Holdet 2022 id/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kasper Lundbo Sørensen
Hold 2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og boldforståelse
Titel 2 Rytmisk opvarmning og teori om opvarmning
Titel 3 Hiphop
Titel 4 Badminton og idrætspsykologi
Titel 5 Flagfootball - uden tilhørende teori
Titel 6 Stepaerobic og sundhed
Titel 7 Minitennis og idrætspsykologi
Titel 8 Floorball og aerob træning
Titel 9 Parkour og træningsprojektet
Titel 10 Pardans og Labans bevægelsesteori
Titel 11 Volleyball og danskernes idrætsdeltagelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og boldforståelse

BESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med boldbasis og ultimate. I den teoretiske del af forløbet har vi arbejdet med præstationsoptimering i kaosboldspil.

INDHOLD:
- Baghåndskast, forhåndskast samt hammerkast. Ligeledes har vi talt om, hvornår det er hensigtsmæssigt at anvende de forskellige kast.
- Gribeteknik (tommelfingerteknik og pandekageteknik)
- Taktik: Bredde i spillet, sidelinjeflow, samt cut i banen, stacking, overlap, udnyttelse af frie rum.
Afsluttet med en praktisk prøve i ultimate, hvor der bl.a. blev kigget på kaste- og gribeteknik, cut, fysisk kapacitet, taktik og spilforståelse

TEORI:
- Gennemgang af grundspil, gennembrudsspil, forsvarende forsvar og erobrende forsvar med fokus på: Relationer, rum, kommunikation og tid.
- Teambold

LITTERATUR:
"Præstationsoptimering i kaosboldspil", Kompendium, s. 13-29.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk opvarmning og teori om opvarmning

BESKRIVELSE:
I dette forløb arbejdes der med rytmisk opvarmning. Forløbet starter med et oplæg til opvarmning og selve opvarmningsprogrammet.
Blokkene er bygget op med en sjov opvarmningsdans i staten efterfulgt 1-2 elementer fra opvarmningsprogrammet som eleverne/grupperne skal gå i dybden med: Løb, hop, styrke, sving og stræk. Slutteligt munder dette ud i et opvarmningsprogram, som eleverne skal fremføre samt filme.

INDHOLD:
- Rytmiske danse
- Formål med opvarmning
- Hvilke elementer har opvarmningen effekt på: Muskler, nervesystem mv.
- Indhold i et opvarmningsprogram (hvad opvarmer de enkelte dele?)
- Taktslag og bevægelse i takt til musik
- Fremvisning af eget opvarmningsprogram

LITTERATUR:
'Hvorfor skal du varme op?' og 'God musik til opvarmningsprogrammer', Kompendium, s. 30-39.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hiphop

BESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med hiphop i et mini-forløb, hvor vi ikke har tilkoblet teori.

INDHOLD:
- Hiphoppens historie
- Forskellige basisbevægelser: Bounce, Bounce med børste, Gå frem og tilbage med bounce, Funky grapewine, Turn med klap, Slide, Slide med forflytninger, Funky salsa, Kick ball change, Running man, Toprock, Jump rope, Gum, Hit the Table, Side jump, Street boy.
- Freezes: Baby freeze og crow freeze.
- Forskellige lukkede koregrafier
- Eleverne skulle afslutningvis lave deres egen koreografi.

LITTERATUR:
Ingen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Badminton og idrætspsykologi

BESKRIVELSE:
Dette forløb har været om badminton hvor vi har været omkring følgende tekniske og taktiske færdigheder. Desuden har den teoretiske del af undervisningen været idrætspsykologi.

INDHOLD

--> Teknik:
- Serv: Kort baghåndsserv og lang forhåndsserv
- Slagteknik fra forbanen: Netdrop og lob (både lige og kryds)
- Slagteknik fra bagbanen: Drop, clear og smash
- Benarbejde: Lavt tyngdepunkt, forspændingshop, stemskridt, tobensafsæt og saksbenarbejde. Bevægelse til banens fire hjørner.
- Vi har ligeledes fokuseret på at sætte disse elementer sammen i sekvenser: Fx. Clear-clear-drop-netdrop-lob samt serv-smash-kort opsamling-tap.

--> Taktik:
Vi har kort berørt taktiske elementer som: Udnyttelse af hele banen, brug af nettet, opstilling af den offensive og defensive situation i double.

TEORI:
Idrætspsykologiske teorier omkring motivation og arousal.

LITTERATUR:
"Idrætspsykologi" fra Idræt C – teori i praksis, Sørensen og Pöckel, 4. udgave (2018), Systime, s. 49 - 64. Kompendium s. 106-121.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Flagfootball - uden tilhørende teori

I dette forløb har vi arbejdet med flagfootball. Forløbet er udelukkende af praktisk karakter og ingen teori er således tilknyttet forløbet.

PRAKSIS:
Nedenfor følger indhold og forventninger til udbyttet af den praktiske del af undervisningen.

Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder

TEORI og LITTERATUR:
Der er ingen teori tilknyttet dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Stepaerobic og sundhed

Vi har haft et forløb i stepaerobic med tilhørende teori om sundhed.

Mere specifikt har forløbet haft følgende indhold:

PRAKSIS:
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Forståelse af justering af impact (stepbænkens højde, øgning af BPM, løfte sig fra bænk i trin).
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- At fysisk og konditionsmæssigt at kunne følge med.
- Sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk med god teknik, rimeligt udtryk og få fejl.  

Steptrin de har været igennem: Basis, hase-curl, pausestep, Jack-sprællemandshop, lunges, dip, singleknæ, repeater, rør steppen (knæ), mambo, flyv, pivot, kryds basis, kryds over enden, jorden rundt, chassé, chassé for enden, ski, ved siden af steppen, L-trin, spark-boks, A-trin, V-trin, sideløft,

TEORI:
I teorien har vi defineret sundhed:
- WHOs sundhedsdefinition
- Antonovskys definition af sundhed
- Chris Macdonald

LITTERATUR:
"Hvad er sundhed" fra "Idræt B - idrætsteori" af Franch et al (2010), Systime, s. 137-144. Kompendium side 73-79.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Minitennis og idrætspsykologi

I dette forløb har vi arbejdet med skumtennis - et tennisforløb på badmintonbaner med skumbolde og tennisketsjere. Teori til forløbet har været idrætspsykologi. Nedenfor følger en detaljeret oversigt over de emner vi har været omkring.

PRAKSIS:
I forløbet er der blevet arbejdet med forskellige slag, regler og taktik. Ved hvert slag har vi talt om greb, benarbejde og svingsløjfe.

Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb:
- Beherskelse af forhåndsslag med topspin med god præcision
- Beherskelse af tohåndsbaghånd med topspin med god præcision
- Flugtninger i forhånds- og baghåndssiden med rimelig præcision
- Overhåndsserv med god præcision.
- Beherskelse af slagsekvenser (med ovenstående slag) med rimelig præcision
- Forståelse for hvordan slice udføres (har kun prøvet kortvarigt)
- Viden om taktik i minitennis: Fx. Tålmodighed i spillet ved at bygge pointet op, forståelse af spillecentrum.

TEORI:
Den tilhørende teori har været omkring idrætspsykologi. Vi har berørt teoretiske emner som: Motivation; Flow-teori, selvbestemmelsesteorien, målorienteringsteorien samt Arousal: Den omvendte U-kurve, regulering af spændingsniveau. Endvidere har vi talt om holdidræt og teambuilding.

LITTERATUR:
"Idrætspsykologi" fra Idræt C – teori i praksis, Sørensen og Pöckel, 4. udgave (2018), Systime, s. 49 - 64. Kompendium s. 106-121.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Floorball og aerob træning

I dette forløb har vi arbejdet med floorball med tilhørende teori om energiomsætning og aerob træning.

PRAKSIS:
Hvad forventer jeg at eleverne kan efter endt forløb?

- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre.

TEORI:
I den teoretiske del af undervisningen har vi været omkring:
- Stofskifteprocesser
- Ilttransporten, hjerte kredsløb og minutvolumen
- Superkompensationsprincippet
- Aerob træning

LItteratur:
"Fysiologi og træning" fra "Grundbog i idræt C" af Van Ee, Kristensen og Wolf (2018). Kompendium side 40-47m + 50-54.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Parkour og træningsprojektet

I dette forløb har træningsprojektet været afholdt sammen med det praktiske forløb parkour. Fokus har således været på anaerob effekt/kapacitet og styrketræning, da dette er kvaliteter, som er afgørende for en god præstation i parkour.

PRAKSIS:
Træningsprojekt:
Eleverne blev i starten og slutningen af forløbet testet i tre tests:
1) Medicinboldstød
2) Agility løbetest
3) Hoppehøjde

Undervisningen har desuden indeholdt øvelser til eksplosiv og maksimal styrketræning samt anaerob træning. Endvidere har vi arbejdet med teori om aerobe og anaerobe processer samt styrke- og anaerob træning. Således havde eleverne forudsætningerne for at opstille et træningsprogram, som kunne forbedre deres præstationer til de afsluttende tests.

Parkour:
Hvad forventer jeg, at eleverne skal kunne?
- Precision jump med god kontrol i landing
- Roll og drop-to-roll med godt flow
- Cat balance med rimelig kontrol
- God kontrol og flow i mindst to øvelser på bom: Underbar, palm spin og gate vault
- God kontrol og flow i mindst to vaults på plint: Lazy, speed, dash, monkey, reverse, twohanded
- God kontrol og flow i mindst to af følgende øvelser: Tic-tac, turn vault, wall spin, cat leap
- Vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring
- Sammensætte 3-4 parkourelementer så der flow og kontrol i det samlede udtryk
- Forståelse for sikkerheden i de enkelte øvelser
- Fysisk at kunne gennemføre flere parkourelementer efter hinanden med god eksplosivitet.

TEORI:
I den teoretiske del af undervisningen har vi været omkring:
- Stofskifteprocesser
- Ilttransporten, hjerte kredsløb og minutvolumen
- Superkompensationsprincippet
- Træning af anaerob effekt og tolerance
- Styrketræning: Muskeludholdenhed, muskelvækst, muskelstyrke, eksplosiv styrke og spændstighed.

LITTERATUR:
"Fysiologi og træning" fra "Grundbog i idræt C" af Van Ee, Kristensen og Wolf (2018). Kompendium side 40-49.
"Styrketræning i praksis" fra "B – for bedre idræt" af Wolf og Hansen, 1. udgave (2009), Gyldendal. Kompendium fra s. 67-72.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Pardans og Labans bevægelsesteori

Eleverne har gennem dette forløb arbejdet med dansene: Cha-cha-cha og Engelsk vals. Teorien knyttet til forløbet har været Labans bevægelsesteori.

PRAKSIS:
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
    - Specifikt forventes det, at eleverne indenfor cha-cha-cha i nogen grad kan beherske fokuspunkter som: Sensualiltet, hoftebevægelser, træd frem på strakt ben, armenes bevægelse.
    - Specifikt forventes det, at eleverne indenfor engelsk vals i nogen grad kan beherske fokuspunkter som: Ret holdning, ned-op-op-bevægelse, 3/4 takt, korrekt fatning, forskudt position.
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken

Trin der er blevet gennemgået i cha-cha-cha: Grundtrin, New York, spot turn, hand-to-hand, shoulder-by-shoulder, triple lockstep, alemana (damen under) og cuban breaks.

Trin der er blevet gennemgået i engelsk vals: Grundtrin, grundtrin i firkant, højre- og venstredrejning, throw away oversway, whisk og chassé fra promenade.

TEORI:
Vi har i dette forløb anvendt Labans bevægelsesteori til at analysere dansene engelsk vals og cha-cha-cha. Herunder eleverne stiftet bekendtskab med det velkendte BESS(R)-koncept med Body, Effort, Shape og Space (og Relation).

LITTERATUR:
"En teoretisk og praktisk introduktion til Labans bevægelsesteori" fra Idrætsportalen, Bergholdt et al, 1. udgivelsesår 2018, Systime, ibog. Id c2082. Fra Kapitlet ”Dans og koreografi - Badjango”. Kompendium side 5-12.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Volleyball og danskernes idrætsdeltagelse

I dette forløb har eleverne arbejdet med de tekniske såvel som de taktiske aspekter ved volleyball. Desuden er eleverne blevet introduceret spillernes placering på banen og deres roller. Den tilhørende teori har været knyttet til

PRAKSIS:
Hvad forventer jeg, at eleverne kan efter endt forløb?
- Fingerslag med højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Blokade med lodret afsæt og to arme tæt sammen
- Underhåndsserv og overhåndsserv som kan placeres med rimelig præcision på modstanderens banehalvdel
- Forståelse for regler, formation og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen: Modtagning, hævning og angreb
- Forståelse for sideforskydning og indløb.
- God kommunikation på holdet

TEORI:
I den teoretiske del af undervisningen har vi været omkring danskernes idrætsdeltagelse:
- Forskelle på organiseret og uorganiseret idræt
- Kommercielle idrætstilbud
- Forskelle og ligheder mellem DIF og DGI
- Tendenser i danskernes idrætsdeltagelse: Aktivitetsniveau, uorganiseret/organiseret
- Populære børne- og voksneidrætter.

LITTERATUR:
"Idrættens former og organisering", Begrib Idræt C, Bøgild et al (2023), Praxis, i-bog, kapitel 1 (dog uden 1.4 og 1.5). Kompendium side 81-92.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer