Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Christina Kjær Nielsen
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Projektarbejde - medier
Et kort forløb med det formål at give appetit for danskfaget, hvor forskellige medier introduceres.
Vi ser kortfilmene "For livet" samt BogA
vi arbejder ud fra teori i Håndbog til dansk
Egen produktion af kortfilm samt projektarbejde
Projektbeskrivelse: At udbrede kendskabet til det store arbejde, som de danske hospitalsklovne gør for børn indlagt på de danske sygehuse med brug af viden fra forløbet samt AI.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dk og danskhed ,Oplys, roman.og dmg. (værk 1og 2)
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og
tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1800-talletherunder fra de seneste fem år
– tekster fra Oplysningstiden, Romantik, Romantisme og Det moderne gennembrud, modernismen som sættes i forhold til et senmoderne syn på Dk og danskhed.
Vi arbejder med tekster, film mv. både ud fra teori om medier, sprog og litteratur.
Værklæsning: Henrik Ibsen "Et dukkehjem". (1879)
Værk "En kongelig affære" (2012)
Tekster:
Folkevise: Elverhøj
Schack Staffeldt: ”Indvielsen" (1804)
B.S. Ingemann "Fred Hviler over land og by" (1823)
Malerier: Vanderen over Tågehavet. (1817)
Sten Stensen Blicher: "Sig nærmer tiden (1838)
N.F.S Grundtvig. "Den signede dag med fryd vi ser" (1926)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1823)
Johannes Ewald: Kong Christian stod ved højen mast (1779)
Michael Strunge: "Der er et yndigt land" (1980)
"Jeg er dødtræt af at diskutere danskhed og Danmark" (Politikken)
Benny Andersen: Mit liv som indvandrer (2013)
Holger Drachmann: Ude og hjemme (1872)
Illa Christensen: Kvinden (1884)
Dokumentar:
"DK på prærien"
Teori fra "Håndbog til dansk" samt "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er du bange for fremtiden? (Værklæsning)
I dette forløb vil der blive kigget på, hvordan fremtiden fremstilles mere eller mindre dystopisk i forskellige genrer. Der læses tekster indenfor genrerne taler, artikler, noveller, nyhedsindslag og dokumentarer. I forbindelse med emnet læses også om fake news og eleverne lærer selv konstruere fake news, således at de kan se og genkende genren i det virkelige liv.
Teori om fake news - netbaseret viden
Værk: Maren Uthaug: "11 %" (2023) - Læst som E-bog
”Statministerens nytårstale” (Mette Frederiksen – 2024)
"Dronningens nytårstale" (2024)
”Gretha Thunberg ved FN” (Gretha Thunberg – 2019)
”Klimaaktivister lider af iltskam” (Rokokoposten – 2019)
”Fremtiden truet af mangel på pauser” (Berlingske Tidende – 2014)
"Skal vi have en diagnose for at få hjælp (Politikken 2015)
”Bølge” (Theis Ørntoft – 2014)
Helle Helle "En stol for lidt" (1993)
Jesper Wung Sung "Catwalk" (2011)
”Fremtiden ifølge Ingemann” (TV2 – 2018)
NFS Grundtvig "Dejlig er den himmelblå" (1810)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Angstens lyrik (værklæsning)
Dette forløb handler om forståelse af angst som fænomen og iboende identitet samt hvordan vores forståelse af emnet har ændret sig igennem tiderne - helt fra H.C. Andersen over Rifbjerg til Thomas Alexander Jensen.
I forløbet kigges især på digtanalyse men også noveller og artikler gennemgås for at finde ud af, hvad angst er og hvordan det bliver behandlet sprogligt og litterært.
Digte:
Tom Kristensen: Angst (1930)
Kasper Spez. Angst (2014 - inspiration fra Tom Kristensen)
Ångest Pär Lagerkvist (1916)
Jeg har en angst som aldrig før H.C. Andersen (1864)
Klaus Rifbjerg: "Angst" (2015)
Udvalgte digte fra Thomas Alexander Jensen (2017) Forlaget Brændpunkt
Barndom, Ungdom, En morgen, En aften, Endnu en morgen, En ny følelse, Længsel efter en ro, Natten 1, rundt i kroppen. Bivirkning, Udbruddet, Når de andre er gået, Aggressiviteten, Hvis angsten
Artikler: Skal vi have en diagnose for at få hjælp (politikken 2015)
Som værk læses bogen "De Sårbare" af Thomas Alexander Jensen (2022) - læst som E-bog (Forlaget Brændpunkt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Efter krigene (værklæsning)
Et sprogligt og litterært forløb, der har særligt fokus på den litteratur, der er skrevet med tilknytning til 1. og 2. verdenskrig. Der er fokus på strømninger og de ismer, der lægger sig til perioderne.
"FORAARET KOMMER TIL CAFEEN” (Rudolf Broby-Johansen – 1922)
”Det Blomstrende Slagsmaal” (Tom Kristensen – 1920)
”Ångest” (Pär Lagerkvist – 1916)
”Triumf af finnas till” (Edith Södergran – 1916)
”Asfaltens Sange” (Emil Bønnelycke – 1918)
”Reklameskibet” (Otto Gelsted – 1923)
”det underste land” (Gustaf Munch-Petersen – 1933)
”De Blaa Undulater” (H.C. Branner – 1936) - Værk
”Roden” (Martin A. Hansen – 1955)
”De blaa øjne” (Karen Blixen – 1957)
”Forsøg med vrede” (Peter Seeberg – 1927)
”Peter Plys” (Klaus Rifbjerg – 1964)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sverige
Et forløb, som skal give en introduktion til Sverige i forbindelse med studietur.
Der kigges på artikler, der snakker om forskelle på Danmark og Sverige, der kigges på de to nationalsange og der kigges på et stykke svensk kultur, nemlig serien "Quicksand"
Til forløbet er også et projekt, som afleveres og præsenteres som led i studieturen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimi - Værk
Et forløb, der har fokus på krimien som genre. I forløbet kigges på, hvordan krimien som tv-serie skaber spænding, og der diskuteres, hvad det er, der gør krimien spændende og dragende. Forløbet sluttes af med et projekt, hvor eleverne skal anvende al deres teori på at skabe en tv-serie.
Som værk ses krimi-serien "Den som dræber - Fanget af mørket" - sæson 2
Som teori bruges:
"tv-serierDK" (Henrik Poulsen, Lindhardt og Ringhof)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kvinder, kønnet og kampen (værklæsning)
I dette forløb skal vi kigge på, hvordan kvindernes kamp for ligestilling har ændret sig igennem tiderne. Vi vil starte, litteraturhistorisk, med at kigge på Oplysningstiden og bevæge os op gennem tiden til tiden lige efter Anden Verdenskrig. Artikler, taler og dokumentarer vil pege frem til det senmoderne - nyeste tid.
Der vil være tale om et forløb, som afsluttes med et projektarbejde omkring udviklingen i synet på kvinder og kvindernes kamp for ligestilling.
Ludvig Holberg "Julestue" (1724)
N.F.S. Grundtvig "Huset som Gud har bygt" (1846)
Martin Andersen Nexø. "Sevilla" (1903)
Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Johannes V. Jensen: "Cecil" (1898)
St. St. Blicher "Silidig opvaagen" (1828) (værk)
Fire digtere giver hver deres bud på et utopisk digt: Information 2019
Klaus Høeck: "Feministisk utopi"
Marianne Larsen: momentarily
Peter Laugesen: HIC / HER
Olga Ravn: Uden titel
Artikel: Berlingske, 7 marts 2017 "Først om 37 år har kvinder og mænd lige mange chefjobs"
Uddrag fra Sophie LIndes tale ved Zuluawards
Tessas hævn (afsnit 1) - klip fra Tessas succes (alle 3 afsnit)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Litterære undersøgelser - senmoderne litteratur
Et forløb hvor vi udforsker litteraturanalyse - primært i nyere tekster
Pia Juul: En flinker fyr (2009)
Thomas Korsgård "Lasagne (2019)
Naja Marie Aidt "Er verden lille (1993)
Brinkman "Hvorfor læser vi egentlig litteratur (2017)
Stine Pilgaard: Kort uddrag af "Meter i sekundet" (2020)
Kristian Bang Foss : Kort uddrag af "Frank vender hjem" (2019)
Lone Hørslev "Egernet" (2017)
Juliane Preisler: "Et væld af lys glider over os" (1996)
Rasmus Nikolajsen: "Hvad skal vi med al den skønhed" (2018 - uddrag)
Uddrag af bogen Litterære undersøgelser, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamenstræning
En repetition af af de 3 genrer man kan trække til den mundtlige eksamen.
H.C. Andersen "Nattergalen" (1843)
Herman Bang "Foran alteret" (1880)
Martin A. Hansen "Høstgildet" (1947)
Kortfilm "naboerne" (instrueret af Ole Bornedal)
"Aldrig har gymnasieelever været så umotiverede" (Berlingske 2020)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605576962",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605576962",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605576962"
}