Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Struer Statsgymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Flemming Johannsen
|
Hold
|
2023 Sa/b (1b Sa, 2b Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bandekriminalitet
Vi har arbejdet med:
- Omfanget af bandekriminalitet i Danmark
- Hvem er rockere og bandemedlemmer?
- Generelle teorier om, hvorfor nogle individer bliver bandemedlemmer:
Honneth - behove for annerkendelse
Csikszentmihalyi - flowteori
Maffesoli - bander som senmoderne neostammer
Bourrdieu - habitus, felt og kapital
Goffman - stigmatisering
Modborgerskab
- Empiri vedrørende årsagerne til bandemedlemsskab - kvantitativ og kvalitativ metode.
- Menneskerettigheder - forbud mod foreninger
- Bandepakker og lovgivningsprocessen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra drengestreger til bandekrig, Kapitel 3: Rockere og bander i Danmark
-
Victor Bjørnstrup mfl., Fra drengestreger til bandekirg, 3.1: Hvad er en bande?
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra drengestreger til bandekrig, 3.2: Hvem er rockerne og bandemedlemmerne?
-
Luk samfundet op! 2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
-
Luk samfundet op! 2.4: Sociale grupper
-
Victor Bjørnstrup m.fl.,Fra drengestreger til bandekrig, Kapitel 4: Hvorfor bliver man bandemedlem?
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra drengestreger til bandekrig, 4.2: Honneth - behov for anerkendelse
-
Victor Bjørnstrup m. fl., Fra drengestreger til bandekrig, 4.1: Specifikke teorier om årsagerne til bandemedlemskab
-
Tobias Matthiesen m.fl., Fri eller fortabt, 8.5: Fra medborgerskab til modborgerskab
-
Luk samfundet op! 3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
-
Luk samfundet op! 3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
-
Luk samfundet op! Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra drengestreger til bandekriminalitet, 4.4: Maffesoli - banden som en senmoderne neostamme
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra drengestreger til bandekrig, 4.3: Csikszentmihalyi - Go with the Flow
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra drengestreger til bandekrig, 4.5: Pierre Bourdieu - habitus, felt og kapital
-
EliteForsk-prismodtager 2020 - Mads Meier Jæger
-
Luk samfundet op!,4.3: Pierre Bourdieu
-
Victor Bjørnstrup, m.fl. 4.6: Goffman - stigmatisering af individet
-
Gode spørgsmål, rigtige svar Kapitel 1 At stille spørgsmål om samfundet
-
Gode spørgsmål, rigtige svar 2.5 Undersøgelseskriterier
-
Gode spørgsmål, rigtige svar 3.1 Kvalitativ metode og dens styrker og svagheder
-
PolitikNU Menneskerettighederne
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra Drengestreger til bandekriminalitet, Kapitel 6: Hvordan fungerer retssystemet?
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra Drengestreger til bandekriminalitet, 6.1: Fra byret til Højesteret - hvem bestemmer hvad?
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra drengestreger til bandekriminalitet, 6.2: Dansk lovgivning - hvad straffer vi efter?
-
Victor Bjørnstrup m.fl., Fra drengestreger til bandekriminalitet, 8.3: De politiske partier og bandepakker
-
Jakob G. Jensby m.fl., Politikbogen, Folketingets arbejde
-
Sådan skriver du i samfundsfag, Kapitel 6: Undersøg
-
Sådan skriver du i samfundsfag, Kapitel 10: Guide til beregninger
-
Sådan skriver du i samfundsfag, Kapitel 3: Hvad kan der udledes: Opgave med lineær regression
-
Metodebogen, Film om beregninger
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk økonomi
Vi har arbejdet med:
- Økonomiske mål og målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb
- Forskellige økonomiske systemer
- Forsyningsbalancen
- Konjunktursvingninger - lavkonjunktur og højkonjunktur
- Finanspolitik
- Virkningen af en told
Velfærdsstaten
-Typer af velfærdsstater
-Omfordeling via serviceydelser og via overførselsindkomster
- Velfærdsstatens udfordringer
- Muligheder for udvidelse af arbejdsstyrken
Skat i Danmark
- Indkomstskatten - hvor progressiv?
- Moms og afgifter
Beskæftigelse og arbejdsmarked
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Økonomiens Kernestof, Kapitel 2: Økonomiske mål
-
Økonomiens Kernestof, 2.1: De syv økonomiske målsætninger
-
Økonomiens Kernestof, 2.2: Økonomisk vækst
-
Økonomiens Kernestof, 2.3: Høj beskæftigelse og lav arbejdsløshed
-
Økonomiens Kernestof, 7.1: Er økonomisk vækst vigtigst?
-
Økonomiens Kernestof, 2.4: Ligevægt på betalingsbalancen
-
Økonomiens Kernestof, 2.5: Lav inflation
-
Samfundsstatistik, Kapitel 15: Økonomisk vækst og andre nøgletal
-
Økonomiens Kernestof, 2.6: Balance på statsbudgettet (budgetbalancen)
-
Økonomiens Kernestof, 2.7: Rimelig fordeling af goderne
-
Økonomiens Kernestof, 2.8: Bæredygtig vækst
-
Økonomiens kernestof, 3.1: Det økonomiske kredsløb
-
Økonomiens Kernestof, 3.3: Forsyningsbalancen - hvad har vi til rådighed, og hvad bruger vi det på?
-
Økonomiens kernestof, 3.2: Forskellige økonomiske systemer
-
Økonomiens Kernestof, Kapitel 4: Konjunktursvingninger
-
Økonomiens Kernestof, 4.1: Økonomien svinger op og ned
-
Økonomiens Kernestof, Forkert medicin
-
Økonomiens Kernestof, Stød til økonomien
-
Økonomiens Kernestof, Indbyggede mekanismer
-
Økonomiens kernestof, 4.3: Hvordan kan politikerne dæmpe konjunkturudsvingene?
-
Økonomiens Kernestof, 9.3: Finanspolitik
-
Økonomiens Kernestof, Statsbudget og offentlig gæld
-
Økonomiens Kernestof, Finanspolitikken og EU
-
Topøkonom har analyseret Trumps argumentation for told.pdf
-
15.4: Protektionisme i den globale økonomi | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
Kapitel 11: Velfærdsstaten | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
11.1: Hvorfor har vi en velfærdsstat? | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
11.2: Hvad er en velfærdsstat? | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
Kirsten Krehan og Andreas Springer, Tyskland - et land i forandring, Columbus 2016, s. 89-91.pdf
-
11.4: Omfordeling via overførselsindkomster | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
11.5: Velfærdsstatens udfordringer | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
Kapitel 10: Skat i Danmark | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
10.1: Indkomstskat i Danmark | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
10.2: Skattetrykket og den progressive beskatning i Danmark | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
10.3: Momsen og andre afgifter | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
Kapitel 8: Beskæftigelse og arbejdsmarked | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
8.1: Hvordan foregår løndannelsen? | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
8.2: Grundbegreber og nøgletal på arbejdsmarkedet | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
8.3: Arbejdsløshed | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
8.4: Årsager til arbejdsløshed | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
8.5: Arbejdsmarkedspolitik | ØKONOMIENS KERNESTOF
-
10 Øvelsesopgaver | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
-
1.1: Hvorfor bliver folk overvægtige? To perspektiver | SOCIOLOGIENS KERNESTOF
-
Politikerne skal mindes om at økonomisk ulighed fører til dårlig sundhed.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk politik og demokrati
Vi har arbejdet med:
- Politiske skillelinjer
- Populisme og identitetspolitik
- EU's formål
- EU's politiske institutioner og magtfordelingen i EU
- Lovgivningsprocessen i EU
- Valget til EU Parlamentet 2024: de væsentligste emner: Migration, Krig og sikkerhed, Klima
og miljø
-Teorier om partiernes adfærd: medianvælgerteorien, Strøms model, Molins model
Teorier om vælgeradfærd: Michiganmodellen og issue-voting
- Politisk meningsdannelse og medier
- Politisk kommunikation
- Politik og sociale medier
- Demokrati som styreform og som ideologi
- Dahls demokratikriterier
- Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
- Direkte demokrati og repræsentativt demokrati
Rettigheder og pligter i demokratiet -medborger og modborger
- Medborgerskabstyper: den ansvarlige, den demokratiske og den
værdiorienterede.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Politikkens Kernestof, Kapitel 3: Politiske skillelinjer
-
Politikkens Kernestof, 3.1: Hvad er en politisk skillelinje?
-
Politikkens Kernestof, Kapitel 5: Andre politiske strømninger: Populisme og identitetspolitik
-
Politikkens Kernestof, 5.1: Populisme
-
Politikkens Kernestof, 5.2: Identitetspolitik
-
EU's udfordringer, EU’s formål om fred og fælles værdier
-
EU's udfordringer, Kapitel 1: Politik, magt og demokrati i EU
-
EU's udfordringer, 1.1: Hvad er EU"s formål?
-
EU's udfordringer, EU’s formål om fred og fri bevægelighed
-
EU's udfordringer, EU’s formål om fri bevægelighed og fælles værdier
-
EU's udfordringer, 1.2: Hvor ligger magten i EU?
-
EU's udfordringer, Kommissionen
-
EU's udfordringer, Ministerrådet
-
EU's udfordringer, EU-parlamentet
-
EUs udfordringer, Idé- og forberedelsesfasen
-
EUs udfordringer, 1.3: Hvordan træffer EU beslutninger?
-
EUs udfordringer, Beslutningsfasen
-
EUs udfordringer, Implementeringsfasen
-
Politikkens kernestof, Kapitel 6: Partiernes adfærd
-
Politikkens kernestof, 6.1: Hvad kendetegner et politisk parti?
-
Politikkens Kernestof, 6.2: Teorier om partiernes adfærd
-
Politikkens Kernestof, Medianvælgerteorien
-
Politikkens Kernestof, Strøms teori
-
Politikkens Kernestof, Molins model
-
Vores Samfund, 3.2.1: Partiernes politik - værdi- og fordelingspolitik
-
Politikkens Kernestof, Kapitel 7: Vælgernes adfærd
-
Politikkens Kernestof, 7.1: Faktorer, der har indflydelse på vælgernes adfærd
-
Politikkens Kernestof, 7.2: Teorier om vælgeradfærd
-
Politikkens Kernestof, Columbia-skolen
-
Politikkens Kernestof, Michigan-modellen
-
Politikkens Kernestof, Issue-voting
-
Politikkens Kernestof, Kapitel 8: Medier og politik
-
Politikkens Kernestof, 8.1: Mediernes rolle i vores samfund
-
Politikkens Kernestof, 8.2: Politisk meningsdannelse og medier
-
Politikkens Kernestof, Politisk kommunikation
-
Politikkens Kernestof, 8.3: Politik og sociale medier
-
Politikbogen, Kapitel 7: Medier og politisk kommunikation
-
Politikbogen, Kapitel 9: Demokrati, rettigheder, pligter og medborgerskab
-
Politikbogen, 9.1 Hvad er demokrati?
-
Politikbogen, 9.2 Hvori består forskellen mellem konkurrence- og deltagelsesdemokrati?
-
Politikbogen, 9.3 Hvad er det deliberative demokrati?
-
Folkeafstemninger
-
Er det moderne demokrati demokratisk.pdf
-
SAMF-kogebogen, 1. Inden du starter med at skrive
-
SAMF-kogebogen, 1.1 Skriveloven
-
SAMF-kogebogen, 1.2 Nøgleord
-
SAMF-kogebogen, 1.3 Nøgleord i opgavegenrerne
-
SAMF-kogebogen, 5. Sammenlign
-
SAMF-kogebogen, 5.2 Sammenlign med holdningsstrukturen
-
SAMF-kogebogen, 5.2.1 Opgaveformulering: Sammenlign - holdningsstruktur
-
SAMF-kogebogen, 5.2.2 Opskrift: Sammenlign - holdningsstrukturen
-
SAMF-kogebogen, 5.2.3 Forberedelse: Sammenlign med holdningsstrukturen
-
SAMF-kogebogen, 5.2.4 Eksempel: Holdninger i bilagene med holdningsstrukturen
-
SAMF-kogebogen, 5.2.5 Besvarelse: Sammenlign - holdningsstrukturen
-
9.4 Hvilke rettigheder og pligter har medborgerne i demokratiet? | POLITIKBOGEN
-
Den ansvarlige medborger | POLITIKBOGEN
-
Den værdiorienterede medborger | POLITIKBOGEN
-
Den økologiske medborger - en ny identitet? | POLITIKBOGEN
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
64 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokrati og valget i USA
Vi har arbejdet med:
- Det amerikanske valg:
- Det politiske klima i USA
- Føderation, præsidentielt system og liberalt demokrati
- Vælgertyper: hvem stemmer demokratisk og republikansk?
- Vælgeradfærd - Michiganmodellen
- Polarisering i amerikansk politik
- Partiadfærd
- Negativ og positiv polarisering
- Forklaring på forstærket polarisering: negativ voting, partisanship og
campaigning
- Valget til præsident og til Kongressen
- De amerikanske partier
- Valgresultatet 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Internationale konflikter (2)
Teorier i international politik: realisme og liberalisme
Normers betydning i international politik ifølge realismen og liberalismen.
Menneskerettigheder internationalt og humanitær intervention.
Responsibility to Protect.
Folkedrab
Folkedrabet i Rwanda - SRO sammen med enten historie eller engelsk.
Realismens og liberalismens syn på konflikten i Ukraine.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2. Teorier og begreber | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
2.1 Realismen | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
John Mearsheimer Explains Neorealism
-
Structural Realism - International Relations (1/7)
-
2.2 Liberalismen | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
3.2 Teorier i samfundsfag | MetodeNU – introduktion til samfundsfaglige metoder
-
Theory in Action: Liberalism
-
International Relations – Liberal Theory (2/7)
-
11. Normer i international politik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
11.1 Normer | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
11.2 Normernes betydning ifølge Realismen | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
11.3 Normernes betydning ifølge Liberalismen | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
Yale-professor: Krigens love er gradvist brudt sammen – resultatet ser vi i Gaza og Ukraine
-
Thorndal og Tefre, Menneskerettigheder, s. 76-83 og IP bogen s. 80 (R2P) pdf.pdf
-
Jacobsen, Menneskerettigheder, demokrati og retssamfund, s. 62-71.pdf
-
IP-liberalisme | GLOBAL POLITIK
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Køn og ligestilling
Kernefamilien som social institution - funktionalismen over for marxistisk feminisme.
Kønsnormer og kønsroller.
Nye familietyper.
Socialisering og dobbeltsocialisering - kønsneutral eller normkritisk pædagogik.
Øremærket barsel.
Kønsteorier:
- Biologisk og socialt køn - Parsons over for Simone de Beauvoir.
- Diskursivt køn - Judith Butler
- Intersektionalitet
- Valgfrit køn (Henning Bech - sml. Giddens)
- Mande og maskulinitetsforskning, hegemonisk maskulinitet
Venstrefløjens identitetspolitik og kritikken heraf.
Hvordan man stiller samfundsfaglige spørgsmål.
Magtbegreber
Køn og uddanelse
Køn og integration
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58960931405",
"T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58960931405",
"H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58960931405"
}