Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lene Charlotte Hansen
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den mundtlige fortælling
Titel 2 Den gode tale
Titel 3 Krigens vilkår
Titel 4 Forbrydelse og straf
Titel 5 Den søde juletid
Titel 6 Fortællende journalistik (inkl avisproduktion)
Titel 7 Grønlands kultur og identitet
Titel 8 Menneske og natur
Titel 9 Velfærdsstaten på godt og ondt
Titel 10 Relationer med et social konstruktivt tvist

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den mundtlige fortælling

Der er fra starten fokus på den mundtlige fortælletradition, hvor man i hele menneskehedens historie har fortalt fra mund til mund. Det narrative har haft flere formål: Både at oplyse om adfærd: Hvad er godt? Hvad er ondt? Og at skabe underholdning, som også har været nødvendigt i tider, hvor meget af livet bestod af hårdt arbejde for at skaffe mad og dermed overleve.

Eventyrgenren har rod i den mundtlige fortælletradition. I romantikken (ca. 1800-1870) blev det populært at skrive de mundtlige folkeviser og folkeeventyr ned - det gjorde fx de tyske Brødrene Grimm (fx Rødhætte, Snehvide, Den lille Rødhætte, Tornerose-eventyrene) I romantikken opstod kunsteventyrgenren via H.C. Andersen, som blev kendt for at genskrive oprindelige folkeeventyr og gøre dem til sine egne.

Eventyrenes komposition: hjem-ude-hjem er en klassisk måde at fortælle på. Kompositionen bruges i mange litterære sammenhænge. Til at analysere eventyr KAN bruges aktantmodellen, som arbejder med forskellige aktører, der er til stede i en tekst. Et subjekt, som stræber efter et objekt. Der er en hjælper og en modstander. Der er desuden en giver og en modtager af objektet. Aktantmodellen kan bruges som et analyseværktøj i forskellige sammenhænge.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den gode tale

I forløbet den gode tale er der fokus på argumentation.

Det er vigtigt, at I lærer de tre talegenrer: Lejlighedstalen, den politiske tale og den juridiske tale, som har hver deres karakteristika.

Præsentation af sproghandlingerne: Informerende, selvfremstillende og regulerende, som OGSÅ bruges både i taler og mange andre former for både mundtlig og skriftlig kommunikation.

Præsentation af Toulmins argumentationsmodel med påstand, belæg - hjemmel. Og i den udvidede udgave: Gendrivelse, rygdækning og brug af styrkemarkører. Formålet med argumentation er at overbevise ens modtagere.

Der er særligt brugte argumenter, som kaldes: Autoritetsargument, generaliseringsargument, ad-hominem-argument og mængdeargument. Der bruges desuden retoriske kneb i form af retoriske virkemidler fx humor, gentagelse, denotation-konnotation, sammenligninger, metaforer, symboler, triader osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krigens vilkår

I forløbet "Krigens vilkår" indgår både en tur til København og DHO med skriveuge og mundtligt forsvar, hvor fagene dansk og historie indgår.

Vi starter med at arbejde med, hvad krig er, hvor vi analyserer og fortolker Tom Kristensens digt "Henrettelsen", hvor der er særligt fokus på det ekspressive udtryk af angst, vi som læsere mærker i digtet.

Dernæst springer vi frem til nutiden, hvor vi læser lidt fra Daniel Ryes autofiktive værk "Ser du månen, Daniel" fra 2019, hvor vi i samme forbindelse ser filmatiseringen og undersøger, hvordan krig og krigens vilkår beskrives fra Daniel Ryes vinkel.

Derefter zoomes ind på 2. Verdenskrig, hvor vi arbejder med nogle af de unge frihedskæmpere - Morten Nielsen og Kim Malthe-Brun, som satte ord på deres tanker i digte og breve. På turen til København har vi besøgt Frihedsmuseet, hvor vi deltog i et dilemmaspil for at opleve, hvilke store etiske spørgsmål, befolkning levede med fra 1940-45. På den ene side en stor patriotisme og trang til at kæmpe for friheden og på den anden side en erkendelse af, at samarbejdspolitikken også betød, at mange danskere de første 3-4 år af krigen reelt sympatiserede med tyskerne. Vi har undersøgt, hvad censur er, og hvordan det påvirker en befolkning at leve under censur.

I DHO-ugen vælger eleverne imellem tre opgaver:
Én opgave med fokus på censur (ud fra "Man binder os på mund og hånd" af Poul Henningsen /PH)
Èn opgave med fokus på modstandskamp og stikkerlikvideringer (Morten Nielsens digt "Skæbne" indgik i tekstmaterialet)
Èn opgave med fokus på tyskerpigerne (Tove Ditlevsens digt "De tyske soldater" indgik)

Alle har lavet et kreativt produkt i forbindelse med DHO, som indgik i den mundtlige del af DHO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forbrydelse og straf

Intro: Hvorfor fascineres vi af forbrydelser? To overordnede forklaringer i dokumentarverdenen: 1) Godt, det ikke er mig!
                                        2) Bare det var mig!

Litteratur og true crime lægger op til nr. 2: Godt, det ikke er mig!

Vi definerer, hvad forbrydelse og straf er.

Vi går kronologisk til værks og læser tekster fra romantikken, herunder Poes "Hjertet, der røbede". Fokus på, hvilke karakteristika gys har. Man kommer ifølge psykoanalysen i kontakt med ens egen angst og andre følelser i det´et. Her bruges begrebet angstlust.

Gys og uhygge optræder første gang i romantikken, fordi der her er to lag: Det synlige, acceptable og det skjulte, ikke-acceptable af samfundet. Her tales om ideernes verden (livet i Paradis efter døden) og fænomenernes verden (livet på jorden, som ofte er præget af hårdt arbejde og en længsel efter Paradis). Digteren har en særlig anelse, hvilket er en særlig kontakt til ideernes verden, da han har evnen til at digte og netop fortælle om ideernes verden. Derfor ses digteren som en ophøjet person.

Vi arbejder med Blichers gotiske novelle "Præsten fra Vejlby", som kan kaldes en krimihistorie fra romantikken (særligt fra romantimen, hvor der er fokus på de dystre sider i menneskelivet).

Til sammenligning analyserer vi den danske krimifilm "Den sidste time" fra 1996,
Vi laver en psykoanalytisk tolkning af Broby-Johansens digt "Bordelpige dræber ufødt", 1922. Ud fra digtet, produceres krimi haiku-digte.

Fokus på fakta - og fiktionskoder.

Faktakoder: Neutralt sprog, korrekte navne på steder, personer, byer osv.
Fokus på sagen
"sandheder" kan verificeres af læsere/seere
Fokus på etos og logos
Denotationer

Fiktionskoder: Subjektivt/farvet sprog.
Spænding bygges op fx ved at bruge berettermodellen,
Showing-teknik (ting vises)
Fokus på detaljer og sanseindtryk
Synsvinklen skifter undervejs
Brug af patos
Brug af billedsprog (metaforer, sammenligninger, besjælinger, triader, klicheer)
Konnotationer
Synlig fortæller

Finder fakta-og fiktionskoder i en reklame for TOM´s skildpadder.

Analyse af Ingemanns "Nattevandrerinden", som perspektiveres til vores viden om romantikken.
Analyse af podcasten "Pigen med den blå kuffert" med fokus på de fiktive virkemidler, der benyttes. Desuden arbejder vi med Adrian Hughes "Mors afskedsbrev. Vi analyserer også artiklen fra Information om Hughes podcast ud fra Toulmins argumentationsmodel.

2.a.´s egne kriminoveller, der læses som et værk. (50 sider)Efter analysearbejdet remedieres kriminovellerne og laves til små krimifilm. Det drejer sig særligt om "En familie i flammer" og "Menneskefiskeren".

Vi undersøger true crime-genren og analyserer dokumentaren "Amagermanden" ud fra vores viden. Fokus på de forskellige former for dokumentar fx fluen på væggen.


Vi læser introen til Maren Uthaugs "Hvor der er fugle", som også har krimitræk.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den søde juletid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fortællende journalistik (inkl avisproduktion)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nyhedsindslag 06-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Grønlands kultur og identitet

Dette forløb i dansk skal fungere som optakt til den kommende studietur til Grønland i maj måned.

Vi starter med at undersøge forforståelse af Grønland og grønlænderne både ved at vælge et billedkort og fortælle om de fordomme, vi selv og andre har.

Vi analyserer en grønlandsk nyhedsudsendelse ud fra, hvad vi ser, tænker og undrer os over. Vi arbejder med opbygningen og fordelingen mellem ind- og udland. Vi inddrager både fakta- og fiktionskoder OG de fem nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, konflikt og sensation)

Vi analyserer den politiske tale holdt af Aki-Mathilde fra talerstolen på Christiansborg april 2023. Den analyseres både ud fra Laswells kommunikationsmodel (hvem siger hvad og hvordan til hvem og med hvilken effekt?), ud fra vores viden om sproghandlinger og ud fra Toulmins argumentationsmodel.

Vi undersøger, hvordan sproget fungerer som identitetsmarkør // Hvad er forskellen på et modersmål og et fremmedsprog? Det undersøger vi i filmen om Grønlands første rockband, SUMÉ (Sumé - en verdensrevolution, 2014)

Vi arbejder med forskellige grønlandske kulturudtryk fx Josefs musikvideo "Tupilak" og Christian Ullioraq Jeppesens podcast "Qallunaaq - hvad er jeg?" 1. afsnit. Vi ser ligeledes spillefilmen "Eksperimentet", hvor vi bruger fakta-fiktionskoder og filmiske virkemidler i analysen. Vi arbejder med forskellen på inde og ude - og relaterer det til forholdene for grønlænderne.

Vi læser 1. kapitel af Kim Leines roman "Kalak", som vi efterfølgende ser som biograffilm. Her er fokus på socialt udsatte grønlandske børn og unge.

Vi læser forordet til Knud Rasmussens "Den store slæderejse", hvor vi analyserer skrivestilen, brugen af sproglige virkemidler mm. - Vi ønsker at kopiere den måde at dokumentere på, når vi skal til Grønland!

Desuden arbejder vi med Tom Kristensens digt "Det er Knud, som er død" og hører Minds udgave af sangen.

Vi læser artikler om Grønland og ser et af afsnittene om Siriuspatruljen. Desuden hører vi myten om "Arnajarag", læser den og analyserer ud fra intertekstualitet, rim osv.

Som en afslutning på forløbet, laves SRO i ugen efter studieturen, hvor eleverne enten arbejder med biologi-dansk eller naturgeografi-dansk med temaer hentet på Grønlandsturen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Menneske og natur

Definition af, hvad naturen er. Vi starter i Oplysningstiden (1720-1800), hvor der i naturen er fokus på frihed, nysgerrighed, naturvidenskaben spirer. Mennesker BRUGER naturen, dvs. den har en nytteværdi. Man er nytænkende - fremstiller Guds lys og har en tæthed med naturen. Oplysningstiden er optaget af, at fænomener i verden kan måles og vejes.
Vi arbejder med en epistel af Holberg om kaffe og læser Brorsons "Op al den ting" med fokus på netop Oplysningstidens tanker, hvor naturen er forbundet med FRIHED.
Litteraturhistorisk bevæger vi os ind i Romantikken (1800-1870), hvor naturen kobler til kirke og kristendom, hvor man har en panteistisk overbevisning om, at Gud er i alt. Der skelnes i universalromantikken imellem ideernes verden (livet efter døden i Himlen) og fænomenernes verden (livet på jorden). Digteren har ved hjælp af anelsen en særlig forbindelse til Gud, hvor der hentes inspiration til digtekunsten her - denne formidles til menneskenes på jorden ved hjælp af poesi/litteratur. Vi arbejder eksempelvis med Oehlenschlëgers "Morgenvandring" og Grundtvigs salme "Nu falmer skoven" og kortfilmen "Helium", der har klare referencer til universalromantikken.

Vi læser et lille uddrag fra Charlotte Weitzes "Rosarium", 2021, hvor mennesker og natur er helt smeltet sammen som en form for fremtidsvision. Desuden læser vi Nexøs "Ulven og fårene", 1915 med fokus på, hvordan naturen fremstilles. Teksten sammenlignes med artiklen "Forskere kan afkode grises sprog med kunstig intelligens", som analyseres ud fra dens diskurs og kommunikation.

Intro af vanitassymboler, som optræder i mange tekster. Vanitas betyder at forsvinde og bruges om det, der er forgængeligt fx blomster, frugt og timeglas.

Vi arbejder med en analyserende artikel om hhv. "Nu falmer skoven" og Tobias Rahims kortfilm "National Romantik" fra 2021.

Intro til eksistentialismen med Kierkegaards teori om de fire stadier (spidsborger, æstetiker, etiker og det religiøse) og betydning af de valg, vi mennesker træffer.

Som værk arbejder vi med Martin A. Hansens "Løgneren" fra 1950, som analyserer ud fra en eksistentialistisk vinkel. Der laves kreative produkter ud fra projektarbejdet om romanen.

Som en afslutning på forløbet læser vi Inger Christensens digtsamling "Sommerfugledalen fra 1991, hvor vi undersøger naturens betydning - og laver egne sommerfugle om, hvad der er vigtigst i tilværelsen.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 08-09-2024
Løgneren 03-10-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Velfærdsstaten på godt og ondt

Brainstorm: Hvor møder vi velfærdsstaten i hverdagen?

Vi starter med at definere, hvad humor er, hvornår og hvorfor vi griner - fokus på, at latter har en forløsende effekt, som udløser endorfiner i hjernen, som gør, at vi føler os godt tilpas. Vi snakker om, hvordan humor indgår i satire, der udtrykker samfundskritik.
Vi bruger Michael Balle Jensens begreber og teorier om humor fra "Humor i dansk":
- Et hul i verden
- Humor er betinget af afsender og modtager (som optimalt skal have samme opfattelse af, hvad der er sjovt i situationen)
. Humor som asymmetrisk.
- Overlegenhedsteori
- Forløsningsteori
- Uoverensstemmelsesteori

Vi arbejder med de tre klassiske sproghandlinger: Informerende, regulerende og selvfremstillende. Humor er et virkemiddel, som kan optræde i forbindelse med alle sproghandlinger.

Intro til 1960´er modernismen, som egentligt startede med Heretica (tidsskrift med forfatteren Martin A. Hansen som redaktør fra 1948), hvor fokus er på eksistentielle temaer som liv, død, kriser, identitet osv. Fokus på den kolde krig som en optakt til besøget på Regan Vest sidst i november.

Vi bevæger os over imod et emne om social ulighed, hvor vi bruger Bourdieus begreb om habitus (de værdier, dannelse mm., du har med dig hjemmefra), social kapital (evner til at samtale, begå dig socialt osv.), økonomisk kapital og kulturel kapital. Definition af socialklassen, der kaldes prekariatet (ordet er en sammentrækning af prekær og proletariatet), som er en betegnelse, der bruges om de mennesker, der har mindst i samfundet. Analyse af filmen "Flyvere i natten", hvor hovedpersonen er en dreng fra prekariatet, der bliver omsorgssvigtet. Værker er både Stine Askovs "Nøjsomheden",2022 som vi lytter til, Thomas Korsgaards "Mente I det", 2023 og teaterstykket med opsætningen af Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", som vi ser på Aalborg Teater 26. februar.

Perspektivering til nyeste tid med temaer om social ulighed, køn, globalisering, individualisering - hvor der er meget fokus på autofiktion, som er meget brugt blandt forfattere lige nu. Desuden inddrager vi Hartmut Rosas teori om accelerationssamfundet, som forklarer, hvorfor en del mennesker lige nu mistrives fx som følge af stress, angst, depression eller andet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Satiren som genre 03-11-2024
Sociale normer i det senmoderne samfund 08-12-2024
Kunstens rolle i samfundet 17-01-2025
Min egen sociale kapital 02-02-2025
Valgfri dansk stil 16-02-2025
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Relationer med et social konstruktivt tvist

Definition af relationer: Hvor vigtige er relationer? Relationer forstås både som relationer i parforhold, relationer imellem forældre og børn - relationer i venskaber, klasser, på arbejdspladser osv. Relationer er med andre ord meget vigtige i et menneskeliv.

Vi analyserer en TV-reklame for Jolly-Cola fra 1987, hvor der tydeligt bruges appel med seksuelle undertoner. Vi bruger AIDA-modellen i analysen.
Attention (hvad skaber opmærksomhed)
Identifikation (hvad og hvem kan seeren identificere sig med?)
Desire (hvilket begær skabes?)
Action (ønske om at skaffe det, der reklameres for).

Vi arbejder dernæst med minimalismen som skrivestil, da det er en skrivestil, som benyttes meget fra 1990´erne og op til i dag. Der bruges tit en utroværdig jeg-fortæller, som vi som læsere skal være varsomme med at tro på. Især er isbjergsteknikken vigtig at kende, da det er en benyttet metode. Essensen er, at der i minimalistiske fortællinger kun ses toppen af isbjerget, da det andet er skjult. Det kræver, at læseren kan læse imellem linjerne og gennemskue, hvad de få oplysninger der gives, skal fortælle. Vi læser Helle Helles novelle "Sit eget system" og undersøger, hvad der lægger bag det, vi hører på overfladen.
Minimalismen har tråde tilbage til den impressionistiske skrivestil, der blev "opfundet" i Det moderne gennembrud (1870-90) og især brugt af Herman Bang. Vi læser Bangs novelle "Foran Alteret" (1887) og undersøger den impressionistiske skrivestil, hvor der lægges vægt på hver enkelt detalje ud fra et princip om "showing - not telling", hvor vi læsere ud fra de fotografiske beskrivelser, gætter os frem til hovedpersonernes sindstilstand.

Vi analyserer et afsnit af "Gift ved første blik", da situationen minder om den, vi har set i "Foran Alteret". TV-underholdning laves primært ud fra to koncepter:
1) Bare det var mig!
2) Godt, det ikke er mig!

Vi snakker om, at "Gift ved første blik" primært vækker "Godt, det ikke er mig"-stemning i 3.a.
Vi samler op på, hvilke syn på parforhold, vi har set.

Brainstorm om, hvordan vi traditionelt opfatter KØN - hvilke betydninger har de navne, vores forældre har givet os? Analyse af Michael Kviums maleri "Rodeoscenen" fra 1987.

Oplæg om sociale konstruktioner, hvor køn i høj grad kan ses som en social konstruktion fx ved at give piger lyserødt/rødt tøj på fra de er små - og drenge lyseblåt/blåt/grønt tøj på. Vi lærer med andre ord kulturelt, hvordan "rigtige" drenge og piger opfører sig. Det meste i et samfund er reelt sociale konstruktioner!

Brush-up på dokumentargenren:
1) Observerende dokumentar, hvor afsenderen er "fluen på væggen" og ikke udtrykker en direkte holdning.
2) Dybdeborende dokumentar med en "voice-of-God" (altså en voice-over med en tydelig holdning, der opfattes som sandheden)
3) Deltagende dokumentar, hvor der er en tydelig subjektiv vinkel (fx Anders Aggers INDEFRA-dokumentarer)

Vi ser introen til "Drengene imod pigerne", TV2, 2017 og undersøger de sociale konstruktioner, vi ser. Her inddrages desuden brugen af fakta- og fiktionskoder - og vi undersøger, hvor langt væk fra virkeligheden, programmet er. (virkelighed - bearbejdet virkelighed, iscenesat virkelighed, manipuleret virkelighed). Når noget laves til en dokumentar VIL der altid være tale om som minimum en bearbejdning!

Vi ser den tyske sort-hvide kortfilm "Schwarzfahrer", hvor vi undersøger de sociale konstruktioner i form af fordomme imod udlændinge, vi møder heri.

Vi arbejder med HATE SPEECH i det lille klip "Vil du læse teksten op?" og snakker om, hvordan hate speech OGSÅ bygger på sociale konstruktioner i form af fordomme.

Vi laver en drejning over imod ME TOO og SO-ME-bevægelsen, der har fyldt en del heri 2020´erne med afsæt i Sofie Lindes tale til Zulu Award 2020 og første kapitel af Maren Uthaugs roman "88%" fra 2024. Desuden læser vi indledningen til Emma Holtens debatbog "Underskud" fra 2024, som vi sammenligner med Tove Ditlevsens digt "Børnene" fra 1973.

Som en afslutning træner vi frem imod både skriftlig og mundtlig eksamen i dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer