Holdet 2022 MU/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Bente Quorning, Freyja Trap Vosborg
Hold 2022 MU/c (1c MU, 2c MU, 2c MU/barsel, 3c MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundlæggende musikteori
Titel 2 Musikudøvelse i 1., 2. og 3.g
Titel 3 Korarrangement
Titel 4 Performance: Solosang
Titel 5 Rondoen i barokken
Titel 6 Pop-Rockarrangement
Titel 7 Soulmusik i USA i 1960'erne (SRO)
Titel 8 Opera -Tryllefløjten
Titel 9 Grundlæggende Musikteori Fortsat
Titel 10 Sangskrivning
Titel 11 Jazzmusik
Titel 12 Koncerter 3.g
Titel 13 Dagens sang ved

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundlæggende musikteori

Faglige mål:


Nodelæsning i G-nøgle og F-nøgle: stamtoner, afledninger (fortegn), nodesystem
Dur- og renmolskalaer
Intervaller, intervallernes størrelse, intervaller med fortegn
Akkordopbygning og akkordlæsning (treklange, firklange, sus- og 6'er-akkorder)
Kvintcirklen, parallel- og varianttonearter
Kort om trinanalyse
Funktionsharmonik og funktionsharmonisk analyse (herunder også kort om harmonisk mol)
Rytmer (puls, tempo, takt, taktart, swing, rytmenotation, synkope, bindebue og punktering, optakt, betoning)
Instrumentation (klassisk og bigband)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikudøvelse i 1., 2. og 3.g

Musikudøvelse

Faglige mål:
Eleverne skal synge og spille en- og flerstemmige sange inden for et dansk og internationalt repertoire. De skal lære basale instrumentfærdigheder og kunne samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Dette forløb afvikles parallelt med de øvrige forløb og indeholder følgende elementer:
- Elementær instrumentlære (bas, keybord, klaver, guitar, trommer, shaker)
- En- og flerstemmig sang (herunder solo- og korsang)
- Korsang
- Koncert (for hinanden i undervisningen, julekoncert, kortur, forårskoncert)
- Elementær sangteknik og udvikling af stemmebevidsthed


Elevernes praktiske musikudøvelse i 1.g:

Indstuderede fællesnumre til koncertopførelse i 1.g:
- 'Der er ingenting i verden så stille som sne' af Povl Hamburger ( 2 stemmigt kor + klaver, cello, bratsch og kontrabas)
- 'Tidsrejsen' af Caroline Castell (Solister med 2-stemmigt kor + band)
- 'Julesang' fra 'Jul på Slottet' (3-stemmigt acapella)
- 'Money, money, money' af Abba (Solister med 2 stemmigt kor + band)

Sammenspilsforløb i mindre grupper, hvor grupperne selv har stået for valg af sang, fordeling af roller og indstudering. Efterfølgende har grupperne spillet numrene for hinanden på holdet for at træne det performative.

Vi har endvidere arbejdet med diverse enstemmige og flerstemmige sange fra ind- og udland til generel stemmetræning og stemmedannelse, bl.a.:
- 'Vårvisen' af Sebastian (3 stemmigt)
- 'En forårsdag' af Anne Linnet
- 'Hotel California' af The Eagles
- 'Shackles'
- 'Man in the mirror'



Elevernes praktiske musikudøvelse i 2.g:

3 dages musiktur med efterfølgende koncert på skolen med de øvrige musikelever på B og A niveau:

- Fælles optræden:
   - Somebody to Love  af Queen
   - I wanna be the only one  af Eternel
   - Lookalike af Bernhoft

- På turen optrådte alle elever endvidere for hinanden i mindre sammenspilsgrupper.


Julekoncert:
- Away in a Manger (4-stemmig a capella)
- Tourdion af Pierre Attaignant (4 stemmig a capella)
- Do They Know It's Christmas Time af Band Aid (solister, 3 stemmigt kor og band)

Optræden til orienteringsaften:
- Somebody to Love  af Queen (solister, 3 stemmigt kor og band)
- I wan't it All af Queen (solister, 3 stemmigt kor og band)

Forårskoncert:
- Joleen af Dolly Parton (solister, 3 stemmigt kor + band)

Herudover har der været selvstændige gruppeindstuderinger af Rolling in the Deep med Boomwhackers samt to sammenspilsforløb med efterfølgende koncert for klassen.


Elevernes praktiske musikudøvelse i 3.g:
- 3 dages musiktur med efterfølgende koncert på skolen med de øvrige musikelever på A niveau.
Fælles optræden:
- Dronning af Månen (2024 af Pil) - Kor
- Mas que nada (1966 af Sérgio Mendes) - Kor + band
- Lyse nætter  (1991 af Alberte) - Kor
- Shut up and dance (2014 af Walk the Moon)

På turen optrådte alle elever endvidere for hinanden i mindre sammenspilsgrupper. Derudover optrådte nogle af grupperne også på skolen til den efterfølgende koncert.

Sange (se også koncerter i 3g):
- Tit er jeg glad af Carl Nielsen/B.S. Ingemann, 1917
- Efterår af John Høybye/Georg Metz, 2016
- Den danske sang Carl Nielsen/Kai Hoffmann, 1926

Sammenspil:
- All that she wants af Ace of Base, 1992

Deltagelse i SYNG ud i Livet:
- Flammer Rammer af Patina, 2021. Arr. Kirsten Bjerregaard
- Omvendt af Pil og Andreas Odbjerg, 2021. Arr. Margrethe Debel
- På kanten af ingenting, Syng Selected, 2023. Arr. Morten Vinther og Line Groth
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 168 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Performance: Solosang

Træning i solosang og performance.

Eleven vælger selv en sang. Eleven kan vælge at akkompagnere sig selv eller få hjælp fra en anden elev på holdet. Det er også tilladt at optræde i grupper, kravet er dog, at man skal synge en del solistisk.
Fokus er formidlingen af en sang samt det at optræde (det performative).

Mål: Det handler om at skabe musik og træne den solistiske del.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 5 Rondoen i barokken

I det indeværende forløb arbejdes der med Vivaldi og instrumentalkoncerten med hovedfokus på rondoformen.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne lave værkanalyser, hvori de bl.a. forholder sig til
- Instrumentation
- Form og tonalitet
- Melodik og temabearbejdelse
- Harmonisk analyse af udvalgte passager

De skal endvidere kort kunne gøre rede for typiske stiltræk indenfor genren, samt kunne placere værker og komponist i en musikhistorisk kontekst.

Analyseværker:

Britten: A Young Persons Guide To The Orchestre (mhp.læring omkring symfoniorkesterets instrumenter og partiturlæsning)

J.S.Bach, Violinkoncert i E-dur, BVW 1042, 3. sats

A. Vivaldi: De Fire Årstider:
- Efteråret, 3. sats
- Foråret, 1. sats
- Sommeren 3. sats
- Vinteren 2. sats

I forløbet indgik en studietur til Venedig, hvor eleverne til en koncert hørte De 4 årstider og andre violinkoncerter af Vivaldi.

Litteratur
Uffe Englund: Musik, metoder til analyse, Systime 2008, s. 15-17, 21
Jens Dalsgård: Barokbogen, Systime 1997, s.121, 124-129.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pop-Rockarrangement

Holdet har arbejdet med Pop-Rock arrangement med udgangspunkt i Bastarden af Thomas Hammer. Arrangementsarbejdet er lavet i nodeskrivningsprogrammet Finale.

Teori og praksis i fagets skriftlige delprøve 2 - arrangement for kor, bas og trommer.

De faglige mål for arrangementsarbejdet i 2g:

1) 3-stemmigt kor med doven stemmeføring (uh- stemmer, melodirytmefordobling og korsvar med direkte imitation)

2) Standardbas med gennemgangstoner og basale basoplæg.

3) Grundrytme i trommerne med periodemarkeringer, fills og slutning.


De faglige mål for arrangementsarbejdet i 3g:

1) Treklangsmedstemmer og selvstændige korsvar.

2) Melodikommenternde bas, bevægelige basfigurer (arbejde med forskellige basteknikker) og basoplæg.

3) Melodikommenterende trommefigurer, half-time rytmer, åben hihat, markering af særlige rytmiske begivenheder.

4) Særligt fokus på at arrangere  et kor og groove, som forholder sig til melodien og afspejler denne.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 122 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Soulmusik i USA i 1960'erne (SRO)

Flerfagligt forløb brugt til SRO i fagene MU A/EN A og MU A/MA A

Musik A og Engelsk A:
Soulmusikken som udtryk for sort identitet og politisk virkemiddel

Musik A og Matematik A:
Brugen af hitskabeloner i Motown med udgangspunkt i statistisk analyse af 100 soulnumre udgivet på pladeselskabet Motown i 1960'erne.


Fælles musikfaglige mål:
Eleverne har arbejdet med skriftlig formidling af node- og auditiv baseret analyse af et soulnummer fra 1960-erne, hvor de forholder sig til
- Form
- Instrumentation
- Groove
- Vokal (sangstil og kortyper)
- Harmonik

De skal endvidere kunne gøre rede for genretypiske stiltræk samt den musikhistoriske kontekst.


Fælles analysenumre:
- Aretha Franklin: Respect
- The Four Tops: It’s the Same Old Song

Formanalyse af Top100 Motown numre fra 1961-1969:
https://www.waybackattack.com/top100-motownhits.html


Anvendt litteratur
- Anders Aare m. fl., Rockmusik i tid og rum, Systime 2006
- Jacob Jensen og Thomas Hammer, Soul, Systime1999, s. 18-63, 82-125
- Henrik Marstal og Morten Jaeger, Hitskabelonen, Lindhardt og Ringhof 2003  (kun matematikerne)

Dokumentarfilm:
"Hitsville: The Making of Motown", 2019
(streamet fra mitCfu)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Opera -Tryllefløjten

Eleverne er blevet introduceret kort til operaens opståen, klassiske stemmetyper og operas opbygning og struktur.

Forløbet har været centreret omkring Mozarts Tryllefløjten, som eleverne har set opført i Operahuset. Som forberedelse til besøget, har eleverne arbejdet med handlingen og hørt udvalgte passager af operaen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Grundlæggende Musikteori Fortsat

Grundlæggende musikteori mhp. rytmer, toner, akkorder, intervaller og hørelære.
Forløbet sigter både mod at beherske korrekte musikfaglige termer og målrettet mod at kunne løse musikteori 1 til den skriftlige eksamen. Derfor er forløbet også aktuelt hele skoleåret og afsluttes ikke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sangskrivning

Kort forløb, hvor eleverne i grupper af 4-5 skal skrive en sang.

Eleverne får udleveret en kuvert med 6 akkorder (hovedfunktioner i en toneart), og de må kun trække tre akkorder. De må gerne bytte ud én gang og gerne selv tilføje akkorder til deres rundgang.

Ud fra stilladserede aktiviteter skal eleverne finde på en akkordrundgang, melodi og tekst.

Afslutningsvis afholdes en koncert, hvor grupperne spiller deres sange for hinanden.

Formål med forløbet:
- arbejde kreativt og skabende med musik
- arbejde og styrke eleverne kompetencer indenfor musikudøvelse samt det performative
- udvikle og styrke eleverne musikteoretiske forståelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Jazzmusik

Elever arbejder med jazzmusikken i en bred forstand, idet der arbejdes med udvalgte musikalske retninger inden for jazzen med fokus på jazzmusikkens udvikling og mangfoldighed.

De forskellige jazzstilarter bearbejdes af eleverne i grupper, efterfulgt af en fremlæggelse i plenum. I gruppearbejdet skal eleverne arbejde med 1 musikeksempel, som er genstand for det analytiske arbejde. Disse analyser præsenteres for resten af holdet.

Faglige mål:
Eleverne skal i musikanalysen kunne gøre rede for form og opbygning, instrumentation, melodik og harmonik (bluesharmonik, funktionsharmonik, 2-5-1 forbindelser og vamps). De skal endvidere kunne gøre rede for genretypiske stiltræk samt placere nummeret i en musikhistorisk kontekst.

Derudover arbejdes der også med:
- Trinanalyse og funktionsharmonik
- akkord og becifringer

I løbet af forløbet fik holdet besøg af to jazzmusikere, som holdt en minikoncert og oplæg for holdet, Christian Frank (guitar) og Peter Poulsen (sax).

Anvendte eksempler til analyse (både grafisk og auditiv analyse):
- Sweet Home Chicago (1936, Robert Johnson) - Karakteristiske bluestræk
- There is no greater love (1936, Isham Jones)
- Sweet Georgia Brown (1925, Ben Bernie & Maceo Pinkard)
- Fly me to the Moon (1954, Bart Howard)
- In the Mood (1939, Glen Miller) - Swing
- Donna Lee / (Back home again) Indiana (1947, Charlie Parker / 1917, James Hanley) - Bebop
- Take five (1959, Paul Desmond) - Cooljazz
- So what (1959, Miles Davis) - Modaljazz

På akkordinstrument spilles:
'There is no greater love'

Sammenspil (sang+band) i to grupper med efterfølgende koncert:
-Feeling Good af Nina Simone (1965)

Litteratur
Bluesharmonik: Rockmusik i tid og rum s. 61-66
Ulrik Hofman Bøeg, Jazz mellem tradition og fornyelse s. 10-20
Karsten Tanggaard, jazz en arbejdsbog s. 13-30, 58-118
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Koncerter 3.g

Julekoncert, forårskoncert og Akustisk aften.

Julekoncert i Nærum Kirke:
- Som en del af jazzforløbet fremførte holdet en kor-jazzudgave af 'Juletræet med sin pynt' med et interlude komponeret af Peter Poulsen
Kor + kontrabas og saxofon

- Korarrangement af en elev af 'En Rose så jeg skyde'

Julekoncert på skolen:
- 'Santa's coming for us' af Sia (2017)
Kor + band

Forårskoncerten:
- 'Det ligemeget, hvad det ligner' af Guldimund (2023)
Kor + cello, bas, halvakustisk guitar

Akustisk aften optrådte eleverne frivilligt i mindre grupper / par.

Mål: Sikkerhed i performance og overskud til at vise musikalitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde - Eleverne skal selv mere på banen i forbindelse med valg af og udarbejdelse af koncertmateriale
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
Titel 13 Dagens sang ved

Eleverne skiftes til at stå for 'Dagens sang', hvilket skal indebære at udvælge og syng for til en sang. Nogle af eleverne vælger også selv at spille til på enten klaver eller guitar, ellers akkompagnere FV.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer