Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Inger Steensgaard Jensen
|
Hold
|
2022 as/3g as (3g as)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Materiale
Primært har vi anvendt Systimes ibog "astronomi": https://astronomi.systime.dk/?id=1
Under hvert forløb er afsnittene nærmere angivet.
Portfolien er elevernes personlige område i holdets OneNote. Der er primært aktiviteter fra bogen, men også egne observationer med FUT, mulighed for hjemlån af elevteleskop.
Videoforelæsning:
"Det Usynlige Univers" Med Steen Hannestad https://www.youtube.com/watch?v=2OOEsPfwGtA&ab_channel=AarhusUniversitet
Podcasts: https://rumsnak.fireside.fm/
Rumsnak S4E33 (17:40-26:50), S1E03, S7E61 (13:46-21:30)
Youtube:
The Life and Death of Stars: White Dwarfs, Supernovae, Neutron Stars, and Black Holes https://www.youtube.com/watch?v=4xIQGbYur9Q&ab_channel=ProfessorDaveExplains
Astronomy Crash Course afsnit 1, 2, 42 og 44: https://www.youtube.com/watch?v=sViAwfeMjV0&list=PL8dPuuaLjXtPAJr1ysd5yGIyiSFuh0mIL
Andre hjemmeisder:
https://uniavisen.dk/videnskabet-kosmisk-stoev-livets-kilde/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
F1 Intro
Astronomi: Afsnit 1.1, 1.2.
Astronomi: Afsnit 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 og 2.7 som oplæg. 2.5 og 2.6 var alle igennem.
Brug af Stellarium.
Faglige mål::
- kunne orientere sig på stjernehimlen og kunne identificere planeter og udvalgte stjernebilleder
- kunne forklare elementære astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser,
formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften
Kernestof:
Menneskets plads i universet
- solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
Supplerende stof:
- stjernehimlen lige nu, nordlys, bortleclass og lysforurening.
Crash course astronomy 1 & 2: https://www.youtube.com/watch?v=sViAwfeMjV0&list=PL8dPuuaLjXtPAJr1ysd5yGIyiSFuh0mIL
https://illvid.dk/universet/stjerner/stjernehimlen/stjernehimlen-nu
https://vejr.tv2.dk/2024-08-12-de-naeste-aar-er-der-oeget-chance-for-nordlys-over-danmark
https://astrobackyard.com/the-bortle-scale/
https://www.lightpollutionmap.info/
https://darkskymoen.dk/da/bortle-scale
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se denne video og noter de vigtigste pointer.
-
Genopfrisk videoen, der var lektie til mandag.
-
Lektier:
-
Læs afsnit 3.1.1 grundigt - Keplers love blev gennemgået onsdag og Newtons gravitationslov skal du selv læse.3.1.1 Keplers love og gravitationsloven
-
Vigtig besked i teams! Spred rygtet
-
Opgaverne fra sidst med Keplers tredje lov i Solsystemet og Trappist-1 skal i din portfolio. Genlæs 3.1.2 så du er klar til en opgave om Hohmannbanen.
-
Nye grupper:1: Signe, Gustav, David, Noah2: Casper, Halfdan, Mathias, Viktor3: Lasse, Asger, Anton, Jacob4: Iva, Jens Jakob, Marceij, Tobias
-
Genlæs afsnit 3.3:
-
Fordeling på andre afsnit (resten af kapitel 3):
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
F2 Solsystemet
Astronomi: Afsnit 3.0, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7
Solsystemets dannelse og opbygning. Bevægelse i Solsystemet.
Formidling af viden om en planet/asteriodebæltet/Oortskyen og Kuiperbæltet.
Ellipsen, Keplers love, Newtons gravitationslov, Hohmannbanen og rejsen til Mars (arbejdsark)..
https://uniavisen.dk/videnskabet-kosmisk-stoev-livets-kilde/
Faglige mål:
- kunne forklare elementære astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe
Kernestof:
- stjerners og planeters dannelse
solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
- planeters egenskaber
Supplerende stof:
- Rejsen til Mars, Hohmannbanen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs afsnit 3.1.1 grundigt - Keplers love blev gennemgået onsdag og Newtons gravitationslov skal du selv læse.3.1.1 Keplers love og gravitationsloven
-
Vigtig besked i teams! Spred rygtet
-
Opgaverne fra sidst med Keplers tredje lov i Solsystemet og Trappist-1 skal i din portfolio. Genlæs 3.1.2 så du er klar til en opgave om Hohmannbanen.
-
Nye grupper:1: Signe, Gustav, David, Noah2: Casper, Halfdan, Mathias, Viktor3: Lasse, Asger, Anton, Jacob4: Iva, Jens Jakob, Marceij, Tobias
-
Genlæs afsnit 3.3:
-
Fordeling på andre afsnit (resten af kapitel 3):
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
F3 Stjerner
Astronomi: 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, og 4.5
Astronomi: 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.6, 5.7, 5.8 og 5.9.
Stjernedannelse, stjerneudvikling, HR-diagram, degenereret stof, hydrostatisk ligevægt.
Afstand ved parallaksemetoden og Cepheidemetoden (valg af projekt med forskellige sværhedsgrader). Størrelsesklasser.
Stjerners opbygning.
Energiproduktion og energitransport.
Podcast:
Rumsnak S4E33: https://rumsnak.fireside.fm/33?t=1065 (17:40-26:50), S7E61 13:46-21:30
Fe [26] spil: https://dimit.me/Fe26/
NASA's periodiske system: https://svs.gsfc.nasa.gov/13873/
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=4xIQGbYur9Q&ab_channel=ProfessorDaveExplains
https://www.youtube.com/watch?v=7BXvc9W97iU - Blackbody radiation
https://www.youtube.com/watch?v=uG4xe9cNpP0 - The Fingerprint of Stars
Arbejdsark + topcatvideoer sendes til censor (Se L6 i OneNote)
Faglige mål:
- kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
- stjerners og planeters dannelse, stjerners udvikling og endeligt, herunder grundstofsyntese
- naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof og sorte huller.
Supplerende stof:
- alderbestemmelse ved hjælp af HR-diagram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
F4 Exoplaneter
Astronomi: 6.0, 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5
Exoplaneter, den beboelige zone, lyskurvesimulatoren, transitmetoden, planetbyggeren, astrobiologi, biosignaturer. Tilbage til at bruge keplers 3. lov.
Faglige mål:
- kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
- kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
Kernestof:
- stjerners og planeters dannelse, stjerners udvikling og endeligt, herunder grundstofsyntese
- planeters egenskaber, herunder exoplaneter og betingelser for liv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
F5 Mælkevejen og andre galakser
Astronomi: 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 8.1, 8.2.
Mælkevejen, vores placering i Mælkevejen, det supermassive sorte hul i centrum af Mælkevejen, galaksetyper, galaksedannelse, radialhastighedskurver, Mørkt stof.
Faglige mål:
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige
argumentation
Kernestof:
- Mælkevejen og andre galakser
- det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
- naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof og sorte huller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
F6 Sorte Huller
Astronomi: 9,1, 9.2, 9.3 og 9.4.
En del af forløbet var matrixoplæg, da vi havde fokus på mundtlig formidling.
Faglige mål:
- kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
- kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- Mælkevejen og andre galakser
- stjerners endeligt, herunder grundstofsyntese
Supplerende stof:
- Hawking stråling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
F7 Big Bang Modellen
Astronomi: 10.1, 10.2, 10.3 og 10.4, 11.1, 11.2 og 11.3
Videoforelæsning med Steen Hannestad: "Det Usynlige Univers" https://www.youtube.com/watch?v=2OOEsPfwGtA&ab_channel=AarhusUniversitet
Følgende var planlagt, men blev ikke nået:
Podcast: Naturvidenskaben forfra https://naturvidenskab.podbean.com/e/mysteriet-om-m%c3%b8rkt-stof/
Genopfriskning af fysikpensum, de tre observationer, der understøtter BB: Universets udvidelse, grundstofsammensætningen i Universet og Den Kosmiske Baggrundsstråling. Hubbles lov, rødforskydning.
Elastikøvelse
Modeller for Universets udvikling, geometri, mørkt stof, mørk energi.
Faglige mål:
- kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
Kernestof:
- det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
- Big Bang-modellen med fokus på kosmologisk rødforskydning, universets alder, den kosmiske baggrundsstråling og dannelsen af de lette grundstoffer
- naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof og sorte huller.
Supplerende stof:
- Overfladisk om supernova type Ia og afstandsbestemmelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
F8 Blandede Bolcher og eksamen
Lidt om verdensbilledets udvikling, udforskning af rummet.
Astronomi: 12.4, 12.5, 12.6, 12.7 og 12.10
Observationer med FUT
Foredrag med Hans Kjeldsen om exoplaneter og James Webb teleskopet
Faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
Kernestof:
- planeters egenskaber, herunder exoplaneter og betingelser for liv
Supplerende stof:
- de nyeste opdagelser med James Webb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178072584",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178072584",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178072584"
}