Holdet 2024 fy/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Kenneth Niemann Rasmussen
Hold 2024 fy/f (1f fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Lys
Titel 3 Astronomi
Titel 4 Bølger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Beskrivelse:
Kinetisk og potentiel energi. Effekt, nyttevirkning, elektrisk energi og kemisk energi. Temperaturskalaer og termisk energi. Fordampning og smeltning. Bæredygtig energiforsyning.

Kernestof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Forsøg:
- Nyttevirkningen af elkedel (i forbindelse med termisk energi)
- Varmefylden af et lod
- Demoforsøg med hvilket materiale en isterning smelter hurtigst på

Anslået sidetal: 25
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering om vindmøller 10-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lys

Sansning af synligt lys (farver). Brydning (ikke udledning af formlen) og totalrefleksion. Intensitet og UV-stråling. Det elektromagnetiske spektrum. Varmestråling. Fotoner og Bohrs atommodel.

Kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lys
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof

Faglige mål:
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser

Forsøg:
- Brydning og totalrefleksion

Anslået sidetal: 30
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering om brydning og totalrefleksion 31-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Astronomi

Parallaksemetoden. Cepheidemetoden. Exoplaneter. Rødforskydning, Dopplereffekt og Hubbles lov. Universets udvidelse, Big Bang og den kosmiske baggrundsstråling. Repetition af den nære astronomi fra grundforløbet.

Kernestof:
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Anslået sidetal: 30
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering om Universets udvidelse 26-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Bølger

Karakteristika ved bølger. Interferens. Resonans med en snor. Resonans med en flaske (kun eksperimentelt). Diffraktion. Dopplereffekt.

Kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- fysiske egenskaber ved lyd og lys

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

Forsøg:
- Resonans i en flaske
- Diffraktion

Anslået sidetal: 35
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videopræsentation af eksamensspørgsmål 29-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer