Borupgaard Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Borupgaard Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/8 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Mette Bøggild Eriksen, Rikke Yndgaard
Hold
2023 TyF/8 (
1g TyF/8
,
2g TyF/8
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Generation Selfie
Titel 2
Urbanes Leben (eksamensemne)
Titel 3
Erziehung im Dritten Reich (eksamensemne)
Titel 4
Poetry Slam (eksamensemne)
Titel 5
Die DDR und die Mauer (eksamensemne)
Titel 6
Hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Generation Selfie
Tekster:
Tim Bendzko: Programmiert
Kira Brück: Gefällt mir: So geht social media
Generation Selfie: Ein Trend seit 1484
Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe
Forløbets fokus er digital identitet og sociale mediers rolle i unges liv. Hvad betyder billeder, likes og sms-dialog i vores kommunikation med hinanden og vores måde at forstå verdenen på.
Indhold
Kernestof:
Tim Bendzko - Programmiert (Offizielles Video)
Læs teksten Gefällt Mir: So geht social media på side 42 (Anna-Luisa, bis Zeile 30).
Lektie: Læs teksten færdig (side 42-43)
Titel
Egon Schiele | Self Portrait with Raised Bared Shoulder (1912) | Artsy
drive.google.com
Lektie: Læs side 32 til 35 (bis " Die Definition"). Træn oplæsning ved at læse højt for dig selv eller med din mor/bror etc.
Lektie: Læs side 35-37 (indtil 5. Alltag)
Lektie: Læs teksten færdig (side 37-38)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Urbanes Leben (eksamensemne)
Tekster:
OK KID: Stadt ohne Meer
Jörg Fauser: Berlin, Paris, New York
Kurt Tucholsky: Augen in der Großstadt
Moritz Lehmann: Sie kam, sie sah, sie klebte
Forløbets fokus er individets rolle i storbyen.
Indhold
Kernestof:
Medbring "Auf Uns". Vi starter nye tema "Urbanes Leben".
Lektie: Læs til og med linje 24 i sangen Stadt ohne Meer (i bogen Auf Uns)
OK KID - Stadt ohne Meer (Offizielles Video)
Læs resten af sangen
Lektie: Læs sangen "Berlin, Paris, New York" på side 173
Læs digtet på side 184 i "Auf Uns". Træn oplæsning og udtale af digtet hjemme.
1s får feedback på "Graue Stadt ohne Meer". Husk grammatikbogen.
Lektie: I bogen "Auf Uns": Læs side 195 til og med linje 26.
Lektie: Læs resten af teksten og se på spørgsmåle på side 198. Skal ikke besvares hjemme.
Vi skal være kreative i dag og lave egne streetart plakater a la Barbara.
www.google.com
Vi træner, hvordan man kan tale om en tekst på tysk med henblik på den mundtlige årsprøve.
Mundtlig eksamen i tysk.pdf
Vi fortsætter med at forberede mundtlig årsprøve. Husk "Auf Uns".
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Erziehung im Dritten Reich (eksamensemne)
Forløbet har fokus på den ensretning af børneopdragelsen, som nazisterne krævede. Børn og unge skulle forberedes på at blive lydige undersåtter i det tredje rige, og derfor læser vi om disciplin, afstraffelse og ensretning af tankengangen i de nazistiske skoler. Desuden undersøges det paradoksale i, at den nazistiske ungdom samtidig var en del af et herrefolk, som ifølge en socialdarwinistisk tankegang udvalgte en elite af særlige individer, der skulle styrkes i både krop og sind og foragte al svaghed.
1) Der Giftpilz: Julius Streicher
2)I "Napola-Elite für den Führer", Tyskforlaget, 2004, er følgende sider læst:
11-15, 34-35, 53-58, 63-69, samt individulle scener til fremlæggelser.
Film:
Dennis Gansel: Napola-Elite für den Führer (2004)
Kompetencer:
Præsentation
Udtale
Oplæsning
Indhold
Kernestof:
Lektie: Træn quizlet hjemme. Se linket nedenunder.
Der Film
Filmtekniske virkemidler.pdf
I arbejder på jeres fremlæggelser i modulet.
Vi arbejder videre på jeres fremlæggelser.
I fremlægger jeres arbejde med Napola i dette modul. Husk noter og powerpoints og træn udtale hjemmefra. Tjek jeres powerpoint for fejl i køn og personendelser.
Link til øvelser på gangen
Lektie: Napola: Læs szene 8-13 (side 11-15)
Lektie: Napola: Læs scene 36-38 (side 34-35) og se på spørgsmålene (1-5). Vi laver dem i timen.
Laves på gangen
Napola: Læs side 53-58 (scene 65-67).
Besvares i timen men se gerne på dem hjemmefra.
Lektie: Læs side 48 i "Wie Geht's" om modalverber.
Samme lektie
Tyskgram
Minlæring
Medbring grammatikbogen
Træn quizlet hjemme i 10 minutter.
Lektie: Læs side 63-69 inden modulet i Napolabogen. Vi besvarer spørgsmålene nedenunder i timen, så det er ikke lektie.
59.04
Vi træner udtale ved at gentage replikker i fødselsdagsscenen. Husk hørebøffer.
Se på udtaleregler hjemmefra
I grupper skal I spille skuespil og opføre fødselsdagsscenen ved bordet og kampscenen.
Lektie: Læs side 1-3 (til med linje 12)
1) Wo spielt die Geschichte?
Hitlers Helfer: Gauleiter Julius Streicher - Dokumentation(Doku komplett in Deutsch)
https://en.wikipedia.org/wiki/Der_Giftpilz#/media/File:Der_Giftpilz.jpg
www.google.com
Læs resten af "Der Giftpilz" og træn quizlet i 10 minutter.
Titel
6) Womit vergleicht die Mutter die schlechten Pilze?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Poetry Slam (eksamensemne)
Forløbet fokuserer på poetry slam som genre og performancekunst med særligt fokus på Julia Engelmann. Digtene berører tematikker som ensomhed, depression, forhold til forældre, at blive voksen og det vilde ungdomsliv.
Vi har arbejdet med rim og rytme, og hvorledes dette kommer til udtryk gennem det talte ord.
Tekster:
Af Julia Engelmann:
1)Erwachsenwerden
2)Für meine Eltern
3)Lass uns eine Nacht drüber tanzen
4)Grapefruit
Youtubeklip:
5)Julia Engelmann über ihren Erfolg
6)Was ist poetryslam?
Fokuspunkter:
Oplæsning
Lyrikanalyse
Rytme
Udtale
Dramatisk udtryk
Elevaktivitet
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs digtet "Erwachsenwerden" i linket.
Lektie: Genlæs digtet med fokus på udtale og oplæsning.
Vi arbejder videre med "Erwachsenwerden". Den sidste gruppe læser digtet op.
Erwachsenwerden
https://poetry-slam-essen.de/was-ist-poetry-slam/
Titel
https://docs.google.com/presentation/d/12KnE4PQBvjcNgrHdRgAXEvFyM1WM4DUapcZrg2dv_Vo/edit#slide=id.g1bd4f98bb36_0_13
Julia Engelmann – Für Meine Eltern
www.youtube.com
Alle elever, der er interesseret i tyskA, kan høre om dette i modulet.
Für meine Eltern
Lass uns eine Nacht drüber tanzen (2).docx
Publikum
Video
https://www.google.com/search
1) Lest das ganze Gedicht in Gruppen vor.
Laß uns eine Nacht drüber tanzen
Læs digtet og slå alle ukendte ord op.
1) Worüber spricht Engelmann in diesem Gedicht?
Afsnit
Ingen lektie.
Lyt til interviewet og evt. digtet til slut. Skriv noter undervejs om Julias karriere som digter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Die DDR und die Mauer (eksamensemne)
Forløbet har fokuseret på værdier og holdninger i henholdsvis DDR og BRD, og hvorledes de to dele af Tyskland har haft gensidige fordomme om hinanden. DDR's propaganda og retorik er blevet nærmere undersøgt, og i denne forbindelse er temaer som løgn og illusion berørt. Vi har desuden læst om de menneskelige konsekvenser som delingen af Tyskland medførte
De historiske punktnedslag er Murens opretning, opstanden i Ungern og Murens fald.
Følgende tekster er læst:
Klaus Kordon: Mach die Augen zu und spring, side 100-109, Schicksalsjahre, 2010
I Good Bye Lenin: side 94-96 og 122-128 (Chronik der Wende), Tyskforlaget, 2003
Dokumentar og film:
DDR mit Lena und Lisa (Susanne Ries, 2024)
Das schweigende Klassenzimmer (Lars Kraume, 2018)
Good Bye Lenin (Wolgang Becker, 2003)
Indhold
Kernestof:
DDR - Kapitelmærkning.pdf
Vi arbejder videre med arbejdsspørgsmålene til filmen om DDR.
Vi ser resten af filmen.
Alle opgaver fra modulet onsdag skal være færdige og afleveret i elevfeedback. Aflever gerne torsdag aften, så jeg kan se på jeres spørgsmål inden timen.
https://docs.google.com/document/d/1AkpjuSQnjx-6UtJdrbH-oAHsTkcAAYBIgdIzJ2yi4nw/edit?tab=t.0
Totalitär – Et system, hvor staten kontrollerer alt og ikke tillader opposition.
Die Mauer.pdf
Lektie: Læs side 100-103 (indtil "An der Straßenecke...) i dokumentet nedenunder.
"Mach die Augen zu": Læs resten af historien fra side 103.
Lektie: Læs dokumentet om genforeningen.
Læs scene 107-108 (side 94-96)
Vi afrunder Mach die Augen zu und Spring. Ingen lektie.
Titel
1) Find typisk DDR propaganda i jeres afsnit og understeg ord
Vi mødes for at sige farvel og spille rundbold. Den ene elev, der skal op i tysk vil derefter få vejledning af mig:)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hjælpemidler
Ordbogen.com
ABC ordbogen
MinLæring.dk
Wie Geht's
Indhold
Kernestof:
Vi mødes for at sige farvel og spille rundbold. Den ene elev, der skal op i tysk vil derefter få vejledning af mig:)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58983746399", "T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58983746399", "H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58983746399" }