Holdet 2022 ps/3g ps1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Ditte Weinreich Svendsen, Kristoffer Berthelsen
Hold 2022 ps/3g ps1 (3g ps1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det gode liv
Titel 2 Køn
Titel 3 Reklamepsykologi
Titel 4 Ondskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det gode liv

Forløbet “det gode liv” tager udgangspunkt i begreber, teorier og definitioner indenfor emnet.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Gennemgåede teorier:
- Hvad er lykke? (Positiv psykologi/Seligmans tre veje til lykke)
- Højdepunktsoplevelser og flow
- Viktor E. Frankl: Søgen efter mening

- Kollektivisme og individualisme

- Kritisk vurdering af undersøgelser
- Om motivation: https://www.uption.dk/wp-content/uploads/2014/05/83motivation.pdf 

- Om perfektionisme: https://videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-vi-skal-laere-de-unge-at-nyde-det-uperfekte/
- Om nerveceller, synapser og neurotransmittere ifm. antidepressiv medicin
- Om Bowlby og Ainswoth - tilknytningteori og tilknytningstyper

Videomateriale:
- The Longest Study of Happiness: https://www.youtube.com/watch?v=8KkKuTCFvzl  
- Positive Psychology: https://www.youtube.com/watch?v=1qJvS8v0TTI
- Om tilværelsespsykologi: https://au.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=ab5c2dd9-7667-40b3-8f82-ad88014856aa 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Køn

I forløbet "køn" har eleverne arbejdet med individets adfærd i samfundet samt forventninger til adfærd afhængigt af køn.
Ved at arbejde med de forskellige psykologifaglige blikke på køn, primært biologisk og socialkonstruktivistisk, har eleverne skulle forholde sig teoretisk og metodisk til køn som tema.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Gennemgåede teorier:
- Fra celle til selfie - biologisk køn
- Kønnet som biologi - evolutions- og neuropsykologi
- Behaviorismen
- Social indlæringsteori
- Simone de Beauvoir og Judith Butler - eksistentiel og postmoderne psykologi

Undersøgelser:
- Sex med en fremmed

Videomateriale:
- https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/biologi-eller-social-konstruktion

Estimeret omfang:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Reklamepsykologi

Forløbet reklamepsykologi fokuserer på kognitive perspektiver på reklamer, nærmere bestemt reklamepsykologiske virkemidler til at opnå kontakt til modtageren samt opfatte, forstå og huske budskaber.
I forløbet inddrages også teori om menneskelige behov, samt neuropsykologiske, sociale, kulturelle og digitale aspekter ved reklamepsykologi.

Forløbet er delvist udformet som et projektforløb, hvor elever har udarbejdet egne reklamer med brug af relevante psykologiske virkemidler.

I forløbet skal eleverne desuden kunne:
1. demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

2. vurdere betydningen af biologiske, kulturelle og sociale faktorer i reklamepsykologi

Gennemgåede teorier:
- Hjernens opbygning
- Dopaminudskillese
- Maslows behovshieraki
- Perceptionsprocesser
- Product placement
- Subliminal perception
- Hukommelse
- Scott 1908 - The Psychology of Advertising
- Intelligens: en intelligens, flere intelligenser og IQ/IK

Videomateriale:

Man kan aldrig få for meget pølse: https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI

Coca-Cola: Taste the feeling: https://www.youtube.com/watch?v=13r_LUxWPaY

Estimeret omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Ondskab

Forløbet ”ondskab” giver eleverne et indblik i, hvad der kan føre til, at mennesker begår ondskabsfulde handlinger, og hvilke mekanismer der kan være i spil, når mennesker skal retfærdiggøre deres onde handlinger for sig selv og andre. For at belyse disse problemstillinger arbejder eleverne tematisk på tværs af psykologisk kernestof.

Undervejs i forløbet er elever desuden introduceret til videnskabsteori i form at de forskellige kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder samt kritisk vurdering af undersøgelser ud fra begreberne; Intern validitet, Ekstern validitet, Økologisk validitet og Reliabilitet.

Forløbet afsluttes med et mindre projekt hvor eleverne selv skal finde en relevant ondskabscase og vurder cases relevans ud fra en undersøgelse af samme område,

Gennemgåede teorier:
- Lorenz og agressionens natur
- Kulturmøder, stereotyper og fordomme
- Social Identitetsteori
- Mønsterbrud
- Konformitet
- Lars Svendsens fire ondskabstyper
- Aschs konformitetseksperiment
- Adfærd på nettet og Goffman
- Milgrams lydighedseksperiment
- Stanford Prison Experiment
- Typer af Moralsk frakobling

Youtube-klip:
• Uddrag af Stanford Prison Experiment dokumentar: https://www.youtube.com/watch?v=L_LKzEqlPto • Klip om Milgrams lydighedseksperiment:
• Asch's conformity experiment: https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA

Estimeret omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde