Holdet 2023 Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Hovedstadens Kristne Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 2023 Id (2 Id, 3 Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flag Football
Titel 2 Performancedans
Titel 3 Friluftsliv - MTB
Titel 4 Volley og beachvolley
Titel 5 Atletik - hævet
Titel 6 Thai Bo - hævet
Titel 7 Friluftsliv (Kano)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flag Football

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I (næsten) hele forløbet er man inddelt i faste hold for at kunne udarbejde en god playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt evner i det færdige spil.
Teoretisk arbejdes der med Anaerob træning, Energiomsætning, samt holdoptimeringsteori. I forløbet arbejdes der med cases og opgaver relateret til energiomsætning og Anaerob træning.

Praktiske læringsmål:
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
- Kunne udvikle og eksekvere øvelser i flag football med anaerob træning som formål.

Teoretiske læringsmål:
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have forståelse for- og kunne redegøre for forespænding samt hvordan det kommer til udtryk i Flag Football
- Kunne redegøre og diskutere anaerob træning, samt arbejde induktivt og innovativt med anaerob træning i relation til flag football.
- Kunne redegøre, analysere og diskutere energiomsætning med henblik på flag football.
- Kunne redegøre og diskutere opbygning af et team

Pensum:
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 5.2: Individuel toppræstation, s. 131-136.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 5.3: Holdets toppræstation, s. 136-143.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 5.4 Aggression i idræt, s. 143-145.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 8.3: Energi (ATP), s. 235.248.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 8.9: Anaerob træning, s. 340-347.
Yubio Idræt C+B (2022), kap.16.6 Den amerikanske drøm, s. 710-711.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 16.1: Flagfootballs historie, s. 685-687.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Performancedans

Eleverne får viden om performancedans som kunstnerisk udtryksform, og de arbejder sanseligt og eksperimenterende med kroppen og dens bevægelser. Dans præsenteres og fremvises for publikum.

I relation til den praktiske undervisning, er der fokus på ”krop og sundhed” i den teoretiske del af undervisning. Her tilegner eleverne sig viden om forskellige definitioner af sundhed (WHO, Antonovsky, Chris McDonnaldl). Vi har særligt fokus på kropsidealer og deres betydning unges trivsel.
Folkesundhed (KRAM-faktorerne)

Faglige mål relateret til læreplanen:
- Opnå kropsbevidsthed
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Konkrete faglige mål i performance–forløbet (hvad eleven skal kunne):

- Arbejde skabende og ekspressivt med kroppen.
- Arbejde fokuseret med kroppens kommunikative ressourcer.
- Kunne sanse og afkode dans
- Redegøre for Labans bevægelsesteori (BESS) og kunne bruge den i praksis i udarbejdelsen af en performancedans.
- Redegøre for dansens komponenter.
- Kunne forholde sig diskuterende og reflekterende til begrebet ”sundhed”.
- Kunne redegøre for fysiske, psykiske og sociale elementer af sundhed.
-       Bruge samfundsfaglig teori til at forklare trends indenfor sundhed og idrætsdeltagelse. Herunder begreber som aftraditionalisering, neotribale fællesskaber.

Pensum:
- DR (2022): Signe Molde på udebane: "Det er ikke usundt at være tyk", https://www.dr.dk/drtv/episode/signe-molde-paa-udebane_-det-er-ikke-usundt-at-vaere-tyk_336033
- Idræt B (Systime), 4.1 Dyrker De sport?, https://idraet-b.systime.dk/?id=269
- Idræt B (Systime), 4.2 Samfund, krop og identitet, https://idraet-b.systime.dk/?id=273
- Idræt B (Systime), 4.2.1 Sundhed, https://idraet-b.systime.dk/?id=274
- Idræt B (Systime), 4.2.2 Image, https://idraet-b.systime.dk/?id=275
- drætsportalen(Systime), Unge, krop og trivsel, https://idraetsportalen.systime.dk/?id=360#c310
- Idrætsportalen(Systime), Performancedans, Introduktion, https://idraetsportalen.systime.dk/?id=550
- Idrætsportalen(Systime), , Performancedans, Labans bevægelsesteori, https://idraetsportalen.systime.dk/?id=552#c3338
- Rasmussen, Pricilla, Idrætsportalen(Systime), Dansens komponenter (arbejdsark) https://idraetsportalen.systime.dk/api/fileadmin/indhold/Pdf/26_Dansens_komponenter.pdf
- Sociologisk set (systeme), 5.4 Kropsideaer og kroppe, https://sociologiskset.systime.dk/?id=466
- Yubio Idræt C+B (2022), kap. 1.1: Sundhedens ansigter, s. 13-15
- Yubio Idræt C+B (2022), kap. 1.2: Er jeg sund? s. 15-28.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Friluftsliv - MTB

Formålet med forløbet er at blive fortrolig med at cykle på MTB, herunder kendskab til de forskellige tekniske elementer, der hører til. Det er også̊ et formål at træne din aerobe kapacitet i form af længere ture i skov eller stier.

I MTB er det naturen, der bestemmer udfordringerne, og derfor vil der være vidt forskellige forløb alt efter, hvilken natur der har været adgang til. I dette forløb har eleverne primært kørt i Blåbjerg klitplantage i Vestjylland, samt landevejskørsel mellem overnatningssted og klitplantagen.

MTB er sjovest i skoven, men det er en god idé at starte på en græsmark, gerne med en lille bakke, så I kan øve teknikken i trygge omgivelserne. Således har vi startet på åbent stykke ved grusvej, de første to moduler, hvorefter resten af kørslen har været i skov/bakker. Indlagt i forløb at vi læst teori om MTB.

Teoretisk har vi arbejdet med idræt i samfundet. Der er blevet arbejdet med:
- Idrætsorganisationernes udvikling og historie i Danmark.
- Idrættens organisering. (Yubio kap
- Idrætspolitik
- Doping
- Sportens Skyggesider
- Idræt og Integration

Hvad skal jeg kunne - Praktisk?
-  Kendskab til opbygningen og funktionen af en MTB (fx gearskifte).
- Kendskab til sikkerhedsreglerne i forbindelse med MTB-kørsel.
- Have en god grundposition med god balance og god kropsposition.
- Have en god sving- og bremse-teknik.
- Have en god teknik ved uphill- og downhill-kørsel.
- Demonstrere god kondition i forbindelse med MTB-kørsel.

Hvad skal jeg kunne - Teoretisk?
Redegøre for opståen og udviklingen af idrætsorganisationerne i Danmark
Redegøre og påvise sikkerhedsregler i MTB, samt kunne redegøre for cyklens opbygning og funktion.
Diskutere forholdet mellem det selvorganiserede idræt, Foreningsidræt (frivillige sektor), Markedet og staten.  
Diskuterede Sportens skyggesider samt hvilken påvirkning doping har på idrætten generelt.

Teori
- Yubio Idræt C+B (2022), kap: 1.3.4, Hvor mange, hvem & hvor? s. 34-39.
- Yubio Idræt C+B (2022), kap 9.1: Dansk idrætshistorie, s. 351-363
- Yubio Idræt C+B (2022), kap 9.5: Idræt og integration, s. 387-294.
- Yubio Idræt C+B (2022), kap 9.6: Idræt og politik, s. 395 - 401.
- Yubio Idræt C+B (2022), kap 9.7: Sportens skyggesider, s. 405-425.
- Yubio Idræt C+B (2022), kap 29.4: Mountainbike, s. 1168
- Yubio Idræt C+B (2022), kap 29.4.1: Udstyr og sikkerhed, s. 1168-1171.
- Yubio Idræt C+B (2022), kap 29.4.2: Teknik, s. 1171-1174.
- Yubio Idræt C+B (2022), kap 33.6: Idrættens organisering, s. 1353-1355.

PDF
- Friluftsrådet: ”Friluftsliv: hvad, hvor og hvorfor”
- Petersen, T.S: ”Slip dog dopingen fri”

Web
Fyens, https://fyens.dk/sport/dansk-ol-soelvvinder-semenya-boer-ikke-loebe-med-kvinder-2022-11-28
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=633
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=634
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=635






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Volley og beachvolley

Formålet med beachvolley-lforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
Den teoretiske del af undervisningen vil lægge vægt på bevægelseslære, muskelopbygning, kraftudvikling i musklerne og styrketræning (med fokus på volleyball). Derudover bliver kropskultur, påklædning og ligestillingsdebat i sportsverdenen - og beachvolley mere specifikt - også inddraget. Vi undersøger også, hvad der skal til for at udvikle atleter på elite-niveau ud fra SPLISS-undersøgelsen.

Hvad skal jeg kunne praktisk?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb - Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden - Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere - Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen

Teori:
- Idræt B, kap. 4.2: Guld til Danmark, https://idraet-b.systime.dk/?id=271
- Idræt B, kap. 4.4: Elitesport, https://idraet-b.systime.dk/?id=276
- Idræt B, kap. 4.6: Sport og politik, https://idraet-b.systime.dk/?id=270
- Idræt B, kap. 5.2, Musklernes opbygning og funktion, https://idraet-b.systime.dk/?id=246
- Idræt B, kap. 5.3, Bevægelseslære, https://idraet-b.systime.dk/?id=247
- Jensen, M. (8/3 2021) DR: Lange bukser og T-shirt? Nej tak! Danske beachvolley-kvinder i kamp for bikinien i Qatar, https://www.dr.dk/sporten/volleyball/lange-bukser-og-t-shirt-nej-tak-danske-beachvolley-kvinder-i-kamp-bikinien-i
- Lage, J. (20/7 2021) TV2: Flere lande vil ændre "vanvittigt" bikinikrav, https://sport.tv2.dk/haandbold/2021-07-20-flere-lande-vil-aendre-vanvittigt-bikinikrav
- Yubio Idræt C+ B (2022) kap. 3.6: Styrketræning, s. 78-84.
- Yubio Idræt C+ B (2022  kap. 8.5: Muskelfysiologi, s. 265-274.
- Yubio Idræt C+ B (2022) kap 13.1: Volleyballs historie, s. 572-575
- Yubio Idræt C+ B (2022) kap 13.2: Regler, idé og organisering, s. 580-581..
- Yubio Idræt C+ B (2022) kap. 13.7: Springtræning, s. 607-610.


Øvelser i praksisundervisningen:
A1 1. Stå i stor rundkreds
A4 Stor teknikbane.
A6 Fingerslagsrække.
B1 Parvise fingerslag.
B2 Parvise baggerslag.
B3 Parvis fingerslag/baggerslag.
B4 Spil 3 sammen.
B8 Hævertrekant.
B9 Angrebsøvelse.
B10 Angreb på egen modtagning.
B12 Jorden rundt.
B13 Serveøvelse.
B14 Kompetitiv modtagningsøvelse.
C3 Tre i træk.
Træning af indløb
Træning af smash
Kamp i forskellige konstellationer, 2 vs 2, 3 vs 3, 4 vs 4, 6 vs 6.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Atletik - hævet

Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 5 discipliner (kuglestød, spydkast, længespring, 100 m-løb, 800 m-løb og stafet). Desuden arbejdes der med bevægelsesanalyse løbende, som et redskab til forbedring af praksis. Forløbet på C-niveau afsluttes med et mini-OL. På B-niveau lægges der ekstra træning ind til de forskellige discipliner. I den teoretiske del får eleverne en forståelse for doping - både indenfor udholdenhedsdiscipliner og styrkeprægede (eksplosive) atletikdiscipliner. Desuden undervises de i sportens politiske historie og vi overvejer, om det er muligt at adskille sport og politik.

Teori: De olympiske leges historie, de forskellige atletikdiscipliners fysiologiske krav (anaerob, aerob, styrke), spændingsregulering, doping, træningslære/superkompensation, De olympiske leges historie, bevægelsesanalyse, sport- og politik.
Praksis: Kuglestød, spydkast, 100 meterløb, 800 meterløb stafet, længdespring

Hvad skal jeg kunne?
Praktisk:
- Have en vis forståelse for teknikken i alle fem discipliner (spydkast, kuglestød, længdespring, 100 m, stafet)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser indenfor disciplinerne.
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik.
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne.

