Holdet 2024 ng/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Pernille Norsk Poulsgaard
Hold 2024 ng/2c (2c ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klimaforandringer i Arktis
Titel 2 Klimatilpasning i Brønderslev
Titel 3 Hvad er Danmarks fremtidige energiforsyning?
Titel 4 Kan vi forudsige geologiske naturkatastrofer?
Titel 5 Kan vi sikre en bæredygtig tøjproduktion?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klimaforandringer i Arktis

Forløb 1: Hvilke konsekvenser har klimaforandringerne for Arktis

Vi arbejder med klimaforandringerne, hvorfor de opstår og deres påvirkning på både det naturlige og det menneskelige miljø, herunder også emnets aktualitet. Vi kommer ind på blandt andet forståelse for vejr og klima. Fokus har været to delt: et på Arktis, et på Danmark

Under forløbet har der været fokus på:
- Strålingsbalancen
- Albedo
- Atmosfærens opbygning
- Tryk og vinde
- Havstrømme og grønlandspumpen
- Arktis is: udbredelse og indskrænkning


Pensum:
- Naturgeografi - vores verden (2018): s. 15-18, 20-21, 250-253
- Naturgeografi C, s. 33-35
- Havstrømme (Virtuel Galathea): https://virtuelgalathea3.dk/artikel/havstr-mme-0
- Golfstrømmen og Grønlandspumpen (Virtuel Galathea): https://virtuelgalathea3.dk/artikel/golfstr-mmen-og-gr-nlandspumpen
- Mystisk havfænomen kan give ekstremt klima i Danmark (Videnskab.dk, 2015): https://videnskab.dk/naturvidenskab/mystisk-havfaenomen-kan-give-ekstremt-klima-i-danmark/


Eksperimentelt arbejde og empiri
- Albedo forsøg
- Luftfugtighed og dugpunkt
- Grønlandspumpen
-  Undersøgelse af afsmeltning af havis versus indlandsis (isterningeforsøg)


Feltarbejde
- Strålingsbalancen ved Brønderslev Gymnasium og HF

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. afl: Albedo 06-09-2024
Afl. 2: Grønlandspumpen 06-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klimatilpasning i Brønderslev

2. forløb: Hvordan kan vi klimatilpasse Brønderslev Gymnasium og HF til fremtidig øget mængde nedbør?

- Hvordan kan den fremtidige øgede mængde nedbør i byerne håndteres?
Forløbet har lagt i forlængelse af første forløb om klimaforandringerne. Derfor har vi fokus på klimaforandringerne i Danmark (øget nedbør) og hvordan vi kan klimatilpasse i lokalområdet.

I har desuden deltaget i Global Youth Climate Summit 2024 med fokus på vandproblemer.
Fokus:
- Klimaforandringer i Danmark
- Skybrudshyppighed i Danmark
- LAR- løsninger

Pensum
-  Naturgeografi - vores verden(2018), s. 256-258.
- Ny sø skal være med til at holde styr på regnvand (LigeHer.nu, 2022) https://ligeher.nu/broenderslev/nyheder/livet-her/ny-soe-skal-vaere-med-til-at-holde-styr-paa-regnvandet/dc7497e6-8e9f-45a9-9021-21da2ec2d354

Eksperimentelt arbejde og andet empiri
- case arbejde om LAR løsninger på Brønderslev Gymnasium og HF (innovation)
- Undersøgelse af vejrfænomener: Ventusky.com
- Undersøgelse af klimaforandringer i Danmark via  https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas

Felt arbejde:
- Lokale LAR løsninger i Brønderslev

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
afl. 3: LAR 15-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvad er Danmarks fremtidige energiforsyning?

Hvilke energiløsninger kan vi, eller skal vi, satse på i fremtiden?

Forløbet har omhandlet Danmarks energiforsyning, historisk og i dag. Vi har arbejdet med hvad energi er, fornybar versus ikke-fornybar energi. Fokus er lagt på hvad fremtidens energiforsyning skal være, hvor vi har undersøgt to muligheder: olie og atomkraft (Jeres selvvalgte emne).

Forløbet har fokus på:
- Energiformer
- Energiforbrug og -fordeling
- kulstofkredsløbet
- Oliedannelse
- Olie i Danmark
- Atomkraft (selvvalgt energiform)

Pensum
- Naturgeografi - vores verden (2018), s. 64-66, 284-286, 288-289.
- Kulstoffets Kredsløb (Undervisningslokalet): https://www.youtube.com/watch?v=eUw2geBCUq0
- Geoviden (2022): Farvel til OlieDanmark (Udleveret Pdf)
- Olie og gasdannelse: https://www.nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html

Eksperimentelt arbejde og andet empiri
- Olies migration i sand
- Undersøgelse via Our World in Data om energiforbrug og energifordeling
- Undersøgelse af fordele og ulemper ved Atomkraft, samt hvilken slags energiform det er.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kan vi forudsige geologiske naturkatastrofer?

Forløbet har haft fokus på forståelse af jordens opbygning, pladegrænser og de geologiske fænomener som pladebevægelserne medfører. Herunder det geologiske kredsløb, jordskælv, vulkaner. Derudover har I arbejdet problembaseret med en case om Island: Hvorfor har Island så mange vulkaner? Hvor I selv udformerede problemstillingerne til lektionerne.

Første del af forløbets fokus:

- Jordens opbygning
- geologisk tid
- konvektionsstrømme
- det geologiske kredsløb
- pladetektonik, kontinental drift
- Jordskælv
Anden del - Case: Hvorfor har Island så mange vulkaner?
Hvordan dannes vulkaner?
Hvad er et hotspot?
Hvilke typer af vulkaner er der på Island?
Hvilke konsekvenser har vulkanerne for samfundet?

Pensum
- Naturgeografi - vores verden (2018), s. 194-213.
- Jorden og mennesket (udleveret PDF), s. 76-83.
- Geoviden: Hvorfor har Island så mange vulkaner? https://www.geoviden.dk/hvorfor-har-island-saa-mange-vulkaner/
- Bjerge, Weygaard, Nielsen (2014): Det unikke Island : Konstruktioner og hotspot i geografisk Orientering, årg. 44. (Udleveret PDF).
- Københavns Universitet (2015): Vulkanudbrud har stor betydning for verdens klima
- https://nbi.ku.dk/nyheder/nyheder_15/vulkanudbrud-har-stor-betydning-for-verdens-klima/?utm_source=chatgpt.com
- Experimentarium (2010): Case: Geotermi i Island https://www.experimentarium.dk/klima/case-geotermi-island/

Eksperimentelt arbejde og andet empiri
- Højdemodeller og polygoner over Islands størrelse over tid (Historiske billeder) og højdeprofiler af forskellige vulkantyper i Google Earth
- Undersøgelse af pladegrænser, jordskælvs- og vulkanplacering via Google Earth (KMZ-filer)
- Viskositetsforsøg (havregrød)
- GEUS jordskælvsdata
- Jordskælvsbølger via slinkyfjeder
- Undersøgelse af densitet af basalt og granit
- Identifikation og placering af bjergarter i det geologiske kredsløb
- Undersøgelse af konvektionsstrømme (Opvarmning af olie med madfarve)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
afl. 4: Basalt og granit 27-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kan vi sikre en bæredygtig tøjproduktion?

I dette forløb har vi fokus på et problembaseret forløb om" Kan vi sikre en bæredygtig tøjproduktion?"Forløbet vil især have fokus på området om jeres eget tøjskab og hvor I handler fra, tøjindustriens konsekvenser for verdens vandressourcer og klima. Slutteligt vil vi forsøge at besvare problemstillingen.

Fokus på
- Bæredygtighed
- Virtuelt vand
- Vandforurening
- Vandressourcer og deres fordeling
- Porøsitet, permeabilitet, grundvand og vandkapacitet
- Vandstress
- FN's verdensmål
- Green Washing

Pensum
- Naturgeografi - vores verden (2018), 272-275, 277-281, 300-301.
- DR: Kæmpe sø er tømt ( 2019): https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/kaempe-soe-er-toemt-mennesker-har-forvandlet-den-til-livsfarlig-oerken
- FNS Verdensmål 6, 8 og 12. https://www.verdensmaalene.dk/maal/6 ,  https://www.verdensmaalene.dk/maal/8 , https://www.verdensmaalene.dk/maal/12
- Svanemærket: 12 facts om tøjproduktion https://www.svanemaerket.dk/forbruger/temaer/mode-tekstil/facts-om-toejproduktion
- DR: Den sorte garderobe (2023): https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/den-sorte-garderobe
- Tekstilrevolutionen: Så meget vand gemmer der sig i din t-shirt: https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/usynligt-vand-i-din-t-shirt-2/
- Tekstilrevolutionen: ANALYSE: hvor stort er din t-shirts CO2 aftryk? https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/t-shirt-co2-aftryk/
- Information (2008): Virtuelt vand - en ny tilgang til den globale vandsituation https://www.information.dk/debat/2008/10/virtuelt-vand-ny-tilgang-globale-vandsituation
Forbrugerrådet Tænk (2021).  "GreenWashing: Undgå at blive snydt af grøn salgsgas": https://taenk.dk/raadgivning/markedsfoering/greenwashing-undgaa-blive-snydt-af-groen-salgsgas



Felt, eksperimentelt arbejde og andet empiri:
- Udregning af dit tøjskabs konsekvenser for vand og CO2 (Fokus på dine t-shirts)
- Undersøgelse af tøjvirksomheders bæredygtighedstiltag
- GIS data øvelse om Aral søen (polygon undersøgelse via historiske billeder af størelsen)
- Sammenligning af permeabilitet og vandkapacitet i 3 jordartstyper (eget designet forsøgsvejledningen)
- Undersøgelse af bomuldsproduktionens konsekvenser, via https://riskfilter.org/water/explore/map og https://gis.ipad.fas.usda.gov/CropExplorer/?inset=true&type=admin&subrgnid=che_CHN000&cropid=2631000
- Virtuelt spil https://ientyndtraad.dk/
- Undersøgelse af kunstige og naturlige fibre



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
5. Hvordan dannes grundvand? 26-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer