Holdet 2022 as/3g as - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Astronomi C
Lærer(e) Inger Steensgaard Jensen
Hold 2022 as/3g as (3g as)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Materiale
Titel 2 F1 Intro
Titel 3 F2 Solsystemet
Titel 4 F3 Stjerner
Titel 5 F4 Exoplaneter
Titel 6 F5 Mælkevejen og andre galakser
Titel 7 F6 Sorte Huller
Titel 8 F7 Big Bang Modellen
Titel 9 F8 Blandede Bolcher og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Materiale

Primært har vi anvendt Systimes ibog "astronomi": https://astronomi.systime.dk/?id=1

Under hvert forløb er afsnittene nærmere angivet.
Portfolien er elevernes personlige område i holdets OneNote. Der er primært aktiviteter fra bogen, men også egne observationer med FUT, mulighed for hjemlån af elevteleskop.

Videoforelæsning:
"Det Usynlige Univers" Med Steen Hannestad  https://www.youtube.com/watch?v=2OOEsPfwGtA&ab_channel=AarhusUniversitet

Podcasts: https://rumsnak.fireside.fm/
Rumsnak S4E33 (17:40-26:50), S1E03, S7E61 (13:46-21:30)

Youtube:
The Life and Death of Stars: White Dwarfs, Supernovae, Neutron Stars, and Black Holes https://www.youtube.com/watch?v=4xIQGbYur9Q&ab_channel=ProfessorDaveExplains
Astronomy Crash Course afsnit 1, 2, 42 og 44: https://www.youtube.com/watch?v=sViAwfeMjV0&list=PL8dPuuaLjXtPAJr1ysd5yGIyiSFuh0mIL

Andre hjemmeisder:
https://uniavisen.dk/videnskabet-kosmisk-stoev-livets-kilde/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 F1 Intro

Astronomi: Afsnit 1.1, 1.2.
Astronomi: Afsnit 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 og 2.7 som oplæg. 2.5 og 2.6 var alle igennem.

Brug af Stellarium.

Faglige mål::
- kunne orientere sig på stjernehimlen og kunne identificere planeter og udvalgte stjernebilleder
- kunne forklare elementære astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser,
formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften

Kernestof:
Menneskets plads i universet
- solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet

Supplerende stof:
- stjernehimlen lige nu, nordlys, bortleclass og lysforurening.



Crash course astronomy 1 & 2: https://www.youtube.com/watch?v=sViAwfeMjV0&list=PL8dPuuaLjXtPAJr1ysd5yGIyiSFuh0mIL

https://illvid.dk/universet/stjerner/stjernehimlen/stjernehimlen-nu
https://vejr.tv2.dk/2024-08-12-de-naeste-aar-er-der-oeget-chance-for-nordlys-over-danmark
https://astrobackyard.com/the-bortle-scale/
https://www.lightpollutionmap.info/
https://darkskymoen.dk/da/bortle-scale


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 F2 Solsystemet

Astronomi: Afsnit 3.0, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7

Solsystemets dannelse og opbygning. Bevægelse i Solsystemet.
Formidling af viden om en planet/asteriodebæltet/Oortskyen og Kuiperbæltet.

Ellipsen, Keplers love, Newtons gravitationslov, Hohmannbanen og rejsen til Mars (arbejdsark)..

https://uniavisen.dk/videnskabet-kosmisk-stoev-livets-kilde/

Faglige mål:
- kunne forklare elementære astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe

Kernestof:
- stjerners og planeters dannelse
solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
- planeters egenskaber

Supplerende stof:
- Rejsen til Mars, Hohmannbanen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 F3 Stjerner

Astronomi: 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, og 4.5
Astronomi: 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.6, 5.7, 5.8 og 5.9.

Stjernedannelse, stjerneudvikling, HR-diagram, degenereret stof, hydrostatisk ligevægt.

Afstand ved parallaksemetoden og Cepheidemetoden (valg af projekt med forskellige sværhedsgrader). Størrelsesklasser.

Stjerners opbygning.

Energiproduktion og energitransport.

Podcast:
Rumsnak S4E33: https://rumsnak.fireside.fm/33?t=1065   (17:40-26:50), S7E61 13:46-21:30

Fe [26] spil: https://dimit.me/Fe26/

NASA's periodiske system: https://svs.gsfc.nasa.gov/13873/

Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=4xIQGbYur9Q&ab_channel=ProfessorDaveExplains
https://www.youtube.com/watch?v=7BXvc9W97iU - Blackbody radiation
https://www.youtube.com/watch?v=uG4xe9cNpP0 - The Fingerprint of Stars

Arbejdsark + topcatvideoer sendes til censor (Se L6 i OneNote)


Faglige mål:
- kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
- kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
- stjerners og planeters dannelse, stjerners udvikling og endeligt, herunder grundstofsyntese
- naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof og sorte huller.

Supplerende stof:
- alderbestemmelse ved hjælp af HR-diagram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 F4 Exoplaneter

Astronomi: 6.0, 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5

Exoplaneter, den beboelige zone, lyskurvesimulatoren, transitmetoden, planetbyggeren, astrobiologi, biosignaturer. Tilbage til at bruge keplers 3. lov.

Faglige mål:
-  kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
- kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer

Kernestof:
- stjerners og planeters dannelse, stjerners udvikling og endeligt, herunder grundstofsyntese
- planeters egenskaber, herunder exoplaneter og betingelser for liv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 F5 Mælkevejen og andre galakser

Astronomi: 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 8.1, 8.2.

Mælkevejen, vores placering i Mælkevejen, det supermassive sorte hul i centrum af Mælkevejen, galaksetyper, galaksedannelse, radialhastighedskurver, Mørkt stof.

Faglige mål:
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
- kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige
argumentation

Kernestof:
- Mælkevejen og andre galakser
- det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
- naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof og sorte huller.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 F6 Sorte Huller

Astronomi: 9,1, 9.2, 9.3 og 9.4.

En del af forløbet var matrixoplæg, da vi havde fokus på mundtlig formidling.

Faglige mål:
- kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
- kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Mælkevejen og andre galakser
- stjerners endeligt, herunder grundstofsyntese

Supplerende stof:
- Hawking stråling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 F7 Big Bang Modellen

Astronomi: 10.1, 10.2, 10.3 og 10.4, 11.1, 11.2 og 11.3

Videoforelæsning med Steen Hannestad: "Det Usynlige Univers" https://www.youtube.com/watch?v=2OOEsPfwGtA&ab_channel=AarhusUniversitet

Følgende var planlagt, men blev ikke nået:
Podcast: Naturvidenskaben forfra https://naturvidenskab.podbean.com/e/mysteriet-om-m%c3%b8rkt-stof/

Genopfriskning af fysikpensum, de tre observationer, der understøtter BB: Universets udvidelse, grundstofsammensætningen i Universet og Den Kosmiske Baggrundsstråling. Hubbles lov, rødforskydning.

Elastikøvelse

Modeller for Universets udvikling, geometri, mørkt stof, mørk energi.

Faglige mål:
- kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
- have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer

Kernestof:
- det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
- Big Bang-modellen med fokus på kosmologisk rødforskydning, universets alder, den kosmiske baggrundsstråling og dannelsen af de lette grundstoffer
- naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof og sorte huller.

Supplerende stof:
- Overfladisk om supernova type Ia og afstandsbestemmelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 F8 Blandede Bolcher og eksamen

Lidt om verdensbilledets udvikling, udforskning af rummet.

Astronomi: 12.4, 12.5, 12.6, 12.7 og 12.10
Observationer med FUT

Foredrag med Hans Kjeldsen om exoplaneter og James Webb teleskopet

Faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede

Kernestof:
- planeters egenskaber, herunder exoplaneter og betingelser for liv

Supplerende stof:
- de nyeste opdagelser med James Webb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer