Holdet 2022 24 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Christina Puhakka Egholm
Hold 2022 24 re/y (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Sekter og kulter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam

Forløbet tager udgangspunkt i Muhammad og den formative periode. Opmærksomheden rettes i starten af forløbet på muslimernes fælles grundlag i tro og praksis (teologi, antropologi, eskatologi, forhold til jødedom/kristendom, de fem søjler, sharia), og senere på forskellige holdninger i forhold til tørklædedebat samt radikalisering. Afslutningsvis undersøger vi kort principperne i euroislam (Tariq Ramadan og Sherin Khankan).
Vi arbejder med en teoretisk skelnen mellem hhv. traditionalisme, fundamentalisme, islamisme og modernisme.
Som opsamling på forløbet udfyldes Ninian Smarts 7 dimensioner for islam.

Omfang: ca. 60 sider + videomateriale ca. 1,5 time
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning på Sinai og Esajas om Herrens lidende tjener. I NT rettes opmærksomheden mod Jesu virke i forskellige roller (prædikant, healer, eksorcist, frelser), og der er særligt fokus på opgøret med jødedommen. Mod forløbets slutning ser vi især på nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirken (fra eksistensteologi til Grosbøll), men også karismatiske og pinse-kirker. Som opsamling udfyldes Ninian Smarts 7-dimensionelle religionsmodel med eksempler fra kristendommen.

Omfang: ca. 60 sider + videomateriale ca. 1 time
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Forløbet er bygget op om de tre juveler: Buddha, Dharma og Sangha.
Nøglebegreber ift. Dharma er: karma, samsara, anatman, de fire ædle sandheder, middelvejen, nirvana. Der er primært fokus på theravada-buddhismen, men der perspektiveres (meget kort!) til mahayana og vajrayana.
I forbindelse med buddhistisk praksis arbejdes ud fra distinktionen mellem nirvanisk, karmisk og magisk praksis.
Forløbet afsluttes med et kig på buddhismens skikkelser i Danmark og en diskussion af forholdet mellem østlig og vestlig buddhisme (teoretisk vinkel: essentialisme vs. socialkonstruktivisme).
Herefter arbejdes der tværfagligt med historie og engelsk i et innovativt SRP-forløb, hvor eleverne skal opbygge to interreligiøse rum - et på gymnasiet og et i en international lufthavn.

Omfang: Ca. 35 sider. Videomateriale ca. 45 minutter.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sekter og kulter

Forløbet tager udgangspunkt i en præsentation af nedenstående teorier, eksemplificeret gennem Scientology, Hare Krishna (ISKCON) og Peoples Temple (Jonestown):
- Kategorisering: Sekt, kult, denomination, kirke (McGuire)
- Forholdet individ-gruppe - Indre/Ydre dimensioner (Beckford)
- Karismatisk ledelse samt rutinisering af karisma (Weber)
- Konversion (Rambo + Mogensen)
- Deprivation (Glock)

Herefter følger et mindre gruppeprojekt med selvvalgte sekter og kulter:
Heaven's Gate: Gustav, Albert, Lucas, Frederik
Byens Kirke: Johanne
Aum Shinrikyo: Theis, Jens, Asger
Manson Family: Paulina, Stephanie, Hanin, Julie
Scientology: Brandt, Christian
FLDS: Daniel, Gustav, Arthur, Magnus
NXIVM: Danny, Noah, Benjamin, Sune
Thuggee: Rasmus, Sebastian, Mathias, William KB
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer