Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brønderslev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Pernille Norsk Poulsgaard
|
Hold
|
2024 ng/2c (2c ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimaforandringer i Arktis
Forløb 1: Hvilke konsekvenser har klimaforandringerne for Arktis
Vi arbejder med klimaforandringerne, hvorfor de opstår og deres påvirkning på både det naturlige og det menneskelige miljø, herunder også emnets aktualitet. Vi kommer ind på blandt andet forståelse for vejr og klima. Fokus har været to delt: et på Arktis, et på Danmark
Under forløbet har der været fokus på:
- Strålingsbalancen
- Albedo
- Atmosfærens opbygning
- Tryk og vinde
- Havstrømme og grønlandspumpen
- Arktis is: udbredelse og indskrænkning
Pensum:
- Naturgeografi - vores verden (2018): s. 15-18, 20-21, 250-253
- Naturgeografi C, s. 33-35
- Havstrømme (Virtuel Galathea): https://virtuelgalathea3.dk/artikel/havstr-mme-0
- Golfstrømmen og Grønlandspumpen (Virtuel Galathea): https://virtuelgalathea3.dk/artikel/golfstr-mmen-og-gr-nlandspumpen
- Mystisk havfænomen kan give ekstremt klima i Danmark (Videnskab.dk, 2015): https://videnskab.dk/naturvidenskab/mystisk-havfaenomen-kan-give-ekstremt-klima-i-danmark/
Eksperimentelt arbejde og empiri
- Albedo forsøg
- Luftfugtighed og dugpunkt
- Grønlandspumpen
- Undersøgelse af afsmeltning af havis versus indlandsis (isterningeforsøg)
Feltarbejde
- Strålingsbalancen ved Brønderslev Gymnasium og HF
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. afl: Albedo
|
06-09-2024
|
Afl. 2: Grønlandspumpen
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klimatilpasning i Brønderslev
2. forløb: Hvordan kan vi klimatilpasse Brønderslev Gymnasium og HF til fremtidig øget mængde nedbør?
- Hvordan kan den fremtidige øgede mængde nedbør i byerne håndteres?
Forløbet har lagt i forlængelse af første forløb om klimaforandringerne. Derfor har vi fokus på klimaforandringerne i Danmark (øget nedbør) og hvordan vi kan klimatilpasse i lokalområdet.
I har desuden deltaget i Global Youth Climate Summit 2024 med fokus på vandproblemer.
Fokus:
- Klimaforandringer i Danmark
- Skybrudshyppighed i Danmark
- LAR- løsninger
Pensum
- Naturgeografi - vores verden(2018), s. 256-258.
- Ny sø skal være med til at holde styr på regnvand (LigeHer.nu, 2022) https://ligeher.nu/broenderslev/nyheder/livet-her/ny-soe-skal-vaere-med-til-at-holde-styr-paa-regnvandet/dc7497e6-8e9f-45a9-9021-21da2ec2d354
Eksperimentelt arbejde og andet empiri
- case arbejde om LAR løsninger på Brønderslev Gymnasium og HF (innovation)
- Undersøgelse af vejrfænomener: Ventusky.com
- Undersøgelse af klimaforandringer i Danmark via https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas
Felt arbejde:
- Lokale LAR løsninger i Brønderslev
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
afl. 3: LAR
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad er Danmarks fremtidige energiforsyning?
Hvilke energiløsninger kan vi, eller skal vi, satse på i fremtiden?
Forløbet har omhandlet Danmarks energiforsyning, historisk og i dag. Vi har arbejdet med hvad energi er, fornybar versus ikke-fornybar energi. Fokus er lagt på hvad fremtidens energiforsyning skal være, hvor vi har undersøgt to muligheder: olie og atomkraft (Jeres selvvalgte emne).
Forløbet har fokus på:
- Energiformer
- Energiforbrug og -fordeling
- kulstofkredsløbet
- Oliedannelse
- Olie i Danmark
- Atomkraft (selvvalgt energiform)
Pensum
- Naturgeografi - vores verden (2018), s. 64-66, 284-286, 288-289.
- Kulstoffets Kredsløb (Undervisningslokalet): https://www.youtube.com/watch?v=eUw2geBCUq0
- Geoviden (2022): Farvel til OlieDanmark (Udleveret Pdf)
- Olie og gasdannelse: https://www.nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
Eksperimentelt arbejde og andet empiri
- Olies migration i sand
- Undersøgelse via Our World in Data om energiforbrug og energifordeling
- Undersøgelse af fordele og ulemper ved Atomkraft, samt hvilken slags energiform det er.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kan vi forudsige geologiske naturkatastrofer?
Forløbet har haft fokus på forståelse af jordens opbygning, pladegrænser og de geologiske fænomener som pladebevægelserne medfører. Herunder det geologiske kredsløb, jordskælv, vulkaner. Derudover har I arbejdet problembaseret med en case om Island: Hvorfor har Island så mange vulkaner? Hvor I selv udformerede problemstillingerne til lektionerne.
Første del af forløbets fokus:
- Jordens opbygning
- geologisk tid
- konvektionsstrømme
- det geologiske kredsløb
- pladetektonik, kontinental drift
- Jordskælv
Anden del - Case: Hvorfor har Island så mange vulkaner?
Hvordan dannes vulkaner?
Hvad er et hotspot?
Hvilke typer af vulkaner er der på Island?
Hvilke konsekvenser har vulkanerne for samfundet?
Pensum
- Naturgeografi - vores verden (2018), s. 194-213.
- Jorden og mennesket (udleveret PDF), s. 76-83.
- Geoviden: Hvorfor har Island så mange vulkaner? https://www.geoviden.dk/hvorfor-har-island-saa-mange-vulkaner/
- Bjerge, Weygaard, Nielsen (2014): Det unikke Island : Konstruktioner og hotspot i geografisk Orientering, årg. 44. (Udleveret PDF).
- Københavns Universitet (2015): Vulkanudbrud har stor betydning for verdens klima
- https://nbi.ku.dk/nyheder/nyheder_15/vulkanudbrud-har-stor-betydning-for-verdens-klima/?utm_source=chatgpt.com
- Experimentarium (2010): Case: Geotermi i Island https://www.experimentarium.dk/klima/case-geotermi-island/
Eksperimentelt arbejde og andet empiri
- Højdemodeller og polygoner over Islands størrelse over tid (Historiske billeder) og højdeprofiler af forskellige vulkantyper i Google Earth
- Undersøgelse af pladegrænser, jordskælvs- og vulkanplacering via Google Earth (KMZ-filer)
- Viskositetsforsøg (havregrød)
- GEUS jordskælvsdata
- Jordskælvsbølger via slinkyfjeder
- Undersøgelse af densitet af basalt og granit
- Identifikation og placering af bjergarter i det geologiske kredsløb
- Undersøgelse af konvektionsstrømme (Opvarmning af olie med madfarve)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
afl. 4: Basalt og granit
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kan vi sikre en bæredygtig tøjproduktion?
I dette forløb har vi fokus på et problembaseret forløb om" Kan vi sikre en bæredygtig tøjproduktion?"Forløbet vil især have fokus på området om jeres eget tøjskab og hvor I handler fra, tøjindustriens konsekvenser for verdens vandressourcer og klima. Slutteligt vil vi forsøge at besvare problemstillingen.
Fokus på
- Bæredygtighed
- Virtuelt vand
- Vandforurening
- Vandressourcer og deres fordeling
- Porøsitet, permeabilitet, grundvand og vandkapacitet
- Vandstress
- FN's verdensmål
- Green Washing
Pensum
- Naturgeografi - vores verden (2018), 272-275, 277-281, 300-301.
- DR: Kæmpe sø er tømt ( 2019): https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/kaempe-soe-er-toemt-mennesker-har-forvandlet-den-til-livsfarlig-oerken
- FNS Verdensmål 6, 8 og 12. https://www.verdensmaalene.dk/maal/6 , https://www.verdensmaalene.dk/maal/8 , https://www.verdensmaalene.dk/maal/12
- Svanemærket: 12 facts om tøjproduktion https://www.svanemaerket.dk/forbruger/temaer/mode-tekstil/facts-om-toejproduktion
- DR: Den sorte garderobe (2023): https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/den-sorte-garderobe
- Tekstilrevolutionen: Så meget vand gemmer der sig i din t-shirt: https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/usynligt-vand-i-din-t-shirt-2/
- Tekstilrevolutionen: ANALYSE: hvor stort er din t-shirts CO2 aftryk? https://www.tekstilrevolutionen.dk/project/t-shirt-co2-aftryk/
- Information (2008): Virtuelt vand - en ny tilgang til den globale vandsituation https://www.information.dk/debat/2008/10/virtuelt-vand-ny-tilgang-globale-vandsituation
Forbrugerrådet Tænk (2021). "GreenWashing: Undgå at blive snydt af grøn salgsgas": https://taenk.dk/raadgivning/markedsfoering/greenwashing-undgaa-blive-snydt-af-groen-salgsgas
Felt, eksperimentelt arbejde og andet empiri:
- Udregning af dit tøjskabs konsekvenser for vand og CO2 (Fokus på dine t-shirts)
- Undersøgelse af tøjvirksomheders bæredygtighedstiltag
- GIS data øvelse om Aral søen (polygon undersøgelse via historiske billeder af størelsen)
- Sammenligning af permeabilitet og vandkapacitet i 3 jordartstyper (eget designet forsøgsvejledningen)
- Undersøgelse af bomuldsproduktionens konsekvenser, via https://riskfilter.org/water/explore/map og https://gis.ipad.fas.usda.gov/CropExplorer/?inset=true&type=admin&subrgnid=che_CHN000&cropid=2631000
- Virtuelt spil https://ientyndtraad.dk/
- Undersøgelse af kunstige og naturlige fibre
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
5. Hvordan dannes grundvand?
|
26-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069073978",
"T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069073978",
"H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65069073978"
}