Holdet 2022 MU/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Karen Haderup Guldberg
Hold 2022 MU/e (1e MU, 2e MU, 3e MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 grundforløbet
Titel 2 Forløb 2: Kunstmusik
Titel 3 Forløb 8: Musikoplevelser/koncerter m.m.
Titel 4 Forløb 9: Kor, sammenspil, fællessang
Titel 5 Forløb 3 Blues og Rock'n roll
Titel 6 Forløb 4: Skriftlig musik + musikteori generelt
Titel 7 Forløb 5: Toppen af poppen FF2
Titel 8 Forløb 6: Sangteknik
Titel 9 Forløb 7: Soul
Titel 10 Forløb 8: Musik efter år 2000
Titel 11 Forløb 9: Skriftlig musik M1 + M2
Titel 12 Forløb 10 Barokken
Titel 13 Forløb 11: Musikhistorisk forløb
Titel 14 Forløb 11: Malkokonkurrencen
Titel 15 Forløb 12 Køn og kønspræget musik
Titel 16 Forløb 13 Bandlab
Titel 17 Forløb 14 Eksamenssammenspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 grundforløbet

Grundforløbet i musik dækker 10 timer a 70 min. NB: Ikke alle elever i 1.e har fuldt dette, da de har været placeret på nogle af de andre kreative hold. Disse har efterfølgende skullet læse op på det, der er blevet gennemgået.

Introduktion til de grundlæggende musikalske parametre:
1.Rytmik:
Introduktion til nodeværdier, puls og taktart.
Kropslig forståelse for puls, taktart og rytme (SDS-øvelser, rytmerondo og STOMP).

2. Musikteori:
Indføring i nodesystemet, toner, G-nøgle, (F-nøgle), skalaer (dur, mol), fortegn, kvintcirkel, bestemmelse af toneart. Herunder introduktion til Musikipedia.dk og øvelser i dette program.

3. Sang og sammenspil:
Rotation, indføring i brug af guitar, bas, klaver, trommer og diverse percussion. (Spille: Sweet about me)
Introduktion til grundig opvarmning af stemmen.
Kanon og 3-stemmigt-kor: Seasons of Love (Fra Rent)  + Vi kan ikke leve alene (Tøsedrengene)
Fællessange: What a life, Vem kan segla, Kringsatt af fiender, Skipper Klemens morgensang,

4. Musikanalyse: (Blokdag)
Indføring i hook, break, gimmick og formtypen pop-form.
Analyse af The Beatles, "She Loves You" med henblik på forminddeling og hook, break, gimmick.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Kunstmusik

Forløbet dækker over en indføring i den klassiske musiks instrumenter, målgruppe, overlevering, dirigentens rolle, partitur o.s.v.
Fokus: Programmusik (herunder lytter holdet bl.a. til og arbejder med værket "Moldau" af B. Smetana samt "A Young persons guide to the Orchestra" af B. Britten)

Til forløbet hører også en gennemgang af de vigtigste musikhistoriske perioder, deres kendetegn og sammenhæng med den omkringliggende historie og kultur - med musikeksempler til hver: Middelalder, renæssance, barok, wienerklassik, romantik, modernisme, avantgarde, samtid.
Holdet deltager desuden i en koncert "ud af huset" til Sortebrødrekirken i Viborg den 24.2. og lytter der til følgende værker:
Frantz Liszt “Hosannah” (1811-1886) Romantikken, Fra Østrig
William Byrd “The earl of Salisbury’s pavane” (1543-1623) Barokken, England
Rachel Laurin “Scherzo”(Født 1961-) Samtid, Canadisk komponist, nulevende.
Frederic Chopin “Præludium i e-mol” Op. 28 no. 4, (1810-1849), Romantikken, fra Polen
Astor Piazolla “Libertango”, (1921-1992), Samtid, fra Argentina
Max Reger “Fuga on the English national anthem”, (1873-1916), modernisme, fra Tyskland
Leonard Bernstein “Mippy 2”, (1918-1990), fra USA, modernisme
Bent Fabricius Bjerre “Duerne flyver” (1924-2020), fra Danmark, primært filmmusik, folkelig

Holdet synger desuden:  “Livet er en morgengave” (Halfdan Rasmussen) + repeterer nodeværdier, rytmer og akkorder fra grundforløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 8: Musikoplevelser/koncerter m.m.

Forløbet dækker over en række forskellige arrangementer, hvor klassen enten deltager som aktive sangere og musikere i workshops, kor w.lign -  eller er tilhørere til forskellige koncertoplevelser i og udenfor huset.
I 1.g har klassen deltaget i følgende:
- 4.11.22: MGK-koncert på Viborg Katedralskole
- 21.12.22: Julekoncert i Viborg Domkirke. Klassen deltager med to kornumre :Sneflokke kommer vrimlende (Jeppe Aakjær, Thorvald Aagard) + Stjerneregn af sne (Mads Langer) samt En stjerne skinner i nat (Tore W. Aas)
Hold håbet op (Dy Plambeck, Marianne Søgaard) sammen med 2.e og 3.e. (kor + akkompagnement
- 24.2.23: Koncert-foredrag i Sortebrødre kirken i Viborg
- 9.5.23: Forårskoncert på Viborg Katedralskole. Klassen deltager her med to fællesnumre i flerstemmig korarrangement + klaver: Indestructible (Klas Åhlund/Robin. Arr: Anna Klinkby Østergaard) Rolling in the Deep (Adele/arr: Niels Nørgaard)

I 2. g deltager klassen i følgende:

Studieretningsdage i september 2023. Klassen forbereder og optræder med fem bandnumre ud fra "benspændet" ny musik efter år 2000. Klassen delteger desuden i det store kor/band-fællesnummer sammen med de kommende 1.g MusikA-elever samt 3. e (MUA) : Whataya Want From Me (Fra SYNG-hæftet)
Julekoncert i Domkirken: Klassen optræder med to kornumre samt er med på fællesnummerene sammen med de to andre musikA-klasser : Hold håbet op + Vuelie fra "Frozen"
MGK-koncert på VK.
DR-optagelse + finalekoncert (Se forløbet vedr Malkokonkurrencen)
Indvielse af bæredygtig Café i Viborg. Klassen "klipper snoren" og optræder med tre kornumre, en kanon samt en fællessang. (Dommen er faldet)
Forårskoncert på VK. Klassen optræder med fem bandnumre med "benspændet" - Fem forskellige genrer - fem forskellige fortolkninger. Desuden optræder klassen med to fælles kornumre: I morgen er der osse en dag (Andreas Odbjerg) samt Samme vej (Fra SYNG-hæfte 2018)
Dimission 2024: Klassen står for musikken/kornumre:

1. Celebration (Cool and the Gang) : kor, solister + band ink. blæsere
2. Rolling in the Deep (Adele). Kor + piano
3. Frit Land (Ulige numre): Kor + piano
4. Pool House: Bandnr
5. We are the Champions (Queen): Kor, solister + band

I 3. g deltager klassen i følgende:

Studieretningskoncert på VK 26.9. Klassen spiller følgende bandnunre. samt spiller/synger fællesnummeret "Flammer rammer" sammen med 2.e og de kommende 1.g'ere fra SYNG-hæftet 2024.

1. Hurricane (The Castellows)
2. Just a Boy (Back seat Lovers)
3. Liquid Smooth (Mitski)
4. Girls and Boys (Blur):
5. Back to Black

Wrkshop i brug af bandlab den 22.8.24.
Roadtrip (2.+3.10.24) : Klassen giver koncerter på to skoler i nærområdet
Klassen deltager i Operation SYNG 10.10.24 på Aalborg Katedralskole.
MGK-koncert på Viborg Katedralskole 1.11.24
Klassen medvirker til julekoncerten i Viborg Domkirke den 20.12. med tre numre + fællesnummer
Klassen oplever Viborg Bigband give koncert på VK den 19.2. Elever fra klassen medvirker.
Forårskoncert på VK 6.5.25

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 256,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 9: Kor, sammenspil, fællessang

Forløbet dækker over den praktiske del af musikfaget og går over alle tre år. Eleverne synger og spiller sammen - i. bands og/eller alle 29 elever sammen.
I 1.g har klassen bl.a. - ud over de nævnte sammenspilsnumre, der knytter sig til soul og blues-forløbet -arbejdet med:

Let me intertain you (kor + klaver)
Let it grow (kor + klaver)
Rolling in the Deep (kor + klaver)
Indestructible (kor + klaver)
Sneflokke kommer vrimlende (kor)
En stjerne skinner i nat (Kor/Tore W. Aas)
Hold håbet op (Kor/Dy Plambeck, Marianne Søgaard)

Fællessange: (HS = Højskolesangbogen i den nyeste version)
Spænd over os dit himmelsejl (HS: 63)
Jeg ved en lærkerede (HS: 93)
Sat her i forvirringstiden (HS: 148)
Hvad tænker Ingrid på (HS: 160)
Den danske sang (HS: 179)
Gi' os lyset tilbage (HS: 218)
Hvor du sætter din fod (HS: 215)
Hold håbet op (HS: 233)
Fortabt er jeg stadig (HS: 486)
Et hav (HS: 593)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 3 Blues og Rock'n roll

Forløbet dækker over en indføring i bluesmusikkens kendetegn (bluesskala, 12-takters form, syngemåde, kulturelle baggrund m.m.) samt denne musiks påvirkning på andre musikalske genrer fremadrettet med særlig fokus på Rock'n roll.
Forløbet udgør det første flerfaglige forløb (FF1) og er et samarbejde mellem musik og engelsk og munder ud i skriftlige afleveringer af redegørelser, analyser og perspektiveringer. Eleverne læser hinandens opgaver og giver peerfeedback.

Eleverne arbejder i grupper med følgende problemformulering:
1) Lav med udgangspunkt i det amerikanske samfund i efterkrigstidens USA en kort redegørelse for Rock’n Roll-musikkens historiske og musikalske rødder og karakteristika. (Inddrag Chuck Berry og Elvis Presley som eksempler på den musikhistoriske udvikling).
2) Lav en musikalsk analyse af følgende numre:
Chuck Berry:” Johnny B. Goode (1957) Elvis Presley: “Don’t be Cruel (1956)
- med fokus på sangenes stemning og stiltypiske musikalske træk; herunder hvilken form, harmonik (akkorder og skala/toner), instrumentation (hvilke instrumenter er med,) melodi (hvordan bevæger melodien sig, er den sangbar eller er der mange store spring, er der mange gentagelser osv..), rytmen i nummeret; hvilke slag er betonede? Andre typiske ting for rytmen i nummeret? nummerets groove = samspillet mellem instrumenterne, og hvilken rolle har hvert instrument i nummeret, vokalens måde at synge på samt kunstnerens image og iscenesættelse. (Det sidste kan du med fordel finde svar på via pladecovers og filmklip på nettet) Vurder kort hvilken betydning rock’n roll musikken fik for ungdomskulturen i USA i 1950’erne.
3) Lav en analyse af Elvis gennembrudskoncert, som den fremstilles i Baz Luhrmanns film Elvis (2022). Jeres fokus skal være på miljøbeskrivelsen og rock ’n roll-musikkens betydning for ungdomskulturen i 1950’ernes USA. I skal i den forbindelse også forholde jer til, hvordan brugen af filmtekniske virkemidler bidrager til fremstillingen af miljøet.

Faglige mål i Musik A:
• At introducere analyse af musik generelt,
• At opbygge et kendskabet til relevante fagudtryk i forbindelse med
analyse af rock’n roll.
• At lære noget om bluestræk
• At opnå et kendskab til den tidlige rytmiske musiks udtryksform og
karakteristika
• At få en større forståelse for musikkens sammenhæng til det
omgivende samfund.
• At træne evnen til at formulere sig om musik.
Faglige mål i Engelsk A/B:
• At opnå viden om en specifik kultur i det engelsksprogede område
• At få en større forståelse for kunstens sammenhæng til det omgivende
samfund.
• At træne filmteknisk- og nykritisk analyse (specifikt miljøbeskrivelse)
• At øve sig på at arbejde akademisk (krav til opgavens opbygning,
formidlingsbevidsthed).
Materiale:
Uddrag af følgende:
• ”50’ernes rock’n roll”, Thomas Rockwell og Karsten Tanggaard, Egtved 1982
• ”Rock’n Roll” Karsten Tanggaard, DR’s forlag 1982
• ”Rockmusik i tid og rum”, Anders Aare m.fl. Systime 2000
• ”Rebel og remix”, Per Reinholdt Nielsen. Systime 2003
Musikpedia.dk (om blues)
http://www.history-of-rock.com/indx.html
https://www.youtube.com/watch?v=ZgdufzXvjqw
https://www.youtube.com/watch?v=cQB-vSmN0To
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_64772433 1&feature=iv&src_vid=0UP535zbgnM&v=WcnKnuOkZMo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 4: Skriftlig musik + musikteori generelt

Forløbet strækker sig over alle tre år og dækker i 1.g over følgende:
Introduktion til Musikipedia med tilhørende øvelser online, introduktion til Musescore4-programmet med tilhørende mindre afleveringsopgaver, herunder elementært 3st-flydekor i helnoder med bastone; treklange, kadencer, vamps, dur- og molseptimer med fokus på reglen om at videreføre tertsen til grundtonen og septimen til tertsen + bevidst udelade en tone i akkorden ved firklange afhængig af stemmeføringen.
Eleverne har stiftet bekendskab med og har trænet:
Tonenavne, fortegn, klaverets opbygning, g-nøgle + f-nøgle, diverse skalaer; dur, ren mol, melodisk mol, harmonisk mol, dur- og molpentaton skala, bluesskala, intervalnavne/intervallæsning, akkorder (3-klange; dur, mol, dim, aug) + omvendinger af disse, firklange; septim- + maj7akkorder, kadencer - herunder vamp - elementær funktionsanalyse til og med parallelakkorder + bidominanter, forståelse og træning af kvintcirklens muligheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 5: Toppen af poppen FF2

Forløbet dækker over to dages intensive arbejde med at nyfortolke og fremføre udvalgte populærmusiknumre i et flerfagligt forløb (FF2) i samarbejde med billedkunst. Eleverne fremstiller her pladecovers til deres numre.

Problemstilling: Hvordan kan et bredt udvalg af nyere populærmusik nyfortolkes og bearbejdes stemnings- og udtryksmæssigt og til sidst fremføres i musikalsk form i grupper for hele klassen, så hvert nummer har fået tilført en eller flere nye vinkler. Hvordan kan hvert nummer desuden formidles i kunstnerisk form i form af et pladecover, der visuelt formidler bandet og nummeret?

Formålet med forløbet er, at eleverne:
• - undersøger og viser, hvordan man kan løse problemstillinger ved hjælp af musik
• - udforsker og viser hvordan man kan arbejde innovativt og kreativt i faget i fællesskab
• - opleve hvordan musik og billedkunst kan spille sammen og bidrage til en samlet oplevelse
• - viser efterreflekterende bevidsthed om, hvordan man har arbejdet i musik og billedkunst
• - træner samarbejde omkring udvikling af et kreativt produkt
• - træner færdigheder i sang og sammenspil

Opgave: Lav en musikalsk og kreativ nyfortolkning af et kendt stykke populær musik samt lav et tilhørende pladecover til bandet/nummeret (for og evt bagside; denne del laves i bk-huset)
Eleverne skal i grupper indøve og nyfortolke et musiknummer. Der kan f.eks. ændres på følgende parametre:
• Toneart – sætte op eller ned, ændre tonekøn (dur/mol)
• Taktart – ændre nummerets feeling ved at ændre taktart eller ændre fra lige ottendele til swing eller omvendt.
• Tempo – skrue op eller ned
• Melodiske og rytmiske ændringer i melodien – dog skal den kunne genkendes
• Groove – ændre grundbeat, tilføje/fjerne identitetsskabende riffs eller ostinater
• Sound – ændre instrumentation, tilføje/fjerne identitetsskabende instrumenter eller karakteristisk stemme(brug)
• Form – fjerne/tilføje formled, ændre intro eller outro
• Hook, break, gimmick - fjerne/tilføje instrumentalt hook (nummerets primære hook bør dog bevares), tilføje/fjerne breaks og/eller gimmicks.
• Tilføje ny tekst/tekstdele

OBS: Nummerets harmoniske grundlag skal IKKE ændres – hold fast i akkorderne.
Man vælger selv hvor mange parametre, man vil ændre på.
Pladecover: Man vælger selv hvilke materialer, der skal indgå, men størrelsen skal svare til et pladecover. Man må bruge farver, fotomanipulation, tilføre ekstra ting osv – ud fra det, der forefindes i Bk-huset. Coveret skal kunne færdiggøres sideløbende med den musikalske del i løbet af de to dage og være klar til præsentation på dag to, når nummeret skal spilles for klassen.
Krav:
1. Alle skal introduceres til og arbejde med KIE-modellen samt afslutningsvist skrive logbog over forløbet.
2. Alle skal have set et udvalg af pladecovers fra forskellige perioder som inspiration
3. Hver gruppe noterer op og formidler ved præsentationen hvilke musikalske parametre, de har ændret på, samt hvad deres pladecover skal fortælle/formidle.

Følgende numre er i spil og kan vælges:

1. It’s my life (Bon Jovi)
2. Hungry Heart (Bruce Springsteen)
3. Tabt mit hjerte (Marie Key)
4. The Scientist (Coldplay)
5. Solhverv (Lord Siva)
6. Børn af natten (Panamah)
7. Get Lucky (Daft Punk)
8. Skinny Love (Birdy)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 6: Sangteknik

Forløbet dækker over en indføring i vokalteknik baseret på Katrine Sadolins metode og fagudtryk. Eleverne læser "Sangteknik på 4 sider" (Katrine Sadolin) samt lytter til og analyserer en række numre - dels rytmiske, dels klassiske. Eleverne stifter desuden bekendskab med den klassiske musiks fagudtryk vedr. stemmen (Stemmetyper, registre, klangidealer m.m.)
Efterfølgende bruges disse nye ting i den praktiske musikundervisning. Eleverne vælger desuden et solonummer, som de fremfører individuelt for læreren.
Sangteknik-begreberne tages løbende op i 2. og 3.g, når det er relevant i forhold til analyse og praktisk vokalarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 7: Soul

Forløbet dækker over en grundig ekstern musikkulturel indføring i baggrunden for soulmusikkens udvikling i 1960'erne samt intern komparativt musikanalytisk arbejde med udvalgte soulnumre fra de to forskellige retninger; Motown og Stax.
Med til forløbet hører en bevidstgørelse af soulgenrens rødder i blues, gospel og R &B med de tilhørende genretræk. Forløbet udgør et særligt studeret område i 1.g og knytter sig desuden til forløbet om blues og rock'n roll.

Analyseværker:
1. Soul Man (Sam & Dave, 1967; Sydstatssoul)
2. Respect (Aretha Franklin, 1969; Sydstatsfoul)
3. Baby Love (The Supremes, 1964; Motown)
4. My Girl (The Temptations; 1964; Motown)
- flere af numrene i forskellige versioner, men med analytisk fokus på originalversionerne.

Sammenspilsnummer for alle i mindre grupper: Fortolkning af "Midnight Hour" (originalt : Wilson Pickett; Sydstatssoul.) med udgangspunkt i versionen indspillet til filmen "The Commitments", 1991)

Sydstatslyden/Stax: Kunstnere: Otis Redding, Sam & Dave, Percy Sledge, Wilson Pickett, Aretha Franklin, James Brown

Motown: Kunstnere: The Temptations, The Supremes, The Four Tops, Martha Reeves & The Vandelles, Marvin Gaye

Materiale: Fra bogen "Rebel og Remix" side 78-86 med tilknyttede spørgsmål. (KK) + uddrag af bogen "Soul - sort musik i 1960'erne" (Siderne om de udvalgte numre + noderne dertil) (Jakob Jensen & Thomas Hammer, Systime, 1999) + oversigtsark vedr. soulmusikkens karakterisktisk træk (baseret på Thomas Hammer & Jakob Jensen: Soul) + billeder og tekst i oversigtsform (5 sider),

Omfang: Primært timerne i marts, april og maj 2023.
Eleverne stifter bekendskab med generelle musikalske fagudtryk og analysesystematik.

Særlige fokuspunkter:
Genretræk + musikkens rødder
Kunstnere
Målgruppe
Instrumentation
Groove
Form
Sound
Vokal stil
Tekst
Harmonik

Arbejdsformer:
Lærestyret introduktion og gennemgang
Gruppearbejde + pararbejde vedr. analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 8: Musik efter år 2000

Forløbet tager udgangspunkt i nyere populærmusik omkring og efter år 2000. Eleverne inddeles i fem grupper, der hver især vælger et nummer, de vil arbejde med praktisk (som sammenspilsnummer - nyfortolkning) og teoretisk (analytisk). Forløbet munder ud i dels en fremførelse af bandnumrene for holdet og efterfølgende til koncert for alle 1.g'ere som afslutning på årets studieretningsforøb i september. Undervejs præsenteres eleverne for forskellige tekster om populærmusik, lyden af et hit, popmusik-tendenser før og efter år 2000, arbejder hvad medieret musik samt stifter bekendskab med Koda's rolle for musikere og komponister. Holdet analyserer i fællesskab nummeret "Shake it off" (Taylor Swift).
De valgte numre og genrer, der analyseres og fortolkes er:

1. Funk: Disco Yes (Tom Mish). Guitar, trommer, bas, klaver, sang, saxofon
2. R&B: You know I’m no good (Amy Winehouse) Vokal x 3, trommer, guitar, klarinet, synt-trommer
3. Indie pop/rock: Clairo, Vibrafon, guitar, sang x 2, bas, klaver, computer-trommer
4. Rock: The Middle (Dizzy) Sang, trommer, guitar, klaver, bas, guitar
5. Pop/rock: Randers station (TV2) sang x 2, guitar x 2, trommer, klaver


Kravene til opgaverne er:
• Der skal oprettes fem sammenspilshold, som overordnet skal udforske musikken lige før, omkring og fra det 21. århundredes start  og fremad med fokus på nutidige musikalske trends og deres baggrund.
• Hvert band/gruppe undersøger hver sin genre som f.eks. pop, indie, hip-hop, R&B osv., der har formet den moderne musikscene og vælge en sang/et nummer ud, som man vil nyfortolke og spille.
• Hvert band skal vælge at arbejde med en konkret kunstner/et konkret band, som har været/er fornyende i sin/deres musik.
• Nummeret skal være fra ca år 2000, og fremad - og  gerne nyere.
• Grupperne skal m.a.o. arbejde sammen om at arrangere og fortolke nutidige sange, herunder evt. ved at inkorporere moderne teknologi, men det er ikke et krav.
• Forløbet skal praktisk munde ud i, at hver gruppe optræder med sit nummer til SR-caféen i hallen den 28.9. og viser jeres kreativitet i fortolkningen
• Hver gruppe skal desuden fremlægge en minianalyse af originalnummeret på klassen i form af en powerpoint med tilhørende musik: Indhold:
- Lidt om bandet/solisten, placering på tid<>rum-linjen med argumenter, forminddeling, toneart + harmonisk analyse af akkorderne, lidt om groovet (Hvad laver de enkelte instrumenter? Hvilken rolle har de i nummeret? O.s.v.), melodibeskrivelse, tekst<>musik, inspirationskilder/”hvor har de det fra”?
- Det kræver som minimium, at man kan finde akkorder + tekst til sangen, men også meget gerne noder + evt grooveskema.

Undervejs i forløbet arbejder eleverne mere med  harmonik, groove og melodisk analyse samt læser noget om, hvad der skal til for at lave et hit i dag inkl. musikalske trends i nutiden.
Eleverne inddrager i det omfang, det er relevant, deres viden om rytmisk musik fra blues og fremad. (fra 1.g)
Holdet arbejder sideløbende med et nyt fællesnummer fra 2022: I morgen er der også en dag (Andreas Odbjerg)

I 3.g introduceres klassen for den nye analysebog fra Systime "Pop, teori og analyse". Klassen gennemgår afsnittet om groove med særlig fokus på 3+3 strukturer og polyrytmik. Bogen er ikke ellers inddraget, men eleverne opfordres til at bruge den i det omfang det giver mening til deres srp og som supplerende selvstændig læsning til dette rytmisk analyse generelt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 9: Skriftlig musik M1 + M2

Forløbet går over hele 2. g og fortsætter i 3.g. Eleverne har bogen "Bastarden" som grundbog. Hele bogen er gennemgået. Eleverne bruger desuden www.musikipedia.dk som opslagsværk.
Klassen arbejder med skriftlige opgaver med fokus på at opøve færdigheder i at kunne løse Musikopgaver indenfor M1 og M2-opgavetyperne. I løbet af 2.g træner klassen de forskellige M1-opgaver seperat for til slut i skoleåret at kunne lave alle opgavertyper med den sværhedsgrad, der passer til 2.g. De træner herunder følgende:

1. Akkordlæsning:
• Identifikation og notation af akkorder i en musikalsk passage.
• Forståelse af akkordens opbygning (treklange, septimakkorder osv.).
• Identifikation af inversioner og basnoter.
• Analyse af akkordprogressioner og deres harmoniske funktion inkl. identifikation af modulationer (toneartsskift)

2. Funktionsanalyse:
• Identifikation af harmoniske funktioner som tonika, subdominant og dominant, parallelakkorder, bi- og          vekseldominanter, diverse firklange inkl. de to forudhold : Kvartkvint- og kvartsekstforudhold
• Forståelse af kvintcirklen og dennes rolle i funktionsharmonik.
• Funktionsanalyse af diverse sange, salmer og klassiske musikværker

3. Melodisk Analyse:
• Identifikation af melodiske temaer, motiver og gentagelser.
• Analyse af den melodiske udvikling i en sang.
• Undersøgelse af den rytmiske og melodiske opbygning

4. Groove Analyse/rytmisk analyse:
• Identifikation af de rytmiske mønstre i en sang/et nummer
• Fokus på at finde ostinater og beskrive disse
• Identifikation af liftstrukturer og betoningsmønstre
• Fokus på instrumenternes roller i et nummer

5. Harmonisk Analyse: Modalharmonik:
• Forståelse af hvad modalharmonik er.
• Identifikation af forskellige modale skalaer som f.eks. dorisk, mixolydisk og æolisk
• Analyse af modalharmonik og hvordan den adskiller sig fra diatonisk harmonik.
• Argumenter for at en given akkordgang er modalharmonisk

6. Harmonisk Analyse: Funktionsharmonik:
• Identifikation af akkordernes funktion i en diatonisk toneart.
• Analyse af harmoniske progressioner og deres bevægelse mod og væk fra tonika.
• Forståelse af og læsning af treklange og udvidede akkorder i en harmonisk sammenhæng
• Argumenter for at en given akkordgang er funktionsharmonisk

Indenfor M2-opgaverne træner eleverne i 2. g følgende:
1. Rytmiseret flydekor med tekst samt korrekt stemmeføring og akkordudtydning
2. Melodirytmefordobling
3. Pop/rock bas med grundtone, trinvis gennemgang til næste akkord, kvint- og oktavafveksling samt bevidst samspil med tromme-groovet
4. Elementære trommerytmer med små fills samt overgange og slutninger
- grundbogen til dette er "Bastarden" (Thomas Hammer)

I 3.g træner eleverne fortsat i M2 , vedligholdelse af det fra 2.g samt at lære at lave treklangsmedstemmer, vippeakkorder ved længere korsvar, markering af særlige begivenheder, fortsat udvikling af tromme- og basfigurer til A og B delene, fills inklusiv. slutninger, korsvar med vægt på prosodi.  I M1-opgaverne arbejder eleverne i 3.g med forsat træning af alle opgavetyper inklusiv. analyse og forståelse af modalharmoniske kendetegn (æolisk, dorisk, mixolydiske) overfor funktionstonale, rytmisk analyse med særlig fokus på 3+3-strukturer/clavesrytmik samt øvelser i analyse af sværere harmoniske forløb - herunder salmer fra Koralbogen, forudhold, modulation, bi- og vekseldominanter, tonikastedfortræder m.fl. I 3.g trænes desuden peerfeedback. Hele bogen "Bastarden" er gennemgået.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 191,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 10 Barokken

Forløbet dækker over en indføring i barokken som periode og barokmusik med fokus på Fuga, Oratorium og Rondo. Til forløbet knytter sig SRO-opgaven i 2.g. Forløbet knytter desuden an til et større klassisk forløb, der retter sig mod klassens kommende studietur til Leipzig og Dresden i 3.g.


1. Alle med MusikA og Engelsk A arbejder med G.F. Händels oratorium "Messias" - med særlig fokus på analyse af korsatsen "For unto us af Child is Born". Alle med Eng A skriver - med små variationer i formuleringerne - en SRO-opgave med følgende indhold:

1. Der ønskes en kort redegørelse for barokken som musikhistorisk periode med fokus på England. Redegør kort for barokmusikkens særlige kendetegn og placer komponisten Georg Friedrich Händel i denne sammenhæng.
2. Lav en kort forklaring af hvad et oratorium er og præsentér ”Messias” af G. F. Händel i denne sammenhæng.
3. Lav en musikalsk og tekstlig analyse af korsatsen ”For Unto Us a Child is Born” fra Händels ”Messias” med henblik på at beskrive satsens form, temaer og motiver, satsteknisk arbejde – herunder tekstens sammenhæng med det musikalske, tonearter og barokke stiltræk.
4. Diskutér hvordan sammenhængen mellem den religiøse tekst og musik i dette værk afspejler barokkens tanker. Inddrag evt. andre tekster fra perioden/andre tekster fra "Messias".
- Enkelte arbejder mere specifikt med kunsten og litteraturen i Barokken.

2. Alle med MusikA og MatematikA arbejder med J.S. Bach's "Das Wohltemperierte Clavier" - med særlig fokus på analyse af fuga i g-mol.
Alle med MatA skriver - med små variationer i formuleringerne - en SRO-opgave med følgende indhold:

1. Der ønskes en kort redegørelse for barokken som musikhistorisk periode med fokus på Tyskland. Redegør kort for barokmusikkens særlige kendetegn og placer komponisten J.S. Bach i denne sammenhæng.
2. Lav en kortere oversigt historisk oversigt over og forklaring af tonesystemernes udvikling fra middelalderens Pythagoræiske stemning og frem til og med den tempererede stemning.
3. Forklar med udgangspunkt i nodematerialet hvad en fuga er og lav en musikalsk analyse af: J.S. Bach’s fuga i g-mol fra Das Wohltemperierte Klavier. med henblik på tema og variationer heraf, motiver, satsteknisk arbejde, tonearter og stiltræk.
4. Diskuter hvorfor/hvordan indførelsen af den tempererede stemning er en forudsætning for at Bach kan skrive dette værk.

Hele holdet læser - udover det til deres opgave knyttede tekstmateriale - følgende tekster:
Fra "Barokbogen": side 54-91, 188-199, 201-209
Fra "Træk af den vestlige verdens musik": side 66-80 + side 90-95
Fra "Læs og lyt": side 9-11, 16
2 x Powerpoint (KK; intro til barokken, musikken og kunsten)

Alle analyserer i 2.g desuden følgende:

J.S. Bach: Violinkoncert i E-dur, 1. sats. (ikke-modulerende rondo)

Til forløbet knytter sig desuden musikteoretiske timer med fokus på modulation, funktionsharmonisk analyse, melodisk analyse, affektlære m.m.

I 3.g repeteres de barokke kendetegn og analysemetode. Her analyseres:

1. Recitativ og arie fra Bachs Matæuspassion, no 18 og 19 (Vokalssats)
2. Rondeau fra Bachs suite no 2, 1067 (Rondoform)
2. Bachs fuga i d-mol, no 6 fra Das Wohltemperierte Clavier. (Fuga med tre gennemføringer)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 163,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 11: Musikhistorisk forløb

I forlængelse af Barok-forløbet arbejder klassen med et bredere udsnit af værker - alle med tilknytning til Leipzig eller Dresden. Værkerne dækker perioderne barok, romantik (herunder nationalromantik samt højromantik). I forlængelse af dette forløb deltager klassen som ungdomsjury i den internationale dirigentkonkurrence: Malko-konkurrencen. Dette forløb beskrives som forløb 10.

Musikhistorisk forløb som optakt til studierejsen 2024:

Klassen undersøger et bredt udvalg af komponister, der alle – på en eller anden måde har tilknytning til Leipzig og/eller Dresden. Hver gruppe præsenterer en kort biografi af komponisten, et karakteristisk værk (fra listen) og en indplacering af komponist og værk i musikhistorien med fokus på periodens og værkets musikalske kendetegn.

Alle grupper laver en powerpoint som gruppen præsenterer for klassen.
Denne deles efterfølgende med alle på lectio.

Følgende komponister og værker er i spil:

1. A. Vivaldi: De fire årstider
2. J. S Bach: Violinkoncert i E-dur, 3. Sats m.fl.
3. Felix Mendelsohn Bartholdi: Symfoni nr. 4 i A-dur, opus 90 (Den italienske)
4. Niels W Gade. Symfoni nr. 1, 1. sats (På Sjølunds fagre sletter)
5. Robert Schumann: Klaverkoncert i a-mol, opus 54, 1. sats
6. Edvard Grieg: Peer Gynt suite nr 1 og 2
7. Richard Wagner: Valkyrieridtet fra ”Valkyrien”.

I 3. g forberedes studieturen til Leipzig yderligere i starten af skoleåret. Klassen er afsted med musik- og historiefaget fra 8.9.-13.9. 24.
På turen oplever eleverne bl.a. besøg i Thomaskirche, Bachmuseet, Mendelsohnhaus, rundvisning i Gewandhaus, 2 x koncerter i Gewandhaus (klassen deles i to grupper, en klassisk og en jazz-gruppe). Klassen holder oplæg "on location" i  Leipzig om de mange komponister tilknyttet byen samt følger det specielle Notenspur (Nodestien): En musikalsk rundtur gennem Leipzig, hvor man kan følge en markeret rute, der forbinder mange af byens vigtigste musiksteder og via sin mobil kan få oplysninger og musik om komponisterne.

Senere i 3. g medvirker klassen på to kornumre sammen med Århus Symfoniorkester i Musikhuset i Århus: Dies Irae (fra Mozarts "Requiem" ) samt O Fortuna (fra Carl Orff's "Carmina Burana"). Ved denne koncert hører klassen desuden andre klassiske værker:



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 118,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 11: Malkokonkurrencen

Forløbet tager afsæt i, at klassen er udvalgt til at være ungdomsjury i Malko-dirigentkonkurrencen 2024, https://www.malkocompetition.dk/ herunder at følge især første runde af konkurrencen samt deltage i finalekoncerten.  DR optager under forløbet en film, der følger klassen under første runde. Eleverne introduceres til hvad en dirigent laver, hvordan man uddanner sig til dirigent samt hvilke opgaver og udfordringer, en dirigent står med. De får indblik i samspillet mellem orkester og dirigent og får i fællesskab lov til at udpege den af kandidaterne, der efter deres mening løfter opgaven bedst. Til finalekoncerten overværer to af eleverne konkurrencen i DR-huset, mens de øvrige streamer den fra Viborg Katedralskole. Via et fælles onlinemøde i pausen voterer de og udpeger deres vinder, som får overrakt Unge-jury præmien på scenen af de to repræsentanter fra klassen.
Eleverne ser disse film: https://www.dr.dk/skole/musik/mellemtrin/laer-dirigere-1-5 + undersøger vejen til dirigentuddannelsen på nettet.

DR-filmen med klassen: https://malkocompetition.dk/video/2024/meet-malkos-youth-jury

Som optakt til dette læser eleverne om wienerklassikken i "Træk af den verstlige verdens musik" side 118-125 og har fokus på:
1) forskelle og ligheder mellem barokmusik og wienerklassisk musik
2) Sonateformen - dens opbygning og de forskellige leds navne og rækkefølge.

Elever arbejder med disse satser, som er konkurrence-værkerne til første runde:
1. Haydn's symfoni nr. 49 (La Passione) 1. sats
2. Mozarts symfoni nr. 35 (Haffner-symfonien) 1. sats
3. Beethovens symfoni nr. 4. 1. sats

Til finalekoncerten hører og ser alle følgende satser:
Johannes Brahms (1833-1897) (Periode: Romatikken)
- Symfoni nr. 1, 1. sats
- Symfoni nr. 2, 1. sats
- Symfoni nr. 4, 1. sats

Carl Nielsen: (1865-1931)
Fra operaen "Maskarade": Hanedansen. (1906)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 12 Køn og kønspræget musik


Formålet med forløbet er at undersøge, om og hvordan køn spiller en rolle i musikalsk udtryk, tekster, genretilhørsforhold og kunstneridentitet, samt at reflektere over hvordan musik påvirker og afspejler kønsopfattelser i samfundet.
Eleverne dykker ned i kønspræget musik og reflekterer over de komplekse måder, hvorpå musik kan forme og blive formet af samfundets kønsopfattelser.
Eleverne finder desuden et sammenspilsnummer, som de skal fortolke musikalsk med det benspænd, at køn på en eller anden måde skal spille en rolle i nummeret.
Numrene spilles for publikum til studieretningscaféen den 26.9. – og bruges til roadtrip i oktober.
Brug af AI er tilladt i dette forløb. Eleverne reflekterer i grupper over følgende:
Køn i popmusik: Hvordan fremstilles køn i moderne poptekster og musikvideoer
Køn og genre: Er der genrer, der er mere kønsprægede end andre? Eksempelvis rock, rap, country, reggae, pop, heavy metal, EDM, neosoul, latin, electropop
Køn i musikhistorien: Hvordan har køn påvirket kunstnere og musikgenrer gennem tiden? Find 1-2 eksempler på kvindelige komponister + kvindelige kunstnere/udøvere
Non-binære og LGBTQ+ repræsentationer i musik: Hvordan præsenteres kønsdiversitet i musik?

Eleverne besvarer og præsenterer ved fremlæggelsen til hvert gruppes valgte nummer disse spørgsmål:
o Tekstanalyse: Hvordan behandles køn i sangteksten?
o Visuel analyse: Hvordan fremstilles køn i musikvideoen eller eventuelt albumcover eller på tiktok?
o Musikalsk analyse: Afspejles køn gennem musikalske valg som instrumentering, vokal, sound?
o Diskuter om det valgte nummer enten bekræfter eller udfordrer traditionelle kønsnormer.
o En kort introduktion til nummeret og hvorfor det er  valg.
o Kort musikanalyse med forklaringer.

o Fremvisning/spille deres version af nummeret for klassen + forklare hvad de har gjort og lagt vægt på

Vurderingskriterier:
• Grundighed i analyse af musikken og teksterne.
• Evne til at reflektere kritisk over kønsroller og musik.
• Kreativitet i præsentationen af jeres nummer.
• Samarbejde i gruppen og deltagelse i diskussioner.
• Samarbejde omkring sammenspil og performance til slut.

Til forløbet knytter sig en afsluttende fælles-analyse af Sting-nummeret "They dance Alone"

Elevernes egne valg af numre fordeler sig således:

Hurricane (The Castellows): Thilde, Laura, Rosa, Victoria, Karoline S, Abi, Marie (2 x halvakustisk guitar, ukulele, elklaver, trommer, 3 x vokal)
Just a Boy (Back seat Lovers): Noa, Emil, Christa, Andreas B, Villiam, Fenja (2 x elguitar, elklaver, bas, trommer, 2 x vocal)
Liquid Smooth (Mitski): Mie, Camilla, Marie, Klara, Emma, Christa, Gustav (altsax, elpiano, trommer, elguitar, bas, 2 x vokal)
Girls and Boys (Blur): Viktor, Niels, Andreas J, Gustave, Abi (bas, elklaver, trommer, elguitar, 5 x vocal)
Back to Black (Amy Winehouse): Alma, Monique, Karoline K, Frederik, Carl Emil, Nicholas, Niels (2 x vokal, trommer, synth, elklaver, elguitar, bas)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb 13 Bandlab

Workshoppen omhandler, hvordan man kan producere moderne popmusik i 2024 indeholder et oplæg omkring fire essentielle lyde (synthlead, synthpad, synthbass, 808-drums), som ofte bliver anvendt til moderne popmusik +  et kort kursus i det gratis indspilningsprogram: Bandlab.
Dernæst skal eleverne arbejde med at reproducere en popsang. Eleverne får udleveret en guideline til, hvordan de skal vælge de fire elektroniske instrumenter, og hvilken sound de skal have. Dernæst skal de indspille instrumenterne. I guidelinen er rollerne nedskrevet på noder, som de skal læse, indspille, og dernæst editere midi-lydene i grid, som også giver en god rytmeforståelse. Afslutningsvis får eleverne tid til at producere deres eget nummer ud fra de virtuelle instrumenter, som de har arbejdet med.
Workshoppen indeholder disse musikteoretiske aspekter i musikfaget:
Nodelæsning, hørelære, rytmelære samt forståelse af instrumentation og sound begreb.
Workshoppen indeholder også kunstneriske og performative aspekter af musikfaget. Eksempelvis hjælpe eleverne til en bedre forståelse for, hvordan man kan sammensætte et groove i en sang, og vigtigst af alt - give dem inspiration til at lave deres eget musik.

Underviser: Rasmus Trinderup
Bachelor i musikvidenskab fra Aarhus Universitet.
Kandidat i rytmisk guitar og musikproduktion fra Det Jyske Musikkonservatorium. MGK-underviser i guitar og musikproduktion på Skive Musikskole.
Udøvende guitarist for Roya, Baloosh, Theresa Rex etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb 14 Eksamenssammenspil

Forløbet dækker over en længere periode med sammenspil med fokus på en eventuel mundtlig eksamen. Holdet vælger denne gang selv numre - uden benspænd - og danner eksamensgrupper, der tilgodeser deres ønsker for solo- og sammenspilspræstation. Der dannes syv band. Numrene indøves løbende i perioden fra januar til maj og skal desuden fremføres til forårskoncerten den 6.5. 25. Den foreløbige liste ser således ud:

Sammenspilsgrupper/eksamensbands 3.e 2025:

1. Lys for oven (Kata.pult)Rosa (sang), Thilde (guitar), Karoline Klog (klaver), Emilie, Marie (sang/bas/guitar)
2. Bled for you (Coco.o) Alma (bas), Klara (keys), Victoria (sang)
3. Road to Hell (Chris Rea) Karoline Skov (Trommer), Frederik (guitar/sang), Carl Emil (guitar), Nicholas (klaver)
4. Blæstegnen (Tessa og Klamfyr) Emma (rap/sax), Laura (rap), (Abi) (trommer), Villiam (bas), Monique (synth), (Fenja)
5. High Life (London Grammer) Fenja (sang), Mie (klaver), Andeas Birch (Guitar), Gustav Ambrosius (Guitar), Abi (tr)
6. Waterline/Barbed Wire (Dizzy Mizz Lizzy) Niels (sang/bas), Emil (sang/guitar), Viktor (sang/trommer), Andreas Juhl (sang/guitar)
7. Great Balls of Fire (Jerry Lee Lewis) Noa (Sang/guitar), Christa (klaver), Camilla (bas), Gustave Ap. (klaver)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer