Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Gitte Lundø, Ida Koch Jakobsen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Family relations
Titel 2 Dead Poets Society
Titel 3 American Speeches
Titel 4 Gun violence in the USA
Titel 5 Australia
Titel 6 Crime and horror
Titel 7 Cultural clashes
Titel 8 Presidential election
Titel 9 Science fiction
Titel 10 Romanticism
Titel 11 Værklæsning- Of Mice and Men
Titel 12 The British Empire
Titel 13 Repetition
Titel 14 Ikke et forløb- hjælpemidler til skriftlige prøver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Family relations

Family Relations er et godt sted at starte engelskundervisningen, da eleverne kan relatere til emnet og dermed hurtigt opnå en grundlæggende tekstforståelse. I det hele taget er der fokus på at lære det grundlæggende i engelskfaget: Der arbejdes med forskellige typer skønlitterære tekster, så eleverne opnår kendskab til genrer. Der introduceres til tekstanalytiske redskaber som personkarakteristik og fortællerbegreber. Der arbejdes sideløbende med følgende grammatiske emner: ordklasser og kongruens.

Formålet med forløbet er naturligvis at træne eleverne i analyse og fortolkning af engelsksprogede tekster. Under dette arbejde trænes elevernes kommunikative kompetencer tillige, idet undervisningen i grupper såvel som plenum i stigende grad vil foregå på engelsk.

Kernestof:
Som opstart og introduktion til genrebegrebet:

Text 1: Tomine, Adrian. (1994). "Happy Anniversary" (tegneserie)
Text 2: McGough, Roger. "40-Love". (digt)
Text 3: Nornby, Nick. SLAM. Chapter 1 (uddrag af roman)

Tekster til analyse:

Noveller:
Cheever, John. (1962). Reunion. I: Alsing-Børgesen, Kai. m.fl.: The Lift. København: Gyldendal.
Hemmingway, Ernest, (1924), A Day’s Wait.

Digte og sange:
The Beatles: She's Leaving Home, 1967
Pink: Family Portrait, 2002
Britney Spears: Not a girl, 2002
Lucas Graham: Seven Years, 2015

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dead Poets Society

Filmen "Dead Poets Society" (1989) er hovedteksten i dette forløb, og den analyseres med fokus på personkarakeristik og tematik.
At lægge hovedvægten på en film i starten af 1.g, kan tænkes at vække elevernes interesse i højere grad end traditionelle tekstanalyseforløb. Levende billeder er jo en integreret del af elevernes hverdag modsat litteraturlæsningen, så filmanalyse kan være en god introduktion til analyse af længere tekster, selvom filmteksten naturligvis adskiller sig fra litteraturlæsningen på mange punkter. For netop at bevidstgøre eleverne om de fundamentale forskelle mellem film og tekst, starter forløbet med en introduktion til filmanalyse, som tager afsæt i elevernes intuitive forståelse for nøgleforskellene.

Kernestof:
- "Dead Poets Society" by Peter Weir (1986, film)
- "Analyse af film: En værktøjskasse om filmanalyse"  + "Toolbox" over begreberne på engelsk
- "Review: Dead Poets Society". Af: Variety Staff:  http://www.variety.com/review/VE1117790298?refcatid=31 : Posted: Sat., Dec. 31, 1988

Omfang: ca. 15 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 American Speeches

Helt overordnet skal eleverne i dette forløb arbejde med at applicere teori på praktiske eksempler i form af kanoniske taler.

Eleverne opnår viden om amerikanske samfundsforhold og amerikansk historie gennem beskæftigelse med et udvalg af skelsættende amerikanske taler. Dermed udvikles naturligvis også deres forståelse af egen kulturbaggrund. Derudover bevidstgøres eleverne om retoriske virkemidler i forhold til auditive og skriftlige tekster samtidig med, at denne bevidstgørelse naturligvis også retter sig mod elevernes egne kommunikative evner. Idet der i forløbet undervises i appelformer og argumentation, rummer forløbet en stor grad af tværfaglighed med danskfaget, hvor mange af de samme emner gennemgås. Dermed skal dette forløb ses som et bidrag til udviklingen af elevernes sproglige, kulturelle og æstetiske viden og bevidsthed og dermed også deres generelle studiekompetence. Eleverne får også kendskab til historiske forhold i USA.


Kernestof (i tilfældig rækkefølge):
Se KOMPENDIUM samt www.americanrhetoric.com

’Kommunikationsmodel’ & ’Three Types of Speeches’:
’Retorikkens appelformer’:
’Argumentation og argumenttyper.
Barack Obama. "Back-to-School Speech" at Wakefield High, Virginia. 2009
Martin Luther King, Jr. "I Have a Dream", (uddrag) 28 August 1963, at the Lincoln Memorial, Washington D.C.
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" (1964, uddrag)


Omfang: ca. 30-40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gun violence in the USA

Vi arbejder med rhetorical analysis og argumentation theory i emnet ´Gun Violence in the USA´. Vi ser på våbenloven og dens konsekvenser for folket og USA. Der arbejdes med dokumentarfilm, artikler og short stories. Eleverne for indblik i USA lovgivning og en anden kultur end den danske. Derudover skriftlighed hvor de introduceres i essay-genren samt diskussion

- The second amendment of the US Constitution
- Why gun control doesn´t work https://www.nraila.org/why-gun-control-doesn-t-work/
- https://www.pbs.org/video/frontline-gunned-down/ (Gunned down) season 2015, episode 1
- Donald Trump https://www.nbcnews.com/politics/donald-trump/trump-says-mass-shootings-arent-gun-problem-nra-convention-rcna79775
- ´Short Story about a Massacre, by Eric Harris, 1999
- How to write a discussion

Omfang: ca. 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Australia

At introducere eleverne til Australiens historie med Aboriginals som fokuspunkt. Derudover har forløbet fokuseret på begrebet identitet i forbindelse med Aboriginals og The Stolen Generations, da disse beskriver et godt eksempel på kultursammenstød, og hvordan tvungen integration påvirker individer med udgangspunkt i tekster – som behandles med tekstanalyse. Forløbet har fokuseret på tekster inden for forskellige genrer herunder skønlitterære tekster, taler samt inddragelse af dokumentar. Der er også fokus på mundtlighed, da eleverne laver oplæg om Australia. De kommer her til at arbejde med historiske forhold i andre engelsksprogede regioner.

The Past by Katy Walker, 1970
Articles: Let the Healing begin by Tom Calma, Aboriginal and Torres Strait Islander Social Justice Commissioner, Australian Human Rights and Equal Opportunity Commission.
speech: Prime Minister Kevin Rudd, MP:
- Apology to Australia's Indigenous peoples (2008)
Dokumentar ´Stolen Generation´
The History of the Stolen Generation
article ´About Australia´


Omfang ca. 8-10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Crime and horror


Eleverne har arbejdet med både med non-fiction, fiktion og filmiske virkemidler. Der arbejdes med fagbegreber i de forskellige genrer, og de får afprøvet forskellige arbejdsformer.

Fokuselementer:
Characterization, point of view, narrative technique, distribution of knowledge, time aspect and theme, crime fiction traits such as: The crime, murder, victim, suspect, perpetrator, mystery, genres such and True Crime.

Film ´The ´Shining´ by Stephen King
Film ´American Pycho´ by Bret Easton Ellis, 1991
The Tell-tale heart by Edgar Allan Poe, 1843 (se kompendium)
Crime fiction in´Crime in Fiction´, 2009 Gitte Vest Barkholt & Jørgen Døssing Jepsen.
Bad or Mad from New Scientist 20-26 March, 2004 (se kompendium)

Omfang ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Cultural clashes

Forløbet har fokuseret på forskellige kulturmøder og det multikulturelle samfund. Der har også været fokus på stereotype holdninger, og eleverne har haft mulighed for at diskutere forskellige tilgange til kulturmøder.. Der er blevet arbejdet med skriftlighed, mundtlighed og forskellige analysefærdigheder i fakta- og fiktions tekster. Eleverne har skullet perspektivere og analysere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af engelsk faglig viden om historiske og samfundsmæssige forhold.

Article: I want my kids to be fearless. As they clash with my culture, I guess I'm getting what I wanted by Olabisi Adesina,  2023
Wild thing by Sapphire, 1992
Chicken Tikka Masala Speech (Extract) by Robin Cook, 2001
The movie ‘Brick Lane’, 2007


How to analyze poetry
How to read an article
How to read a speech- Rhetorical analysis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Presidential election

Forløbet tager udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalget, 2024. Eleverne har arbejdet med tweets, taler, faktatekster om det amerikanske valgsystem. Arbejder med hensigtsmæssige kommunikationsstrategier. Derudover har de arbejdet med, hvordan demokraterne og republikanerne ser på emner som:
The Minimum Wage
Health care
Guns (law and order)
Gender and sexuality
Immigration (Foreign policy)
Climate

De har arbejdet med sproglig formidling i form af fremlæggelser.
Materiale:
Materiale: Bog ”Election year” af Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen & Lise Wich, 2024
Chapter 1 ´How the system works´
pp. 10-13 Presentations of the political institutions
Chapter 2 ´Democracy under pressure´
pp.28-29 Voter registration and integrity laws
pp.37-50 The impact of Trump Rhetorics + President Trump´s speech at the January 6th Ellipse Rally + analysis
Chapter 3 ´Who controls the public debate?´
p.64 You and your social media
pp. 66-67 Taylor´s version of the mid-term election INSTRAGRAM
Chapter 4 ´A country divided´
p. 86-88 Political views on the minimum wage and Cultural divides
Chapter 6 ´The war on woke´
p. 140-142 Culture war, Gender and sexuality, Critical race theory

Article Democrats project anti-Trump campaign messages onto his Chicago hotel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Science fiction

Forløbet tager udgangspunkt i sci-fi genren, hvor vi har arbejdet med selve genren og underkategorierne Dystopi og utopi. Vi har arbejdet med film og en short story.

Article: SPEAKING OF BOOKS: Science Fiction By KURT VONNEGUT, 1965
Short story ‘Examination Day’ by Henry Slesar, 1958
Film ‘The Matrix’ 1999
‘Dystopian and utopian fiction’ pp. 66-69 in The English Handbook af Trine Østergaard, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romanticism

Eleverne har arbejdet med romantikken i England. De er blevet introduceret for perioden, forskellige analysemodeller, herunder billedanalyse, digtanalyse og filmanalyse. Eleverne har fået kendskab til historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. De har arbejdet en del med mundtlighed i form af en mundtlig aflevering, som er tilkoblet forløbet.

The Lamb by William Blake
The Tyger by William Blake
The Romantic Age (Britain 1776-1837)- notes based on ´Fields of vision, Vol 1´
Frankenstein af Mary Shelley, 1818 (uddrag)
Film: Pride and prejudice by Jane Austen, 2005
Writer’s gallery ‘Jane Austen’ Fields of Vision vol. 1
How to describe a painting p. 248 in  ‘Contexts’
George Byron ‘She walks in Beauty’, 1832
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Værklæsning- Of Mice and Men

Klassen har læst og arbejdet med værket 'Of Mice and Men'. I den forbindelse har de analyseret bogen med forskellige fokusområder. De har også set filmen, hvorefter der er blevet fokuseret på remediering- hvad sker der i overgangen fra bog til film. Eleverne har lavet en aflevering, som består af boganmeldelse, filmanmeldelse + analyse af remedieringen.  

Værk 'Of Mice and Men' af John Steinbeck, 1984 (roman)
Film 'Of Mice and Men' 1992

Remediering https://pixidansk.dk/index.php?id=8634
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 The British Empire

Eleverne bliver introduceret for The British Empire her med fokus på historiske og samfundsmæssige forhold. De arbejder med digte, artikler og short story. I dette emne kigger eleverne også på aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner. Eleverne arbejder kort med Lingua Franca, hvor de ser på, hvordan engelsk bliver brugt som kommunikationsredskab rundt om i verdenen.

Kipling, ´The White Man´s burden´, 1899

https://www.youtube.com/watch?v=Mnws0xna2To ´How the British Empire Became the Biggest in the World´

What was the British Empire? https://www.youtube.com/watch?v=Pi2S0zXJgjU

The British National Anthem ´God save the Queen´ by Henry Carey, 1745
Unofficial national anthem ´Rule Britannia´ by James Thomsen, 1740

Andrea Levys "This is my England" (article), https://www.theguardian.com/books/2000/feb/19/society1

Karma, (findes i Worlds of English) p. 178
"The Soldier" af Rupert Brooke (1914)
"If—" af Rudyard Kipling (1895)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ikke et forløb- hjælpemidler til skriftlige prøver

ORDBØGER OG GRAMMATIK DER HAR VÆRET ANVENDT I ENGELSKUNDERVISNINGEN og som derfor er tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen:

www.ordbogen.com  

Oxford Advanced Learner’s Dictionary
http://oald8.oxfordlearnersdictionaries.com/ med link til OAAD=Oxford Advanced American Dictionary

ENGRAM
https://app.minlaering.dk/bog/6 (Engram Basis)



Desuden må du bruge de specifikke links, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, men som ikke vil kunne downloades. Det vil sige, du skal downloade artikler, opslag i leksika og lignende (udskriv som pdf).

NB: Du må ikke gå på Lectio eller GoogleDocs - dokumenter herfra skal downloades.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer