centrale aktører for perioden – Tyskland under 2.Verdenskrig, USA og Sovjetunionen i Den Kolde Krig – med et fokus på nationernes forskellige politiske ideologier og retninger. Afslutningsvis har vi kigget nærmere på tiden efter Den kolde krig, og den position USA stod i på det tidspunkt, som verdens supermagt.

Vi har i forløbet haft følgende nedslag:
- Første Verdenskrig
- Mellemkrigstiden
- Anden Verdenskrig
- Den kolde krig
- Kommunismens sammenbrug
- Den nye verdensorden

Fokuspunkter
- De grundlæggende ideologier
o Konservatisme
o Liberalisme
o Socialisme
o Kommunisme
- Ideologiernes kamp – forskelligheder, ligheder og sammenstød i det 20. århundrede.
- Civilisation og civilisationsbegreb.
- Kulturelle og politiske forskelle.
- Nye (super)magter og verdensordenen efter Den Kolde Krig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 RELIGION: Buddhisme

Forløbet indeholder følgende elementer:
Buddhalegenden
Buddhismens livssyn: Karma, Samsara og Nirvana, Livshjulet
Benarestalen: de fire ædle sandheder, skandhaerne og begrebet lidelse
Buddhismens 3 hovedretninger (kort) og munkelivet (dansk munk i Thailand)
Moderne Buddhisme i DK: Christian Stadil
Meditation, tantra, chakraer

Materialer:
Buddhalegenden som udklip af filmen Lille Buddha https://www.youtube.com/watch?v=sP5DOwwrJDk
Lene Madsen mfl.: Grundbogen til Religion C - 3.udgave Systime 2012-2019, s. 182, 186-189, 196, 210-211
Lene Højholt: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, Gyldendal 1999 s. 24-36, 68-71
Religionsnørden: "Buddhisme introduktion" på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Miriam Risager: "Buddhismens tre hovedretninger" Kristeligt Dagblad 02.09.17 fra
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/buddhismens-tre-hovedretninger
25 min Dokumentar: "Fra Popstjerne til munk" - Portræt af Walter Troelsen, tidligere pianist sanger fra Danmark som nu lever som munk i Thailand med navnet Phra Walter.
Buddha og Milliardæren. "Himlen over Danmark" (DR2-dokumentar d. 11.10.2006 om Christian Stadil.
Jørn Borup: "Danskerne er vilde med buddhisme i teorien", Kristeligt Dagblad 03.04.13 fra
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/danskerne-er-vilde-med-buddhisme-i-teorien
Anne Korsholm: "Religion hjælper mod travlhed". Kristeligt Dagblad 13.07.2006 (Christian Stadil)
Jørn Borup: Buddha, Buddha Cool fra FO/Fremtidsorientering 2/2009 i lille uddrag
"De 7 chakraer" fra blog på Buddhist.dk https://buddhist.dk/de-7-chakraer-2/
Billede over de 7 chakraer fra https://buddhism-guide.com/chakra-meditation-all-about-7-chacras/
Chakra meditation for børn https://www.youtube.com/watch?v=2YCrdh65Ca8&t=2s
Diverse note og sprøgsmålsark

Ialt 30 sider + videoer og dokumentarer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - udvalgte sider af yderligere én religion + religionsfaglige metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 7 SAMFUNDSFAG: Velfærdsstaten og det gode samfund

Forløbet afholdes som et fællesfagligt forløb under titlen "Det gode samfund" og indeholder to forløb kombineret; 1) Økonomi og behovsopfyldelse, samt 2) Velfærdsstat eller konkurrencestat.

Formålet med forløbet er at øge elevernes viden om og evne til at arbejde med de økonomiske spørgsmål og prioriteringer i henhold til velfærdsstaten.
Først for i forløbet introduceres eleverne for en række centrale økonomiske begreber som vækst, inflation, betalingsbalance, markedsligevægt, markedsmekanisme, finanspolitik, konjunkturer osv.. Desuden introduceres de til det økonomiske kredsløb (teorien om hvordan samfundsøkonomiens enkeltdele er sammenhængende) og konjunkturforløb.
Det er ambitionen, at eleverne tilegner sig en vis viden om de økonomiske forhold og får mulighed for at teste deres videnstilegnelse på den danske økonomi gennem øvelser og et afsluttende miniprojekt.
Dernæst vil vi kigge på, hvorfor der er forskellige velfærdsmodeller rundt omkring i verden, hvad der kendetegner disse og hvad der kendetegner den danske model. I forlængelse heraf ses der på, hvilke udfordringer den danske/universelle velfærdsstat står overfor og konkurrencestatens fremkomst.
Det er et overordnet sigte med forløbet, at eleverne bliver udfordret til at præsentere faglige argumenter baseret på viden fra kernestoffet. I forlængelse heraf skal eleverne være i stand til at komme med mulige løsninger/svar på spørgsmålet om den danske velfærdsstats udfordringer og fremtid.           


Faglige mål, samfundsfag:
Eleven skal
- arbejde med at anvende og kombinere viden om økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
- arbejde med, at kunne argumentere på et fagligt grundlag for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en faglig problemstilling.
- arbejde med at kunne skelne mellem forskellige typer af argumenter og udsagn, herunder forskellen på beskrivelse og vurdering.
- arbejde med at kunne tilegne sig og demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- arbejde med at formulere samfundsfaglige spørgsmål, opsøge informationskilder og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- arbejde med at kunne formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- arbejde med at formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- kunne argumentere for egne synspunkter og kunne indgå i en dialog om en fagligt problemstilling på et fagligt grundlag.

Eleverne skal til eksamen kunne (fler- og særfagligt):
- gøre rede for velfærdstrekanten og sammenhængen mellem denne og velfærdsstatsmodeller.
- gør rede for forskellige økonomiske systemer, dvs. kapitalisme, markedsøkonomi, blandingsøkonomi og planøkonomi, samt koble det til forskellige lande.
- gøre rede for markedsmekanismen.
- gøre for begreberne markedsfejl, nytte- og profitmaksimering.
- gøre rede for opbygningen af den offentlige sektor, dvs. stat, regioner og kommuner, samt hvilke opgaver de hver især varetager.
- gøre rede for forskellen mellem brugerbetaling og skattefinansiering af velfærd.
- kende forskellen på serviceydelser og direkte indkomstoverførsler.
- gøre rede for konjunkturbegrebet, dvs. lav-, opgangs-, høj- og nedgangskonjunktur.
- gøre rede for centrale økonomiske mål, især BNP, vækst og lav arbejdsløshed.
- gøre rede for finanspolitikker, dvs. ekspansiv (lempelig) og kontraktiv (stram) finanspolitik, samt hvornår man teoretisk set anvender de forskellige politikker i forbindelse med konjunkturudsving.
- anvende modellen ”Det økonomiske Kredsløb” i forbindelse med økonomiske politikker.
- gøre rede for arbejdsmarkedspolitikker, dvs. stramnings- og opkvalificeringsstrategi.
- gøre rede for de tre velfærdsstatsmodeller; den universelle-, den selektive/kontinentale- og den residuale model.
- gøre rede for hvilke trusler/udfordringer, som den universelle model står overfor og konkurrencestatens fremkomst som alternativ.
- anvende ovenstående begreber og modeller på udleveret, ukendt materiale.

Centrale begreber, samfundsfag:
Markedet, prisen, markedsmekanisme, nytte- og profitmaksimering, markedsfejl, markeds- blandings- og planøkonomi, marked vs. stat, liberalisme og socialisme, økonomisk vækst, BNP, produktivitet, arbejdskraft (og mangel derpå), det økonomiske kredsløb, herunder husholdning, virksomheder, finansiel sektor, offentlig sektor, udlandet, økonomiske mål, herunder vækst, lav arbejdsløshed/høj beskæftigelse, lighed, prisstabilitet, betalingsbalance, de offentlige finanser, bæredygtighed, finans- og pengepolitik, strukturpolitik, Velfærdsprincipper herunder stat, marked og civilt samfund, bæredygtig udvikling, herunder EU, politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, gensidig forsørgerpligt, forsikringsprincipper, retsprincippet, skønsprincippet, overførsler, gratis serviceydelser, statslige tilskud til serviceydelser, progressivt skattesystem, den universelle (socialdemokratisk) velfærdsstat, den residuale (liberale) velfærdsmodel, den korporative (konservative) velfærdsmodel, konkurrencestaten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 RELIGION: Velfærdsstaten og Kristendommen


Kristendom:
Kristendommens grundfortælling
Jesu liv og død
Lignelser
Jesu forkyndelse af gudsriget og undere/mirakler (+ tro på mirakler i dag)
Kristendommens historie: Luther og reformationen
Kristendommens etik: Næstekærlighed
Afmytologisering og Per Ramsdal

Materiale:
Lene Madsen mfl: Grundbog til religion C 3.udgave Systime 2019 s. 69-70, 79-81, 89-93ø
Esben Andreasen mfl: Religion og Kultur, 2. udgave Systime 2005 s. 147-152, 156-161
Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: Kristendom - tro og praksis, sytime 2016 s. 252-254, 256

Ny Testamente: Luk. 15, 11-32 (lignelsen om den fortabte søn) + Matt. 18,21-35 (Lignelsen om den gældbundne tjener) + Mark. 3,1-6 (Helbredelse) og Luk. 8,22-25 (Stormen på søen) og Luk. 17,20-25) (menneskesønnens dag) + Luk. 10, 25-37 (Den barmhjertige samaritaner)

Jens Forman: Den Kristne religion, Musagetes 1992, s.51-53,129-130 (sammendrag om Gudsriget og undere m.m.)
Asbjørn Petersen: "Martin Luther (1483-1546)" artikel/notater ukendt kilde
Helge Bechmann: Kirkehistoriske konfrontationer, Nyt Nordisk Forlag 1975 s. 127-128 om afmytologisering
Forskellige videoer om folk, der mener at de bliver helbredt i dag: https://www.youtube.com/watch?v=2e1woYu1HbU&ab_channel=PeteCabreraJr
https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-05-30-hans-helbreder-syge-med-hjaelp-fra-gud-selv-eksperterne-er-forbloeffede
https://lyttiljesus.dk/film-sponstane-helbredelser/
Film: -Luther- af Joseph Fiennes (2003)
Anna Rask Pedersen: ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste” 6/10 2015 fra Kristendom.dk i uddrag.
Marie Louise Poulsen: ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning er også min næste” 9/10 2015  fra Kristendom.dk
kort video med Per Ramsdal: https://www.youtube.com/watch?v=-BM2Q-Uw8Ak
Per Ramsdals trosbekendelse gengivet fra artiklen: ”Per Ramsdal offentliggør ny trosbekendelse” i Kristeligt Dagblad 09.01.15
Henrik Højlund mfl.: Kronik: "Kirkens sande grundlag må præciseres på ny" i Kristeligt Dagblad 28 juni 2006, side 9 i uddrag
Mikkel Pedersen: Pligtetik og nytteetik - kort fortalt: https://www.youtube.com/watch?v=G8qWXlnDCG4&t=1s

Nedslag der forbinder Kristendom med velfærdsstaten:

Bygger velfærdsstaten på Luther og reformationen?:
Prædiken om gode gerninger af Martin Luther fra 1522, taget fra Reimick/Madsen/Hansen/Frank: Kultur og samfund en materialesamling til kultur og samfundsfagsgruppen på hf Systime 2011-2013 s. 107-108
Andreas Bonne Sindbjerg, Ditte-Marie Klingbech og Iben Helqvist: Kampen for det gode samfund, Systime 2019 s. 164-169

Næstekærlighed i praksis: Diakoni og frivillighed:
Hvordan vi fik velfærdsstaten? RESPEKT - Pia Fris Laneth: https://www.youtube.com/watch?v=BwkqKrCuKAg&t=1s
Folkekirkens diakonale foreninger og diakoniens historie i uddrag https://danmarkshistorien.lex.dk/Diakonien_i_Danmark_efter_reformationen_i_1536
Liste over folkekirkelige diakonale organisationer: https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/vaer-med/folkekirkelige-organisationer/diakoni
Debat om man kan bruge frivillige til at dække velfærdsstatens mangel på varme hænder:
Christian Fomsgaard: Alle kigger mod de frivillige – og der er værdi at hente, TV2 Østjylland 31.01.2023, https://www.tv2ostjylland.dk/oestjylland/alle-kigger-mod-de-frivillige-og-der-er-vaerdi-at-hente
Robert Olsen og Johs. Bertelsen:Velfærdsstatens huller kan ikke fyldes med frivilligt arbejde, Kristeligt Dagblad 09.05.12, https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/velf%C3%A6rdsstatens-huller-kan-ikke-fyldes-med-frivilligt-arbejde

Sekulær etik: Pligtetik og nytteetik (tavlegennemgang) samt undersøgelse af etiske dilemmaer ved velfærdsarbejdere. Hvilke ting ligger bag vores etiske holdninger?
Velfærdsstatens prioriteringer: QALY-beregninger i sundhedssektoren
Sofie Reimick, Lene Madsen og Christina Blach Hansen: Kultur og Samfund, iBog Systime.dk, id 335 https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=335
Kort video af Jacob Birkler: Man må prioritere i sundhedsvæsenet, https://www.youtube.com/watch?v=mu9DUjDC5iA&t=2s
Cases om Skizofreni, SMA, Lungekræft og KOL fra Etisk råds hjemmeside.

Er Danmark et kristent land?:
Forskellige fakta og statistik om danskernes forhold til religion fra Andreas Bonne Sindberg mfl: Kampen for det gode samfund, Systime 2019, s 133, 146-149 i uddrag + s. 16-17 i Grundbog til Religion C
Phil Zuckermans teorier om hvorfor Danmark er meget sekulariseret overfor det religiøse USA: https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
Bogpræsentation af Samfund uden Gud: https://www.saxo.com/dk/samfund-uden-gud_phil-zuckerman_haeftet_9788791668210

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kulturmøder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Historieopgaven

Formål med Historieopgaven
Eleverne skal i forbindelse med historieopgaven for første gang skrive en større skri6lige opgave.
Opgaven skrives i Historie, men der et samarbejde mellem dansklærerne og historielærerne, hvor
dansklærerne undersøger eleverne med faglige relevante elementer (argumentationsanalyse),
samt skriftligheden.
Eleverne lærer at skrive en større skri6lige opgave og hvordan en sådan opgave skal opbygges.

Samarbejde – Dansk og Historie
Dansklæreren skal have besked så @dligt som muligt om hvilken opgaveformulering klassen skal
arbejde med, og dermed hvilket materiale der skal arbejdes med. Danskfaget arbejder med
Argumentationsanalyse.

Modulforbrug
Historie bruger 7 moduler på forløbet.
Dansk bruger 5 moduler på forløbet. Derudover bruges tid på tekstlæsning i historisk sammenhæng,
samt fordybelsestid (selvvalgt mængde fordybelses tid)).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 SAMFUNDSFAG: Integration og kulturmøder

Forløbet er afholdt fællesfagligt under titlen "Kulturmøder og integration".

FAGLIGE MÅL
Faglig viden om:
- Indvandring og integration i et sociologisk, økonomisk og politisk perspektiv

I forhold til den faglige viden
- Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå

- Opnå og demonstrere viden om fagets identitet og metoder, heriblandt udvidet begrebsapparat og kvantitativ og kvalitativ metode.

- Indsamle, vurdere og bearbejde materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af enkle modeller, tabeller og diagrammer

Studiekompetencer
- Almene: Analytiske og kommunikative evner, beherskelse af arbejdsformer og taksonomiske niveauer, informationssøgning bl.a. ift. problemløsning
- Personlige: Selvstændighed, ansvarlighed, initiativ, kreativitet, vidensdeling
- Sociale: Evne til at deltage i diskussioner (anvende  viden, begreber, metoder og teorier), samarbejdsevner

Nøglebegreber:
Værdikamp, danskhed, danskere, indvandrere, efterkommere, etnisk minoritet, multietnisk, multikulturel, push- og pull faktorer, integration, assimilation, segregation, politisk integration, integration på arbejdsmarkedet, social integration, integration og identitetsdannelse, socialisering, normer, roller, personlig og social identitet, dobbeltsocialisering, jeg-kultur, vi-kultur, loyalitetskonflikt, det traditionelle og senmoderne samfund, individualisering, aftraditionalisering, dobbeltsocialisering, normer og værdier, jeg-kultur, vi-kultur, ”vestliggørelse”, den rene identitet, bindestregsidentitet, kreolske identitet, indvandringspolitik, politisering, fordelings- og værdipolitik, politiske partiers stillingtagen til indvandrere og integration, Molins model, vælgerne og politiske skillelinjer, issue-voting, nærhedsmodellen, retningsmodellen, skillelinjer ift. uddannelsesniveau, catch-all partier, rational choice teori, indvandreres politiske deltagelse, de politiske partiers integrationspolitik, indvandrere og arbejdsmarkedet, indvandrere en økonomisk fordel eller udfordring, indvandrernes rolle på arbejdsmarkedet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 RELIGION: REPETITION

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer