Holdet 2024 de/1g de3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Rikke Holm Sørensen
Hold 2024 de/1g de3 (1g de3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og arkitektur
Titel 2 Bæredygtig mode
Titel 3 Logo
Titel 4 Lamper
Titel 5 Lampeplakat
Titel 6 Tiny House

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og arkitektur

Introlektion: Eleverne trænes i designparametrene form og funktion, det at identificere et problem og designe en løsning, samt det at arbejde iterativt (at afprøve mange muligheder) gennem et 'ægs-periment'. De skal kaste et æg fra 1.sal og få det til at overleve. De må kun bruge 1æg, 1 stykke tape, 1 stykke snor, 5 ark A4-papir og 1 ballon. De skal tage billeder af konstruktion, kaste deres æg, og notere hvad der virker og ikke virker. Forsøget gentages 3 gange.

Der tages hul på arkitektur som genstandsfelt ved at dykke ned i kroppen som målestok (fænomenologisk tilgang), og kroppens betydning for oplevelsen af rum. Der arbejdes med form, facade og materiale, og eleverne fotograferer materialer på skolen (væg, loft, gulv), og anvender begrebspar som tung/let, hårdt/blødt, organisk/uorganisk, lys/mørk, åbent/lukket til at beskrive hvilken betydning materialerne har for rummene.
Eleverne dykker ned i modernismen som stilperiode og designer deres egen modernistiske bolig ud fra følgende brief: I skal lave en funktionalistisk bolig, som opfylder Le Corbusiers 5 krav, der karakteriserer modernistisk byggeri. Bygningen skal bygges i pap i 3D

Udbytte
- Modernisme og funktionalisme
- Research, skitser, bygge i 3D, evaluering med applicering af teori og refleksion over muligheden for at gøre andet/mere. Der sammenlignes også med et professionelt modernistisk hus
- Arkitektoniske begrebspar
tung/let, hårdt/blødt, organisk/uorganisk, lys/mørk, åbent/lukket, symmetri/asymmetri, gentagelser, rytme, horisontal/vertikal, bred/smal, geometrisk/organisk, statisk/dynamisk, harmonisk/disharmonisk, store/små, kantede/afrundede, smalle/brede, åbne/opdelte, kolde/varme.
- Kroppen som målestok – og dens betydning for oplevelsen af rum

Materiale
· Arkitektur bascis fra Grundbogen af Bek. S. 47-53, 58-60.
· ’Fem principper for ny moderne arkitektur’: https://ka.systime.dk/?id=156 (Grundbog i kunst og arkitektur af Jørgen Holdt Eriksen m.fl., Systime)
· ‘Le Corbusier: Villa Savoye, The five points of architecture’ (youtube): https://www.youtube.com/watch?v=f1womjgDI_I:
· Modernisme (tidlig modernisme, funktionalisme og international stil) i Grundbogen af Jesper Bek. S. 99-100, 102-104, 111-113.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bæredygtig mode

Med udgangspunkt i 6c-modellens vidensfelter og dertilknyttede metoder arbejder eleverne sig igennem en designproces med målet om at skabe en bæredygtig beklædningsgenstand til elever på Egå Gymnasium. Der arbejdes med research, bæredygtighed som designparameter, interview,  datavæg, moodboad, persona, tinkering på følelsen af ubehageligt tøj,  lotus blossom, ideudvælgelse, konceptbeskrivelse og prototype.  Forløbet slutter af med et modul hvor eleverne laver et designpitch og styrker deres procesbevidsthed ved at arbejde med forskellige designprocesmodeller. Eleverne visualiserer deres egen proces og designgenstandene udstilles.
Der anvendes undervejs mindset-øvelser til at klargøre til åbne eller lukke modus i processen.

Brief
Hvordan kan vi redesigne en allerede eksisterende beklædningsgenstand til gymnasieelever på Egå Gymnasium, så det skaber en bevidsthed omkring bæredygtighed?

Materiale
- 'Beklædningsdesign' i grundbogen af Bek. s. 40-45
- 'Forskellige designprocesmodeller' fra https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136 .
- Metode-ark der beskriver de enkelte metoder fra Designskolen i Kolding. Udleveret til eleverne som kompendie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Logo

Brief: Design et personlig logo for dig selv eller for en ven, familiemedlem, bekendt. Logoet skal bestå af både bomærke og navnetræk. Farver, komposition og typografi skal afspejle personen.
Logoet skal i teorien kunne printes på en T-shirt eller en mulepose. Der kan være en baggrund, fx en firkant eller cirkel, en indramning, men det er valgfrit.
6c-modellen skal bruges i den iterative designproces: Research i forhold til din person og andre logoer, moodboard, idegenerering (tinkering) med rigtig mange ideskitser, hvor du afprøver komposition, motiver, stil, farver osv., Persona,  udvælgelse af idé og til sidst rentegning.

Modulplan
1. undersøgelse af logoer - hvad er et godt logo, og hvad er et dårligt logo? Og hvad kendetegner kommunikationsdesign?
2. Farver og komposition
3. Typografi og roughs
4-5. Design af eget logo
6. Færdiggørelse af logo og procesbevidsthed

Til portfolien skal være
- Undersøgelse af logoer (logoer og målgruppe)
- Kompositionsøvelse
- Eksperiment med farve
- To eksempler på kommunikationsdesign, der bruger forskellige farvekontraster
- Typografiopgaver (argumentation for skrifttyper til forskellige erhverv samt visitkort til enten en brudekjoledesigner eller tømrermester)
- 5 fotos der fortæller noget om dig som person
- Roughs på baggrund af fotos (en form for tinkering)
- Persona
- Moodboard
- Vurdering af ideer (udvælg en rough og begrund)
- Skitseproces (flere og flere detaljer - skifter du ide undervejs/nye inputs)
- Fintegning og præcisering af logo (dit færdige logo)
- Analyse af eget logo
- Designprocesbevidsthed (6c-modellen)


Materialer
- Grundbogen (Jesper Bek) om designparametrene Form, funktion og kommunikation s. 72-74
- Sammensat kompendie med tekster om grafiske virkemidler fra
         'Design og Arkitekturbogen': https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164 Samt fra
         ’Designbogen’ af Rikke Slot Kristensen, 2017. Forlaget Praxis
(Komposition, gestaltlove, farver, typografi, illustrationer)
- Quizlet begrebsquiz: https://quizlet.com/dk/948931822/farver-og-komposition-flash-cards/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lamper

Forløbs krav
Arbejdstegninger​, materialeprøver​, Fremstilling af model i 1:1,  Videofremlæggelse af proces og produkt​,  samt analyse af en lampe fremstillet i samme materiale.

Undervejs i forløbet
- Studeres lamper som produkt og som lyskilde. Funktion og Form.
- Øvelse om formsprog
- Materialeundersøgelse med fokus på bæredygtighed.
- Fokus på designprocessen.
- Viden om organisk modernisme
- Analyse af professionelt lampedesign
- Arbejde med eget lampedesign individuelt.

Designbrief
Lav en lampe i 1:1 i et givet materiale, med en given stil (grundbelysning, funktionslys eller stemningslys) og til et bestemt segment (minervamodellen). Dit eget hovedgreb skal formuleres ud fra dette.​

Lampen skal kunne hænge (pendel) – og gerne én vi kan udstille på skolen.​

Undervejs skal du undersøge et givent materiales egenskaber, bearbejdningsmuligheder, former og livscyklus (bæredygtighedsaspekt). ​



Til slut udstilles lamperne og eleverne udarbejder individuelt en videofremlæggelse ud fra følgende krav:
Optag en videofremlæggelse hvori du præsenterer
- Det færdige produkt
- Din designproces (!!!) Jeg vil se den visuelt og høre faglige argumenter for hvorfor du har taget de valg du har (og fravalg). Research, Materiale, Målgruppe, Skitser (flere!), type af lys, ideudvælgelse osv.
- En perspektiverende analyse af et professionelt lampedesign i samme materiale
- Fokuspunkter i forløbet:
   - Designproces - Hvordan har du navigeret i designprocessen? Hvilke
     metoder har du brugt undervejs? har du været iterativ?
   - Sørg for at være ekstra Grundig ift. Materialet. Afdæk materialets
     egenskaber, bearbejdningsmuligheder, former og livscyklus. Er din lampe
     bæredygtig?


Materiale
- "danmarks næste klassiker", sæson 3, episode 4 om lamper. dr.dk
- om lamper s. 29-32 i grundbogen (jesper bek et al.)
- om minervamodellen s. 74-76 i grundbogen
- om organisk modernisme s. 113 i grundbogen + kort tekstuddrag fra Tekstuddrag fra: https://emu.dk/grundskole/haandvaerk-og-design/design/dansk-design-fra-50ernes-guldalder-til-new-nordic-cool   
- 'Tidens trend er ansvarsfuldhed'. Jyllandsposten 02.12.2018 af Minna Camara
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lampeplakat

Eleverne dykker ned i kommunikationsdesign ved at skulle lave en plakat der præsenterer deres lampe. Plakaten udarbejdes i A3 format og målgruppen er skolens elever. Eleverne trækker to benspænd som skal inkorporeres i deres plakatdesign, ligesom at de skal anvende AIDA-effekten og udvælge komposition, farver, typografi og foto/illustration ud fra deres benspænd (fx organisk/geometrisk, Digital/analog, kølige farver/varme farver, elegant/sjov-humoristisk).

Forløbet er estimeret til 5 moduler, hvoraf første modul fokuserer på AIDA-modellen og bruges på at opfriske viden om kommunikationsdesign. Andet modul bruges på at analysere plakater fra Plakatmuseet, mens tredje modul bruges på at dykke ned i stilarterne Art Nouveau og Funktionalisme. Fjerde og femte modul bruges på selve plakaterne.

Plakaterne udstilles efterfølgende på skolen.

Materiale
- AIDAmodellen i grundbogen (Jesper Bek)
- Plakater fra Plakatmuseets særudstilling 'Jorden Kalder' med fokus på bæredygtighed og forskellige virkemidler og greb
- om 'Art Noveau'. s. 322-323 + 327-328 i 'Designbogen' af Rikke Slot Kristensen mfl., forlaget Praxis.
- om 'Funktionalisme' og 'Bauhaus' s. 338 + 340-342 + 345-346 i  'Designbogen' af Rikke Slot Kristensen mfl., forlaget Praxis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tiny House

Eleverne skal opnå kendskab til de økologiske, økonomiske og filosofiske bevæggrunde bag den amerikanske bevægelse tiny house. Gennem en kombination af indføring i principperne bag bevægelsen, research af eksisterende bygninger og praktiske øvelser, der skal øge elevernes forståelse af rum og arkitektur, leder forløbet frem til et projekt, hvor eleverne skal udforme deres eget bud på et tiny house, herunder overvejelser om designparametre og bygherrens krav. Hele designprocessen dokumenteres og elevernes tiny house udformes gennem plantegninger, opstalt og en 3D-model af huset.

DESIGNBRIEF:  
Udarbejd plan, opstalt og 3D-model til et lille hus max 37 m2, som opfylder krav i Tiny House-bevægelsen: størrelse, fuldtidsbeboelse og bæredygtighed.  Både form og funktion skal indgå i overvejelserne.
Placering og målgruppe (krav fra bygherre) beslutter grupperne selv.
Opgaven skal løses med bevidsthed om – og dokumentation for – de forskellige faser i designprocessen.

OPGAVEKRAV:
Både form og funktion skal indgå i overvejelserne, men man kan vælge at prioritere det ene parameter frem for det andet:

1) Hvis funktion prioriteres, vælger man at bygge ”indefra” med bygherrens behov som udgangspunkt, og det er hensigtsmæssigt tidligt i processen at lave mange ideskitser til grundplan med rumfordeling.
2) Hvis form prioriteres, vælger man at bygge ”udefra” med krav til stil og æstetisk udtryk som udgangspunkt, hvor det er hensigtsmæssigt tidligt i processen at lave mange idéskitser til facader.

Tegninger og model skal laves i fast målestoksforhold (f.eks. 1:25/ 1:50), og pladsbesparende indretningsforslag til fuldtidsbeboelse skal indgå.
Faser i designprocessen skal dokumenteres.

MATERIALE:  
”Livet bliver større på 40 kvadratmeter” i: Information (28.08.2014)  
”Tiny House Nation” sæson 2 ep. 1 (Netflix)
"Forsker: 'Tiny house-tendens prikker til vores forståelse af, hvor stor en bolig skal være'" på Dr.dk (05.02.2025): https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vi-vil-gerne-leve-paa-faerre-kvadratmeter-trenden-om-bo-smaat-breder-sig
"Tegninger og Modeller" på DAC: https://dac.dk/viden/artikler/tegninger-og-modeller/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer