Holdet gf2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Lars Viggers, Ole Gaarn Lindgreen
Hold 2025 nv/gf2 (gf2 nv, gf2 nv I, gf2 nv II)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bæredygtighed og biodiversitet -Søen.
Titel 2 Bæredygtig udvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Bæredygtig udvikling

I følgende forløb skal vi undersøge, hvordan energi fra Solen kan skabe varme og energi på Jorden. Her kommer vi blandt andet ind på tematikken om bæredygtighed.


Emner i naturgeografi
- Solindstråling og vinklens betydning for opvarmning (Fagbegreb: Zenith)
- Strålingsbalancen
- Farvers betydning for en overflades opvarmning (Fagbegreb: Albedo)
- Klima

Eksperimentelt arbejde
- Solindstråling: Vinklens betydning for et areals opvarmning
- Lokal Strålingsbalance (feltøvelse)
- Albedo: Farvens betydning for en overflades opvarmning

Emner i fysik:
Formlen for elektrisk energi ud fra effekt.
Formlen for termisk energi.
Hvad der forstås ved den specifikke varmekapacitet.

Forsøg: Energi og kogning af vand
I forsøget har vi været inde på måleusikkerheder og fejlkilder. Vi har snakket om hvilken måde at koge vand på der er bedst og hvorfor.

Forsøg: Bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet
I forsøget har vi været inde på måleusikkerheder og fejlkilder. Vi har snakket om, at ikke alt den elektriske energi går til vandet. Derfor ligger målepunkterne for højt og regressionslinjen bliver for stejl.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer