Titel
1
|
Quatre amis
Dette forløb er bygget op omkring filmen "Quatre Amis", hvor vi øver tekstforståelse, mundtilge og skriftlige resuméer og billedbeskrivelse til hvert filmafsnit. Undervejs suppleres med gramatiske emner, som eleverne har behov for at repetere fra folkeskolen.
Formål:
Gennem serien, der handler om unge mennesker udvikler eleverne ikke bare deres sproglige kunnen, men bliver bedt om at analysere og fortolke scenerne i filmen. Dette mhp. at forstå fransk kultur og samfund bedre, og ligeledes kunne reflektere over egen kultur. Eleverne øver at forstå det talte franske sprog, som det tales blandt unge mennesker, og de udvikler deres ordforråd. Når vi bagefter diskuterer scenerne øver de mundtlig og skriftlig kommunikation i form at sætninger på tavle eller mundtlige sætninger om personerne, der indgår i handlingerne. For at sikre en sikker anvendelse af sprogets opbygning og anvendelse, suppleres der med grundlæggende grammatiske emner, som er udvalgt ud fra elevernes kunnen mundtligt og skriftligt, blandt andet arbejder vi med forbedring af elevernes udtale af det franske sprog.
Indhold:
Vi lærer om Frankrig, kultur, historie, arkitektur, kunst, famiieforhold, skolevæsenet og de unge menneskers personlige relationer og følelser. Det giver et godt ordforråd. Desuden indledes filmen af en glad melodi, der giver en god, afslappet stemning i klasserummet.
Metode:
Ved at lytte, læse, tale og skrive forsøger vi at repetere fransk fra folkeskolen, at sikre at eleverne er trygge ved at tale fransk i klassen og træner og husker de gloser, som vi møder. Desuden træner vi billedbeskrivelser med franske motiver f.eks. gennemgår vi ord til billedbeskrivelser og arbejder med motivet "La Provence en peinture". Vi gennemgår verber efter 1., 2. og 3. bøjning, og læreren viser en PowerPointPræsentation om "Franske dialekter". Vi hører fransk musik: "marseillaisen", "Maitre Gims" og "Mireille Mathieu".
Materiale:
Film "Quatre Amis", afsnit 1, 2, 3.
Thomsen, Sine Wang: "Galérie Photos. Réflexion et communication", Kbh. 2009, s. 38-39.
Evaluering:
Klassen er urolig, og eleverne har svært ved at sidde stille og deltage i undervisning, selv om de får en pause midt i modulet. Nogle kommer for sent, andre går for tidligt.
|