Holdet cb22ht1b-dana - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Dorthe Hanquist Brandt Madsen, Linda Lillelund Rom
Hold cb22ht1b-dana (cbht1b-dana, cbht2b-dana, cbht3b-dana)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb om sport
Titel 2 Julens genrer
Titel 3 Eventyrlige øjne
Titel 4 Medier, nyheder og falske historier
Titel 5 Holberg og oplysningstiden
Titel 6 Årsprøve: Besøg på Statens Museum for Kunst
Titel 7 Dialekter og ungdomssprog
Titel 8 Danskhed
Titel 9 Natursyn - forløb op til DIHO-opgave
Titel 10 Forløb 10 - totalitære regimer i litteraturen
Titel 11 Forløb 1: Eksistentialisme i dansk
Titel 12 Forløb 2: Fakta og fiktion
Titel 13 Forløb 3:Fra det moderne gennembrud til modernisme
Titel 14 Forløb 5: Nyere dansk litteratur 1960'erne til nu

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb om sport

Skriftlighedsforløb med fokus på at stifte bekendtskab med de skriftlige genrer i dansk A på htx

Faglige mål (vurderet og tilføjet oktober 2023):
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- ̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge

Kernestof:
̶ mangfoldige litterære genrer

Tekster anvendt i dette forløb:
Jørgen Leth: ”Jeg havde vundet”
Digt, https://danskpaany.systime.dk/?id=148
Tre film, dødt link, https://efif-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/llr_unord_dk/EiFoIc4NIq1MoG7a9XkeyOUB-rEUy0RsbIrTFJb2fVWGLw?e=Anc3T2
Begreb om dansk: kapitel 8 om retorik og argumentation, https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=341&loopRedirect=1
Lars Skovgaard Laursen: ”Fodboldens krigsmetaforik
trænger til våbenhvile. Den promoverer et forældet
mandeideal”, Kronik, Information, 9. juli 2021
Sørine Gotfredsen: ”Den grædende mand er ikke et
godt tegn”, Kommentar, Berlingske, 8. august 2021
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig opgave om sport 08-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Julens genrer

Forløbet er tænkt som ét der kan suppleres med flere af julens tekster i 2.g og 3.g

Tekster anvendt:
https://nordjyskemuseer.dk/brammings-kravlenisser/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kravlenisser 19-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Eventyrlige øjne

Forløbet introducerede eleverne for en række af kanonforfatterne: Folkevise, Blicher, Grundtvig, H.C. Andersen og Blixen samt forskellige fiktionsgenrer.

Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge

Kernestof:
Mangfolkdige litterære genrer

Tekster anvendt i dette forløb:
"Novelle", https://danskpaany.systime.dk/?id=151
"Folkeeventyr". https://danskpaany.systime.dk/?id=152#c460
Brødrene Grimm: Enøje, Toøje og Treøje, originalt udgivet 1812-1815, på dansk, 1821
Fyrtøiet, H.C. Andersen, 1835
Maslows behovspyramide: https://psykveje.systime.dk/?id=5385
St. St. Blicher: Den barnløse kone (1824)
Karen Blixen: "De blå øjne", 1960
N.F.S. Grundtvig: "Øjne, I var lykkelige", 1864 og 1868
Folkevise: Agnete & havmanden

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortællinger og mundtlighed 12-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Medier, nyheder og falske historier

Forløbet var delvis et studieområdeforløb med fagene engelsk og samfundsfag om demokrati, konspirationsteorier og falske historier

Faglige mål:
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster

Kernestof:
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- medieanalytiske begreber

Tekster anvendt i dette forløb:
"Nyhedstekster er informerende: https://danskpaany.systime.dk/?id=251
Anders Hougaard: ”Lad os komme videre fra Sokrates”
Kronik, Jyllands-Posten, 23. august 2017
"Argumentation", https://danskpaany.systime.dk/?id=283
Konspirationsteorier: https://medierogmeningsdannelse.systime.dk/?id=185
Peter Adolphsen: Rynkekneppesygen (uddrag)
Roman, 2017
DRTV - Fuckr med dn hjerne: Hvor meget styrer de sociale medier dit liv?, direkte link: https://www.dr.dk/drtv/episode/fuckr-med-dn-hjerne_-hvor-meget-styrer-de-sociale-medier-dit-liv_50962
Dokumentarfilm om TikTok til TV2 Kosmopol

Begreber til dette forløb
Nyhedskriterier: Væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet, konflikt
Toulmins argumentationsmodel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fortællinger og mundtlighed 12-03-2023
Dokumentar om TikTok 11-04-2023
Medier, nyheder og falske historier 30-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Holberg og oplysningstiden

Værklæsning: Erasmus Montanus eller Rasmus Berg af Ludvig Holberg

Faglige mål:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden, her specifikt oplysningstiden

Kernestof:
Litteraturanalytiske begreber

Tekster anvendt:
Erasmus Montanus af Ludvig Holberg, 1723, ca. 61 sider.
Dansksiderne, Oplysningstiden: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3445
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der" (juli 2013), Direkte link: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Årsprøve: Besøg på Statens Museum for Kunst

Museumsbesøg og kronikskrivning i grupper med fokus på kronikgenren i skriftlig dansk A
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Årsprøve kronik: Hovedfokus og vinkel 25-05-2023
Årsprøve færdig kronik og del B 26-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dialekter og ungdomssprog

Fuck, de unge taler grimt! SMS-sprog gør os til dårlige sprogbrugere. Det danske sprog er en ung blond pige. Indvandrere skal tale dansk på gaden. Der er mange holdninger til sprogets udvikling og forskellige sprogbrugere, og de fire første sætninger du netop har læst er eksempler på sange og avisoversrkrifter om det danske sprog. Men hvor kommer sproget dansk egentlig fra? Er der mere status i at tale jysk end sjællandsk? Hvilke bandeord er de værste? Forløbet dækker følgende faglige mål og kernestof:)

• eleven kan demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion,
• dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder
• svenske og norske tekster på originalsprog
• sproghistorie

Tekster anvendt i forløbet:
DR: Dagligdagens mange sprog (2011), afsnit 2. 19 minutter. Tilgængelig via CFU - kræver unilogin.
Pia Quists: Hvem taler københavnsk? Weekendavisen 2007 - 0,9 ns, artikel, uddrag
Lars Henriksen: Danske dialekter er så godt som døde, Kristeligt Dagblad, 2007 - 0,9 ns, artkel, uddrag
Kristeligt Dagblad 21.nov. 2007:
Sprogbruger 1: https://youtu.be/IT7QESM30g0?t=24s (Dronning Margrethe, klip fra TV2 - anvendt til dialekter)
Sprogbruger 2: https://www.youtube.com/watch?v=S92ju7DZBWA (Klip fra comedy-show med Anders Mattesen, anvendt til dialekter)
TV: SKAM, afsnit og 1 afsnit 2 (2016), NRK
Artikel: »Fuck mand. Først og fremmest, hvor er det fucking optur«, Berlingske Tidende d.15. november 2016. Direkte link: https://www.berlingske.dk/kultur/fuck-mand.-foerst-og-fremmest-hvor-er-det-fucking-optur.
Lydklip: Radio24syv: 62-årige Bent Wedels læserbrev om DMA show (ca. 10 min.), 2016. Direkte link:
http://www.radio24syv.dk/programmer/24syv-morgen/14860538/22:24/24syv-morgen-0605-16-11-2016-1/, ikke længere tilgængelig.
Artikel: Takketalerne ved Danish Music Awards 2016, gengivet i  http://www.b.dk/kultur/takketalerne-ved-danish-music-awards-2016, sidst tjekket d. 8. maj 2016.
Podcast: Sproglaboratoriet: Kebabnorsk, rinkebysvensk og gadedansk, 2016. Direkte link: http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/sproglaboratoriet-2016-08-12, podcast, ikke længere tilgængeligt.
Lyrik: H.C. Andersen: ”Jeg er en skandinav” (1837) Jeg er en Skandinav.docx
Lyrik: Nicoline: Danskhed (2018)
TV: Debatten: Sæson 2023 – Klar til kunstig intelligens? | DRTV (til repetition af Toulmins argumentationsbegreber)
Taler du kropssprog - sæson 1, episode 1. 2017, DR, direkte link: https://www.dr.dk/drtv/se/taler-du-kropssprog_47332.
Uddrag af Doppler af Erland Loe (2004)
Sydsvenskan: Tio myter om svenskar og danskar, 2010, artikel, Link: https://www.sydsvenskan.se/2010-07-01/tio-myter-om-svenskar-och-danskar, sidst tjekket d. 8. maj 2023.
Håndbog til dansk, Systime, intet årstal. Anvendt som opslagsværk og faglig læsning.

Anvendt til skriftlig opgave (analyse, vurdering og diskussion)
Kronik: ”Anglicismerne vælter ind over os: Det danske sprog is young pretty blonde”, af Gert Holmgaard Nielsen, Politiken d. 28. juni 2020.

Fokuspunkter:
Slang og ungdomssprog (fx egne slangudtryk og ungdomssprog i den norske TV-serie SKAM)
Diverse dialekter fx dialekter og etnolekter, majoritetssprog og minoritetssprog
Anglicismer og bandeord og låneord
Sproglig stil (sammenligning af H.C. Andersens sprog vs. Nikolines raptekst Danskhed)
Nordiske sprog fx svensk og norsk
Sproghistorie - det danske sprogs udvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Danskhed

Danskhed er flæskesteg og kebab, siger en forsker. Danskhed er H.C. Andersen, hygge og Novo Nordisk. Det at tale dansk og at føle sig dansk, danskhed, hvor kommer det fra, og hvordan ser vi danskhed fremstillet og diskuteret i forskellige tekster? Når du er færdig med dette forløb kan du
- analysere og fortolke fiktive tekster fx lyrik og comedy
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og kulturelle, idéhistoriske, almenmenneskelige og litteraturhistoriske sammehænge.
- Du får kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder, specifikt romantikken, og dens forbindelse til nutiden.

Kernestofmæssigt kommer vi igennem
tekster af Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen, litteraturhistorie specifikt romantikken, multimodale tekster fx analyse af kommunikation på sociale medier

Tekster læst i forløbet:
Comedy: Adam og Noah, "Hva' Sker Der Dansker" (2016) via linket herunder: "Hva' Sker Der Dansker" Fuldt Show | 2016, uddrag - de første 20 minutter.
Kortfilm: Dorte Warnøe Høgh: Grisen, 2008, 23 minutter
Artikel:  Danskhed er pizza, flæskesteg og kebab (videnskab.dk), 2010. Direkte link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/danskhed-er-pizza-flaeskesteg-og-kebab/.
TV:  klip fra Debatten på DR d. 22. september, 2016 (tidskode 48:20-1:00:12) - "Er han ikke dansk".
Artikel: "Danskhed er en moderne opfindelse", videnskab.dk, 2009
1800 tallet på vrangen del 1:8 “Guld, hor og romantik, 1800-1814. DR 2014. Ca. 40 minutter).
Guldhornene, af Adam Oehlenschläger, 1802. digt, 2 sider
Billede: Peter Carlsen, Danmark (2009)
Billede: Eugène Delacroix, Friheden fører folket på barrikaderne (1830)

Skriftlighed - analyse, fortolkning og perspektivering er anvendt følgende tekster:
"Fædreneland! ved den bølgende strand er et digt af N.F.S. Grundtvig, 1848
Nikoline: Danskhed, 2018

Fokuspunkter:
Vi har med udgangspunkt i forskellige vinkler arbejdet med, hvad det vil sige at være dansk - fx artikler fra Videnskab.dk, indfødsretsprøven og comedy. Vi har arbejdet med billedanalyse, analyse af lyrik fra romantikken og i dag, samt analyse af kortfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Natursyn - forløb op til DIHO-opgave

Havmiljøet er under pres. Omend CO2-udledningen er toppet i Europa og USA, så stiger den globale opvarmning fortsat. Naturen fylder i politik, men også i litteratur og debat om natur og krop i Danmark og globalt. I dette forløb undersøger vi forskellige teksters syn på natur. Vi kigger først bagud på romantikkens fremstilling af naturen, og sammenligner med nyere dansk litteratur. Vi skal også undersøge kropsidealer og fremstillingen af kroppen i litteraturen og på sociale medier.

Når du er færdig med dette forløb har du trænet, så du kan:
udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
analysere og fortolke fiktive tekster
analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske,
almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden her med særligt fokus på romantikken og oplysningstid
demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation

Kernestof:
Mangfoldige litterære genrer her med særligt fokus på epik fx romanuddrag og lyrik i form af digte
analyse af billeder og mulitmodale tekster, her udvalgte opslag på sociale medier
sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling i form af et teaterbesøg "Klimakabalen", hvor vi skal se på hvordan kunstnere og videnskabsfolk formidler natur og deres virkemidler
digitale kommunikaitonsformer, herunder sociale medier, hvor vi undersøger fremstillingen af kroppe og såkaldt naturlige kroppe og kropsidealer på sociale medier og hvilke virkemidler, der anvendes
Kanonforfattere: Oehlenschläger, Holberg,  Pontoppidan
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
litteraturhistorie med særligt fokus på romantikken

Tekster arbejdet med i dette forløb:
Håndbog til dansk, afsnit om: (ikke skrevet ind endnu)
Daniel Defoe: Robinson Crusoe | Dansk i tiden (systime.dk) (uddrag)
Haven er på en måde en metafor for menneskets forhold til naturen politiken 2020, 3,8 sider
1800-tallet på vrangen, afsnit 1: Guld, hor og romantik, DR, 2007
Adam Oehlenschläger: »Simon Peder« fra Poetiske Skrifter (1805) (kalliope.org)
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
Billeder:
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).
P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).
Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).
J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839).
Greta Thunberg: Hvis alle levede, som vi gør i Sverige og Danmark eller i EU, ville det allerede være for sent for os at holde os under målene om at begrænse opvarmningen til 1,5 eller 2 grader. - politiken.dk
greta thunberg 25. maj 2019 - tilgængelig via youtube.
Uddrag af "Sort frekvens" af  Theis Ørntoft (2014) (digt)
Artiklen “Danskerne vil tilbage til naturen” af Enevoldsen, Kristeligt Dagblad den 3. maj 2016
livingshops annoncerende artikel “Lad dig inspirere af New Nordic” (‘Hvad er New Nordic’), direkte link: https://www.livingshop.dk/new-nordic-inspiration/ - sidst tilgået den 5. februar 2024. Intet årstal for udgivelse.
Nak & Æd: Et vildsvin på Djursland (DR 2010-), sæson 1, episode 2 – tidskode 20:16-27:35
Hvordan får influencere dig til at købe ting? - YouTube, P3 Essensen, dr, 2023. Direkte link: https://www.youtube.com/watch?v=agjAa8W6Ez0
Splejsen i spejlet, uddrag af artikel fra Weekendavisen 23. november 2023 (om mænd, megareksi og kropsidealer - brugt til analyse af faktatekster)
Charlotte Weitze: “Den afskyelige”, uddrag af Roman, 2016
Digt: Kirsten Hamman: “Jeg civiliserer mig om morgenen”.1991
Debatarrangement: Klimakabalen, med fokus på klima og livsstil, med foredrag af konsulent i Klimaakademiet Mikael Bellers Madsen,
poetry slam med Lasse Nyholm Jensen. Tilrettelagt og fundet på af
Rebecca Svensson (26. januar 2024)
"Simon Peder", digt af Adam Oehlenschläger, 1805
Uddrag af Lykke-Per, af Henrik Pontoppidan, 1898, til øvelse i at skrive indledninger
https://lf.dk/ - Landbrug og Fødevarers hjemmeside, brugt til analyse af faktagenren på hjemmesider, sammen med hjemmesiden https://fogl.dk/, kampagneside med titlen "Fødebrug og landvarer", en hjemmeside der ligner Dansk Landbrug og Fødevarer, men lavet som vellignende "fup" finansieret og lavet af Den Grønne Ungdomsbevægelse / Klimabevægelsen i Danmark, udgivet 2023 (kilden fremgår ikke direkte af hjemmesiden men fra denne pressemeddelelse: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13746306/unge-laver-reklamestunt-landbrugslobbyen-siger-undskyld?publisherId=13561235&lang=d) Sidst lokaliseret den 5. februar 2024.
Ludvig Holberg: Moralske tanker, Libr. II, epigram 41, om skole (uddrag), 1744
Det etiske råds artikel, “Unge og kropsidealer” (april 2017), uddrag.
“Jeg civiliserer mig om morgenen” (1992) af Kirsten Hammann samt oplæst som digt via filmcentralen (1991):
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/jeg-civiliserer-mig-om-morgenen.
Friluftsrådet: Natursyn og friluftsliv, uddrag, intet årstal men anslået efter 2017.

Fokuspunkter har været at træne og lære eleverne at analysere natursyn i både fikion- og nonfiktionstekster. Der har været en litteraturhistorisk dimension i første del hvor vi så på naturens rolle i oplysningstidens tekster og romantikkens tekster samt modere fiktionstekster. Dertil har vi arbejdet med hvordan naturen bruges i faktatekster som fx i reklame, tale og kampagner. Forløbet er rundet af med at se på hvordan kroppe og kropsidealer fremstilles i forskellige tekster som lyrik og artikler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb 10 - totalitære regimer i litteraturen

Faglige mål:
• demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og teknologiske sammenhænge
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
• mangfoldige litterære genrer
• politiske tekster
• værklæsning af skønlitteratur - roman
• oversatte tekster til at perspektivere dansksprogede tekster
• litteraturanalytiske begreber og metoder

Tekster læst i dette forløb
Adolf Hitler: Uddrag af Mein kampf (1922), oversat, uddrag.
Svend Åge Madsen: Se dagens lys (1984), i alt 180 sider.
Novelle “Brev til Tobias” af Grete Roulund 1997.

Fokuspunkter:
Totalitære ideologier (leksikalsk øvelse og lærerforedrag)
Science fiction som genre
Analyse af fiktionstekster
Utopier og dystopier og hvorvidt to typer samfund i romanen "Se dagens lys" har utopiske og dystopiske træk
Analyse af politiske tekster hvor vi har læst en uddrag af Mein Kampf og diskuteret hvilke totalitære træk der er i nazismen som ideologi
Svend Åge Madsen: Se dagens lys (1984)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb 1: Eksistentialisme i dansk

Faglige mål:
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og teknologiske sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur, herunder samspil med internationale strømninger
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof
• danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder: Efterkrigstiden
• Kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg
• Metoder: Eksistentialistisk læsning

Tekster læst:
Nilo Sand: Det vellykkede liv er ikke lykkeligt (Information 2008 - læst i uddrag)
Martin A. Hansen: Agerhønen, 1947,
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Værklæsning af Nike, digtsamling af Caspar Eric (2015), 88 sider
Uddrag af Forførerens dagbog, af Søren Kierkegaard (1843), 4,7 ns

Opgavesæt med følgende tekster anvendt (forskellige opgavetyper at vælge imellem):
Tekst 1: “Hvile” af Peter Seeberg, 1962, fra novellesamlingen ”Eftersøgningen og andre noveller”
Tekst 2: Tale af Morten Albæk, bragt i Berlingske Tidende 2020
Tekst 3: Fjumreår er blevet til præstationsår, artikel fra Kristeligt Dagblad d. 31. august 2019
Tekst 4: Kronik: Børn og unge forventer alt for meget af livet, skrevet af Claus Holm, leder af Danmarks Pædagogiske Universitet på Aarhus Universitet. Udgivet d. 9. juni 2019 Politiken
Tekst 5: Martin Thorborg: "Kære student - stort tillykke med huen og din lortekarakter" (2018), tilgængelig på youtube. https://www.youtube.com/watch?v=vPLMVSeEQt4.
Tekst 6: Debatindlæg: Vi risikerer at ende med en generation af unge, der aldrig lærer at tage ansvar, af Marlene Budolph og Karoline Haarder. 13. august 2022 Berlingske Tidende

Særlige fokuspunkter:
Lyrik som genre
Moderne og traditionel lyrik
Fakta og fiktionskoder
Autofiktion
Eksistentialisme vs. essentialisme
Søren Kierkegaards fire arketyper: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse
Camus og Sisyfosmyten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb 2: Fakta og fiktion

Faglige mål:
• demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• analysere og fortolke fiktive tekster
• analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens medier
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Kernestof:
• dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• tekster med relevans for teknologisk dannelse
• sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• mediehistorie
̶ sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster

Fokuspunkter:
- Blanding af fakta/fiktion i fx musikvideoer, reality, fakta- og fiktionstekster
- De fem dokumentartyper
- Tv-dokumentarisme
- Nyhedskriterier
- Analyse af fakta/fiktionskoder i "Klovn"
- Udvalgte klip fra diverse Reality-TV til at se på blanding af fakta og fiktion
- Udvalgte klip fra dokumentarer til at genrebestemme dokumentartyper

Tekster læst i dette forløb:
Rokokoposten: Uansvarlige Margrethe: Frederik alt for ung til at blive konge, 31. december 2023 (artikel)
Dræbte ven med samurai-sværd, Ekstra-Bladet, 2. februar, 2009
Klovn, sæson 9, afsnit 3, 2022. TV2
Reportage: ”Som gift i havvand, Weekendavisen d. 17. maj 2024”
Dokumentar: ”Den store skattejagt operation x (2022), TV2
Elevernes selvfundne artikler om dokumentaren Den sorte svane (anvendt i deres skriftlige opgave)
Elevernes selvfundne artikler om kriminalitet (brugt til skriveøvelse om fakta- og fiktionskoder i nyhedsartikler som fx begreber som nyhedstrekanten, rubrik, kilder med mere)

Populærvidenskab:
Eleverne kunne vælge at arbejde med en af følgende to tekster:
Podcast: afsnit 1 af podcastet “Den største historie” fra Third Ear (2023) - ca. 26 minutter.
Video: Lever vi i et multivers? (youtube.com), lavet af videnskab.dk, gjort tilgængelig på youtube og indlejret på deres hjemmeside www.videnskab.dk, 2023,

Dokumentar, afsnit 1 af dokumentarserien "Den sorte svane", 2024, TV2 - skriftlig opgave - analyse, vurdering og perspektivering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb 3:Fra det moderne gennembrud til modernisme

Faglige mål:
• demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og teknologiske sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
• mangfoldige litterære genrer
• danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder
• Kanonforfattere: Henrik Pontoppidan, Tom Kristensen

Tekster læst i dette forløb
Henrik Pontoppidan: Et grundskud, novelle, 1887
Tom Kristensen: Henrettelsen, 1922

Fokuspunkter i dette forløb har været at introducere udvalgte, centrale, litteraturhistoriske strømninger fra 1870'erne til 1930 med udgangspunkt i epik og lyrik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb 5: Nyere dansk litteratur 1960'erne til nu

Faglige mål:
• demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og teknologiske sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
• mangfoldige litterære genrer
• danske tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder
• Kanonforfattere: Tom Kristensen, Peter Seeberg, Karen Blixen, Herman Bang, Martin Andersen Nexø, Klaus Rifbjerg

Tekster læst i dette forløb
Tom Kristensen: Henrettelsen, 1922
Peter Seeberg: Hullet, novelle 1962
Vita Andersen: Fredag, Lørdag, Søndag
Karen Blixen: Ringen, 1958
Klaus Rifbjerg: Terminologi, 1960
Herman Bang: Den sidste Aften, 1880
Martin Andersen Nexø, Sevilla, 1903
Knud Romer: Den der blinker er bange for døden, 2006 (uddrag)
Geo Græsholt: Åbent brev til Knud Romer, 2006

Værk: Klovn forever. Arbejdet med ud fra både nykritisk metode og teori om autofiktion som nutidig tendens i kunst og litteratur.


Fokuspunkter i dette forløb har været at introducere udvalgte, centrale, litteraturhistoriske strømninger fra 1960'erne til nu med udgangspunkt i lyrik og epik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer