Holdet tm23hh2b Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Mette Lyng, Thor Eiken Mulvad
Hold tm23hh2b Hi (tmhh2b Hi, tmhh3b Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie
Titel 2 Imperialisme
Titel 3 Hekse
Titel 4 Holocaust
Titel 5 Nyere russisk historie
Titel 6 Danmark i verden
Titel 7 Kina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Imperialisme

Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende forståelse for imperialismen i 1800-tallet og dens betydning for den globale udvikling. Eleverne skal arbejde med de politiske, økonomiske og ideologiske motiver bag de europæiske stormagters koloniale ekspansion, herunder forestillinger om racisme, civilisation og magt. Forløbet har særligt fokus på mødet mellem de europæiske kolonimagter og de koloniserede samfund, og undersøger de kulturelle, sociale og økonomiske konsekvenser af imperialismen – både for kolonimagterne og de berørte regioner i Afrika:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Hovedfokus på europæisk og globalhistorie i perioden 1700-1900
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hekse

Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i hekseforfølgelsernes historiske baggrund og betydning, særligt i perioden fra 1500- til 1600-tallet. Eleverne skal arbejde med, hvordan forestillinger om magi, overtro og køn spillede en central rolle i datidens samfund, og hvordan politiske, religiøse og sociale faktorer bidrog til jagten på hekse. Forløbet har særligt fokus på, hvordan synet på kvinder, frygt for det ukendte og ønsket om kontrol førte til omfattende forfølgelser og henrettelser. Gennem arbejdet med historiske kilder og cases udvikler eleverne evnen til at analysere og reflektere over magtstrukturer og samfundsforandringer – både historisk og i nutidigt perspektiv.
Faglige mål:
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid


Kernestof:
-udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
-historiebrug og formidling

Hovedfokus -  Danmark før 1700
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Holocaust

Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne en dybere forståelse af Holocaust som en central begivenhed i det 20. århundredes historie. Eleverne skal undersøge, hvordan antisemitisme, nazistisk ideologi og totalitær magt førte til systematisk forfølgelse og udryddelse af seks millioner jøder samt andre marginaliserede grupper under Anden Verdenskrig. Gennem arbejde med historiske kilder og personlige vidnesbyrd udvikler eleverne evnen til at forstå, analysere og reflektere over menneskets ansvar, menneskerettigheder og betydningen af at bekæmpe intolerance og diskrimination – både dengang og i dag.

Faglige mål:
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
historiebrug og formidling.

Hovedfokus europæisk historie 1900-tallet
Forløbet indgår som led i DHO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nyere russisk historie

Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af den politiske, økonomiske og samfundsmæssige udvikling i Rusland fra Sovjetunionens sammenbrud i 1991 og frem til i dag. Eleverne skal undersøge de historiske omstændigheder omkring Sovjetunionens opløsning, Ruslands overgang til markedsøkonomi, samt den gradvise opbygning af et autoritært styre under Vladimir Putin. Forløbet har særligt fokus på Ruslands udenrigspolitik, herunder forholdet til Vesten og udviklingen frem mod invasionen af Ukraine i 2022. Gennem analyse af historiske begivenheder, taler og kilder arbejder eleverne med at forstå nutidens geopolitiske konflikter i et historisk perspektiv og reflektere over demokrati, magt og nationale interesser i en globaliseret verden.

Faglige mål:
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
historiebrug og formidling.

Hovedfokus på europæisk og globahistorie 1900-tallet/efter år 2000
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Danmark i verden

Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i udviklingen af Danmarks udenrigspolitik fra afslutningen på Anden Verdenskrig og frem til Danmarks deltagelse i krigene i Irak og Afghanistan. Eleverne skal arbejde med centrale begivenheder og beslutninger, der har formet Danmarks rolle i det internationale samfund – herunder NATO-medlemskabet, Den Kolde Krig, forholdet til USA og FN, og skiftet fra en traditionelt tilbageholdende til en mere aktivistisk udenrigspolitik.

Faglige mål:
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
historiebrug og formidling.
Hovedfokus Dansk historie i 1900-tallet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kina

Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne en overordnet forståelse af Kinas politiske, økonomiske og samfundsmæssige udvikling fra grundlæggelsen af Folkerepublikken i 1949 til i dag under Xi Jinpings ledelse. Eleverne skal arbejde med centrale begivenheder og perioder i Kinas moderne historie – herunder Maos styre og kampagner som "Det Store Spring Fremad" og Kulturrevolutionen, Deng Xiaopings økonomiske reformer, massakren på den himmelske fredsplads i 1989, og den gradvise styrkelse af Kina som global stormagt. Forløbet har særligt fokus på udviklingen af Kinas autoritære styreform, forholdet mellem stat og individ, samt Kinas rolle i verdenspolitikken under Xi Jinping.

Faglige mål:
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
historiebrug og formidling.


Hovedfokus - Globalhistorie i 1900-tallet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer