Titel
15
|
Forløb 12 Køn og kønspræget musik
Formålet med forløbet er at undersøge, om og hvordan køn spiller en rolle i musikalsk udtryk, tekster, genretilhørsforhold og kunstneridentitet, samt at reflektere over hvordan musik påvirker og afspejler kønsopfattelser i samfundet.
Eleverne dykker ned i kønspræget musik og reflekterer over de komplekse måder, hvorpå musik kan forme og blive formet af samfundets kønsopfattelser.
Eleverne finder desuden et sammenspilsnummer, som de skal fortolke musikalsk med det benspænd, at køn på en eller anden måde skal spille en rolle i nummeret.
Numrene spilles for publikum til studieretningscaféen den 26.9. – og bruges til roadtrip i oktober.
Brug af AI er tilladt i dette forløb. Eleverne reflekterer i grupper over følgende:
Køn i popmusik: Hvordan fremstilles køn i moderne poptekster og musikvideoer
Køn og genre: Er der genrer, der er mere kønsprægede end andre? Eksempelvis rock, rap, country, reggae, pop, heavy metal, EDM, neosoul, latin, electropop
Køn i musikhistorien: Hvordan har køn påvirket kunstnere og musikgenrer gennem tiden? Find 1-2 eksempler på kvindelige komponister + kvindelige kunstnere/udøvere
Non-binære og LGBTQ+ repræsentationer i musik: Hvordan præsenteres kønsdiversitet i musik?
Eleverne besvarer og præsenterer ved fremlæggelsen til hvert gruppes valgte nummer disse spørgsmål:
o Tekstanalyse: Hvordan behandles køn i sangteksten?
o Visuel analyse: Hvordan fremstilles køn i musikvideoen eller eventuelt albumcover eller på tiktok?
o Musikalsk analyse: Afspejles køn gennem musikalske valg som instrumentering, vokal, sound?
o Diskuter om det valgte nummer enten bekræfter eller udfordrer traditionelle kønsnormer.
o En kort introduktion til nummeret og hvorfor det er valg.
o Kort musikanalyse med forklaringer.
o Fremvisning/spille deres version af nummeret for klassen + forklare hvad de har gjort og lagt vægt på
Vurderingskriterier:
• Grundighed i analyse af musikken og teksterne.
• Evne til at reflektere kritisk over kønsroller og musik.
• Kreativitet i præsentationen af jeres nummer.
• Samarbejde i gruppen og deltagelse i diskussioner.
• Samarbejde omkring sammenspil og performance til slut.
Til forløbet knytter sig en afsluttende fælles-analyse af Sting-nummeret "They dance Alone"
Elevernes egne valg af numre fordeler sig således:
Hurricane (The Castellows): Thilde, Laura, Rosa, Victoria, Karoline S, Abi, Marie (2 x halvakustisk guitar, ukulele, elklaver, trommer, 3 x vokal)
Just a Boy (Back seat Lovers): Noa, Emil, Christa, Andreas B, Villiam, Fenja (2 x elguitar, elklaver, bas, trommer, 2 x vocal)
Liquid Smooth (Mitski): Mie, Camilla, Marie, Klara, Emma, Christa, Gustav (altsax, elpiano, trommer, elguitar, bas, 2 x vokal)
Girls and Boys (Blur): Viktor, Niels, Andreas J, Gustave, Abi (bas, elklaver, trommer, elguitar, 5 x vocal)
Back to Black (Amy Winehouse): Alma, Monique, Karoline K, Frederik, Carl Emil, Nicholas, Niels (2 x vokal, trommer, synth, elklaver, elguitar, bas)
|