Marselisborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Marselisborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1B ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Marselisborg Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Charlotte Jacobsen Day, Simone Leidinger
Hold
2025 ap/B (
1B ap alm
,
1B ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen Sprogforståelse
AP-forløbsbeskrivelse til studieplanen på Lectio (2025)
Målet med AP-undervisningen er at gøre eleverne nysgerrige og interesserede i sprog. Vi arbejder med forskellige teksttyper af forskellig sværhedsgrad, der dels styrker den teoretiske forståelse, dels danner udgangspunkt for elevernes sproglige kreativitet gennem egen tekstproduktion.
Vi beskæftiger os med de store linjer i sproghistorien, ordforråd, orddannelse og transparens, grammatisk terminologi og analysefærdighed. Derudover arbejder vi med kommunikation (bl.a. sproghandlinger), semantik og sproglig praksis. Anvendelsesaspektet af de forskellige grammatiske emner er centralt, og vi forsøger at integrere de forskellige sproglige aspekter i vores arbejde med teksterne. Vi har fokus på sprogets muligheder, og til at understøtte forløbet får vi i år besøg af Sprogzonen med foredrag om “Sproglig kreativitet”.
I AP-undervisningen har vi ligeledes fokus på sammenhængen mellem sprog og kultur. I latinundervisningen er den kulturelle dimension også vægtet, bl.a. med en ud-af-huset-aktivitet med fokus på antikke spor i Aarhus.
Forløbet afsluttes med en mundtlig eksamen. Eleverne arbejder i grupper, selvstændigt og projektorienteret i timerne op til den mundtlige prøve.
Indhold
Kernestof:
Du skal gå ind på "Ind i Sproget" på Systime (bogen vi arbejder med i ap og som vi brugte i timen i går. Læs derefter i Kapitel 2 (Læringsstrategier): indledningen, om 'transparante ord' og lav opgave 2.1 og 2.2. Du skal skrive dine svar ned på din c
I timen:
Til timen i dag har I læst artiklen "Fra runer til smart phones: sådan kom vi til at tale dansk". I har også lavet opgaverne i nedenstående ark. Læs opgave A igennem, lav opgave B og C skriftligt. Det er lige meget om I skriver på papir eller på et d
Sproghistorie - opgaver (1) (1).docx
Fra Runer til smart phones.docx
Intro AP LATIN 2025.pptx
Kære 1.B,
I 'Ind i sproget' (vores ibog) skal I læse mere om verberne, nemlig om hovedverber, hjælpeverber og modalverber (3.2.1.3) og den tilhørende øvelse (3.2.1.3.1). Læs derefter kapitlet om transitive, intransitive og kopulative verber (3.2.1.4) og øvelse
Til timen: Ordklasser - test dig selv (2).docx
Læs om pronominerne derhjemme (3.2.6) og lav derefter opgave 3.2.6.1. og opgave 3.2.6.2.
1. Hvad kan I huske fra sidste time? + gennemgang af lektier
2. Kalender og tal: Den julianske kalender
3. Vi laver en latinsk dialog:
4. Morfologi og orddannelse på dansk og moderne fremmedsprog
I skal læse intro-teksten til kapitlet 7. Lingua Latina på Systime (Fra starten til og med Det latinske alfabet) og lave opgave 7.1. Indsend jeres svar under elevfeedback på Lectio.
Modus - øvelse med digt.docx
Bestem verballedets tid i nedenstående øvelse (og ignorer det som står i parantes:
Gem begge dokumenter i din ap-mappe og hvis du ikke har en sådan så skynd dig at lave en (du kan lægge den på dit skrivebord).
Vi begynder på sætningsanalyse. I 'Ind i sproget' læs 3.3 (indledning) og derefter 3.3.1 og 3.3.2. Lav de tilhørende opgaver.
Vi fortsætter med de latinske præfikser og suffikser:
Latinsk minigrammatik I
Kan du huske forskellen mellem følgende begreber fra sidste time?
Vi skal til sprogdag, så der er ingen lektier.
Læs 3.3.4 (dativobjekt), 3.3.5 (subjektsprædikat), 3.3.6 (objektsprædikat), 3.3.7 (adverbialled), 3.3.8 (Konjunktional) i Ind i Sproget. Lav de opgaver der hører til dativobjekt og subjektsprædikat. Resten af opgaverne ser vi på i klassen.
Sætningsanalyse øvesætninger.docx
Ovenover finder I det dokument vi arbejdede med i timen. Lav analysen færdig, hvis I stadig har arket (ellers lav det elektronisk), så ser vi på det i timen.
Læs også om 3.3.10 om helsætningsanalyse.
Pyramus og Thisba:
Vi taler om Latinsk minigrammatik II (genitiv, ablativ, præpositioner) og oversætter en ny tekst: In theatro.
I dag skal vi beskæftige os med semantik (Ind i sproget: kapitel 4). Underbegreber er:
Læs vedhæftede tekst. Hvad prøver Suspekt at sige her?
Ancient Roman Theatre
7.6 Latinsk minigrammatik III | Ind i sproget stx
I skal komme i gang med at analysere og oversætte teksten "In theatro" som I fik afleveret på papir i sidste time.
I dag skal vi have om pragmatik: sproghandlinger og transaktionsanalyse. Fra kap. 5 i Ind i Sproget læs 5.1.3 og 5.1.4. I skal ikke lave opgaverne. Læs det igennem 2 gange.
Alt det næste er til brug i timen:
Høflighedsprincippet og effektivitetsprincippet
Den vrisne slagter fra Langeskov
Ingen lektier til i dag. I timen arbejder vi med en eksamenslignende opgave, som skal fremlægges i klassen. I skal arbejde i jeres ap-gruppe. Se dokumentet.
AP-eksamen 2023 -prøveeksamen.pdf
Kancellistil - øvelse (2).docx
1. Kig på de sidste sætninger i teksten "In theatro" (fra Quintus et pater... til ...expectat). Analyser og oversæt sætningerne igen. Vi gennemgår dem i timen.
Til timen medtag den gamle eksamensopgave, som I fik på papir.
Til timen
Ind i Sproget: Læs introduktionen til skriftsprog og talesprog 4.3 og den tilhørende øvelse (opgave 4.3.1) på samme side. I skal ikke læse nogen underkapitler.
Forvægt eller bagvægt.docx
Vi starter med en ny tekst "Familia"
Evtl. intro til byvandring på fredag i slutningen af timen
I skal lave en øvelse i kongruens med verber: 7.2.1.8.
Antikke spor i Aarhus - fototur:
Grupper til byvandringen:
I skal ud i byen og kigge på antike træk i byens bygninger. Som forberedelse skal I læse en artikel om antikken og antik arkitektur. Besvar spørgsmålene og læg dit svar under elevfeedback på Lectio.
7.10 Gladiatorkampe - blodig underholdning | Ind i sproget stx
I skal analysere og oversætte resten af teksten "Familia" som I fik afleveret på papir.
Læs introduktionsteksten "Gladiatorkampe", analyser og oversæt resten af teksten "Gladiatores" som I fik afleveret på papir i timen:
Eksamensopgaven udleveres på papir og vi laver repetition. Tænk over hvad I gerne vil have at vi ser nærmere på igen.
AP-latin vigtige begreber til eksamen.pdf
I jeres sidste modul har I mulighed for at arbejde med eksamensopgaven i jeres AP-grupper. Jeg er til stede og kan hjælpe jer.
I arbejder med jeres opgave.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768311411", "T": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768311411", "H": "/lectio/243/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768311411" }