Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Poul Eriksen
|
Hold
|
2024 ng/2v (2v ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er bæredygtighed?
Hvad er bæredygtighed? - bæredygtighedsmål: Miljømæssig råderum, klimaaftryk, økologisk fodaftryk – bæreevne - menneskets indflydelse på miljøet: I = B x F x T - FN's 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Har vi en global klimakrise?
Hvad er klimaændringer? – IPCC - den globale temperaturudvikling - den naturlige og menneskeskabte drivhuseffekt – strålingsbalance (forsøg) - drivhusgasser – kulstoffets kredsløb - klimasystemet - feedbackmekanismer – albedo (forsøg) - afsmeltning i Arktis (forsøg) - havstrømme - Golfstrømmen - dybvandsdannelse (forsøg) - konsekvenser af klimaændringer (projekt). Klimatilpasning i fattige lande (Peru, Malawi, Bangladesh). Politiske løsninger: COP-møder, Paris-aftalen
Foredrag: David Lundbek Egholm: Jordens forhistoriske klimakatastrofer (Offentlige foredrag i naturvidenskab)
Eksperimentelt-, felt- og empiribaseret arbejde:
- Eksperiment: Måling af strålingsbalance på RiG
- Eksperiment: Måling af albedo og temperatur
- Eksperiment: Dybvandsdannelse / Grønlandspumpen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksperiment: Strålingsbalance på RiG
|
19-09-2024
|
Journal: Måling af albedo og temperartur
|
08-11-2024
|
Journal: Hvordan fungerer Grønlandspumpen?
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor falder nedbøren så forskelligt i verden?
Lufttryk - vinde - corioliskraften - årstider - globale vindsystem - nedbør - nedbørstyper - det globale nedbørsmønster - ITK-zonen - monsun. Forebyg klimakatastrofen: oversvømmelse og tørke i Peru, Malawi og Bangladesh (projekt) - løsninger til forebyggelse af klimakatastrofer. Vandets kredsløb
Eksperimentelt-, felt- og empiribaseret arbejde:
- Eksperiment: Konvektionskammer
- Analyse af udvalgte hydroterm-figurer (Peru, Malawi eller Bangladesh)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kan mit tøjskab blive bæredygtigt?
Tøjindustrien og bæredygtighedsproblemer - tøjpyramiden - tøjets livscyklus - tøjets globalisering - arbejdsforhold i tøjproduktionen (social bæredygtighed) - bomuldsproduktion og vandressourcer - vandets kredsløb - tøjets "water footprint" - bomuldsproduktion og klima - det globale vindsystem og nedbør - bæredygtige løsninger - certifikationsordninger - greenwashing
Eksperiment/dataindsamling/feltarbejde:
- Øvelse: Mit tøjindkøb
- Øvelse: Aralsøen - hvorfor gik det galt? Indsamling af data fra interaktivt kort
- Øvelse: Bomuldsproduktion og bæredygtighed. Indsamling af klimadata
- FF5-forløbet
2v havde i dansk og naturgeografi et FF5-forløb med innovation: Hvordan kan vi gøre vores tøjforbrug mere bæredygtigt? Flere grupper foretog dataindsamling feltarbejde i deres projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Naturkatastrofer: Jordskælv og tsunami
Hvad er et jordskælv? - aktuelle jordskælv - mønstre i jordskælvs udbredelse - Wegeners teori om kontinentaldrift - teorien om pladetektonik - pladegrænser – jordskælv og tsunamier - tsunamier: Sumatra (2004) og Japan (2011) - forebyggelse mod tsunamiers ødelæggelser. Naturkatastrofer: Hvad er en naturkatastrofe - kategorier af naturkatastrofer - naturkatastrofer og levevilkår - analyseramme: de fem kapitaler - naturkatastrofer rammer kapitalerne/kapitaler forebygger naturkatastrofers ødelæggelser. Vulkaner – vulkanudbrud på Island.
Eksperimentelt-, felt- og empiribaseret arbejde:
1. Observation af aktuelle jordskælv (USGS)
2. Pladegrænser og GIS
3. Forsøg: Måling af tsunamibølgers hastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350993036",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350993036",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350993036"
}