Titel
3
|
Forløb#3 Podcasten som "intimt" medie Produktioner
PODCAST - det intime lydrum
Podcasts are an experience for the listeners -- they need to be intimate (Eric Nuzum: “Make noise”)
“Definition”:
• Lyd formidlet på internettet – og man har abonnement på denne lyd.
Forskellige karakteristika:
• Native podcasts (lavet til at skulle være podcasts. ”Third Ear” er et eksempel) – eller flow-radio, der jo også kan streames (P1-programmer er eksempler, osv).
• Et pull-medie – brugeren går på podcast-markedet og vælger selv sine lydoplevelser (f.eks. danske-podcasts.dk – kig lidt rundt, apple podcasts, spotify podcasts, osv)
• To slags (Eric Nuzum):
1. People chatting, snakke-podcasts
2. People telling stories, storytelling-podcasts
Podcast-fascinationen: Tæt på, en stemme helt inde i ørerne – og meget tæt på et emne, der vrides og udfoldes.
Indhold og lyd-præsentation skal være intens og stærkt sammenhængende og være noget, man kan præsentere i en elevator-pitch
Hvordan starter man en podcast – forskellige tilgange:
1. Emne man brænder for
2. Koncept (klippet er fra kontekstoglyd.dk)
3. Formater
a. Non-fiktion story telling
b. Dialog-baseret
c. Monolog-baseret
d. Paneler (Mads og monopolet, ofte sports-podcasts)
e. Podcast-teater
4. Gæsterne og samtalerne:
• Hvem er de gode gæster?
• Hvordan skal vi snakke med dem?
• Hvad skal vi snakke om?
Den grundige interviewfacon:
• Mørkt rum
• Beder om fulde beskrivelser og mange detaljer
• Flere timer
Produktionstilgang – 2 slags:
• Monteret interview: Langt, detaljeret, sproglige lykketræf. Induktivt.
• Live-on-tape: Planlagt, deduktivt, mål med interviewet er vigtigt. Men også interviewe med ørerne – gode opfølgende spørgsmål.
OVERORDNET: Mål, metode, spørgeplan- MMS !
PLAN og PRDUKTIONSPROCES - konkret
• Brug post-its.
• Tænk i 4 – 5 blokke undervejs, brug intro og outro, tænk i bidder, max 5 minutter.
• Brug klap, når der er fejl.
• Først disposition (tabellen ovenfor), så interviews (hvor man finder guldet), dernæst manus og montering og sammenbindende værtsord (scriptme.io)
• Manus skrives ikke til papir, men til den talende. Lav test-speak inden.
• Speak: Brug annotations-teknikker: fed, tankestreger, pil op, cirkler – ØV DIG/JER!
Buzzsprout som eventuel ressource – about making podcasts (et podcast-site som både er vært for podcasts OG har manualer til, hvordan man gør). Kig lidt rundt…
• WHY – dit mål?
• WHAT ABOUT – dit indhold?
• NAME – er vigtigt, for det søges der på. Specifik titel.
Format - Buzzsprout:
1. Typologier:
a. Interview
b. Scripted non-fiction
c. News recap
d. Educational podcasts
e. Scripted fiction
2. How long: 15 min – 2 timer
3. How often: konsistent – f.eks. 1/uge. 1/måned
Podcast-intros og outros - opmærksomhedspunkter
1) 3 ting man skal fortælle:
• Dit navn. Min relevante baggrund – i forhold til netop denne podcast.
• Hvad handler podcasten om?
• Hvorfor er podcasten værd at lytte til – for netop denne lytter?
2) Musik der matcher stemning og tempo, osv i din podcast
3) Intro-længde: 15-60 sekunder. Skal hooke lytteren med det samme!
4) Outro: Hvad skal lytteren nu…?
Eksempler:
• Third Ear
• 99 % invisible, ”The Ice King” (tabellen nedenfor)
• “S-Town”, Serial, This American Life
• Radio 4: Ofte elendige podcast – amatør-podcast. Kasper Svinth.
• In Our Time
• DR lyd
• Genstart (det kalder men deep-dive-news)
• Litterature in History
• Mørkeland
• Allusionists
• Words of mouths
• Bibelen Leth fortalt
Der kan ofte findes transkriberinger af amerikanske podcasts.
Holdet hører en del podcasts af længere varighed, bl.a. DRlyd, "Splittet til atomer" om Oh Lands "White Nights" samt 99% Invisible’s ”Ice King”, se nedenfor.
ØVELSE 1:
Du skal nu lytte til 99% Invisible’s ”Ice King”. Lyt både efter ord OG resten af lydsiden
ØVELSE 2:
a) Parvis/gruppevis skal I gennemgå jeres skemaer med hinanden. Udfyld med iagttagelser, dine kammerater har gjort, og som du selv kan bruge.
b) Brug det, du har lært, og sæt svarene på de begreber, der her er markeret med fed, ind i et hjemmelavet skema: Hvad er podcastens karakteristika, hvad er emne – koncept – format, hvordan er gæsterne ”typecasted” (hvad er deres kvaliteter?), og hvordan har produktionsprocessen været?
ØVELSE 3:
Et længere forløb med produktion af egne podcasts med diverse rammer og benspænd.
|