Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Christina Puhakka Egholm
|
Hold
|
2023 24 re/f (2f re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Islam
Forløbet tager udgangspunkt i Muhammad og den formative periode. Opmærksomheden rettes i starten af forløbet på muslimernes fælles grundlag i tro og praksis (teologi, antropologi, eskatologi, forhold til jødedom/kristendom, de fem søjler, sharia), og senere på forskellige holdninger i forhold til kvindesyn, kønsroller og tørklædedebat. Afslutningsvis undersøger vi kort principperne i euroislam (Tariq Ramadan).
Vi arbejder med en teoretisk skelnen mellem hhv. traditionalisme, fundamentalisme, islamisme og modernisme.
Som opsamling på forløbet udfyldes Ninian Smarts 7 dimensioner for islam.
Omfang: ca. 60 sider + videomateriale ca. 1,5 time
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jens M. Steffensen: Islam - fra beduinkult til verdensreligi, Systime; sider: 7-37, 50-55, 75, 78-82, 89, 97-100
-
"Hadith" i Gad Religionsleksikon
-
"Den første åbenbaring" (fra Bukhari Hadith)
-
fatwa | lex.dk – Den Store Danske
-
Koran-tekster-mm.: Tekst 16+24 fra Wulff Pedersen: Islam. Tekster og stemmer. + Sura 50,21-36 + Sura 78,1-41
-
"Valfarten" (BBC dokumentar - "Hajj: The journey of a lifetime" - sendt på DR2, 2003)
-
"Tre muslimer: Sådan holder vi ramadan" (Kristeligt Dagblad d. 21.4.2021)
-
"Osama bin Ladens krigserklæring" (fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006).
-
Mediers brug af arabiske ord påvirker synet på islam.docx
-
Kønsrolletekster_islam - Fra Jens Forman: Muslimernes religion, tekst 48 + 49
-
Chahdortt Djavann: Hovedtørklædet er seksuelt barbari (Politiken, 13.11.2004)
-
Sherin Khankan - brevkassesvar på Religion.dk
-
What does the Quran really say about a Muslim woman's hijab? | Samina Ali | TEDxUniversityofNevada
-
"Profetens ord på europæisk" (interview med Tariq Ramadan, Politiken 31.12.2001)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning på Sinai og Esajas om Herrens lidende tjener. I NT rettes opmærksomheden mod Jesu virke i forskellige roller (prædikant, healer, eksorcist, frelser), og der er særligt fokus på opgøret med jødedommen. Mod forløbets slutning ser vi især på nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirken (fra eksistensteologi til Grosbøll), men også karismatiske og pinse-kirker. Som opsamling udfyldes Ninian Smarts 7-dimensionelle religionsmodel med eksempler fra kristendommen.
Omfang: ca. 60 sider + videomateriale ca. 1 time
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Allan Poulsen, Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid, Munksgaard; sider: 23-25, 42-43, 52-64, 66-67, 76-82, 84-85, 96-100, 105-108, 120-121, 133-141
-
Herrens lidende tjener - Esajas (fra GT)
-
Lukasevangeliet kap.3-4
-
Næstekærlighed til debat (Marie Krarup på kristendom.dk 06.10.2015: "Den syriske flygtning er ikke min næste" + Kim Hartzner på kristendom.dk 09.10.2015: "Den syriske flygtning i nød er også min næste")
-
Matthæus kap. 5-7: Bjergprædikenen
-
Apostlenes Gerninger 2.doc
-
Hvorfor sker der så lidt i pinsen.docx
-
"Syg med Jesus" (DR dokumentar, 28 min.)
-
Uddrag af Romerbrevet (Paulus)
-
Synd og nåde (Luther - fra Fortalen til Romerbrevet, 1522)
-
Grosbøll - UDDRAG fra Weekendavisen, nr. 21, 23. - 29. maj 2003 ("Præsten tror ikke på Gud")
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Forløbet er bygget op om de tre juveler: Buddha, Dharma og Sangha.
Nøglebegreber ift. Dharma er: karma, samsara, anatman, de fire ædle sandheder, middelvejen, nirvana. Der er primært fokus på theravada-buddhismen, men der perspektiveres (meget kort!) til mahayana og vajrayana.
I forbindelse med buddhistisk praksis arbejdes ud fra distinktionen mellem nirvanisk, karmisk og magisk praksis.
Forløbet afsluttes med et kig på buddhismens skikkelser i Danmark og en diskussion af forholdet mellem østlig og vestlig buddhisme (teoretisk vinkel: essentialisme vs. socialkonstruktivisme).
Omfang: Ca. 35 sider. Videomateriale ca. 45 minutter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Scientology
Kort indføring i Scientology som både kontroversiel og moderne ny religion.
Fokus på tro (især antropologi og frelse), praksis (auditing), organisation, opposition og kontroversielle sider - under stadig inddragelse af indefra/udefra-distinktionen. Der samles op med brug af Max Webers teori om karisma og rutinisering.
I forløbet ser vi følgende uddrag fra dokumentaren Going Clear, der kan tilgås på DRs undervisningsside eller CFU:
32:42-1.02:25
1.14:11-1.36:06
Omfang: ca. 30 sider + videomateriale ca. 1 time
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Scientologykapitel_Senmoderne_religiøsitet - LÆS S. 52-59
-
Andersen, Birgit m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime: side 69
-
Andersen, Birgit m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime: side 76-80
-
Andersen, Birgit m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime: side 71-73
-
Andersen, Birgit m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime: side 59-64
-
Andersen, Birgit m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime: side 73-75
-
Andersen, Birgit m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime: side 93-95
-
Eksamensklar 2f 2025.pptx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605695138",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605695138",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605695138"
}