Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Christian Joen Jensen
|
Hold
|
2022 24 re/w (3w re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion c
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning på Sinai. I NT rettes opmærksomheden mod Jesu som historisk og mytisk figur, samt hans virke i forskellige roller (prædikant, healer, eksorcist, frelser), og der er særligt fokus på opgøret med jødedommen. Der introduceres til biblens forskellige genre, bl.a. lignelser, ligesom også teologisk-, pligt- og lykketik behandles.
Mod forløbets slutning ser vi på nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirken men også inden for pinsebevægelsen, med fokus på kristne forestillinger (udvikling af gudsforestillinger fra GT til NT) og rituel praksis. Forløbet afrundes med et sociologisk komparativt udblik på kristendom i DK ift. USA.
Forløbet afsluttes med en religionskritisk overbygning ved læsning af Feuerbach, Marx og Nietzsche i korte uddrag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første Mosebog (Gen/1 Mos)Kapitel 1+2 (1;1-16, 2; 1-4) + Kapitel 2 (5-25)Arbejdsseddel til skabelsesmyter ('21) - gruppestress.docx
-
Adam og Eva (Gen 1, kap. 2 + 3).docx
-
Åbenbaringen på Sinaj (2 Mos 19) + De 10 bud (2 Mos 20) - KILDETEKST.docx
-
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 25-26, 49, 52-54, 56, 70-73
-
2. Moselov (s. 51-53 i De kristnes Religion).pdf
-
Den kreative historietime.pptx
-
Den kreative historietime (Fra kristendom i nutid, s. 133-136+140-141).pdf
-
Herrens lidende tjener (Es 52, 13-53,12).docx
-
Lukas 3, 1-22 + Lukas 4, 1-44 (KILDETEKST).docx
-
Bjergprædiken (Matthæus kapitel 5-7) - Elevversion.docx
-
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime: side 52-54 + 56
-
Matrixgrupper
-
Lignelseslæsning - Den barmhjertige samaritaner (Luk, 10, 25-37 + 3Mos, 19, 18).docx
-
Filosofisk pligtetik.docx
-
Nytteetik.docx
-
Passionshistorien (Mark 11).docx
-
Passions historien - Jesu lidelse, død….og opstandelse! - arbejdsspørgsmål og billede (fire grupper).docx
-
Cecilie Rubrows to modeller for moderne teologi (fra Religion nr. 3 okt. 2015).pdf
-
Thorkild Grosbøll - Præsten tror ikke på Gud (red.).doc
-
Højmesse og nadver ('24).pptx
-
Karismatisk kristendom.pptx
-
Pinsekirken har ændret kristendommen + ApG, 2.doc
-
Mig og Gud og mig (Ud&Se, okt, 2014).doc
-
Download PDF og læse s. 8-10 (håndskrevne tal om Feuerbach)
-
Læs om Marx på s. 10-12 (håndskrevne tal) i
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam (religion C bog)
Forløbet tager udgangspunkt i Muhammad og den formative periode. Opmærksomheden rettes i begyndelsen af forløbet på muslimernes fælles grundlag i tro og praksis (teologi, antropologi, eskatologi, forhold til jødedom/kristendom, de fem søjler, sharia), og senere på forskellige muslimske stemmer ifm. muslimsk identitet og identitetsdannelse, herunder sufisme samt synet på brug af tildækning for kvinder. Forløbet slutter med et kig på islam i Vesten og i dagens Danmark (overvejende sociologisk), herunder konversion og radikalisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet giver indledningsvis en introduktion til Buddha som titel og som historisk/legendarisk figur. Buddhismens formative periode, hovedretninger, grundlæggende begreber og praksis (udsat for Melford E. Spiros typologi: karmisk, nirvanisk og apotropæisk) gennemgås og sammenlignes med den tibetanske vajarana buddhisme.
Den akuelle levede buddhisme i sanghaen præsenteres og sammenlignes med senmoderne buddhisme i Vesten (immigrant- og konvertitbuddhisme).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
#5 skarpe om buddhismen,18min (DR)
-
Buddhalegenden fra horisont (red.).pdf
-
Anders Nielsen: Buddhisme -Introduktion og tekster, Systime; sider: 19-24, 28-30, 33-43, 48-60, 62-63, 139-140, 152-153, 161-162, 174-176
-
Benarestalen + arbejdsspørgsma_l.docx
-
Læs s. 36-43 i buddhismebog (minus alle tekstbokse og citater).
-
Fed Fed Lykke - linieret.docx
-
Buddhisme i Danmark (Borup).doc
-
[På lektionen]TV2 Dokumentar Fra popstjerne til munk (2004, 25min)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
Kort indføring i Scientology som både kontroversiel og moderne ny religion.
Fokus på tro (især antropologi og frelse), praksis (auditing), organisation, opposition og kontroversielle sider (herunder bl.a. spørgsmålet om kognitiv dissonans fra social psykologien) - under stadig inddragelse af indefra/udefra-distinktionen. Der samles op med brug af Max Webers teori om karisma og rutinisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016712505",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016712505",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52016712505"
}