Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Paderup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Matilde Malmberg, Trine Reifenstein
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Podcast
Titel 2 Retorik
Titel 3 Nærlæsning
Titel 4 Dokumentaren
Titel 5 DHO. Saga og vikingetid
Titel 6 Krop og køn
Titel 7 Oplysningstid og Erasmus Montanus
Titel 8 Spin og politisk kommunikation
Titel 9 Forbudt. SkriveCup
Titel 10 Realismer - modernismer
Titel 11 Romantikken og romantismen
Titel 12 Humor i danskfaget
Titel 13 Naturalismen hos J.P. Jacobsen
Titel 14 Gys og gru
Titel 15 Perspektiver på liv og død

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Podcast

I dette forløb skal vi arbejde med podcastens særtræk og forfatter, podcasten som genre, dens virkemidler samt analysere podcasts, og I skal selv producere små podcastsekvenser.
Forløbet indledes med podcastens særtræk som push- og pullmedie og dens formater som henholdsvis snakkepodcast og storytellingpodcast. Derefter skal vi analysere de lydlige virkemidler og analysere stemmens betydning (speak/fri tale), artikulation, styrke og pauser. I skal lære om musikkens betydning både den parafraserende og kontrapunktiske, og musik og lyd som spillere, underlægning, signatur og incidentalmusik. Vi skal opleve andre lyde som reallyd, effektlyd og brug af arkivklip, og hvordan redigeringen spiller ind i oplevelsen. I analyse af dramaturgien skal vi se på episode- og serieformatet, og i en analyse af komposition skal vi beskæftige os med begreber som episode-, føljeton- og seriebue, bølge-, beretter- og aktantmodel, flashback og nutid, der blandes, konflikt, setuo og payoff, vidensfald, varsler, initialfremdrift og cliffhangere. I analysen af podcastens fortællere repeterer vi kendetegn ved 1. og 3. persons fortæller samt den alvidende fortæller og indre og ydre synsvinkel samt medsyn og bagudsyn. Fortællingens elementer beretning, beskrivelse, kommentarer og replikker gennemgås ligeledes. Når man analyserer podcast er der også en sproglig dimension i form af analyse af det retoriske pentagram (intention, afsender, modtager, emne, omstændigheder og sprog). Her kan man også inddrage Toulmins argumentationsmodel samt appelformerne, og hvordan talesprog, speak og tavshed spiller ind. Se også analysemodel til podcasts.

Materiale:
Mimi Olsen: "Podcast" s. 11-16, 47-53, 63-69
Dansk i gymnasiet: Ciceros pentagram https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html
Third Ear: "Kvinden på isen"
DR: "Ludermanifestet" 1:6, 2017
DR: "Familie før alt" afsnit 1 https://www.dr.dk/studie/mediefag/podcast-familie-foer-alt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik

Introducerende forløb til mundtlighed og analyse af argumentation og retorik. Vi skal arbejde med det retoriske pentagram, appelformerne og mundtlig fremstilling. Her skal I i grupper lave jeres egne taler og øve retorikkens 5 discipliner (inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio). Efter en gennemgang af Toulmins argumentationsmodel og diverse retoriske stilfigurer skal I analysere Kronprins Frederiks tale til Dronningens jubilæum.

Materiale:
Birgitte Darger (red.): "Begreb om dansk" s. 95-97, 100-107
Om appelformerne: https://www.gymdansk.dk/appelformer.html
Helle Borup: "Ud med sproget" s. 43-47
Kronprins Frederiks tale til Dronning Margrethe 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nærlæsning

Med udgangspunkt i Jan Sonnergaards novellesamling "Radiator" introduceres I til novellegenren, komposition, fortæller-typer, personkarakteristik og Jan Sonnergaards forfatterskab. Forløbet skal introducere til litterær analyse i gymnasiet, den litterære artikel i skriftligt dansk og ikke mindst til DHO.

Materiale:
Jan Sonnergaard: "Radiator".

Ole Schulz Larsen: "Håndbog til dansk" s. 54-59 (fortælleren), 44-45 (personkarakteristik)
Michael Hanson og Peer S. Høgsbro: "Bagom realismen", Dansklærerforeningen marts 2004.
Tinne Serup Bertelsen og Barbara Kjær-Hansen: ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” ("Hvad er en novelle?").


"Rå realisme", "Den store danske" http://denstoredanske.dk/Dansk_litteraturs_historie/Dansk_litteraturs_historie_5/Samtidsbilleder/R%C3%A5_realisme_-_Jan_Sonnergaard


1. værk: Jan Sonnergaard: "Radiator"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentaren

Vi skal i dette forløb stifte bekendtskab med forskellige redskaber, der kan bruges i arbejdet med dokumentarfilm. I forbindelse med små uddrag af forskellige dokumentarer skal vi se på begreber som genre, fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler og kompositionsmodeller. Undervejs laver vi en kort afstikker til en underart af dokumentaren, nemlig realitygenren. I arbejdet med reality vil vi se på Goffman og Meyrowitzs teorier om onstage/backstage og sidestage view. Som afslutning på forløbet, ser vi filmen "Testamentet".


Materiale:
Granild, Dorte Schmidt og Haaning, Jens: Medier i dansk, SYSTIME; sider: 17-26, 100-105, 145-156, 160-163.
Anders Dahl: "Levende billeder - grundbog til mediefag" om fakta og fiktion
Mimi Olsen: "Film skal ses i dansk" s. 42-44
Operation X: "Besat af dæmoner" TV2 4/5 2009
Jepsen, Christian Sønderby: Anslag til "Testamentet" (Dokumentarfilm 2011)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO. Saga og vikingetid

I samarbejde med historie arbejdes med vikingetidens værdier, historie og sagaen som genre. Vi lærer om den økonomiske og observerende fortæller, om den cirkulære komposition med konflikt - hævn - konsekvens, der kan gentage sig flere gange i en saga. Vi ser på sproget med paratakse og litoter og den minimalistiske stil, der bruger show it, don't tell it og skjaldekvad til at få fremstillet følelser og tanker. Temaer som stolthed, ære, hævn, skæbne og slægt er i fokus. Vi bruger nationalromantikken og "Der er et yndigt land" som perspektiv for at se, hvordan det danske og vikingetidens storhedstid anvendes i litteraturhistorien for at hævde sig som land og folk. Forløbet leder op til DHO.

Materiale i dansk:
Gunløg Slangetunges saga
Johs. Fibiger (red.): "Litteraturens huse" om sagagenren
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" s. 87-90 + 97 (metoder i dansk)

Trailer til "Viking" https://www.youtube.com/watch?v=Auzs95InJzo
Om nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=4r7Jt2wxCag



2. værk: Gunløg Slangetunges saga
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Krop og køn

Krop og køn fylder meget i vores kultur i dag. I forløbet arbejder vi bl.a. med diskursanalyse i form af sundheds- og kropsdiskurser og div. kanonforfattere, som er kernepensum. Desuden indføres normalitets- og queerteori for at give eleverne en ny analysemetode, der sammen med den litteraturhistoriske tilgang giver eleverne indblik i andre tiders blik på kroppen. For at styrke og træne elevernes personlige stemme har forløbet højt fokus på skriftlighed med skriveøvelser i hver lektion.

Forløbet kombinerer det litterære, sproglige og mediemæssige perspektiv.

Materiale:
Anne Bornerup Græsborg (red.): "Diskursanalyse i dansk" s. 12-16, 26
Ditte Campion: "Blik for køn" s. 79-84
Helle Juhl Lassen: "Fuck normen" s. 87-88, 52-55
Lars Grue: Videoforelæsning om normalitetsbegrebet (uddrag)

Skønlitteratur:
Caspar Eric: "Nike" (værk)
Christina Hagen: "Korrekthedsbibelen" (uddrag: "Må man stille et forslag")
Morti Vizki: “Det almene”
Jens Rosendal: “Du kom med alt det, der var dig”
Johannes V. Jensen: “Oktobernat”
Herman Bang: “Franz Pander”

Hjemmesiden www.fedfront.dk
”Tykke Ida” (DR3, 2017)
Christian Sønderby Jepsen: ”Naturens uorden” (2015)


Besøg af digter Mads Mygind: uddrag af Mads Mygind: "I min hule hånd" (2023) (nyeste tid)
3. værk: Caspar Eric: "Nike" (digtsamling)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Oplysningstid og Erasmus Montanus

I dette forløb går vi i dybden med kanonforfatteren Ludvig Holbergs sofistikerede drama "Erasmus Montanus" og ser på, hvordan Holberg med udgangspunkt i tankerne fra oplysningstiden hylder nytten og fornuften, og hvordan han både benytter sig af de klassicistiske dramaidealer med kompositorisk stramhed, og ideer fra Aristoteles' tragedieskrivning om handlingens-, stedets- og tidens enhed. I Holbergs karakterkomedier vil han moralisere og belære og fremvise forskellige typer af tåbelighed, og dette bliver også klart i "Erasmus Montanus", hvor Erasmus frem for at være en bondedreng, der drager nytte af det nye mobile samfunds muligheder for uddannelse, bringer lærdom i foragt og bruger sin fornuft som et instrument til at skaffe sig ære og magt med.

Materiale:
Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus" (1723)
Johs. Fibiger: "Litteraturens veje" s. 108-111, 116-119 midt, 120-122, 122-124.
Uddrag af Ludvig Holbergs: "Jeppe på Bierget" 3. akt, scene 2-4 (prøveeksamen).


4. værk: Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Spin og politisk kommunikation

I dag bruges sproget - som aldrig før - som magtmiddel. I forløbet skal vi se på, hvordan det sagte altid siges ind i en kontekst, og hvordan sproget bruges til at formidle en bestemt diskurs og til at påvirke tilhørerne. Først vil vi arbejde med diskurs og diskursanalyse og se på, hvordan den talende altid taler ind i en diskurs, og hvordan der foregår en kamp om de ord, der skal beskrive verden. Vi "framer" altid vores budskaber, og der er eksempelvis stor forskel på at blive kaldt terrorist eller frihedskæmper. Man kan sige, at virkeligheden konstrueres socialt gennem sproget. En afsender vil altid have en dominerende diskurs, og i diskursanalysen vil vi med udgangspunkt i teorierne om artikulation, nodalpunkter, ækvivalenskæder og flydende betegnere analysere Pia Kjærsgaards "Lad dem rejse til Iran!". Derudover vil vi se på, hvordan sundhed kan defineres helt forskelligt alt efter, hvilken diskurs, der lægges ned over begrebet. Herefter vil vi se på, hvordan politikere bruger sproget som et magtmiddel gennem brug af spin, hvor en række kommunikationsværktøjer bruges til at dreje et budskab i en bestemt retning. Her vil vi bl.a. fokusere på brugen af forskellige spinstrategier såsom instrumentelt, interaktionelt, identitetsmæssigt og semantisk spin og med udgangspunkt i disse strategier vil vi analysere filmen "Dagbog fra midten" og se på, hvilke typer af spin politikerne og medierne bruger for at få deres budskaber igennem og opnå deres kommunikative mål. I arbejdet med kommunikation er det ligeledes vigtigt at kunne gennemskue afsendernes argumentation for at kunne se, hvad der virker overbevisende, og vi skal derfor arbejde med appelformerne, Toulmins argumentationsmodel, forskellige argumentationstyper og gendrivelse. Forløbet afsluttes med en analyse af Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Award 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forbudt. SkriveCup

Materiale:
1. Mosebog, 1, 3 (Syndefaldsberetningen)
Rangvid og Sørensen: "Perspektiver i dansk" om syndefaldet
Mark Twain: af "Evas dagbog"
Barbara Kjær-Hansen (red.): Litteraturhistorien på langs og på tværs" om folkeviser
Ebbe Skammelssøn
Christina Holst Færch (red.): "Forbudt litteratur" (Smædeverset som genre)
"Smædevers over Christian Møinichen"
Sædelighedsfejden: https://lex.dk/Sædelighedsfejden
Christina Holst Færch (red.): "Forbudt litteratur" (Bag de nedslupne portierer)
Christian Krohg: af "Albertine"
Christina Holst Færch (red.): "Forbudt litteratur" (Grel samfundskritik og provokation)
Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt"
Anders Bodelsen: "Drivhuset"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Realismer - modernismer

Betegnelser som realisme og modernisme kan ikke sættes på som labels på en enkelt tidsbegrænset periode, men det bliver i stedet tilbagevendende ismer, som vi møder op igennem litteraturhistorien. I dette forløb møder vi realismen første gang i Henrik Pontoppidans kritiske realisme og Martin Andersen Nexøs folkelige realisme, hvor de samfundsmæssige forhold udstilles gennem et virkelighedsafspejlende sprog. Hos Herman Bang møder læseren den fransk inspirerede impressionisme, der har som formål at skildre livet, som det leves og tager sig ud, gennem en særlig udviklet fortælleteknik. Gennem teknikken "show it, don't tell it" møder vi hos Bang de stille eksistenser i et sammenklippet virkelighedsudsnit.
Den spirende modernisme møder vi i dette forløb hos franskmanden Charles Baudelaire, der meget tidligt udstiller den fragmenterede, fremmedgjorte og komplicerede verden, der bliver resultatet af den samfundsmæssige moderniseringsproces. I Danmark ses modernismen først for alvor i begyndelsen af 1900-tallet i form af symbolismen og ekspressionismen, men allerede i slutningen af 1800-tallet møder man hos forfatteren Johannes V. Jensen en spirende leg med modernismen blandet med realistiske elementer. Vi stifter bekendtskab med symbolismen gennem nordmanden Sigbjørn Obstfelder, der gennem sproglige billeder og symboler formidler sin subjektive forståelse af det nye, moderne samfund, og som viser, at man gennem kunsten kan overvinde manglen på harmoni og følelsen af fremmedhed. Med den svenske forfatterinde Edith Södergran fødes det moderne jeg. Sproget er i fokus og det moderne digter-jeg viser os gennem en sanselighed, hvad der foregår i det sjælelige. Endnu en afart af modernismen finder vi hos Tom Kristensen, der gennem en ekspressionistisk stil subjektivt gengiver virkeligheden i voldsomme farver, former og kontraster og ud af kaos fødes en dansende stjerne. Vi vender for en kort bemærkning blikket mod noget, der kan kaldes en afart af realismen, nemlig Karen Blixens magiske realisme, hvor overnaturlige hændelser og usandsynlige tildragelser integreres i ellers realistiske og virkelighedstro fortællinger. Hos en forfatter som Dan Turèll møder vi proces- eller skriftmodernismen, der ukritisk blander genrer og inddrager populærkulturen, og han viser, hvordan fremmedgørelsen i det moderne ikke længere er den store ulykke.
Med en nutidig forfatter som Helle Helle vender realismen tilbage i den danske litteratur. Hos Helle møder vi hverdagsklip i fragmenter gennem en minimalistisk stil, hvor kun det vigtigste bliver fortalt, og hvor læseren selv må udfylde tomme huller ud fra antydninger i novellerne. Som repræsentant for den postmoderne litteratur læser vi digtet "En stor sten af en lille sten at være" af Mette Moestrup.

Materiale:
Steffen Auring (red.): "Realismer - Modernismer" s. 11-14, 25-29, 38 ("Hymne til skønheden"), 50-54 ("Naadsensbrød"), 55 ("Byen"), 57-61 ("Oktobernat"), 65-67 ("Lønningsdag"), 73-75 ("Vierge moderne" og "Det blomstrende Slagsmaal"), 85-88 ("De blaa Øjne"), 123-128 ("MIDNIGHT HOUR" og "Gennem byen sidste gang"), 152-155 ("Fasaner").
Barbara Kjær-Hansen (red.): "Litteraturen på langs og på tværs" s. 114-115, 120.
Johs. Fibiger (red.): "Litteraturens veje" s. 487 (minimalisme)
Stefan Iversen om "Oktobernat"
Uddrag af ”Karma Cowboy” fra Den digitale båndcentral.

Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (realisme)
Herman Bang: "Foran Alteret" (impressionisme)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag" (folkelig realisme)
Johs. V. Jensen: "Oktobernat" (spirende modernisme)
Charles Baudelaire: "Hymne til skønheden" (modernisme)
Sigbjørn Obstfelder: "Byen" (symbolisme)
Edvard Munch: "Skriget"
Edith Södergran: "Vierge moderne" (ekspressionisme)
Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmaal" (ekspressionisme)
Karen Blixen: "De blaa Øjne" (magisk realisme)
Dan Turèll: "Gennem byen sidste gang" + "MIDNIGHT HOUR"
Helle Helle: "Fasaner"
Mette Moestrup: "En stor sten af en lille sten at være"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken og romantismen

Fokus:
Vi har i dette forløb arbejdet med romantikken og romantismen, hvor vi har set på kendetræk som dualisme og panteisme, og vurderet disse i lyset af forskellige retninger som univeralromantik, ny-platonisme og nationalromantik. Vi har desuden set på overgangen fra det idealiserende til det mere psykologiserede motiv. Vi har primært arbejdet med lyrik, herunder metrik, sproglige figurer og virkemidler, samt kunsteventyret hos H.C. Andersen og hans brug af modsætninger og symboler.

Vi har midtvejs i forløbet haft kreative skriveøvelser for at arbejde med den reflekterende skrivestil.

Materialer:

Kjær-Hansen og Bertelsen, "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime, Aarhus, s. 69-70
"1800-tallet på vrangen", DR-dokumentar om romantikken
"Øgendahl og de store forfattere", om H.C. Andersen, DR-dokumentar, 2018

Andreas Munch, "Solnedgang", 1863
Adam Oehlenschläger, "Guldhornene", 1803
Adam Oehlenschläger, "Der er et yndigt land", 1823
Schack Staffeldt, "Indvielsen", 1804
H.C. Andersen, "Klokken", 1845
H.C. Andersen, "Skyggen", 1847
Emil Aarestrup, "Paa Sneen" og "Angst", begge fra 1838
St.St. Blicher, "Præludium", 1838
N.F.S. Grundtvig, "At sige verden ret farvel", 1845
De eneste to, "Jeg har ikke lyst til at dø", 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Humor i danskfaget

Fokus:

Vi har i dette forløb haft fokus på humor anvendt i forskellige medier som romanen, musikvideo, kampagnefilm og spillefilm. Ud over, at vi har arbejdet med humorteori, har vi haft fokus på narratologi, filmiske virkemidler og sproglige greb, eksempelvis ordspillet.
Et undertema i dette forløb har været et kig på den senmoderne mand. Der har været så meget fokus på kvinden igennem de seneste år, men hvad blev der af manden?

Materialer:

Jensen, Michael Balle, "Humor i dansk" ("Huller i verden"), 2013, Systime, Aarhus, s. 7-13
Stein, Jakob, "Myten om mandligheden er destruktiv for begge køn", anmeldelse i Information 12/5 2018
Møller, Mette, "Humor på dansk - hvad, hvordan og hvorfor", artikel i Videnskab.dk, 27/1 2015

Erlend Loe, Doppler, 2004 (værkslæsning)
"Retfærdighedens ryttere", film af Anders Thomas Jensen, 2020 (værk)
"Polen Smelter" af CO3 ved ZULU Comedy Galla, 2017
"Do it for mom", 2015, reklamefilm for Spies Rejser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Boomers mobber min generation 22-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Naturalismen hos J.P. Jacobsen

Fokus:

En lille intermezzo, hvor vi læser J.P. Jacobsen og ser på naturalismen under det moderne gennembrud.

Materialer:

Kjær-Hansen og Bertelsen, 2012, "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime, Aarhus, s. 91-95

J.P. Jacobsen, "To Verdener", 1879
J.P. Jacobsen, "Pesten i Bergamo", 1881
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Gys og gru

Fokus:

I forløbet om gys og gru har vi set på tendenser indenfor horrorgenren og den udvikling, som vi finder fra midten af 1800-tallet (romantikkens gys) og frem til i dag. Vi har arbejdet med forskellige materialer som lyrik, novelle, roman og kortfilm, hvor vi har øvet de forskellige analysemetoder og relevante fagbegreber.
Vi har brugt Sigmund Freuds teori om 'das unheimliche' som udgangspunkt for at forstå, hvad det er, der skræmmer os, og vi har brug Hanne Arnolds artikel fra EKKO til at finde ud af, hvad vi skal bruge det til. I forbindelse med en komparativ analyse af sproget mellem Broby-Johansen og Ellis har vi desuden beskæftiget os med ekspressionismens digteriske særsprog.
Sidst men ikke mindst har vi selv leget med haiku-digtets form i rammen af gys og gru.

Materialer:

Arnold, Hanne, "Det rædselsfulde tiltrækker os", 19/2 2010, filmmagasinet EKKO
Andersen og Porse, 2021, TAP ("Das unheimliche"), Praxis, s. 65-68

B.S. Ingemann, "Glasskabet", 1847
Tom Kristensen, "De forsvundne ansigter", 1934
"Loch Henry", instrueret af Sam Miller til Netflix, 2023
Jacob Hedegaard Pedersen, "Horrorhaiku", 2011
Bret Easton Ellis, uddrag fra "American Psycho", 1991
Rudolf Broby-Johansen, "Stridsmænd for det vi elsker", 1922

"Jeppe på bjerget", fortolket af Søren Lollike, set på Aarhus Teater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Perspektiver på liv og død

Fokus:

Vi har i dette forløb set på forskellige perspektiver på livet og døden med afsæt i essayet, biografien, novellen og lyrikken og relevante, tilhørende analysemetoder. Dette korte forløb har desuden bidraget til at øve perspektivering til andre tekster, fra samme forløb og fra andre.

Materialer:

Klaus Rifbjerg, "Glæden ved vin", 1991
Peter Seeberg, "Biografi af en snegl", 2000
Charles de Baudelaire, "Berus Jer!", 1867
Kim Fupz Aakeson, "Dødsbo", 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer