Holdet 2024 bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Maja Hagelkvist Bloch
Hold 2024 bk/1 (1g bk/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Hvad er meningen?
Titel 3 Klassisk æstetik
Titel 4 FF2 - Livshistorier
Titel 5 Bæredygtig arkitektur
Titel 6 Portrætter
Titel 7 Eksamensprojekt: Forbundethed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Vi får opbygget værktøjskassen med fagbegreber inden for formanalysen for billeder, mens vi undersøger de visuelle virkemidler i praksis

Analyse:
- Formanalyse - begrebsforståelse

Praktiske øvelser:
- Stemning i et billede
- Komposition (statisk og dynamisk billede)
- Rum - Perspektivtegning + rumskabende virkemidler
- Formgivende lys - tegning med lys og skygge

Introduktion til installationskunsten.

Ekskursion:
- Aros - særligt udstillingerne Sky Gazing, Ron Mueck samt installationsværkerne "Stormroom" og "Your Rainbow Panorama"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvad er meningen?

I dette forløb vil vi dykke ned i nogle af de tendenser, der opstod i slutningen af 1800-tallet, hvor kunsten begyndte at blive eksperimenterende og brød med den mere traditionelle og klassiske kunst. Vi vil undersøge, hvad deres formål var med den nye kunst, og lære hvordan vi skal se på og snakke om kunst, hvor formen og indholdet i værket ikke længere er det væsentligste.
Særligt vil vi undersøge nogle af de kunstretninger, der opstod imellem de to verdenskrige i Europa i perioden 1918-1939, herunder dadaismen og surrealismen.
Vi skal som en del af forløbet besøge Skovgaardmuseets nye udstilling: LESS – Triennale of contemporary collage, hvor vi skal høre på og arbejde sammen med kunstneren Sergei Svaitchenko, hvis kunst lægger sig i forlængelse af nogle af mellemkrigstidens kunstretningers idéer.

Teori: Kunsthistorie med fokus på kunstretningerne dadaisme og surrealisme, avantgarde
Analyse: Formanalyse af malerier, indholdsanalyse og skulpturanalyse af forskellige værker.
Praktiske øvelser:
- Dadaistisk collage/fotomontage
- Frottage (surrealismens nye teknik)
- Surrealistisk skulptur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klassisk æstetik

Forløbet undersøger den klassiske æstetik og skønhedsideal i både maleri, skulptur og arkitektur med hovedvægt på skulptur. Herunder undersøger vi den klassiske skulpturs proportioner.
Vi ser på de 3 klassiske perioder Antikken, renæssancen og nyklassicismens fællestræk igennem en række eksempler.

I et gruppearbejde med fremlæggelser undersøges udvalgte nyere værker og hvordan de stadig bruger dele af den klassiske æstetik. De undersøgte værker er:
- Marc Quinn, Alison Lapper Pregnant, 2005
- Bjørn Nørgaard, Hommage á Yves Klein, 2005
- Léo Caillard, Hipster Sleeping Faun, 2018
- Christian Lemmerz, Untitled (Virginia), 1998.
- Bai Yiluo, Civilization, 2007
- Udvalgte Vogue-forsider (bl.a. Naomi Cambell 2020 og Nicki Minaj)
- Aske Jonatan Kreilgaard, Agape, 2022.

Teori: Klassisk æstetik - tekst. Lærer-powerpoints om den klassiske krop og arkitektur.

Analyse: Skulptur og arkitekturanalyse

Praktiske øvelser:
- Menneskets proportioner - tegning
- Skulptur af klassisk torso
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FF2 - Livshistorier

Fællesfagligt forløb med kunstneriske fag.

Det overordnede tema for alle kunstneriske hold er Livshistorier

På billedkunstholdet:
Problemformulering:
Hvordan kan vi hylde de små eller store øjeblikke, som er med til at skabe vores livshistorier igennem et tredimensionalt kunstværk?

Krav til værket: Arbejd i lille skala (leg med skala)  med inspiration fra Slinkachus Tiny Art eller Rose Ekens miniatureværker.

Fokus er på den kreative proces og praktisk arbejde.

Vi arbejder med innovationsmodellen KIE (Kreativitet, Innovation, Entreprenørskab).
Det kreative rum: Brainstorm, post-it øvelse
Det innovative rum: Idéerne samlet og udvælges. Den endelige idé tager form
Det entreprenante rum: Idéen bliver udført.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bæredygtig arkitektur

Vi starter med at undersøge, hvad grøn arkitektur er og diskuterer boformer og hvordan man kan arbejde grønt og bæredygtigt med arkitektur ud fra teoritekst og PowerPoints af Jonas Wolter fra bogen Kunst og teori i praksis.

Teori Grøn arkitektur

Analyse: Arkitekturanalyse

Praktisk arbejde:
- En model af et stykke grøn arkitektur hvor et eller flere af kravene til grønt byggeri skal opfyldes (gruppeopgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Portrætter

Forløbet starter med en workshop lavet af Institut for børnekultur i Viborg i forbindelse med Royal Run. Animationskunstneren Vela Klitgaard afholder workshoppen. Fokus på kreativitet, leg med portrættet og royale portrætter. Vela har udvalgt farveskalaer til papir og voksfarver.

Efter workshoppen arbejdes med portrætter mere generelt. Forløbet fokuserer mere på at afprøve forskellige materialer og teknikker til at skabe portrætter end på portrætlighed.
Kort teoretisk øvelse om ikke-vestlige portrætter.
Vi afslutter med en dokumentar for at se, hvordan kunst kan være med til at skabe fokus på et problem i verden.

DR-dokumentaren: Mega-portrætter - en kamp for ligestilling med kunstneren Maria Torp.

Teori: Læreroplæg om portrætter og portrættets udvikling (kunsthistorie)

Analyse: Billedanalyse af portrætter af Dronning Margrethe

Praksis:
- Opvarmningsøvelser fra workshoppen (portræt med firkanter, portræt med cirkler, portræt med trekanter. Portræt af personen over for dig på tid (1 min, 30 sek, 15 sek.)
- Royalt portræt på farvet papir og vokskridt
- Selfie
- Blindtegning
- Stofportræt ud fra blindtegning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensprojekt: Forbundethed

Problemformulering:
Hvordan kan begrebet Forbundethed visualiseres i et selvstændigt og kreativt kunstværk og/eller arkitektur.

Opgave:
Du skal fremstille et kunstværk/arkitektur eller en serie af værker (maleri, tegning, foto, video, skulptur, arkitektur, byrum, installation, multimedie), der forholder sig til emnet forbundethed.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer