Holdet 2022 24 re/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Christian Joen Jensen
Hold 2022 24 re/w (3w re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion c
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam (religion C bog)
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Scientology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kristendom

Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning på Sinai. I NT rettes opmærksomheden mod Jesu som historisk og mytisk figur, samt hans virke i forskellige roller (prædikant, healer, eksorcist, frelser), og der er særligt fokus på opgøret med jødedommen. Der introduceres til biblens forskellige genre, bl.a. lignelser, ligesom også teologisk-, pligt- og lykketik behandles.  

Mod forløbets slutning ser vi på nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirken men også inden for pinsebevægelsen, med fokus på kristne forestillinger (udvikling af gudsforestillinger fra GT til NT) og rituel praksis. Forløbet afrundes med et sociologisk komparativt udblik på kristendom i DK ift. USA.
Forløbet afsluttes med en religionskritisk overbygning ved læsning af Feuerbach, Marx og Nietzsche i korte uddrag.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam (religion C bog)

Forløbet tager udgangspunkt i Muhammad og den formative periode. Opmærksomheden rettes i begyndelsen af forløbet på muslimernes fælles grundlag i tro og praksis (teologi, antropologi, eskatologi, forhold til jødedom/kristendom, de fem søjler, sharia), og senere på forskellige muslimske stemmer ifm. muslimsk identitet og identitetsdannelse, herunder sufisme samt synet på brug af tildækning for kvinder.  Forløbet slutter med et kig på islam i Vesten og i dagens Danmark (overvejende sociologisk), herunder konversion og radikalisering.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Forløbet giver indledningsvis en introduktion til Buddha som titel og som historisk/legendarisk figur. Buddhismens formative periode, hovedretninger, grundlæggende begreber og praksis (udsat for Melford E. Spiros typologi: karmisk, nirvanisk og apotropæisk) gennemgås og sammenlignes med den tibetanske vajarana buddhisme.

Den akuelle levede buddhisme i sanghaen præsenteres og sammenlignes med senmoderne buddhisme i Vesten (immigrant- og konvertitbuddhisme).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer