Holdet 1e nv1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Casper Szast, Emil Birkmose Sørensen
Hold 2025 nv1/e (1e nv1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Solens Lys

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Solens Lys

BIOLOGI

Materialer:
- Makrofaunaindeks og dertilhørende spørgsmål
- Absorbtionsspektrum
- Figuren "Fotosyntesens afhængighed af sollys"

Indhold:
- Fotosyntese og respirationsforsøg - de to processer driver planter - vi undersøger dem og kan linke det til kulstofkredsløbet. Rapport lavet om dette forsøg

- Karse i forskellige lyskilder. På baggrund af viden om klorofyls absorptionsspektrum kan vi lave hypoteser om der sker vækst ved de forskellige lyskilder

- Derudover er eleverne blevet introduceret til makrofaunaindeks, og hvordan Solen som energikilde skaber forudsætningerne for liv i vandløbet/søen

Jounaler og rapporter
- Journal om karse og klorofyls absorbtionsspektrum (elever har ikke skulle aflevere denne)
- Rapport om fotosyntese og respiration i planter

FYSIK

Materialer
-Udleverede noter og ark

Indhold
-Energi som fysisk størrelse og dens enheder (Joules og kalorier)
-Energiformer og -kæder (De 7 energiformer)
-Effekt som fysisk størrelse og den enhed (Watt)
-Effektformlen og udregninger
-Energi og stråling
- Intensitet
-Bølgebegreber (bølgetop og -dal, bølgelængde, frekvens og amplitude)
-Bølgemodellen
-Partikelmodellen
-Det elektromagnetiske spektrum, især:
* Synligt lys
* UV-stråling

Journaler og rapporter
-Solens vinkelafhængighed
-UV-stråling (hvad blokerer?)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intensitet og vinkel eksperiment 29-08-2025
Fotosyntese og respiration rapport 04-09-2025
UV-forsøg 12-09-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer