Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Gitte Lundø
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dead Poets Society
Vi ser filmen "Dead Poets Society" (1989), og den analyseres med fokus på personkarakteristik og tematik i en aflevering.
At lægge hovedvægten på en film i starten af 1.g, kan tænkes at vække elevernes interesse i højere grad end traditionelle tekstanalyseforløb.
Kernestof:
- "Dead Poets Society" by Peter Weir (1986, film)
- "Analyse af film: En værktøjskasse om filmanalyse" + "Toolbox" over begreberne på engelsk
Omfang: ca. 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American Speeches (Evt. eksamen)
Helt overordnet skal eleverne i dette forløb arbejde med at applicere teori på praktiske eksempler i form af kanoniske taler.
Eleverne opnår viden om amerikanske samfundsforhold og amerikansk historie gennem beskæftigelse med et udvalg af skelsættende amerikanske taler. Dermed udvikles naturligvis også deres forståelse af egen kulturbaggrund. Derudover bevidstgøres eleverne om retoriske virkemidler i forhold til auditive og skriftlige tekster samtidig med, at denne bevidstgørelse naturligvis også retter sig mod elevernes egne kommunikative evner. Idet der i forløbet undervises i appelformer og argumentation, rummer forløbet en stor grad af tværfaglighed med danskfaget, hvor mange af de samme emner gennemgås. Dermed skal dette forløb ses som et bidrag til udviklingen af elevernes sproglige, kulturelle og æstetiske viden og bevidsthed og dermed også deres generelle studiekompetence.
Kernestof (i tilfældig rækkefølge):
Se KOMPENDIUM samt www.americanrhetoric.com
’Kommunikationsmodel’ & ’Three Types of Speeches’:
’Retorikkens appelformer’:
’Argumentation og argumenttyper.
Barack Obama. "Back-to-School Speech" at Wakefield High, Virginia. 2009
Martin Luther King, Jr. "I Have a Dream", (uddrag) 28 August 1963, at the Lincoln Memorial, Washington D.C.
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" (1964, uddrag)
Donald Trump: "Victory Speech" af the election (2016, uddrag)
NB: "I have a Dream" og "The Ballot or the Bullet" genbesøges under temaet "Black America" næste år.
Omfang: ca. 30-40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime in fiction (Evt. eksamen)
Vi behandler emnet Crime in Fiction ved læsning af film, sange og noveller. Formålet hermed er at træne elevernes tekstanalytiske færdigheder samt at genopfriske de centrale genretræk ved de forskellige former for fiktion.
I den daglige undervisning er der særligt fokus på udvikling af ordforråd samt mundtlig deltagelse på engelsk.
Kernestof:
Short stories:
Edgar Allan Poe: "The Tell-Tale Heart" (an excerpt). (1843). From Denis Delaney et. al. (2003): Fields of Vision. Desuden en filmversion: https://www.youtube.com/watch?v=wDLLHTdVSgU&t=121s
Roald Dahl: "Lamb to the Slaughter" (1954)
Desuden (fra "Evil-forløb")
Ellis, Bret Easton: “Killing Child at Zoo” i American Psycho (1991), i Wider Contexts, 2012, Gyldendal
Film:
Steven Moffat and Paul McGuigan: Sherlock: A Study in Pink (2010)
Songs:
Nick Cave and the Bad Seeds: "Where the Wild Roses Grow" (1996). From the album Murder Ballads
Eminem: "Stan" feat. Dido (2000). From the album The Marshall Mathers LP
Foster the People: "Pumped Up Kicks" (2010). From the album Pumped Up Kicks
Johnny Cash: "Folsom Prison Blues (1957). From the album With His Hot and Blue Guitar
Morrissey: "The Father Who Must Be Killed (2006). From the album Ringleader of the Tormentors
Omfang: 45-60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition af grammatik
Opsamling på grammatiske hovedemner i første g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evil
Evil
Forløbet omhandler forskellige aspekter af ondskab og er fortrinsvis fra Wider Contexts. Der arbejdes med bl.a. videnskabelige artikler, Poes ”The Tell-Tale Heart” samt et uddrag af Bret Easton Ellis' American Psycho.
Tekster:
Spence, Sean: ”Mad or Bad” (2004) i New Scientist, i Wider Contexts, 2012, Gyldendal
Jennings, Elizabeth: "Warning to Parents". From: Recoveries (1964)
Ellis, Bret Easton: “Killing Child at Zoo” i American Psycho (1991), i Wider Contexts, 2012, Gyldendal
Poe, Edgar Allan: “The Tell-Tale Heart” (1843), i Wider Contexts, 2012, Gyldendal (Læst ifbm. forløbet "Crime in Fiction")
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Britain, Past and Present (Eksamen)
Dette forløb skal give et overblik over en central del af engelsk historie og samtidig repetere forskellige tekstgenrer.
Vi får et overblik over det britiske imperium og centrale holdninger hertil. Derudover trækkes tråde til nutiden, idet vi læser tekster om og af immigranter fra tidligere kolonier.
Kernestof:
Crystal, David: "Why English?". Fra: English as a Global Language, 2003
The English and the World: A Rough Timeline
"How the British Empire Became the Biggest in the World" (A youtube-video by the channel This is History)
Kipling, Rudyard: “The White Man’s Burden” (1899) i Wider Contexts, 2012, Gyldendal (også et uddrag i oversat version)
Agard, John: "Listen Mr Oxford Don" (1985) og "Flag" (2004)
Singh, Kushwant: "Karma" (1950)
Hassis, Amanthi: "Red Sari (1980)
Gavron, Sarah: "Brick Lane" (film adaptation of the novel), (2003)
Ekstensivt: Eleverne har gruppevist undersøgt de følgende lande og deres historiske og nutidige tilknytning til det britiske imperium. Der er afholdt cafe-fremlæggelser herom.
1. Canada
2. Kenya
3. Australia
4. New Zealand
5. South Africa
6. India
7. British Guiana
Omfang: Ca. 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
American Minimalism (Eksamen)
forløbet beskæftiger vi os med minimalismen og dens særlige kendetegn. Vi fokuserer på handlingsplanet, dialogen og den registrerende fortæller i analysen. Dvs., at vi især arbejder med teksternes særlige fremstillingsform (narrative technique), herunder "isbjergsteknikken". Disse begreber anvendes som en indfaldsvinkel til fortolkningen af denne type litteratur. Vi arbejder med tekster af Raymond Carver og Ernest Hemingway.
Teori:
Chapter 2 in Less is more: "Minimalism". (et uddrag)
Baseret på/næsten identisk med kapitel 1 i: "MINING FOR MEANING: A STUDY OF MINIMALISM IN AMERICAN LITERATURE" af: JEREMY ROBERT BAILEY.
Tekster:
Hemingway:
"Cat in the Rain"
"A Day's Wait"
"Hills Like White Elephants" (også filmversionen: https://www.youtube.com/watch?v=izPeUAqBykM)
Carver:
"Popular Mechanics"
"Why Don't You Dance?"
Omfang: Ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
CAE og grammatik
CAE-intro + forberedelse til terminsprøven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The stolen generations (Evt. eksamen)
Formål:
At introducere eleverne til Australiens historie med Aboriginals som fokuspunkt. Derudover har forløbet fokuseret på begrebet identitet i forbindelse med Aboriginals og The Stolen Generations, da disse beskriver et godt eksempel på kultursammenstød og hvordan tvungen integration påvirker individer med udgangspunkt i tekster. Forløbet har fokuseret på tekster inden for forskellige genrer herunder skønlitterære tekster, digte og taler og en spillefilm.
Materiale:
Dokumentaren "Stjålne Generationer", 24. september 2000, DR2: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=030009242200
Stolen Generations Testimonies (fra: https://www.stolengenerationstestimonies.com/)
Past/Present Photo (s. 121) fra: Contexts, 2015, Mette Grønvold m.fl.
The Guardian, Europe edition: "Who are the Stolen Generations and what has happened to them?". Last modified on Mon 18 Sep 2023
LINK: https://www.theguardian.com/australia-news/2023/sep/07/who-are-the-stolen-generations-children-years-and-what-has-happened-to-them
The Guardian, Europe edition: "‘Taken to hell’: even today survivors of Kinchela boys’ home are known by their numbers" From Thu 7 Sep 2023 05.04.
LINK: https://www.theguardian.com/australia-news/2023/sep/07/kinchela-aboriginal-boys-training-home-kempsey-burials-graves-residents-survivors
Oodgeroo Noonuccal: "The Past"
Glenyse Ward: "Wandering Girl", 1992 (uddrag)
Paul Keating’s Redfern speech (fra: https://www.creativespirits.info/aboriginalculture/politics/paul-keatings-redfern-speech)
Phillip Noyce: Rabbit-Proof Fence, 2002 (film)
Omfang: ca. 30-35 sider (incl. en film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Blacks in America (Værk) (Eksamen)
Forløbet her fokuserer på at give et billede af sorte i USA og det amerikanske samfund ud fra læsninger af fortrinsvis litteratur og taler.
Vi har endvidere belyst emnet via romanen PUSH samt filmatiseringen heraf kaldet "Precious", hvor fokus især har været på personkarakteristik og setting.
Desuden rummer forløbet en kort historisk gennemgang af Black American history fra 1700 og frem til 1900-tallets civil rights movement.
Kernestof:
Primary texts
Ava DuVernay: 13th, 2016 Nexflix (documentary)
Billie Holiday/Abel Meeropol: Strange Fruit, 1939
Dr. Martin Luther King Jr.: I have a dream, August 28th, 1963 (also read in “American Speeches”)
Excerpt: Malcolm X: The Ballot or the Bullet, April 3rd, 1964 (read by some in “American Speeches)
Alice Walker: The Flowers. From: Reading and Writing about Short Fiction, NY Harcourt, 1988.
Shirley Jackson, After You, My Dear Alphonse, 1943, The New Yorker.
Sapphire: Push, første gang udgivet i 1996 (novel)
Lee Daniels: Precious, 2006 (film adaptation of Push)
Secondary texts
US History material
- The African Slave Trade and the Middle Passage
- The Growth of Slavery in North America
- The Cause of the American Civil War and its original goal
- The Civil War – from preserving the Union to freeing the slaves
- The Civil War ends – Jim Crow begins
Omfang: ca. 200 sider (bl.a. en roman på 140 sider og en film)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Today's Agenda: American history 1700-1900 Reading about black American history
-
Der er prøve på tirsdag i 3 ll-timer. Først her bliver opgaven stillet, og den svarer til den tid, der er til rådighed. Men: Det er en god ide at læse op på de grammatiske problemer, du har samt læse rettenøglen her fx i løbet af weekenden: Rettenøgl
-
Today's Agenda: The documentary 13th
-
Levels of formality:
-
Make sure to have read about black American history on pp. 6-15 in the compendium. Find your answers for Questions for pp 6-15.docx and finish them to the best of your ability.
-
Today's Agenda: The documentary "13th"
-
Today's Agenda: Remembering and discussing MLK
-
The Declaration of Independence
-
Please read the small excerpt from "The Declaration of Independence" on p. 18 of the compendium. Notice the glossary on page 19!
-
Today's agenda: Malcolm X revisited
-
Prøvedag for følgende elever:
-
Today's Agenda: Strange Fruit
-
WRITTEN TASK: Write a text (50-75 words) to describe the photo. In your text you must use the present tense (nutid) and you must include four different adjectives (tillægsord) and four different adverbs (biord). Minlæring Mark the adjectives and adve
-
Today's Agenda: revisiting "The Flowers"
-
Please read "The Flowers" carefully while annotating (p. 32 in the compendium).
-
Dagens program: After You, My Dear Alphonse
-
Study questions for "After You, My Dear Alphonse"
-
Please read the short story "After You, My Dear Alphonse" pp. 33-35 in the compendium. Highlight two important or interesting quotations as you read.
-
Today's Agenda: Beginning our study of " Push"
-
Læs om de adverbielle leds placering her:
-
Today's Agenda: Style and mådesudsagnsord
-
Grammar: Mådesudsagnsord
-
"Fun" facts:
-
Læs til og med s. 18 i romanen "Push" (første halvdel af s. 14 i pdf'en).
-
Today's Agenda: Characterizing Precious
-
I retter den fejl i sidste prøve, som I har flest af vha. Rettenøgle 2g 2025.doc NB: Marker dér, hvor du har rettet, så jeg kan se dine rettelser hurtigt i løbet af lektionen.
-
Today's Agenda: setting
-
Please read pp. 19-38 (the top) in "Push" for today !
-
Today's Agenda: Building a website about PUSH
-
Everybody must have read at least pp. 38-89 for today. NB: The rest of the novel is homework for the first lesson after the Easter break. As you read the homework for today's lesson, answer the following questions:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og skriftlighed
Alternativt kort forløb om dystopier - se nedenfor.
Materiale:
- Dystopias: Definitions and Characteristics. Fra "Read-Write-Think", 2005
- Moira Young: Why is dystopia so appealing to young adults? Article from The Guardian, besøgt d. 26/04-2022
https://www.theguardian.com/books/2011/oct/23/dystopian-fiction
- Shirley Jackson: "The Lottery" + kortfilm baseret på novellen
- Suzanne Collins: "The Hunger Games", (2008), (Chapter 1: pp. 3-20)
- Film: "Hunger Games". De første 20 minutter svarende til kapitel 1.
- George Orwell: 1984, (1948), 1 uddrag fra Fields of Vision, vol. 2.: G62-G67.
- The Matrix (film)1999, The Wachowski Brothers.
Omfang: 70 sider heriblandt en film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652361861",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652361861",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652361861"
}