Titel
5
|
Atletik - hævet
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 5 discipliner (kuglestød, spydkast, længespring, 100 m-løb, 800 m-løb og stafet). Desuden arbejdes der med bevægelsesanalyse løbende, som et redskab til forbedring af praksis. Forløbet på C-niveau afsluttes med et mini-OL. På B-niveau lægges der ekstra træning ind til de forskellige discipliner. I den teoretiske del får eleverne en forståelse for doping - både indenfor udholdenhedsdiscipliner og styrkeprægede (eksplosive) atletikdiscipliner. Desuden undervises de i sportens politiske historie og vi overvejer, om det er muligt at adskille sport og politik.
Teori: De olympiske leges historie, de forskellige atletikdiscipliners fysiologiske krav (anaerob, aerob, styrke), spændingsregulering, doping, træningslære/superkompensation, De olympiske leges historie, bevægelsesanalyse, sport- og politik.
Praksis: Kuglestød, spydkast, 100 meterløb, 800 meterløb stafet, længdespring
Hvad skal jeg kunne?
Praktisk:
- Have en vis forståelse for teknikken i alle fem discipliner (spydkast, kuglestød, længdespring, 100 m, stafet)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser indenfor disciplinerne.
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik.
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne.
Teoretisk:
- Have en forståelse for de olympiske leges historie. Herunder at kunne redegøre for forskelle og ligheder mellem antikkens olympiske lege og nutidens "moderne" OL.
- Kunne redegøre for og diskutere de forskellige atletik-discipliners arbejdskrav. Herunder anaerobe, aerobe og styrkemæssige krav.
- Kunne reflektere over vigtigheden af det rigtige spændingsniveau i atletik.
- Kunne redegøre for effekterne af doping i relation til både styrke og udholdenhed indenfor atletik.
- Udvise en forståelse for teknikken i disciplinernes forskellige faser og kunne finde relevante metoder/øvelser til at træne de forskellige faser.
- Redegøre for og diskutere sport og politiks indbyrdes relation.
Pensum gennemgået på C-niveau:
- Yubio Idræt C+B (2022), kap. 3.1: Superkompensation, s. 67-69.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 3.4: Aerob træning, s. 72-77
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 3.5: Anaerob træning, s. 77-78.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 5.2: Individuel toppræstation, s. 131-135.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.1: De antikke OL, s. 875-878.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.3.1: Sprint og stafet, s. 885-886.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.3.3: Længdespring, s. 893-894.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.3.5: Kuglestød, s. 900-901.
- Yubio Idræt C+B (2022) kap 23.3.6: Spydkast, s. 904-905.
Pensum gennemgået på B-niveau:
DR Sporten (2023), Podcast: Blod, sved og doping, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/michael-rasmussen-i-skyggen-af-den-gule-troeje/michael-rasmussen-i-skyggen-af-den-gule-troeje-1/blod-sved-og-doping-13652329102
Idræt B, 4.4.1. Doping i elitesport: https://idraet-b.systime.dk/?id=277
Idræt B, 4.6 Sport og politik, https://idraet-b.systime.dk/?id=270
Sporten i samfundet – sociologi, politik, økonomi, 5.1 Kan sport og politik adskilles? https://sportenisamfundet.systime.dk/?id=193
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 4.3: Hvem doper sig? s. 98-100.
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 4.5: Doping og udholdenhed, s. 102-107.
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 4.6: Doping og styrke, s. 109-116.
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 23.2.3: Fra 1984 - nu, 882-884.
Yubio Idræt C+B (2022) kap. 23.3.2: Mellem- og langdistance, s. 890-892.
Oversigt over modulerne:
Modul 1: Teoretisk undervisning i atletik. Intro til forløbet, bevægelsesanalyse og de olympiske leges historie.
Modul 2: Den ene klasse arbejder med spydkast, den anden med kuglestød.
Fælles opvarmning.
Spydkast: forøvelser (F3, F4, F5, F6), det færdige kast + opmåling
Kuglestød: forøvelser (E2, E3, E4) + det færdige kuglestød med opmåling
Modul 3: På grund af kraftigt regnvejr blev modulet lavet om til gruppearbejde indendørs. Skriftlig opgave med fokus på bevægelsesanalyse af kuglestød.
Modul 4:
Teori: De forskellige atletikdiscipliners fysiologiske arbejdskrav.
Fælles opvarmning, herefter opdeling i enten sprint eller længdespring.
Sprint: Forøvelser herunder brug af startblok (A1,A2, A3, A4, A6). Tidstagning på 100 m. Herefter stafetøvelserne A7 og A8.
Længdespring: forøvelser (C1, C2, C3, C4, C5), det færdige spring (C6).
Modul 5:
Teori: Den individuelle toppræstation - spændingsregulering.
Praksis: Samme som modul 4, men klasserne var byttet over til den disciplin, som de ikke lavede i sidste modul. Afslutningvis fælles stafet.
Modul 6:
Teori: Muskelfibertyper og årsager til doping.
Praksis: Samme som modul 2, men klasserne var byttet over på den aktivitet, de ikke havde prøvet før.
Modul 7: Mini-OL
Teori: Superkompensation og doping i styrketræning (anabole steroider).
Praksis: Eleverne prøvede kuglestød, 100 m-løb og længdespring og kæmpede om at komme på podiet i de forskellige discipliner.
11. + 12. lektion
Teori: Spændingsregulering
Praksis: Forløbsprøve som mini-OL.
Lektier: "Individuel toppræstation" Yubio Idræt C og B, kap 5.2, s. 130-135.
|