Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jon Urskov Pedersen, Rikke Holm Sørensen
|
Hold
|
2022 SA/v (1v SA, 2v SA, 3v SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb Ligestilling mellem kønnene
Ligestilling mellem kønnene – Grundforløbet
Spørgsmålet om ligestilling mellem mænd og kvinder er et evigt aktuelt tema, som går helt tilbage i historien. Debatten vækker ofte stærke følelser, når vi ser på de konkrete forskelle og uligheder, der stadig eksisterer mellem kønnene – både sociologisk, økonomisk og politisk. I dette grundforløb i samfundsfag undersøges, om der er reelt ligestilling mellem kønnene i Danmark. Eleverne får indblik i tre centrale områder inden for samfundsfaget og arbejder med aktuel empiri for at anvende fagsprog og begreber til at analysere de observerede forhold.
Faglige mål der berøres i grundforløbet ”Ligestilling mellem kønnene i Danmark?”
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
De tre fagområder i grundforløbet ” Ligestilling mellem kønnene i Danmark?””
Økonomi
Eleverne får en kort introduktion til økonomi og det økonomiske kredsløb. I Danmark er der markante forskelle i mænds og kvinders formuer, og disse uligheder vil blive illustreret gennem enkle modeller og talmateriale – fx udviklingen i indkomst- og formueforskelle. Centrale økonomiske begreber som marked, udbud, efterspørgsel, markedsmekanisme og prisdannelse præsenteres, og eleverne arbejder med kvantitative data.
Politik
Her ser vi på kønnenes repræsentation i politik (Folketing, kommunalbestyrelser m.fl.) og andelen af kvinder og mænd i magtfulde poster. Eleverne introduceres til politiske ideologier – liberalisme, konservatisme og socialisme – samt forskellige aktørers holdninger til fx kvoter for at sikre flere kvinder i bestyrelser og politiske organer. Der kigges også på, hvordan mænd og kvinder fordeler deres stemmer på partier.
Sociologi
Fokus er på socialisering: formelle og uformelle normer, sociale arenaer, roller og rollekonflikter, sanktioner mv. Eleverne arbejder med begrebet kønsrolle og statistikker over, hvilke typer arbejde kønnene udfører i og uden for hjemmet. Derudover introduceres kort Judith Butlers teori om køn som en social konstruktion.
Litteratur:
- Ibogen "Luk samfundet op!", (2021, 4.udgave), af Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021, s.10-25, s.29-37 (23 sider)
- Introduktionsvideo til Judith Butlers teori om kønnet som socialt konstrueret, Macat,
https://www.youtube.com/watch?v=Z7M6kD5Qt5M&ab_channel=Macat
- Udvalgte instruktionsvideoer og videoer med politikere fra www.luksamfundetop.dk
- FNs 17 verdensmål - fokus er på verdensmål nr. 5 https://www.verdensmaalene.dk/maal/5
- Globalis ”Ligestilling - Indeks for skævfordeling mellem køn” https://www.globalis.dk/Statistik/gii-ligestilling
- Udvalgte statistikker fra Danmarks Statistik vedr. Køn og beskæftigelse, indkomst, tryghed, Familie, Demokrati & ledelse osv. www.dst.dk
I alt ca. 31 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik 1. Valg 2022
Det første forløb i Samfundsfag A er en generel introduktion kort introduktion til de politiske partier i Danmark. Eleverne blev præsenteret for, hvem partierne er, og hvad vi skal stemme om ved folketingsvalget.
Herefter skabte eleverne sig et overblik over de enkelte partier gennem en overordnet gennemgang af politiske ideologier og skillelinjer, herunder fordelingspolitik og værdipolitik, samt forskellen mellem den røde og den blå blok.
I løbet af forløbet afholdt vi en valgaften på gymnasiet, hvor vi fulgte valget, meningsmålinger og de foreløbige valgresultater. Efter valgaftenen diskuterede vi valgprocessen i Danmark og sammenlignede den med det amerikanske valgsystem.
Afslutningsvis drøftede vi, hvordan et folketingsvalg ville have forløbet, hvis vi anvendte det amerikanske valgsystem.
Efter valget diskuterede vi hvordan valget endte - der findes en beskrivelse af resultatet i onenote.
Kernebegreber
Partierne i Danmark - hvem mener hvad ? Hvad karakteriserer et politisk parti ? hvordan adskiller det sig eksempelvis fra en interesseorganisation?
Blå blok og rød blok ? Hvad betyder det normalt for udfaldet af et valg ? Hvad kom det til at betyde for dette valg?
Værdi-og fordelingspolitik. Hvad er forskellen ?
Politiske skillelinje - Magt politisk skillelinje
Forholdstalsvalg - hvordan bliver man valgt ind i Danmark
Overblik over partierne:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/politik-begyndere/overblik-partierne-i-danmark
Luk samfundet op:
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik alle underafsnit
6.4(grøn version) Valg og vælgere
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
6.5 Partier, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
Politikbogen: 4.1 Hvad handler den magtpolitiske skillelinje om?
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Antal læste sider: 15
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sociologi 1 - kriminalitet
Forløbet indledes med et klassisk sociologiforløb, hvor centrale begreber fra grundforløbet repeteres med fokus på socialisering: formelle og uformelle normer, sociale arenaer, roller og rollekonflikter samt sanktioner. Eleverne arbejder med socialisering og sociale grupper og trænes i at anvende sociologiske teorier og modeller for at forstå for den grundlæggende sociologi
Herefter danner disse teorier og modeller grundlaget for et projektarbejde om kriminalitet. I projektet præsenteres fire kriminalitetsteorier kort som mulige forklaringer på hvorfor nogle ender i kriminalitet. Projektet kulminerer i, at eleverne udarbejder deres første synopsis, hvor målet er at anvende både teori og empiri til at forklare årsagerne til kriminalitet og foreslå forebyggelsesstrategier. Arbejdet integrerer desuden relevant forskning og politiske holdninger til kriminalitetsbekæmpelse.
Kernebegreber og modeller fra forløbet:
George Herbert Mead: Betydningen af rolletagning for identitetsdannelse.
Erving Goffman: Begreberne “face”, “setting” samt frontstage/backstage i relation til identitetsdannelse og adfærd på sociale medier.
Thomas Hylland Eriksen: Identitetstyper – bindestyringsidentitet, ren identitet og kreolsk identitet.
Anthony Giddens: Teori om det senmoderne samfund og dets konsekvenser for individualisering.
Ulrik Bech og risikosamfundet
Thomas Ziehe: Kulturel frisættelse og formbarhed, herunder subjektivering og ontologisering.
Kriminalitetsteorier anvendt i projektarbejdet:
Edwin H. Sutherland – Differential association: Kriminalitet indlæres gennem nære relationer til personer med positive holdninger til kriminel adfærd.
Robert K. Merton – Anomiteori: Spændingen mellem samfundets mål om materiel succes og ulig adgang til legitime midler fremmer kriminalitet blandt marginaliserede grupper.
Émile Durkheim – Syndebukteori: Kriminelle udpeges som syndebukke for at skabe en “os-mod-dem”-følelse og styrke samfundets solidaritet.
Travis Hirschi – Kontrolteori: Stærke sociale bånd (hengivenhed, forpligtelser, deltagelse og tro) til det konventionelle samfund mindsker kriminalitetsrisikoen.
Kernestof
Luk samfundet op:
2.1: Hvad er socialisering?
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
2.4: Sociale grupper
2.5: Kulturelle forskelle og identitet - herunder underafsnittene: National identitet og "Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen samt Anerkendelse - Axel Honneth
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet
2.7: Til- og fravalg af roller har betydning for identiteten, men er der frit valg på alle hylder?
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund' - alle underafsnit
Adskillelse af tid og rum, Udlejring af sociale relationer og Den øgede refleksivitet
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering
Ret og rimlighed
Kapitel 2.4 teorier om kriminalitet
Identitet – hvad er det?
Samf på B:
Identitet – hvad er det?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=287#c266
Supplerende stof
Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet
https://www.vive.dk/media/pure/7006/1765710
Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet
https://www.vive.dk/da/udgivelser/unges-opfattelser-af-koen-krop-og-seksualitet-7006/
DRTV – Deadline: Brinkmanns blik på trivselskrisen blandt unge
https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-brinkmanns-blik-paa-trivselskrisen-blandt-
unge_359933
Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet
https://www.vive.dk/da/udgivelser/unges-opfattelser-af-koen-krop-og-seksualitet-7006/
Fakta om ungdomskriminalitet
https://dkr.dk/ungdomskriminalitet/fakta-om-ungdomskriminalitet
Flere og flere mindreårige begår kriminalitet
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/flere-og-flere-mindrearige-begar-kriminalitet?publisherId=3274962&releaseId=13605389
YouTube-video [titel ikke tilgængelig]
https://youtu.be/XEFeBAlT0CQ
År efter lancering: Nyt værktøj i kamp mod unge kriminelle samler stadig støv
https://www.dr.dk/nyheder/politik/aar-efter-lancering-nyt-vaerktoej-i-kamp-mod-unge-kriminelle-samler-stadig-stoev
Indsats for unge kriminelle splitter rød blok
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE10717779/indsats-for-unge-kriminelle-splitter-roed-blok/
Hvordan ser den “perfekte” krop ud? Jeg ville ønske, at vi overhovedet ikke havde noget
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvordan-ser-den-perfekte-krop-ud-jeg-ville-oenske-at-vi-overhovedet-ikke-havde-noget
Marginaliserede unge finder anerkendelse hos banderne
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/marginaliserede-unge-finder-anerkendelse-hos-banderne
Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives? Her er forskningens svar:https://www.zetland.dk/historie/sem4XwPL-ae6Ewl5D-19d24
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi del 1
Forløbet indledes med et markedsspil, hvor eleverne i praksis afprøver, hvordan udbud og efterspørgsel fastsætter pris og mængde på et fiktivt marked. På den baggrund introduceres de neoklassiske økonomiteorier og keynesianske principper, som kobles til politiske ideologier, og eleverne lærer at skelne mellem markeds-, plan- og blandingsøkonomi samt deres centrale fordele og ulemper.
Derefter arbejder klassen med, hvad der kendetegner en “god økonomi” – fra vækst og beskæftigelse til betalingsbalance og bæredygtighed – og analyserer økonomiens konjunktursvingninger med fokus på finanskrisen og pandemiens konsekvenser. Eleverne præsenteres for de økonomiske mål/herunder målkonflikter samt for de tre overordnede økonomiske styringsværktøjer (finans-, penge- og strukturpolitik) og diskuterer afslutningsvist behovet for politisk indblanding i markedet i lyset af markedssvigt, eksternaliteter og ønsket om både effektivitet og retfærdighed.
Forløbet afbrydes af projektforløb 1 hvor fokus er på bæredygtig udvikling og hvordan man kan se på økonomien med bæredygtighedsbriller
Kernebegreber og teorier
Maslows behovspyramide
Markedet - udbud og efterspørgsel
Det økonomiske kredsløb
De økonomiske mål og målkonflikter
Økonomisk vækst - karakteristika
Økonomisk udsving - højkonjunktur og lavkonjunktur Nedgangskonjunktur og Opgangskonjunktur(Afleveret som opgave)
Økonomisk politik: Finans, penge og strukturpolitik(herunder stramnings og opkvalificeringsstrategien)
Markedsøkonomi og planøkonomi Smith og Marx
Økonomiske teorier - Keynes og Friedman mfl.
Kernestof:
Luk samfundet op
Kapitel 8 – alle underafsnit
Økonomibogen
1.8 Hvad er markeds-, plan- og blandingsøkonomi, og hvilke fordele og ulemper har de?
Basaløkonomi
5.1 Ny-klassikerne
5.2: Keynisianisme
Supplerende stof:
Markedsspillet
http://markedsspillet.dk/?market_id=TVHZGEYQ
Økonomer klar med ny grøn regnemodel til Finansministeriet: Skader på miljø og klima koster trecifret milliardbeløb om året
https://www.altinget.dk/artikel/oekonomer-klar-med-ny-groen-regnemodel-til-finansministeriet-skader-paa-miljoe-og-klima-koster-trecifret-milliardbeloeb-om-aaret
Friedrich Hayek: Drop matematiske modeller i økonomisk politik – markedet ordner det selv
https://www.information.dk/udland/2018/09/friedrich-hayek-drop-matematiske-modeller-oekonomisk-politik-markedet-ordner
Forsinket finanslov på plads: Bred aftale giver blandt andet mere barsel til tvillinge-forældre
https://www.dr.dk/nyheder/politik/forsinket-finanslov-paa-plads-bred-aftale-giver-blandt-andet-mere-barsel-til
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærdsstatens udfordringer
Velfærdsstatens udfordringer
I dette forløb var fokus på den danske velfærdsstats karakteristika og på sammenligninger med andre velfærdsmodeller. Der blev tydeliggjort forskellen mellem velfærd og velstand, og det blev belyst, hvordan stat, marked og civilsamfund hver især kan varetage borgernes behov. De tre velfærdsstatsmodeller, blev preæsenteret Endvidere blev velfærdsstatens aktuelle udfordringer identificeret, og mulige løsningsforslag blev diskuteret. Forløbet var primært projektorienteret, og eleverne arbejdede med et projekt hvor fokus var på udfordringer og løsninger
Kernebegreber og teorier:
Universelle velfærdsmodel, Residuale velfærdsmodel og den Korporative velfærdsmodel
Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet
Velfærdsstatens udfordringer interne/eksterne: herunder især Demografisk, forventning, globalisering, immigration,
Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
Kernestof:
Luk samfundet på
Kapitel 9
9.1-9.6
Samfundsfag c
Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet
Supplerende stof:
På pension som 40-årig: Flere unge går efter en arbejdsfri tilværelse
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-og-sjael/paa-pension-som-40-aarig-flere-unge-gaar-efter-en-arbejdsfri-tilvaerelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Politik 2 Parti og vælgeradfærd
Parti- og vælgeradfærd
Forløbet blev indledt med et tilbageblik på valget 2022. Vi repeterede de politiske ideologier og lavede en oversigt over blandinger af de forskellige ideologier, samt nye og koblede dem til de danske partier. Forløbets formål er at belyse, hvorfor partier handler, som de gør, og hvorfor vælgere træffer forskellige politiske valg. Eleverne genopfrisker ideologier og partiers grundpositioner, kortlægger deres placering på fordelings- og værdipolitiske akser og analyserer partiadfærd med afsæt i:
• Medianvælgerteorien
• Strøms teori
• Molins model
Med fokus på vælgeradfærd introduceres eleverne til:
• Downs og Fiorinas modeller om egoistisk nyttemaksimering og retrospektiv bedømmelse (”pocket-book voting”)
• Columbiaskolen og Michigan-modellen
• Issue voting-teori samt nærheds- og retningsmodellen
Endelig anvender eleverne Minerva-modellen til at forudsige stemmeadfærd i udvalgte cases og reflekterer over modellens styrker og begrænsninger.
Gennem casestudier sammenlignes partilederes popularitet og partiers meningsmålinger på forskellige tidspunkter. Eleverne diskuterer mulige forklaringer med inddragelse af aktuelle artikler om vælgeradfærd og opbygger i Surveybanken krydstabeller, der afdækker sammenhænge mellem demografiske variable (alder, køn, uddannelse, indkomst, beskæftigelse, religion og geografi), medieforbrug og partitilhørsforhold – med særligt fokus på ændringer over tid.
Kernebegreber og teorier fra forløbet:
Ideologier - herunder blandinger som socialliberalisme, demokratisk socialisme
Partiernes holdninger
Hvad karakteriserer et polisk parti
Medianvælgerteorien
Strøms teori
Molins model
Downs og Fiorinas modeller om egoistisk nyttemaksimering og retrospektiv bedømmelse (”pocket-book voting”)
Columbiaskolen og Michigan-modellen
Issue voting-teori samt nærheds- og retningsmodellen
Minerva-modellen
Fra andre forløb: Politiske skillelinjer og medierne
Kernestof
Politikens kernestof
Kapitel 6 – alle underafsnit
Kapitel 7 – alle underafsnit
Politikbogen
Kapitel 6.4 Downs og Fiorina – egoistisk nyttemaksimering og retrospektiv bedømmelse (Pocketbook)
Issue voting-teori og nærheds- og retningsmodellen
Supplerende stof:
Valget var en kamp om dagsordener, som Venstre og Konservative tabte
https://www.altinget.dk/artikel/valget-var-en-kamp-om-dagsordener-som-venstre-og-konservative-tabte
SurveyBanken
https://www.surveybanken.aau.dk/
Sådan står SVM-regeringen efter 100 dage ved magten
https://www.altinget.dk/artikel/saadan-staar-svm-regeringen-efter-100-dage-ved-magten
Regeringsgrundlag 2022
https://www.stm.dk/statsministeriet/publikationer/regeringsgrundlag-2022/
Udsigten til forbud mod koranafbrændinger skaber politisk splittelse: “Det er en …”
https://www.dr.dk/nyheder/politik/udsigten-til-forbud-mod-koranafbraendinger-skaber-politisk-splittelse-det-er-en
DF er klar til at lave skattelettelser med regeringen
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE16383689/df-er-klar-til-at-lave-skattelettelser-med-regeringen/
Regeringen er klar med lovindgreb – det handler ikke kun om koraner
https://www.altinget.dk/artikel/regeringen-er-klar-med-lovindgreb-det-handler-ikke-kun-om-koraner
SF vil sætte strøm til krydstogtskibe i Købehavns Havn
https://policywatch.dk/article16377407.ece
Enhedslisten vil flytte grænsen for fri abort markant: ”Det handler grundlæggende om, at kvinden selv skal have valget”
https://politiken.dk/indland/art9348101/Enhedslisten-vil-flytte-grænsen-for-fri-abort-markant-%C2%BBDet-handler-grundl%C3%A6ggende-om-at-kvinden-selv-skal-have-valget%C2%AB
Liberal Alliance: Et år på dagpenge må være rigeligt
https://piopio.dk/liberal-alliance-et-aar-paa-dagpenge-maa-vaere-rigeligt
Overblik: Det ved vi om regeringens kommende finanslovsforslag
https://www.altinget.dk/artikel/overblik-det-ved-vi-om-regeringens-kommende-
finanslovsforslag
Se listen: Så populære er partilederne
https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/se-listen-saa-populaere-er-partilederne
Her er de mest populære og upopulære toppolitikere – og dem du ikke kender
https://www.dr.dk/nyheder/politik/her-er-de-mest-populaere-og-upopulaere-toppolitikere-og-dem-du-ikke-kender
Meningsmålinger
https://voxmeter.dk/analyser/meningsmalinger/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig Samfundsfag 1
|
21-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Magt demokrati og medborgerskab
Dette forløb behandler både magt, demokrati og medborgerskab i Danmark. Vi undersøger, hvem der faktisk har magten, og om det er de aktører, vi normalt antager, eller helt andre. Vi ser på, hvad det vil sige at have magt, og hvordan man udøver den over andre, mens vi introducerer magtens tredeling og forklarer konsekvenserne af, at magten fordeles på tre uafhængige instanser. Eleverne møder herefter en række centrale magtbegreber: magt som ressource, magt som relation, direkte og indirekte magt samt strukturel, symbolsk og institutionel magt.
Dernæst flytter fokus til demokratiet. Vi analyserer det danske demokrati og sammenligner det med andre demokratiformer for at belyse, hvordan et idealdemokrati kan se ud, og om det danske demokrati er under pres – og i så fald hvordan. Eastons input/output-model introduceres som ramme for at forstå sammenhængen mellem politik og demokrati, og vi gennemgår de klassiske danske positioner hos Hal Koch og Alf Ross sammen med forskellene på direkte og indirekte demokrati, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati og – med særlig vægt – det deliberative demokrati hos Jürgen Habermas, hvor vi spørger, om den herredømmefri samtale overhovedet er mulig i dag.
Til sidst kobles magt og demokrati til begrebet medborgerskab. Vi skelner mellem medborgerskab og statsborgerskab, undersøger hvilke rettigheder der følger med statsborgerskabet, og hvordan de relaterer sig til det at være medborger. Forløbet diskuterer, hvad det vil sige at være en god medborger eller en modborger, og gennemgår de rettigheder og pligter, der følger af at leve i et demokratisk samfund som det danske. Eleverne arbejder afslutningsvis med fire idealtyper for medborgerskab: den ansvarlige medborger, den demokratiske medborger, den værdiorienterede medborger og den økologiske medborger
Kernebegreber og teorier:
Magtens tredeling i Danmark - hvorfor er det vigtigt ?
Eastons input/output
Lovgivningsprocessen
Magt som ressource, institutionel magt, direkte magt, indirekte magt, skjult magt og symbolsk magt.
Undersøgelse af magt: Positionsmetoden, Beslutningsmetoden, Reputationsmetoden og netærksmetoden
Demokrati - definition
Indirekte, repræsentativt demokrati. og direkte demokrati - eksempler herpå. Hvad har vi i Danmark ?
Konkurrence- og deltagelsesdemokrati
Deliberative demokrat
Habermas og den demokratiske samtale
Medborger og modborger
Rettigheder og pligter har medborgerne i demokratiet - skelne mellem civile politiske og sociale,. Hvad vil det sige at være statsborger i Danmark
Medborgerskabstyper
Fra andre forløb: Demokrati i Danmark. Lovgivningsprocessen. Den parlamentariske styringskæde. Valg Negativ/positiv parlamentarisme(læst i forbindelse med det tyske valg). Partier og vælgere, hvordan vælges man i Danmark. Retssystemet i Danmark - løbende indgået.(undersøgelsesopgave under sidste forløb. i skulle selv finde svaret men der er hjælp i onenote)
Kernestof:
Politikbogen
Kapitel 8 – alle underafsnit
Kapitel 9 – alle underafsnit
Politikens kernestof
Kapitel 9 (intro)
Ensomhed og fællesskab(findes i lectio)
5.2.3: Habermas og den demokratiske samtale
Supplerende stof:
Er Mette Frederiksen magtfuldkommen eller måske snarere ansvarsetisk?
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/er-mette-frederiksen-magtfuldkommen-eller-maaske-snarere-ansvarsetisk
Dansk demokrati er under pres
https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE13734106/dansk-demokrati-er-under-pres/
Demokratiet er i krise – bare ikke i Danmark
https://www.altinget.dk/artikel/demokratiet-er-er-i-krise-bare-ikke-i-danmark
Moderaterne starter debatten: Borgerpligt tager eget forslag seriøst (findes i lectio)
https://www.information.dk/debat/2023/08/moderaterne-starte-debatten-borgerpligt-tager-eget-forslag-serioest
De unge gider ikke det gammeldags demokrati. De tror meget mere på netværk og digitale kampagner (findes i lectio)
https://politiken.dk/debat/kroniken/art8417201/De-unge-gider-ikke-det-gammeldags-demokrati.-De-tror-meget-mere-p%C3%A6-netv%C3%A6rk-og-digitale-kampagner
Foreningsdanmark kan øge unges demokratiske deltagelse
https://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/debat-foreningsdanmark-kan-oege-unges-demokratiske-deltagelse
Demokratianalysen 2023: Hovedkonklusioner og unges råd
https://duf.dk/fileadmin/user_upload/Editor/documents/DUF_materialer/DUF_Analyser/Demokratianalysen_2023__002_.pdf
Her er landets mest magtfulde personer
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-05-28-her-er-landets-mest-magtfulde-personer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økonomiske Del 2 teori og modeller(SRO forløb)
Dette undervisningsforløb fortsætter fra et tidligere forløb om økonomiske mål
og leder op til en større opgave (SRO) med fokus på økonomiske modeller i samarbejde med matematik. Vi vil undersøge og definere den nuværende økonomiske kontekst, hvor regeringen har besluttet sig for at give skattelettelser i bunden og toppen. Vi dykker ned i forskellige økonomiske politikker. Vi udforsker, hvordan disse politikker implementeres, deres effektivitet, og de specifikke økonomiske forhold, hvor kontraktive eller ekspansive strategier er mest hensigtsmæssige. Emnerne inkluderer især finanspolitik, strukturpolitik og pengepolitik men vi kommer også kort ind på valuta- og indkomstpolitik, og de mange måder, disse politikker kan føres på.
I løbet af forløbet arbejdes der med vismandsspillet hvor eleverne prøver forskellige økonomiske politiker af.
En central del af forløbet vil være undersøgelsen af økonomiske teorier, der spænder fra keynesianisme og monetarisme til nyklassisk og nykeynesiansk teori. Dette vil lede os til at fokusere på økonomiske modeller, især multiplikatoren - dens funktion og betydning som en økonomisk model. . Vi vil også se på Phillipskurven og forholdet mellem inflation og arbejdsløshed, som en af de centrale målkonflikter, hvilket kulminerer i en diskussion om anvendelsen af økonomiske modeller i finanspolitikken.
Kernebegreber og teori:
Økonomisk vækst herunder produktionsmulighedskurven og betydning for at måle et lands velstand
Målkonflikter - særligt vækst eller velfærd arbejdsløshed eller inflation
Inflation - herunder hvordan inflation måles og forskellige typer af inflation
Pengepolitik
Finanspolitik herunder multiplikator
Renten og rentens betydning for dansk økonomi
Danmarks fastkurspolitik
Økonomiske modeller. Hvordan kan modeller bruges til at forudsige/ikke forudsige økonomien ?
Regulering af markedet - for/imod
Strukturpolitik - herunder arbejdsmarkedspolitik, skattepolitik og erhvervspolitik
Økonomiske teorier: Keynes, Smit og Friedmann, samt eksempler på nyere økonomer som David Ricard Joseph Stiglitz, Thomas Piketty, eller Robert Solow
Privatøkonomi - hvad koster det at låne. Viden om ÅOP
Kernestof:
Økonomibogen
Kapitel 6.1 - hvad er økonomisk vækst alle underafsnit
Kapitel 6.3 Inflation – alle underafsnit
Kapitel 7.1 Hvad er samlet udbud og samlet efterspørgsel udtryk for i makroøkonomien?
7.2 Hvad er finanspolitik, og hvordan virker den? Herunder Finanspolitikkens effekt på statsbudgettet og multiplikatoren
7.3 Hvad er pengepolitik, og hvordan virker den? Herunder Høje eller lave renter? Og Kvantitetsligningen
7.6 Hvad er strukturpolitik?
7.8 Kan vi stole på de økonomiske modeller?
7.9 Diskussion: Skal staten gribe ind, eller skal markedet regulere sig selv?
Supplerende stof:
Pengene kommer sendt fra himlen
https://www.information.dk/indland/2013/08/pengene-kommer-sendt-himlen
Cheføkonom: Derfor kan ECB-renten snart være på vej nedad
https://finans.dk/erhverv/ECE16651614/chefoekonom-derfor-kan-ecbrenten-snart-vaere-paa-vej-nedad/
Fastkurspolitik
https://www.nationalbanken.dk/da/ofte-stillede-spoergsmaal/fastkurspolitik
Vismandsportalen
https://vismandsportalen.dk/
Obligationsmarkedet er igen interessant – sådan fungerer det
https://www.nykredit.dk/dit-liv/formue/nyheder/2022/10/obligationsmarkedet-er-igen-interessant---sadan-fungerer-det/
Hvad er obligationer?
https://www.nordea.dk/privat/dit-liv/opsparing-investering/hvad-er-obligationer.html
Nøgletal
https://wbww.danskerhverv.dk/politik-og-analyser/nogletal/
Regeringen vil lokke flere velfærdsarbejdere på fuldtid med lønløft
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE16458695/regeringen-vil-lokke-flere-velfaerdsarbejdere-paa-fuldtid-med-loenloeft/
Regeringen indgår bred aftale om skattereform
https://fm.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2023/december/regeringen-indgaar-bred-aftale-om-skattereform/
Arbejdsmarked
https://www.danskerhverv.dk/politik-og-analyser/arbejdsmarked/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Samfcup
Klassen deltog i årets samfcup og skulle derfor arbejde arbejde innovativt med emnet "Sundhed" og deltage i den landsdækkende samfundsfagskonkurrence.
I skal opfinde et produkt, en kampagne, en forening, et tiltag osv. inden for emnet sundhed
I forløbet introduceres forskellige forskeres sundhedsdefinitioner og ellers skal eleverne anvende egen samfundsfaglig viden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
International politik
Dette forløb sætter fokus på international politik i en verden under forandring. Udgangspunktet er spørgsmålet, om verden er blevet farligere, og hvilke trusler vi i så fald står over for. For at kunne svare kvalificeret på det bygger vi først et fælles begrebsapparat op: Vi arbejder med ressourcemagt, hård, blød og klog magt samt strukturel og institutionel magt, og vi undersøger, hvordan disse magtformer udøves i samspillet mellem stater, internationale organisationer, multinationale virksomheder, ikke-statslige organisationer og andre aktører. I den forbindelse drøfter vi forskellen på overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde og ser på, hvordan globale beslutninger får stadig større betydning for vores egen hverdag.
For at håndtere det komplekse stof anvender vi tre teoretiske ”briller”: realismen, der betoner hård magt, nulsumstænkning og det sikkerhedsdilemma, som ofte driver staters adfærd; liberalismen, der vægter interdependens, sikkerhedsstigen, diplomati og blød magt i forventningen om plussumsløsninger; og konstruktivismen, som fremhæver normer, værdier og identiteter som styrende faktorer i det internationale system. Teorierne giver os modeller til at forenkle virkeligheden, analytiske redskaber til at forklare begivenheder og et grundlag for kritisk at vurdere politiske beslutninger og formulere handlingsorienterede anbefalinger. De hjælper til at kunne svare på: Kan vi opnå fred ? og hvordan opnår vi fred ?
Ved at anvende disse teorier på aktuelle konflikter undersøger vi magtforskydninger mellem uni-, bi- og multipolære ordener og diskuterer, om – og hvordan – konflikter kan løses. Eleverne opnår dermed både indsigt i centrale begreber og sammenhænge i international politik og kompetencer til at forstå, forklare og tage stilling til globale processer, der præger vilkårene for deres eget liv. De diskuterer afslutningsvist hvilken rolle de internationale institutioner skal/bør spille og om de interstatslige krige er vendt tilbage
Kernebegreber og teorier:
Sikkerhedspolitik
Udenrigspolitik
Aktører i international politik - herunder forskellen på Mellemstatslig og overstatslig samarbejde. Forskellen på IGO , NGO og eksempelvis MNC.
Vigtige Aktører: EU, FN , OECD, NATO og WTO
Magt i international politik: Ressource magt, Hård magt, Blød magt, Klog magt, Strukturel magt
Realisme herunder Polaritet - forskellen på unipolaritet, bipolartitet og multipolaritet
Liberalisme - herunder interdependens, den demokratiske fredstese, den liberalistiske sikkerhedsstige
Kontruktivisme - herunder Wendts sociale teori om international politik
Konflikter - er verden blevet mere eller mindre farlig ?
Kernestof:
IP-bogen
Kapitel 1: Hvad handler international politik om?
1.1: Hvad er international politik, og hvad er udenrigspolitik?
1.2: Hvorfor skal vi studere international politik?
1.3: Hvilke aktører er der i international politik?
1.4: Hvorfor er det nødvendigt med teorier om international politik?
1.5: Hvad er magt i international politik?
Kapitel 2: Hvad kendetegner realismen?
2.1: Hvordan anskuer realister verden?
2.2: Hvad er realismens tre grundlæggende principper?
2.5 Hvordan bestemmer polariteten dynamikken i det internationale system?
Kapitel 3: Hvad kendetegner liberalismen?
3.1: Hvordan anskuer liberalister verden?
3.2: Hvad er sammenhængen mellem interdependens og samarbejde?
3.3: Hvorfor går demokratier ikke i krig med hinanden?
3.5 Hvad er den liberalistiske vej til samarbejde og fred?( de to figurer - gennemgået i undervisningen)
Kapitel 4: Hvad kendetegner konstruktivismen?
4.1: Hvordan anskuer konstruktivister verden?
4.2: Hvorfor er anarki, hvad stater gør det til? Wendts sociale teori om international politik
9.5: Diskussion: Er den interstatslige krig vendt tilbage?
Global Politik
3.1 - underafsnit: Ukraine-krigen som brud på en udvikling og Hvilken og hvis fred?
3.3 hvad er sikkerhedspolitik og Militære truslers standhaftighed og Fire slags ikke-militære trusler og Teorien om sikkerhedsliggørelse og konstruktivismen
6.3: FN's magt og afgmagt – alle underafsnit
Supplerende stof:
Putins kamp mod Vesten
https://www.dr.dk/drtv/saeson/putins-kamp-mod-vesten_438484
Danmarks Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske strategi 2023
https://um.dk/udenrigspolitik/aktuelle-emner/udenrigs-og-sikkerhedspolitisk-strategi-2023
Nordkoreas og Ruslands militære forhold bekymrer Blinken
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/nordkoreas-og-ruslands-militaere-forhold-bekymrer-blinken
Dansk støtte til Ukraine
https://legacy.altinget.dk/misc/dansk-stoette-til-ukraine-v300123-1.pdf
EU’s sanktioner mod Rusland – infografik over invasionen i Ukraine
https://www.consilium.europa.eu/da/infographics/eu-sanctions-russia-ukraine-invasion/
Kronik: Kasper Støvring om krigen i Ukraine – her er ti grunde til, at vi skal handle
https://www.berlingske.dk/kronikker/kasper-stoevring-om-krigen-i-ukraine-her-er-ti-grunde-til-at-vi?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYOArwYphieSwOa0QFkbJBHA_g0uYIJekCUPaGKK9_C9Mv_jc2Jw-KaI0lMvU5A%3D&gaa_ts=68227320&gaa_sig=bG1xNJCq52PYja3Qm52mwW0Y4zrRXehAwaCGNBe-dQzDOHNF1gdRKlVwPKB-bJDORltACRe__h9PaT8eZEg0gw%3D%3D
I magtens korridorer
https://www.dr.dk/drtv/serie/i-magtens-korridorer_364122
Verden ifølge Gram
https://www.dr.dk/lyd/p1/verden-ifoelge-gram-760451466000
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Undersøgelsesopgave på timen: Danmarks Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske strategi, 2023: https://um.dk/udenrigspolitik/aktuelle-emner/udenrigs-og-sikkerhedspolitisk-strategi-2023
-
Læs i IP-bogen om hvad international politik er og hvorfor det er vigtigt at studere:
-
Wisdolia på timen
-
Quizlet på timen
-
Klip på timen: baggrundhistorie for krigen i Ukraine: https://www.au.dk/samarbejde/samarbejde-med-skoler-og-gymnasier/livestreaming-af-forelaesninger-til-gymnasieskolerne/hvorfor-er-der-krig-i-ukraine?tx_felogin_login%5Baction%5D=login&tx_felogin_log
-
Læs kapitel 1.3-1.5 i IP-bogen:
-
Læses på timen: Her er ti grunde til at vi realister vil få ret
-
Læs om realismen i IP-bogen (kap. 2 (intro), 2.1, 2.2):
-
Læs Kapitel 3 (intro), 3.1, 3.2 og 3.3 i IP-bogen:
-
Læs kap. 4 (intro), 4.1 og 4.2 i IP-bogen:
-
At diskutere handler om at belyse sagen fra flere sider. Dvs. at du skal opstille forskellige forklaringer på opgavespørgsmålet, der er uenige med hinanden. De forskellige forklaringer skal tage udgangspunkt i hver sin teori eller hver sig ideologi.
-
Opgavens centrale begreb.
-
Læs kapitel 3 (intro) og 3.1 i 'Global Politik':
-
Læs kapitel 3.3 (inklusiv underafsnit) i 'Global Politik':
-
Kære 2vHvis I har 4. modul, så skal I sidde sammen og se nedenstående dokumentar sammen i jeres stamlokale. Hvis I har fri i 4. modul, så stoler på, at I gerne må tage hjem og se den i stedet.
-
Læs kapitel 6.3 (inkl. underafsnit) i 'Global politik':
-
Vi afslutter forløbet om IP med en diskussion om fremtiden. Hvilken rolle spiller aktørerne, staterne, FN, NATO etc. Læs derfor følgende artikel: https://www.altinget.dk/artikel/anders-puck-nielsen-forud-for-krigens-tredje-aar-skraekscenariet-er-et-k
-
Supplerende:
-
https://www.footprintcalculator.org/home/en
-
Snak med dine forældre om jeres families klimaadfærd (hvordan ser jeres forbrug ud og hvorfor?). Noter pointerne på skrift og medbring på modul, da de danner afsæt for snak på timen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Klimapolitik
Forløbet indledes med en generel samtale om bæredygtighed og elevernes egne klimaadfærdsvalg. Hvad gør de selv – og hvorfor gør de det (eller ikke)? På den måde introduceres eleverne til, at klimaadfærd kan forklares på mange forskellige måder, og at handlinger ofte ikke udelukkende skyldes rationelle overvejelser.
I løbet af forløbet arbejder vi med forskellige sociologiske forklaringsmodeller. Ét centralt tema er sammenhængen mellem uddannelseslængde og holdninger til afgifter på kød. Klassen diskuterer, hvordan kulturel kapital – som viden, opdragelse og sociale normer – kan påvirke synet på klimavenlige løsninger. I grupper gives der bud på, hvorfor der ofte er en sammenhæng mellem høj uddannelse og støtte til klimapolitiske tiltag som kødafgifter.
Vi undersøger de habituelle forklaringer, med udgangspunkt i Pierre Bourdieu. Eleverne arbejder med begreberne habitus, felt og kapital, og ser, hvordan klimaadfærd ofte formes af vaner og socialisering – fx gennem opdragelse og familiemønstre. Det belyses, hvordan værdier og livsstil hænger tæt sammen med ens position i det sociale rum.
Vi ser også på Anthony Giddens’ teori, hvor han beskriver tre reaktionsmønstre på klimaforandringer: pragmatisk accept, kynisk pessimisme og vedholdende optimisme. Forløbet kredser omkring, hvorfor så mange trods viden og bekymring vælger ikke at handle. Her introduceres også begreber som Giddens’ paradoks og tilskuereffekten.
Dernæst behandles rationelle forklaringer på klimaadfærd via rational choice-teorien. Teorien antager, at mennesket primært handler ud fra egeninteresse og nyttevurderinger. Men forløbet problematiserer dette ved at vise, at mange danskere handler af moralske grunde – fx hensyn til kommende generationer – også når det ikke nødvendigvis er det økonomisk mest fordelagtige.
Vi diskuterer dernæst interpersonelle forklaringer – hvordan sociale normer og gruppetilhørsforhold former adfærd. Eleverne analyserer begreber som lemmingeeffekten, flertalsmisforståelser og klimaskam, og ser, hvordan relationer og sociale fællesskaber både kan hæmme og fremme grøn omstilling. Eksempler som flyskam og plantebaseret kost illustrerer, hvordan normændringer spreder sig i befolkningen.
Endelig ser vi på strukturelle forklaringer, hvor fokus rettes mod de praktiske barrierer, der kan forhindre klimaadfærd – fx lange afstande, dårlig kollektiv transport eller høje priser på klimavenlige varer. Eleverne drøfter, hvordan samfundets indretning sætter rammerne for den enkeltes handlemuligheder.
Forløbet afsluttes med en introduktion til Kate Raworths doughnutøkonomi, der tilbyder en alternativ model til den traditionelle vækstøkonomi. Eleverne diskuterer, hvad det vil sige at udvikle samfund inden for både sociale og planetære grænser – og om vi som forbrugere har frihed til at forbruge, eller pligt til mådehold.
Kernebegreber og teorier:
Rationelle forklaringer
Habituelle forklaringer - herunder Bourdieu
Interpersonlige forklaringer
Forbrug og identitet - herunder Maslows behovspyramide
Klimaaktivisme
Kate Raworth dougnutmodel
Kernestof:
2.1.2: Hvordan er individernes reaktionsmønstre i en tid med klimaforandringer?
2.1.4 Rationelle forklaringer
2.1.5: Habituelle forklaringer
2.1.7: Strukturelle forklaringer
2.1.8: Interpersonlige forklaringer
2.2: Hvilken rolle spiller forbrug og livsstil i en tid med klimaforandringer?
2.2.1: Hvordan har vores forbrugskultur ændret sig?
2.2.3: Har vi frihed til at forbruge eller pligt til mådehold?
2.3: Hvilken rolle spiller klimabevægelser i kampen mod klimaforandringer? Inklusiv underafsnit
4.5.1: Hvad er doughnutten?
Retfærdig naturbevarelse_status på klimaet_de økologiske krise(findes i lectio)
Supplerende stof:
https://www.danskerhverv.dk/contentassets/c9177ce791854aac95f4307bb8206539/udviklingen-i-forbruget--fra-overlevelse-til-oplevelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Køn og identitetsdannelse
Forløbet starter med en samtale holdninger og værdier, der knytter sig til køn og ligestilling . Herefter arbejder vi med ligestilling mellem kønnene og diskuterer, om der er reel ligestilling i samfundet i dag. Eleverne skal hjemmefra tage stilling til dette spørgsmål og være klar til at argumentere for eller imod.
Vi dykker ned i teorier om køn, med særligt fokus på Simone de Beauvoir og Judith Butler, der begge har sat væsentlige aftryk på kønsforskningen. De Beauvoir og patriarkatteorierne ser kønsulighed som strukturelt og forbundet med magtforhold, mens Butler og andre diskursteoretikere viser, hvordan køn formes gennem sprog og sociale normer. Vi inddrager også intersektionalitet (Crenshaw og Hill Collins), som ser køn i samspil med fx race og klasse. Henning Bech introducerer tanken om det valgfrie køn, hvor køn er noget, vi udtrykker æstetisk frem for noget, der udelukkende handler om magt. Endelig ser vi på maskulinitetsteorier, særligt Michael Kimmel og Raewyn Connell, der undersøger mænds roller og begreber som hegemonisk og marginaliseret maskulinitet.
I forløbet indgår også et besøg på Museum KØN, hvor eleverne får mulighed for at opleve kønstematikker i en kulturel og historisk kontekst.
Vi afslutter med at arbejde med identitetspolitik, hvor eleverne skal forstå, hvad begrebet dækker over, og hvordan det hænger sammen med kønsroller og ligestilling. Her diskuteres bl.a. forskellen på singulære og symptomatiske læsninger samt hvilke områder, identitetspolitik kan udspille sig indenfor.
Centrale begreber i forløbet:
Biologisk køn, socialt køn, patriarkat, social konstruktion, transkønnet, diskurs, intersektionalitet, privilegier, det valgfrie køn, hegemonisk og marginaliseret maskulinitet.
Kernebegreber og teorier:
Chanceulighed vs resultatlighed
Struktur og aktør
Forskelsdilemmaet
Teorier om køn: Simone de Beauvoir, Judith Butler, intersektionalitet (Crenshaw og Hill Collins), Henning Bech og det valgfrie køn,
Maskulinitetsteorier: Michael Kimmel og Raewyn Connell
Grænser
Identitetspolitik - herunder forskellige politiske syn
Kernestof:
Køn og ligestilling
Introduktion til køn og ligestilling
1.6: Krop og seksualitet
Seksualitet, normer og kultur
1.7: Teorier om køn herunder alle underafsnit
POPULISME OG IDENTITETSPOLITIK
Kapitel 8: Hvad er identitetspolitik?
Fortalere for og modstandere af identitetspolitik
Fortalere for identitetspolitik på højre- og venstrefløjen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Valg til EU
dette forløb bliver eleverne klædt fagligt og demokratisk på til at forstå og engagere sig i EU og aktuelle samfundsdilemmaer. Forløbet indledes med en generel introduktion til EU’s opbygning, institutioner og beslutningsprocesser samt til, hvad man stemmer om ved EU-valg.
Herefter deltager eleverne i et rollespil om Europa-Parlamentet, udviklet af DEO, hvor de simulerer en forhandling om EU’s regulering af kunstig intelligens (AI). Spillet sætter fokus på de etiske, økonomiske og demokratiske dilemmaer, som AI rejser i et europæisk perspektiv – herunder konkurrenceevne, borgerrettigheder, overvågning og arbejdsmarkedets fremtid.
Eleverne fordeles i partigrupper, interessegrupper og mediegrupper og arbejder med argumentation, forhandling og lobbyisme i forsøget på at få indflydelse på lovgivningen om AI. Undervejs kommunikerer de deres synspunkter via platformen Padlet, og gennem hele dagen tages der stilling til, hvordan teknologi bør reguleres i et demokratisk samfund.
Kernebegreber og teorier
EU's institutioner - herunder de politiske grupper i EU parlamentet
Lovgivning i EU
Typer af love/retsakter: Forordninger, direktiver.
Afstemningsforløbet ved Europalarlamentsvalget
Kernestof:
Hvad er EU og hvad handler valget om.docx
https://undervisning.deo.dk/gymnasium/temapakker/eu-parlamentet/
Spillet tager udgangspunkt i tre artikler i et fiktivt AI-lovforslag:
Artikel 1: Overordnet regulering af AI i EU
Artikel 2: Brugen af biometriske data
Artikel 3: Overvågning af borgeres adfærd
Spillet afsluttes med en fælles opsamling, hvor eleverne reflekterer over EU’s rolle, AI’s konsekvenser og egne oplevelser med politisk deltagelse, samarbejde og demokratisk beslutningstagning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
EU's udfordringer
Dette forløb fortsætter, hvor EU-spillet og det overordnede overblik over EU før sommerferien slap. Vi begynder med et samlet blik på dansk politik og de kræfter, der påvirker det danske demokrati. Udgangspunktet er den parlamentariske styringskæde, som vi bruger til at identificere konkrete aktører – herunder EU – der sætter deres præg på beslutningsprocesserne.
Derefter zoomer vi ind på EU og undersøger, hvad formålet med Unionen egentlig er, samt hvilke fordele og ulemper medlemskabet har givet Danmark og andre lande. I den forbindelse analyserer vi, hvordan EU lægger pres på Danmark, især på arbejdsmarkedet og velfærdsstaten, men med hovedvægten på flygtningepolitikken, som danner grundlag for en synopsis.
Undervejs diskuterer vi tre overordnede opfattelser af EU’s legitimitet og stiller en række spørgsmål til integrationsprocessen: Hvordan kan den forklares, hvilke aktører driver den, hvem er – eller bør være – motiveret, og hvilket endemål bør integrationen sigte mod? Til belysning heraf arbejder vi med neofunktionalisme, intergovernmentalisme, liberal intergovernmentalisme, multi-level governance og begrebet differentieret integration. Endelig præciserer vi forskellene mellem policy, polity og politics for at give eleverne et skarpt analytisk værktøj til at forstå EU’s udvikling og dets betydning for dansk politik.
Kernebegreber og teorier
EU's formål
Den parlamentariske styringskæde
Beslutningsprocessen i Danmark
Beslutningsprocessen i EU
Magten i EU og Danmark
Formel og reel suverænitet
Direktiver og forordninger
Den danske model og EU
Demokratisk underskud i EU
Teorier om integration: Føderalisme, Neofunktionalisme, Intergovernmentalisme, Liberal Intergovernmentalisme og Differentieret Integration
Kernestof:
SAMF PÅ B
4.4 Folketingets rolle og position – den parlamentariske styringskæde og magtens tredeling
De to underafsnit:
Den parlamentariske styringskæde
Kernen i det danske demokrati: Danmarks Riges Grundlov
EU’s udfordringer:
1.1: Hvad er EU's formål? – alle underafsnit
1.2: Hvor ligger magten i EU? – alle underafsnit
1.4: Bestemmer EU for meget? – alle underafsnit
1.5: Hvor demokratisk skal EU være?
Introduktion til bogens andel del
2.5: Differentieret integration
3.3: Udfordrer den fri bevægelighed den danske velfærdsmodel?
Den danske model:
https://bm.dk/arbejdsomraader/arbejdsvilkaar/den-danske-model
Europa på vej
En stadig tættere union? (2000-) afsnittet er skimmet, mens integrationsteorierne er studielæst
Supplerende stof:
Københavnskriterierne
https://www.eu.dk/da/leksikon/Koebenhavnskriterierne
EØS-samarbejdet
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/eu-og-omverdenen/eoes-samarbejdet
EU’s beslutningsproces
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/s%C3%A5dan-lovgiver-eu/beslutningsprocessen-i-eu
iBog – Samfundsfag (baggrundsmateriale)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=330
Video: How does the EU work?
https://www.youtube.com/watch?v=djFQYPn6BTY
Video: EU decision-making explained
https://www.youtube.com/watch?v=GXDR-KS7a2k
EU-Kommissionen – Migration og asylstatistik (2022)
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/promoting-our-european-way-life/statistics-migration-europe_da#flygtninge-i-europa
Den danske model – Arbejdsvilkår
https://bm.dk/arbejdsomraader/arbejdsvilkaar/den-danske-model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Ulighed
I forløbet om ulighed arbejder vi os fra de helt grundlæggende spørgsmål og begreber til teori og metoder, så eleverne får en sammenhængende forståelse af, hvad ulighed er, hvordan den opstår, måles og reproduceres – og hvilke konsekvenser den har for det enkelte menneske og for samfundet. Vi starter med at definere fattigdom og ulighed: absolut fattigdom som manglen på midler til basale fornødenheder (under 1,90 USD om dagen ifølge FN) og relativ fattigdom som at have en indkomst væsentligt under samfundets gennemsnit. Gennem konkrete eksempler diskuterer vi, hvordan fattigdom begrænser eksistensbetingelser, social mobilitet og adgang til uddannelse.
Dernæst dykker vi ned i centrale problemstillinger: Hvordan opstår social ulighed, og hvilke mekanismer reproducerer den? Her inddrager vi Bourdieus begreber om økonomisk, kulturel, social og symbolsk kapital samt habitus, så eleverne kan analysere, hvordan forskelle i ressourcer og værdier institutionaliseres – fx i skolevæsenet, hvor symbolsk vold får dominerende gruppers normer til at fremstå som “naturlige” og ekskluderer dem, der ikke besidder samme kulturelle færdigheder. Vi undersøger også forskellen mellem social arv (forældres status som deterministisk kraft) og chanceulighed (sandsynlighedsbaseret påvirkning, jf. Morten Ejrnæs), og eleverne diskuterer på baggrund heraf, om samfundet kan bryde den sociale reproduktion.
I forlængelse heraf kortlægger vi, hvordan den danske befolkning inddeles i sociale klasser – fra overklasse til arbejderklasse – og Socialforskningsinstituttets inddeling i socialgrupper 1–6. Eleverne arbejder med konkrete data fra Danmarks Statistik om lav indkomst, økonomisk sårbarhed og relativ fattigdom, så de kan anvende nøgletal som Gini-koefficient og Human Development Index (HDI) til at måle indkomstfordeling og menneskelig udvikling. Den praktiske øvelse med grafer og tabeller synliggør, at Danmark også rummer betydelige ulighedsforskelle, selv om vi ligger højt på internationale udviklingsindikatorer.
Vi kobler teori og empiri ved at lade eleverne analysere, hvordan økonomisk ulighed påvirker børns uddannelsesvilkår og sociale mobilitet. Ifølge konfliktteorien fastholdes børn fra lavere socialgrupper i marginaliserede positioner, fordi de mangler økonomisk og kulturel kapital til at deltage i fritidsaktiviteter, få lektiehjælp og opbygge netværk. Eksempler fra folkeskolen – fx adgangen til attraktive praktikpladser i 9. klasse – illustrerer, hvordan symbolsk vold konkret udspiller sig.
Endelig perspektiverer vi ulighedsbegrebet i en global kontekst ved at se på migration: Push-faktorer som krig og fattigdom og pull-faktorer som jobmuligheder og politisk stabilitet. Her anvender vi også Bourdieus kapitalbegreb til at forstå migranters ressourcer og valg af destination. Vi præsenterer integrationsmodeller – segregation, assimilation og pluralisme – og diskuterer, hvilke pædagogiske og politiske indsatser der kan fremme reel inklusion. Forløbets afsluttende opgave er en refleksion over, hvordan uddannelsessystemet kan modvirke ulighed ved at skabe lige betingelser for alle elever gennem bevidsthed om symbolsk vold og undervisning i alt det, alle skal kende til, uanset social baggrund.
Kernebegreber og teorier:
Absolut og relativ fattigdom
Human Development Index (HDI)
Sociale grupper og sociale klasser
Gini-koefficient
Funktionalisme og konfliktteori
Social arv
Bourdieu - habitus, kapitalformer og symbolsk vold
Social arv
Chanceulighed
Hvordan kan man mindske negativ social arv/chanceulighed
Indvandrere og ulighed:
Push og pull faktorer
Integration: assimilation, integration og spegregation
Kernestof:
Kapitel 12: Danmark - lighedens samfund? Om ulighed og fattigdom
12.1: Hvad er økonomisk ulighed?
12.2: Er ulighed et problem?
12.3: Et par teoretiske perspektiver
12.4: Er ulighed det samme som fattigdom?
Kapitel 13: Frit valg på alle hylder? Om social arv i Danmark
13.1: Social arv - nogle nedslag
13.2: Når der skabes orden i ens handlinger – alle underafsnit
13.3: Kan man gøre noget?
13.4: Social arv - stigmatisering eller ej?
15.1: Holdninger til indvandrere
15.2: Når indvandrere kommer til Danmark
10.3: Det ulige Danmark - om de etniske og geografiske parallelsamfund
https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI
Supplerende materiale:
Fattigdom
https://globalis.dk/tema/fattigdom/fattigdom Globalis
Human Development Index | Human Development Reports
https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI hdr.undp.org
BUDGETFORLIG I AARHUS KOMMUNE: Folkeskolerne i Aarhus får økonomisk løft
https://aarhus.dk/nyt/borgmesterens-afdeling/2024/september/budgetforlig-i-aarhus-kommune-folkeskolerne-i-aarhus-faar-oekonomisk-loeft Aarhus
Hul i kommunekassen: Fanø har det værste budget nogensinde
https://www.dr.dk/nyheder/indland/hul-i-kommunekassen-fanoe-har-det-vaerste-budget-nogensinde
Tesfaye til Esben Schjørring: Du forstærker akademiker-samfundets luftkasteller
https://www.altinget.dk/artikel/tesfaye-til-esben-schjoerring-du-forstaerker-akademiker-samfundets-luftkasteller
Den sociale arv kan blive sværere at bryde – læs eksperts bud på hvorfor
https://piopio.dk/den-sociale-arv-kan-blive-svaerere-bryde-laes-eksperts-bud-paa-hvorfor Netavisen Pio
Henrik Dahl: Den sociale arv som ideologisk afledningsmanøvre
https://www.altinget.dk/artikel/henrik-dahl-den-sociale-arv-som-ideologisk-afledningsmanoeuvre
Deadline: Tesfayes gymnasie-opgør
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-tesfayes-gymnasie_opgoer_479398
Hun var ikke kommet ind på gymnasiet i dag, siger prisvindende professor
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-09-17-hun-var-ikke-kommet-ind-paa-gymnasiet-i-dag-siger-prisvindende-professor
Udsat: Vi overser, hvor hårdt uligheden rammer etnisk-danske børnefamilier i udsatte boligområder
https://www.vive.dk/da/nyheder-og-debat/udsat-vi-overser-hvor-haardt-uligheden-rammer-etnisk-danske-boernefamilier-i-udsatte-boligomraader-mxj1bkx4/ vive.dk
Ikke-vestlige indvandreres beskæftigelse runder 190.000 for første gang
https://www.ae.dk/okonomisk-kommentar/2024-03-ikke-vestlige-indvandreres-beskaeftigelse-runder-190000-for-foerste
Indvandrere og efterkommere er kraftigt overrepræsenterede blandt de relativt fattige
https://cepos.dk/artikler/indvandrere-og-efterkommere-er-kraftigt-overrepraesenterede-blandt-de-relativt-fattige/ Cepos
Børn fra akademiske hjem tabes i uddannelsessystemet
https://www.information.dk/indland/2009/03/boern-akademiske-hjem-tabes-uddannelsessystemet
Social ulighed i adgangen til danske universitetsuddannelser
https://www.vive.dk/da/udgivelser/social-ulighed-i-adgangen-til-danske-universitetsuddannelser-5xpk94v7/ vive.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Dansk Udenrigspolitik
dette forløb har eleverne arbejdet med dansk udenrigspolitik i en globaliseret verden. Forløbet tog afsæt i en repetition af centrale begreber fra international politik, herunder hvad der forstås ved udenrigs- og sikkerhedspolitik, og hvilke mål og midler der kendetegner disse politikområder.
Herefter blev fokus rettet mod Danmark som småstat, og hvordan dette præger landets handlemuligheder og strategier i udenrigspolitikken. Eleverne undersøgte både nutidige og historiske træk ved dansk udenrigspolitik, herunder Danmarks deltagelse i internationale organisationer, aktivisme og brug af både blød og hård magt.
Et centralt element i forløbet var globaliseringens betydning. Eleverne arbejdede med at definere globalisering og analysere dens positive og negative konsekvenser både globalt og for Danmark. I denne sammenhæng blev globaliseringsteorier som verdenssystemteorien og modernitetsteorien inddraget for at forstå, hvorfor nogle lande forbliver ulande, og hvilke roller vestlige lande – herunder Danmark – spiller i den globale udvikling.
I forlængelse heraf blev Danmarks udviklingspolitik undersøgt: Hvordan og hvorfor Danmark støtter udviklingslande, og hvilke geopolitiske, økonomiske og værdimæssige interesser der ligger bag.
Forløbet inddrog også menneskerettighedernes udvikling, hvor eleverne udarbejdede en oversigt over vigtige begivenheder såsom FN’s Verdenserklæring og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK). Danmarks rolle og ansvar i det internationale arbejde med menneskerettigheder blev diskuteret, ligesom aktuelle udfordringer for menneskerettighederne globalt blev behandlet.
Som et led i forløbet deltog eleverne i et fagligt oplæg ved professor Derek Beach om det amerikanske præsidentvalg og de mulige konsekvenser for dansk og europæisk udenrigspolitik. Dette gav anledning til refleksion over transatlantiske relationer og USA’s betydning for global orden.
Forløbet blev afsluttet med udarbejdelsen af en synopsis, hvor eleverne samlede og anvendte deres viden på tværs af temaer.
Kernebegreber og teorier:
Sikkerhedspolitik herunder sikkerhedspolitiske midler, hård og blød sikkerhedspolitik
Globalisering - konsekvenser for Danmark og verden. Forskellige syn herpå
Dansk Udenrigspolitik - mål og midler Determinanter, Kapabiliteter og Instrumenter
Danmark som småtstat - hvad er en små stat sammenlignet med en stormagt
Globaliseringsteorier, faseteori, verdenssystemteorien og modernitetsteorien
Danmarks sikkerhedspolitiske trusler
Danmarks udenrigs. og sikkerhedspolitiske strategi(se onenote for pointer)
Menneskerettigheder herunder FN’s Verdenserklæring og EMRK
Kernestof
Global politik
Kapitel 1. Femte megatrend: Globalisering under pres(definition på globalisering)
3.2 Terrortruslen siden '11. september'
3.3 Hvad er sikkerhedspolitik?
4.1: Globalisering og international politik
4.1: Globalisering og international politik
4.3: Globalister og skeptikere
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/historiske-hovedlinjer/tekster/kap-22-tekst-22a
8.1: Danmark som småstat
8.3: Mål og muligheder i udenrigspolitikken – alle underafsnit
8.4: Udenrigspolitisk aktivisme i Danmark
Danmark bliver en krigsførende nation
Blød og hård aktivisme
8.5: Dansk FN- og ulandspolitik
IP-bogen
10.4: Diskussion: Hvilken udenrigs- og sikkerhedspolitik skal Danmark føre i en brydningstid?
Supplerende stof:
270toWin – 2028 Presidential Election Interactive Map
Fragile States Index – Heat Map
KOF Globalisation Index – KOF Swiss Economic Institute
For fire år siden ville Trump købe Grønland – kan et nyt tilbud være under opsejling?
Hvor galt går det, hvis Donald Trump vinder?
Professor maner til ro: Præsidenten bestemmer ikke, hvor meget man gør
Eksperter: Fire år mere med Trump vil gøre det umuligt at nå Parisaftalen
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
LIVE: Kongeparret tager imod Egyptens præsident
Om menneskerettigheder
Danmarks nye Afrika-strategi
Regeringens nye Afrika-strategi: Et skridt i den rigtige retning – men der skal mere til270toWin.com+7270toWin.com+7chefrito.com+7KOF Konjunkturforschungsstelle+4KOF Konjunkturforschungsstelle+4ResearchGate+4DIIS+1Facebook+1MenneskeretThink Europa+2Think Europa+2Think Europa+2
________________________________________
270toWin – 2028 Presidential Election Interactive Map
https://www.270towin.com/
Fragile States Index – Heat Map
https://fragilestatesindex.org/analytics/fsi-heat-map/
KOF Globalisation Index – KOF Swiss Economic Institute
https://kof.ethz.ch/en/forecasts-and-indicators/indicators/kof-globalisation-index.html
For fire år siden ville Trump købe Grønland – kan et nyt tilbud være under opsejling?
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-04-for-fire-aar-siden-ville-trump-koebe-groenland-kan-et-nyt-tilbud-vaere-under-opsejling
Hvor galt går det, hvis Donald Trump vinder?
https://www.altinget.dk/artikel/hvor-galt-gaar-det-hvis-donald-trump-vinder
Professor maner til ro: Præsidenten bestemmer ikke, hvor meget man gør
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/professor-maner-til-ro-praesidenten-bestemmer-ikke-hvor-meget-man-goer
Eksperter: Fire år mere med Trump vil gøre det umuligt at nå Parisaftalen
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/eksperter-fire-aar-mere-med-trump-vil-goere-det-umuligt-naa-parisaftalen
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
https://www.altinget.dk/artikel/her-er-danmarks-nye-udenrigs-og-sikkerhedspolitiske-strategi
LIVE: Kongeparret tager imod Egyptens præsident
https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-kongeparret-tager-imod-egyptens-praesident
Om menneskerettigheder
https://menneskeret.dk/om-os/menneskerettigheder
Danmarks nye Afrika-strategi
https://www.diis.dk/tema/danmarks-nye-afrika-strategi
Regeringens nye Afrika-strategi: Et skridt i den rigtige retning – men der skal mere til
https://thinkeuropa.dk/notat/2024-09-regeringens-nye-afrika-strategi-et-skridt-i-den-rigtige-retning-men-der-skal-mere-til
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Medier og politisk kommunikation
I dette forløb har eleverne arbejdet med samspillet mellem medier, politisk kommunikation og individets rolle i en digitaliseret offentlighed. Forløbet tog udgangspunkt i en grundlæggende forståelse af, hvad medier er, og hvilken funktion de spiller i samfundet – både som informationskilde, som ramme for politisk debat og som aktører, der kan påvirke den demokratiske proces. Eleverne blev introduceret til de fire klassiske mediefunktioner: vagthund, jagthund, hyrdehund og redningshund, og fandt selv eksempler fra virkeligheden, hvor disse funktioner har været i spil, både i traditionelle og sociale medier.
Undervisningen inddrog både den traditionelle opfattelse af mediernes rolle, hvor medierne anses for at have en styrende rolle i den politiske dagsorden, og en mere alternativ opfattelse, hvor mediernes indhold i høj grad formes af politiske aktørers interesser. Her arbejdede eleverne med begreberne medialisering og nyhedskriterier, og diskuterede hvordan politikere og partier tilpasser sig mediernes logik, samtidig med at de i stigende grad selv bruger sociale medier til at kommunikere direkte med vælgerne. Denne udvikling blev sat i perspektiv ved at se nærmere på politiske strategier, forskellen på partier i regering og opposition samt det gensidige samspil mellem politikere, medier, borgere og interesseorganisationer.
Eleverne arbejdede indgående med, hvordan politiske aktører forsøger at påvirke offentligheden gennem kommunikationsstrategier som priming, framing og diskurs, og hvordan disse redskaber anvendes i konkrete kampagner og sager. Samtidig blev det undersøgt, i hvilket omfang politisk kommunikation har indflydelse på borgernes meningsdannelse, og hvordan medierne – især i enkeltsager – kan få politiske konsekvenser.
Et centralt tema i forløbet var også sociale mediers voksende rolle i den politiske kommunikation. Eleverne undersøgte, hvordan sociale medier fungerer som både talerør og forstærker for politiske budskaber, men også hvordan de kan skabe ekkokamre og filterbobler, hvor borgerne kun møder synspunkter, de i forvejen er enige i. Gennem diskussion blev det problematiseret, om sociale medier har taget magten i det politiske landskab, og hvilke demokratiske udfordringer det rejser.
Afslutningsvis blev forløbet perspektiveret sociologisk med fokus på individets placering i den digitaliserede offentlighed. Eleverne arbejdede med teorier om singularisering og individets stræben efter at være unik og enestående, og diskuterede, hvordan digitalisering og sociale medier påvirker menneskers selvforståelse, identitet og samfundsmæssige deltagelse. Dermed blev det tydeligt, hvordan den digitale udvikling både har konsekvenser for politisk kommunikation og for individets rolle i demokratiet.
Kernebegreber og teorier
Eastons input/output
Den parlamentariske styringskæde - mediernes påvirkning heraf
Mediernes funktioner: vagthund, jagthund, hyrdehund og redningshund.
Gatekeeper-funktion
Sociale medier og politisk kommunikation
Medialisering
Ekkokammer
Politiske skillelinjer og partiernes kommunikation(se onenote)
Politisk spin
Priming og framing
Kernestof:
Politikbogen
1.5 Hvordan ser Eastons model af det politiske system ud?
Kapitel 7: Medier og politisk kommunikation
7.1 Hvad er et medie, og hvilken funktion har medierne i samfundet?
7.2 Hvad er medialisering og nyhedskriterier?
7.3 Hvad er den politiske dagsorden, og hvem fastlægger den politiske dagsorden?
Hvem bestemmer - politikerne eller medierne?
7.4 Hvordan arbejder de politiske partier med politisk kommunikation
Politisk spin og politiske kampagner
7.5 I hvilket omfang har politisk kommunikation indflydelse på meningsdannelsen?
10.1 Hvad er den parlamentariske styringskæde?
Politikens kernestof
8.2: Politisk meningsdannelse og medier
8.3: Politik og sociale medier
Sociologiens kernestof:
7.2: Jeg er speciel og enestående - om individets singularisering
7.3: Det singulære individ i digitaliseringens tidsalder
Supplerende materiale:
Erhvervsforsker: De sociale medier har endeligt overtaget vores demokrati
https://www.altinget.dk/digital/artikel/erhvervsforsker-de-sociale-medier-har-endeligt-overtaget-vores-demokrati
Habermas undersøgt: Hvordan sociale medier påvirker vores samfund – diagnosen er ikke opmuntrende
https://www.information.dk/moti/anmeldelse/2022/11/habermas-undersoegt-hvordan-sociale-medier-paavirker-vores-samfund-diagnosen-opmuntrende
Medieforsker: Alternative nyhedsmedier skaber ikke demokratisk skadelige ekkokamre, som flere frygter
https://www.altinget.dk/kultur/artikel/medieforsker-alternative-nyhedsmedier-skaber-ikke-demokratisk-skadelige-ekkokamre-som-flere-frygter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
International handel
I dette forløb har eleverne arbejdet med centrale økonomiske forhold, der påvirker Danmarks placering i den globale økonomi. Undervisningen indledtes med en kort introduktion til løndannelse og Den danske model, herunder flexicurity, for at give eleverne et grundlag for at forstå, hvilke strukturelle forhold der kan styrke eller udfordre Danmarks konkurrenceevne på det globale marked.
Hovedfokus i forløbet var på international økonomi og samhandel. Eleverne arbejdede med klassiske og moderne handelsteorier, herunder Adam Smiths teori om absolutte fordele, David Ricardos teori om komparative fordele og Paul Krugmans nyere modeller, som ser på stordriftsfordele og geografi som forklaring på samhandel. Gennem dette blev det undersøgt, hvorfor lande handler med hinanden, men også hvilke faktorer der kan føre til handelsbarrierer og protektionisme.
Et centralt tema i forløbet var Donald Trumps handelskrig og dens mulige betydning for Danmark. Eleverne diskuterede, om USA har ret i sin kritik af handelsubalancer med EU, og om en protektionistisk tilgang kan være legitim. Dette blev koblet til en analyse af Danmarks betalingsbalance og konkurrenceevne, hvor eleverne vurderede, hvordan eksport og import påvirker dansk økonomi, og hvilke geopolitiske og økonomiske udfordringer der følger med en handelskonflikt.
Sideløbende blev der inddraget aktuelle begivenheder som det tyske valg, og eleverne diskuterede, hvorfor Tyskland er en central økonomisk og politisk samarbejdspartner for Danmark. Forløbet lagde vægt på, at eleverne fik en forståelse for, hvordan både europæiske og globale udviklinger påvirker en lille, åben økonomi som den danske.
Forløbet afsluttedes med udarbejdelsen af en synopsis, hvor eleverne arbejdede med det overordnede spørgsmål: Har Trumps handelskrig betydning for dansk økonomi? I denne opgave skulle eleverne inddrage teori, empiri og aktuelle cases i deres vurdering.
Kernebegreber og teorier:
De grundlæggende økonomiske teorier: Keynes, Smith og Friedman
Den danske model - herunder løndannelsen og hvordan adskiller denne model sig fra den neoliberale arbejdsmarkedsteori?
Betalingsbalance og konkurrenceevne
Handelsteorier: Adam Smiths, David Ricardos og Paul Krugman
International handel
Handelshindringer
Protektionisme
Økonomisk integration
Kort om det tyskevalg: Sammenligning af det politiske system i Danmark og Tyskland. Negativ vs positiv parlamentarisme
Kernestof:
Økonomiens kernestof:
6.4: J.M. Keynes: Den synlige hånd
6.5: Monetarismen: Den forsigtige hånd
8.1: Hvordan foregår løndannelsen?
Velfærdsstaten under pres:
6.8 Det danske arbejdsmarked – flexicuritymodellen
9.1 Hvordan har verdenshandlen udviklet sig?
9.2 Hvorfor handler lande sammen?
9.5 Diskussion: Hvad er bytteforholdet, og hvad betyder udviklingen i dette?
9.3 Hvordan kan international handel forklares?
Kapitel 10: Hvorfor handler lande ikke med hinanden?
10.1 Hvad er protektionisme, og hvad er argumentet for protektionisme?
10.2 Hvilke typer af handelshindringer er der?
11.1 Hvad er de fem stadier i en økonomisk integrationsproces?
11.2 Skaber vi mere eller mindre handel med økonomisk integration?
14.1: Betalingsbalancen og kapitalbalancen
14.5: Konkurrenceevnen: En opsamling
Politikbogen:
12.2 Hvad er forskellen på parlamentarisme og præsidentialisme?
Supplerende materiale
Sådan fungerer det tyske valgsystem
saadan-fungerer-det-tyske-valgsystem-nu-2025-960x1024.png.webp (Billedfil, sandsynligvis med infografik – ingen URL angivet)
DR: Resultater fra valget i Tyskland
http://dr.dk/nyheder/udland/valgityskland/resultater
Statistisches Bundesamt: Einkommen nach Bundesländern
https://www.statistikportal.de/de/vgrdl/ergebnisse-laenderebene/einkommen
Spiegel: Bundestagswahl 2025 – Ergebnisse: So hat Deutschland gewählt
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/bundestagswahl-2025-ergebnisse-so-hat-deutschland-gewaehlt-aktuelle-daten-a-6ace92df-43cc-48de-b183-2c98c7c19c2f
TV2: Donald Trump har rettet toldkanonen mod Danmark – men hvor hårdt rammer den?
https://nyheder.tv2.dk/business/2025-03-12-donald-trump-har-rettet-toldkanonen-mod-danmark-men-hvor-haardt-rammer-den
Nykredit Invest: Cheføkonom om handelskrig – konsekvenserne for dansk økonomi er overskuelige
https://www.nykreditinvest.dk/nyhedsoverblik/2025/02/chefokonom-om-handelskrig--konsekvenserne-for-dansk-okonomi-overskuelige/
DR: Analyse – Trump har startet en handelskrig, men han har ikke kortene til at vinde den
https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-trump-har-startet-en-handelskrig-men-han-har-ikke-kortene-til-vinde-den
ThinkEuropa: Trumps nye handelsfront – hvordan bør EU håndtere USA’s krav og trusler?
https://thinkeuropa.dk/brief/2025-02-trumps-nye-handelsfront-hvordan-boer-eu-haandtere-usas-krav-og-trusler
Dansk Industri: Handelskrige kan svække dansk økonomi med 85 mia. kr.
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2024/9/handelskrige-kan-svakke-dansk-okonomi-med-85-mia.-kr
DR: Trumps toldtaktik tærer på danskernes tillid til økonomien
https://www.dr.dk/nyheder/penge/trumps-toldtaktik-taerer-paa-danskernes-tillid-til-oekonomien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53486130825",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53486130825",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53486130825"
}