Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Maja Hagelkvist Bloch
|
Hold
|
2024 bk/1 (1g bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Vi får opbygget værktøjskassen med fagbegreber inden for formanalysen for billeder, mens vi undersøger de visuelle virkemidler i praksis
Analyse:
- Formanalyse - begrebsforståelse
Praktiske øvelser:
- Stemning i et billede
- Komposition (statisk og dynamisk billede)
- Rum - Perspektivtegning + rumskabende virkemidler
- Formgivende lys - tegning med lys og skygge
Introduktion til installationskunsten.
Ekskursion:
- Aros - særligt udstillingerne Sky Gazing, Ron Mueck samt installationsværkerne "Stormroom" og "Your Rainbow Panorama"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad er meningen?
I dette forløb vil vi dykke ned i nogle af de tendenser, der opstod i slutningen af 1800-tallet, hvor kunsten begyndte at blive eksperimenterende og brød med den mere traditionelle og klassiske kunst. Vi vil undersøge, hvad deres formål var med den nye kunst, og lære hvordan vi skal se på og snakke om kunst, hvor formen og indholdet i værket ikke længere er det væsentligste.
Særligt vil vi undersøge nogle af de kunstretninger, der opstod imellem de to verdenskrige i Europa i perioden 1918-1939, herunder dadaismen og surrealismen.
Vi skal som en del af forløbet besøge Skovgaardmuseets nye udstilling: LESS – Triennale of contemporary collage, hvor vi skal høre på og arbejde sammen med kunstneren Sergei Svaitchenko, hvis kunst lægger sig i forlængelse af nogle af mellemkrigstidens kunstretningers idéer.
Teori: Kunsthistorie med fokus på kunstretningerne dadaisme og surrealisme, avantgarde
Analyse: Formanalyse af malerier, indholdsanalyse og skulpturanalyse af forskellige værker.
Praktiske øvelser:
- Dadaistisk collage/fotomontage
- Frottage (surrealismens nye teknik)
- Surrealistisk skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klassisk æstetik
Forløbet undersøger den klassiske æstetik og skønhedsideal i både maleri, skulptur og arkitektur med hovedvægt på skulptur. Herunder undersøger vi den klassiske skulpturs proportioner.
Vi ser på de 3 klassiske perioder Antikken, renæssancen og nyklassicismens fællestræk igennem en række eksempler.
I et gruppearbejde med fremlæggelser undersøges udvalgte nyere værker og hvordan de stadig bruger dele af den klassiske æstetik. De undersøgte værker er:
- Marc Quinn, Alison Lapper Pregnant, 2005
- Bjørn Nørgaard, Hommage á Yves Klein, 2005
- Léo Caillard, Hipster Sleeping Faun, 2018
- Christian Lemmerz, Untitled (Virginia), 1998.
- Bai Yiluo, Civilization, 2007
- Udvalgte Vogue-forsider (bl.a. Naomi Cambell 2020 og Nicki Minaj)
- Aske Jonatan Kreilgaard, Agape, 2022.
Teori: Klassisk æstetik - tekst. Lærer-powerpoints om den klassiske krop og arkitektur.
Analyse: Skulptur og arkitekturanalyse
Praktiske øvelser:
- Menneskets proportioner - tegning
- Skulptur af klassisk torso
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF2 - Livshistorier
Fællesfagligt forløb med kunstneriske fag.
Det overordnede tema for alle kunstneriske hold er Livshistorier
På billedkunstholdet:
Problemformulering:
Hvordan kan vi hylde de små eller store øjeblikke, som er med til at skabe vores livshistorier igennem et tredimensionalt kunstværk?
Krav til værket: Arbejd i lille skala (leg med skala) med inspiration fra Slinkachus Tiny Art eller Rose Ekens miniatureværker.
Fokus er på den kreative proces og praktisk arbejde.
Vi arbejder med innovationsmodellen KIE (Kreativitet, Innovation, Entreprenørskab).
Det kreative rum: Brainstorm, post-it øvelse
Det innovative rum: Idéerne samlet og udvælges. Den endelige idé tager form
Det entreprenante rum: Idéen bliver udført.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bæredygtig arkitektur
Vi starter med at undersøge, hvad grøn arkitektur er og diskuterer boformer og hvordan man kan arbejde grønt og bæredygtigt med arkitektur ud fra teoritekst og PowerPoints af Jonas Wolter fra bogen Kunst og teori i praksis.
Teori Grøn arkitektur
Analyse: Arkitekturanalyse
Praktisk arbejde:
- En model af et stykke grøn arkitektur hvor et eller flere af kravene til grønt byggeri skal opfyldes (gruppeopgave)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Portrætter
Forløbet starter med en workshop lavet af Institut for børnekultur i Viborg i forbindelse med Royal Run. Animationskunstneren Vela Klitgaard afholder workshoppen. Fokus på kreativitet, leg med portrættet og royale portrætter. Vela har udvalgt farveskalaer til papir og voksfarver.
Efter workshoppen arbejdes med portrætter mere generelt. Forløbet fokuserer mere på at afprøve forskellige materialer og teknikker til at skabe portrætter end på portrætlighed.
Kort teoretisk øvelse om ikke-vestlige portrætter.
Vi afslutter med en dokumentar for at se, hvordan kunst kan være med til at skabe fokus på et problem i verden.
DR-dokumentaren: Mega-portrætter - en kamp for ligestilling med kunstneren Maria Torp.
Teori: Læreroplæg om portrætter og portrættets udvikling (kunsthistorie)
Analyse: Billedanalyse af portrætter af Dronning Margrethe
Praksis:
- Opvarmningsøvelser fra workshoppen (portræt med firkanter, portræt med cirkler, portræt med trekanter. Portræt af personen over for dig på tid (1 min, 30 sek, 15 sek.)
- Royalt portræt på farvet papir og vokskridt
- Selfie
- Blindtegning
- Stofportræt ud fra blindtegning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt: Forbundethed
Problemformulering:
Hvordan kan begrebet Forbundethed visualiseres i et selvstændigt og kreativt kunstværk og/eller arkitektur.
Opgave:
Du skal fremstille et kunstværk/arkitektur eller en serie af værker (maleri, tegning, foto, video, skulptur, arkitektur, byrum, installation, multimedie), der forholder sig til emnet forbundethed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309436266",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309436266",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64309436266"
}