Holdet 2023 TyF/8 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Bøggild Eriksen, Rikke Yndgaard
Hold 2023 TyF/8 (1g TyF/8, 2g TyF/8)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Generation Selfie
Titel 2 Urbanes Leben (eksamensemne)
Titel 3 Erziehung im Dritten Reich (eksamensemne)
Titel 4 Poetry Slam (eksamensemne)
Titel 5 Die DDR und die Mauer (eksamensemne)
Titel 6 Hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Generation Selfie

Tekster:

Tim Bendzko: Programmiert

Kira Brück: Gefällt mir: So geht social media

Generation Selfie: Ein Trend seit 1484

Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe

Forløbets fokus er digital identitet og sociale mediers rolle i unges liv. Hvad betyder billeder, likes og sms-dialog i vores kommunikation med hinanden og vores måde at forstå verdenen på.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Erziehung im Dritten Reich (eksamensemne)

Forløbet har fokus på den ensretning af børneopdragelsen, som nazisterne krævede. Børn og unge skulle forberedes på at blive lydige undersåtter i det tredje rige, og derfor læser vi om disciplin, afstraffelse og ensretning af tankengangen i de nazistiske skoler. Desuden undersøges det paradoksale i, at den nazistiske ungdom samtidig var en del af et herrefolk, som ifølge en socialdarwinistisk tankegang udvalgte en elite af særlige individer, der skulle styrkes i både krop og sind og foragte al svaghed.

1) Der Giftpilz: Julius Streicher

2)I "Napola-Elite für den Führer", Tyskforlaget, 2004, er følgende sider læst:

11-15, 34-35, 53-58, 63-69, samt individulle scener til fremlæggelser.


Film:
Dennis Gansel: Napola-Elite für den Führer (2004)


Kompetencer:

Præsentation
Udtale
Oplæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Poetry Slam (eksamensemne)

Forløbet fokuserer på poetry slam som genre og performancekunst med særligt fokus på Julia Engelmann. Digtene berører tematikker som ensomhed, depression, forhold til forældre, at blive voksen og det vilde ungdomsliv.
Vi har arbejdet med rim og rytme, og hvorledes dette kommer til udtryk gennem det talte ord.

Tekster:

Af Julia Engelmann:

1)Erwachsenwerden
2)Für meine Eltern
3)Lass uns eine Nacht drüber tanzen
4)Grapefruit

Youtubeklip:

5)Julia Engelmann über ihren Erfolg
6)Was ist poetryslam?

Fokuspunkter:

Oplæsning
Lyrikanalyse
Rytme
Udtale
Dramatisk udtryk
Elevaktivitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Die DDR und die Mauer (eksamensemne)

Forløbet har fokuseret på værdier og holdninger i henholdsvis DDR og BRD, og hvorledes de to dele af Tyskland har haft gensidige fordomme om hinanden. DDR's propaganda og retorik er blevet nærmere undersøgt, og i denne forbindelse er temaer som løgn og illusion berørt. Vi har desuden læst om de menneskelige konsekvenser som delingen af Tyskland medførte

De historiske punktnedslag er Murens opretning, opstanden i Ungern og Murens fald.

Følgende tekster er læst:

Klaus Kordon: Mach die Augen zu und spring, side 100-109, Schicksalsjahre, 2010
I Good Bye Lenin: side 94-96 og 122-128 (Chronik der Wende), Tyskforlaget, 2003

Dokumentar og film:

DDR mit Lena und Lisa (Susanne Ries, 2024)
Das schweigende Klassenzimmer (Lars Kraume, 2018)
Good Bye Lenin (Wolgang Becker, 2003)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hjælpemidler

Ordbogen.com
ABC ordbogen
MinLæring.dk
Wie Geht's




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer