Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Rolf Mortensen
|
Hold
|
2022 re/e (3e re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom
Eleverne skal beskæftige sig med kristendommens oprindelse og udvikling, samt centrale emner indenfor kristen teologi. Desuden skal vi beskæftige os med kristendom i et moderne samfund, dvs. hvordan bruger troende kristne aktivt deres tro til at forstå og forholde sig til moderne problemstillinger. Vi skal beskæftige os med kristen fundamentalisme. Der fokuseres på protestantisk kristendom og på forskellige positioneringer indenfor kristendommen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Buddhisme
Formålet har været at eleverne får viden om kernebegreber inden for buddhismen. Buddhismens oprindelse, udvikling og virkningshistorie. Der læses klassiske og repræsentative tekster og gennem hele forløbet sammenlignes og kontrasteres med andre verdensreligioner, især islam og kristendom. De har arbejdet med forskellene på de tre hovedretninger. Eleverne har mødt en tilværelsesforståelse der er markant anderledes end den vestlige,. Fokus på praksis samt buddhisme i DK og buddhisme i populær kultur. Endvidere er der blevet fokuseret på den tibetanske buddhisme, da det er den buddhisme, der har vundet størst udbredelse blandt danskere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Fokus for forløbet er religionsforskningens særlige problemstillinger i beskrivelse, analyse og fortolkning af religion som fænomen, samt problematisering af religionsdefinitioner. Via klassiske tekster (Koranen, Hadith) og repræsentative, nutidige kilder skal vi dels beskæftige os med islams oprindelse og udvikling dels med forskellige centraler emner indenfor islam. Bl.a. Koranens betydning, de fem søjler, køn, sløret, valfart, sharia og fundamentalisme. I forbindelse med valfarten skal vi også beskæftige os med overgangsritualer. Eleverne skal opnå en indsigt i islams centrale trosindhold. De skal blive i stand til at sætte islam ind i dels en historisk dels en aktuel kontekst. Eleverne skal kunne forstå islam indefra og udefra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861642",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861642",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861642"
}