Teoretisk:
- Have en forståelse for de olympiske leges historie. Herunder at kunne redegøre for forskelle og ligheder mellem antikkens olympiske lege og nutidens "moderne" OL.
- Kunne redegøre for og diskutere de forskellige atletik-discipliners arbejdskrav. Herunder anaerobe, aerobe og styrkemæssige krav.
- Kunne reflektere over vigtigheden af det rigtige spændingsniveau i atletik.
- Kunne redegøre for effekterne af doping i relation til både styrke og udholdenhed indenfor atletik.
- Udvise en forståelse for teknikken i disciplinernes forskellige faser og kunne finde relevante metoder/øvelser til at træne de forskellige faser.
- Redegøre for og diskutere sport og politiks indbyrdes relation.

Pensum gennemgået på C-niveau:
- Yubio Idræt C+B (2022), kap. 3.1: Superkompensation, s. 67-69.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 3.4: Aerob træning, s. 72-77
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 3.5: Anaerob træning, s. 77-78.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 5.2: Individuel toppræstation, s. 131-135.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.1: De antikke OL, s. 875-878.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.3.1: Sprint og stafet, s. 885-886.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.3.3: Længdespring, s. 893-894.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.3.5: Kuglestød, s. 900-901.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.3.6: Spydkast, s. 904-905.

Pensum gennemgået på B-niveau:
DR Sporten (2023), Podcast: Blod, sved og doping, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/michael-rasmussen-i-skyggen-af-den-gule-troeje/michael-rasmussen-i-skyggen-af-den-gule-troeje-1/blod-sved-og-doping-13652329102
Idræt B, 4.4.1. Doping i elitesport: https://idraet-b.systime.dk/?id=277
Idræt B, 4.6 Sport og politik, https://idraet-b.systime.dk/?id=270
Sporten i samfundet – sociologi, politik, økonomi, 5.1 Kan sport og politik adskilles? https://sportenisamfundet.systime.dk/?id=193
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 4.3: Hvem doper sig? s. 98-100.
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 4.5: Doping og udholdenhed, s. 102-107.
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 4.6: Doping og styrke, s. 109-116.
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 23.2.3: Fra 1984 - nu, 882-884.
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 23.3.2: Mellem- og langdistance, s. 890-892.

Oversigt over modulerne:
Modul 1: Teoretisk undervisning i atletik. Intro til forløbet, bevægelsesanalyse og de olympiske leges historie.

Modul 2: Den ene klasse arbejder med spydkast, den anden med kuglestød.
Fælles opvarmning.
Spydkast: forøvelser (F3, F4, F5, F6), det færdige kast + opmåling
Kuglestød: forøvelser (E2, E3, E4) + det færdige kuglestød med opmåling

Modul 3: På grund af kraftigt regnvejr blev modulet lavet om til gruppearbejde indendørs. Skriftlig opgave med fokus på bevægelsesanalyse af kuglestød.

Modul 4:
Teori: De forskellige atletikdiscipliners fysiologiske arbejdskrav.
Fælles opvarmning, herefter opdeling i enten sprint eller længdespring.
Sprint: Forøvelser herunder brug af startblok (A1,A2, A3, A4, A6). Tidstagning på 100 m. Herefter stafetøvelserne A7 og A8.
Længdespring: forøvelser (C1, C2, C3, C4, C5), det færdige spring (C6).

Modul 5:
Teori: Den individuelle toppræstation - spændingsregulering.
Praksis: Samme som modul 4, men klasserne var byttet over til den disciplin, som de ikke lavede i sidste modul. Afslutningvis fælles stafet.

Modul 6:
Teori: Muskelfibertyper og årsager til doping.
Praksis: Samme som modul 2, men klasserne var byttet over på den aktivitet, de ikke havde prøvet før.

Modul 7: Mini-OL
Teori: Superkompensation og doping i styrketræning (anabole steroider).
Praksis: Eleverne prøvede kuglestød, 100 m-løb og længdespring og kæmpede om at komme på podiet i de forskellige discipliner.

11. + 12. lektion
Teori: Spændingsregulering
Praksis: Forløbsprøve som mini-OL.
Lektier: "Individuel toppræstation" Yubio Idræt C og B, kap 5.2, s. 130-135.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Thai Bo - hævet

Forløbsbeskrivelse til Thai Bo

Formål
Formålet med forløbet i Thai Bo er, at du lærer at udføre de fire basisslag (jab, hook, uppercut og cross) samt front knee og front kick teknisk korrekt til musikken. Du skal desuden kunne udføre små̊ Thai Bo-serier, også kaldet blokke, i takt til musikken. Derudover skal du være i stand til selv at sammensætte nye Thai Bo-blokke, hvor benstillingen både er frontal- og kampposition. Det er nødvendigt at have en god musikforståelse, da du skal demonstrere, at du kan starte en blok på den store 1’er i musikken. Du skal også̊ være i stand til at arbejde kontinuerligt i en længere periode uden nævneværdige pauser.


Faglige mål
• Opnå Kropsbevidsthed.
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for…. …. Musik og bevægelse.

Læringsmål – Eleverne skal kunne
• Kunne redegøre for Thai Bos oprindelse og karakteristika
• Kunne redegøre for hvad der sker i kroppen når man udføre Thai Bo med udgangspunkt i teorien om ”Kamp og Hormoner” fra Yubio
• Have kendskab til blokopbygning
• Have kendskab til musikkens opbygning, herunder kendetegnene for fitnessmusik
• Udføre jab, uppercut, hook, cross, front knee og front kick teknisk korrekt
• Udføre komplekse blokke i takt til musikken
• Starte en blok på den store 1’er
• Sammensætte en Thai Bo-blok
• Konditionsmæssigt følge med i lektionerne
• Kunne anvende Thai Bo til at træne kondition
Indhold
Eleverne skal undervises i musikforståelse, takttælling, Energiomsætning, Thai Bos historie samt de karakteristika som findes i Thai bo (Mentalitet, hvad der sker i kroppen, formålet med træningsformen, mm.)

På B-niveau vil vi - udover at bruge noget mere tid på praksis - gå i dybden med følgende:
- Aerob energiomsætning med fokus på forbrænding af særligt kulhydrat og fedt.
- De forskellige steps i den aerobe energidannelse ved forbrænding af kulhydrat (glykolyse, Krebs Cyklus, elektrontransportkæden) og deres respektive bidrag til ATP-dannelse.
- ATP-poduktion under fedtforbrænding
- RQ og RE. Forholdet mellem fedt- og kulhydratforbrænding ved forskellige arbejdsintensiteter.
- Om der findes en særlig fedtforbrændingszone, og om det giver mening at træne indenfor den, hvis man gerne vil reducere kroppens fedtprocent.
- Fysiologiske tilpasninger ved aerob træning.
- Fitness/træningskultur. Holdtræning i forhold til individuel træning.


Metode
Vi arbejder med forskellige arbejdsformer. I de første moduler er klasserne samlet og får instruktion i Thai Bo, samt hvordan blokke bygges op. Der forevises og trænes samlet. I det efterfølgende modul får eleverne et teoretisk input til hvordan man opbygger blokke og arbejder med musikken. Modulet vil være en blanding af teori og praksis. I de efterfølgende moduler arbejder eleverne i grupper. Her skal de opbygge deres egne blokke som skal undervises til andre i klassen. Eleverne skal desuden lave en video hvilket har til formål at kunne anvendes til fejlretning internt i grupperne. Slutteligt foreviser eleverne for hinanden.

Materialer
Videoer af Thai Bo blokke - lavet af elever


Herunder pensum til C-niveau
Yubio Idræt C+B (2023), kap 24.6: Ære og kamp, s. 968-970.
Yubio Idræt C+B (2023), kap 24.7: Kamp og hormoner, s. 970-971.
Yubio Idræt C+B (2023), kap. 34.7: Kontinuerlig træning, s. 1425-1427.
Yubio Idræt C+B (2023), kap. 37.1: Thai Bos historie, s. 1495-1497.
Yubio Idræt C+B (2023), kap. 37.6: Fitness-kaos, s. 1517-1518.

Yderligere pensum til B-niveau herunder:
Idræt B, 4.2: Samfund, krop og identitet: https://idraet-b.systime.dk/?id=273
Idræt B, 4.2.1: Sundhed, https://idraet-b.systime.dk/?id=274
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 3.4 Aerob træning, s. 72-77.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 8.3: Energi (ATP), s. 237-250.


Evaluering
Evalueringen af forløbet sker på baggrund af Rubricsskemaer, elevernes dansevideoer og i selve undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Friluftsliv (Kano)

Dette forløb omhandler både friluftsliv i generel forstand, og kano er forløbets praktiske del.

I den teoretiske del af undervisning har vi fokus på, hvad friluftsliv er og defineres. Danskernes forhold til friluftsliv, og hvordan det har udviklet sig historisk. Eleverne undervises i forskellige natursyn, og hvordan disse kan give anledning til konflikt i, og om, naturen. Samfundsfaglige teorier inddrages til at belyse friluftsliv - og friluftsaktiviteters - plads i det senmoderne samfund. Desuden skal eleverne lave en opgave, hvor de undersøger, hvordan doping også er en problematik indenfor friluftssport, og de skal vurdere hvilke sportsgrene, hvor forskellige dopingpræperater har en særlig effekt.

Teoretisk skal eleverne kunne redegøre for:
- Hvordan friluftsliv kan defineres forskelligt
- Forskellige natursyn (etnocentrisk, zoocentrisk, økocentrisk).
- Friluftslivets historie
- Dopings rolle indenfor udvalgte friluftssportsgrene
- Samfundsfaglige teorier, der kan belyse friluftslivets betydning i det senmoderne samfund: (rationalitetens jernbur, systemet, risikosamfundet)

Formålet med den praktiske del (kanoforløbet) er, at eleverne bliver trygge ved kanoen, og at de bliver gode til at manøvrere kanoen i mange forskellige retninger og med god fremdrift. I starten skal de fokusere på sikkerhedsaspektet. Først øver de sig i at komme sikkert ned i og op af kanoen. Desuden laver de redningsøvelser, så de ved, hvad de skal gøre, hvis de kæntrer. Når sikkerheden er på plads, kan de begynde at eksperimentere med kanoens balance og stabilitet i forskellige situationer, samt hvordan de kan skaffe fremdrift i kanoen. Herefter kan de arbejde med de forskellige tag, så de kan manøvrere kanoen i alle retninger og ikke mindst få kanoen til at sejle ligeud, uden at skulle skifte side med padlen hele tiden.

Læringsmål (kano)?
- Kende til proceduren for sikker kanosejlads
- Samarbejde om at sejle kanoen
- Lave en makkerredning i form af en X-redning
- Anvende fremadtaget og bagudtaget
- Lave forskellige balanceøvelser i kanoen
- Lave forskellige tag, så I kan få kanoen til at sejle sidelæns og dreje rundt - Anvende J-tag og C-tag, så kanoen kan sejle nogenlunde ligeud.

Pensum:
Naturfolk og mountainbikere i konflikt - bliver fredet skov ødelagt?
Naturstyrelsen, (13. sep 2024), Danskerne vælger naturen rundt om hjørnet, https://naturstyrelsen.dk/nyheder/2024/september/danskerne-vaelger-naturen-rundt-om-hjoernet
Miljøstyrelsen (3. okt. 2024), Friluftsliv i Danmark, https://miljotilstand.dk/arealanvendelse/friluftsliv-i-danmark
Mielcke, T og Kaalund, S. (14. feb. 2020) TV2 Øst: Naturfolk og mountainbikere i konflikt - bliver fredet skov ødelagt?, https://www.tv2east.dk/naestved/naturfolk-og-mountainbikere-i-konflikt-bliver-fredet-skov-oedelagt
Pjece fra Friluftsrådet - Læringsark, https://friluftsraadet.dk/files/media/document/5K_146779_friluftsrådet-læringsark_0.pdf
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 4.5, Doping og udholdenhed, s. 102-109
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 4.6, Doping og styrke, s. 109-114.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 29.1.: Friluftslivets historie, s. 1138-1141.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 29.2: Regler, ide og organisering, s. 1141-1144.
Yubio Idræt C+B (2022), kap. 29.6: Kano, s. 1205-1214.
Yubio Idræt C+B (2022), kap 29.8: Det frie liv, s. 1227-1230.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer