Holdet 2024 re/c22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Nathan Billig
Hold 2024 re/c22 (3c re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Buddhisme
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Eksamensorientering og videoproduktion
Titel 5 Eksistentialisme
Titel 6 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Buddhisme

Startede forløbet med intromoduler til faget religion.


Særlige fokuspunkter:

At kunne redegøre for forskelle mellem vesterlandsk og østlig/buddhistisk virkelighedsopfattelse
At kunne læse, fortolke og perspektivere tekster
At kunne redegøre og anvende centrale buddhistiske begreber som de tre/fire juveler, lidelse, oplysning, karma, samsara, livshjulet, nirvana, middelvejen/den otteledede vej, den tolvledede årsagskæde, de 5 skandhaer, de fire ædle sandheder
Hovedretningerne inden for buddhisme: Hinayana, Mahayana, Vajrayana
Det særegne ved tibetansk buddhisme herunder: Boddhisattva'er, Lama'en rolle eksempelvis i forbindelse med døden, Tulku'er

Baggrundsstof:
Esben Andreasen m.fl.: "Religion og kultur", 2. udgave s. 59-76


Supplerende materiale:
Buddhalegenden fuld længde
Film: “Lille Buddha”


Tekster fra Esben Andreasen: "Mennesket og magterne - en tekstsamling", 1999
T2: Alderdom
T3: Den fuldkomne erkendelse"
T4: Benarestalen
T5: Årsagskæden
T6: Ildprædiken
T7: Bevidsthed


Tekster fra Lene Højholt:
T11: Den tibetanske dødebog
T16: Lamaens funktion (Individuelt analyseøvelse)

Interview med dansk buddhistisk nonne

Lars Steinicke: "Buddhismen er en måde at bekæmpe følelsers negative indflydelse på vores liv."; Information, 5.4.2019

Video; Fem skarpe om buddhisme: https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Vi har gennemgået islam med vægten lagt på det traditionelle kernestof, men selvfølgelig også med udsyn mod nutiden. Se i øvrigt overskrifter nedenfor.
Primær arbejdsform - gennemgang og tekstanalyse (hermeneutisk - indefra/udefra synsvinkel) i gruppearbejde med opsamling.

Lærebog:
Andreasen o.a.: Mennesket og magterne, Gyldendal 1991 (M&M)
s. 88-105, 110-116

Muhammed - biografi, sammenhæng med Islams opståen, samfund og religion i hans samtid/omgivelser
Lærebog M&M s. 88-96
Tekster: tekstkompendiet s. 1:
Sura 17,1 "Natterejsen" (Skovgaard-Pedersen: Moderne Islam (SPMI) tekst 11 s.136)
Ibn Ishaq: Muhammads rejse (SPMI tekst 12 s.136-137)

Islamisk teologi - streng monoteisme, Koranen som Guds ord, etik, dommedag, fri vilje kontra forudbestemmelse
Lærebog M&M s. 96-100
Tekster: tekstkompendiet s. 2-4:
Sura 36,51-68 "Ya sin" (SPMI tekst 8 s.135)
Sura 35,2-3 & 9,51 (Wulff-Pedersen: Islam, 1980 (WPI) tekst 31 s. 35)
Galwash: Om skæbne og frihed (WPI tekst 32 s. 64-65)

De rituelle forpligtelser (de fem søjler), iman (tro), ihsan (handling)
Lærebog M&M s. 101-105
Tekster: tekstkompendiet s. 5
an-Nawawi :Fyrre hadis (uddrag: Mennesket & magterne - Tekster (MMT) tekst 18 Troens hovedpunkter s. 100)
Filmdokumentar BBC: Rejsen til Mekka (2001) - supplerende stof

Sharia - de fem kategorier for handlinger, de fire rødder med vægt på sunna (hadither)
Lærebog M&M s. 104-105
Tekster: tekstkompendiet s. 6-7
an-Nawawi: Om tilgivelse (fra Fyrre hadis) (MMT tekst 24)
Sura 2,178-180 (SPMI tekst 24 s.144)
Al-Bukhari: hadith om samfundsordenen (SPMI tekst 25 s.144)
Sura 24,2-5 (SPMI tekst 28 s. 145) (om hor)
an-Nawawi: hadith om dødsstraf (MMT tekst 12A s.93)
Politikens Islamleksikon: opslag "stening"

Indadvendt og udadvendt islam (Jan Hjärpes model implicit) + traditionel muslimsk livsførelse
Lærebog M&M s. 110-112 + s. 113-116
Tekster: tekstkompendiet s. 15
Nasr: Familiens religiøse karakter (WPI tekst 80 s. 162-3)

Jihad - store og lille Jihad
Tekster: tekstkompendiet s. 19
Sura 3,170-171 + 22,40-42 + 4,75-78 (WPI tekst 65 (uddrag) Koranen om djihad s.129-130 )
Yusuf Ibish: Krig - forurening og den "Store djihad" (WPI tekst 67 s.131-2)

Islam i Danmark - integration vha. bl.a. modersmålsundervisning (Khader)kulturmuslimer, praktiserende muslimer, fundamentalistiske muslimer, ekstremistiske muslimer (Khaders inddeling)
Tekster: tekstkompendiet s. 31-41
Naser Khader: Khader.dk (1999) s.48-57 (kap.6) + s. 189-196 (kap. 24) - supplerende stof

Sufisme (islamisk mystik)
Baggrundsstof M&M s. 109-110, afsnittet om sufisme
Tekster: Sufi-tekster s. 20 i tekstkompendiet:
Al-Djunayd (Pedersen & Søndergaard: Islamisk mystik, Samlerens Bogklub 1999 s.45)
Djelal Ud-Din Rumi (Pedersen & Søndergaard: Islamisk mystik s. 117-118)
Dokumentar: fra DR om sufisme i Danmark i serien "Den 2. dimension" med Kristian Leth:
https://www.dr.dk/drtv/episode/den-2-dimension_165032 (sidst besøgt 2.6.2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

I kristendomsforløbet har vægten været lagt på den jødiske/gammeltestamentlige baggrund for kristendommen samt læsning i NT. Kristendommens historie og hovedretninger er gennemgået mere i oversigtsform.
Primær arbejdsform - gennemgang og tekstanalyse (hermeneutisk metode, indefra/udefra synsvinkel) i gruppearbejde med opsamling.

Baggrundsstof:
- Andreasen o.a.: Mennesket og magterne (M&M) (Gyldendal 1991):
"Jødedommen og det gamle Israel" s. 34-36
"Det jødiske folks selvforståelse" s. 37-40
"Jødedommens skriftlige og mundtlige tradition" s. 40-42ø (ikke "lærdomsidealet")
"Det nye Testamente og kristendommen" s. 61-64
"Det jødiske miljø..." s. 64-68
"Den historiske Jesus" s. 68-75
"Fra indre jødisk..." s.75-77n (dvs. til og med "Pinseunderet")
"Større kristne kirkesamfund" s. 81-83 - "Den romersk-katolske kirke",
                                               s. 86-87 - "Den evangelisk-lutherske kirke"

- Andreasen o.a.: Religion og Kultur (R&K) (Systime 2010, 3. udg.) s. 152-172
- Noter om evangelierne
Tekster udleveret i tekstkompendium

Skabelse og syndefald - sammenligning af de to skabelsesberetninger i kap. 1 og 2.
Tekster: 1. mosebog kap.1-3 (side 1-2 i kompendiet)

Loven og den gamle pagt
Oversigt over Israelitternes/jødernes historie, tempel og eksil, Abraham, Moses, Skriftens betydning, Talmud
2. mosebog kap. 19,1-8 + kap. 20,1-21 (side 3 i kompendiet)
M&M s. 34-42

Messiasprofetier og deres opfyldelse i NT - samtidig introduktion til NT
jødisk selvforståelse, det udvalgte folk, messiasforventninger
Jeremias' bog kap. 31,27-34 (den nye pagt)
Esajas' bog kap. 40,3-5 + kap. 52,13-15 + kap. 53,1-12 (stemmen i ørkenen + Herrens lidende tjener)
Markus kap. 1,1-13 (Johannes Døber + Jesu dåb og fristelse)
Matthæus kap. 4,1-11 (fristelsen i ørkenen)   (side 4-5 i tekstkompendiet)
M&M s. 34-42 og 61-64

Palæstina på Jesu tid - Rom som besættelsesmagt, Sanhedrin, saddukæere, farisæere, Essæere, zeloter
M&M s. 64-68

Jesu virksomhed og lære:
historisk Jesus, Johannes Døber, disciple, eskatologi, Jesu syn på Loven, det dobbelte kærlighedsbud, messiashemmeligheden
Matthæus kap. 12,1-14 + Markus 2,23-3,6 (aksplukning på sabbatten + helbredelsen af manden med den visne hånd)  (side 6 i kompendiet)
Lukas kap. 10,25-37 (den barmhjertige samaritaner)   (side 7 i kompendiet)
Markus kap. 8,27-33 (Peters bekendelse/Messiashemmeligheden) (side 9 i kompendiet)
M&M s. 68-73ø

Jesu død & opstandelse, himmelfarten og pinseunderet
Markus kap. 14-16 (hovedstationerne i i påskeugen)(https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/14)
Markus kap. 4,1-20 (lignelsen om sædemanden) (side 10 i tekstkompendiet)
Johannesevangeliet kap. 12,24 (hvedekornet) (side 10 i tekstkompendiet)
Apostlenes gerninger 1,1-11 + 2,1-13 (himmelfart + pinse) (side 12 i tekstkompendiet)
M&M s. 73-77n

Historisk oversigt, hovedretninger & kristendommen i dag
Forskelle mellem katolicisme og luthersk kristendom, sækularisering, afmytologisering, P.G. Lindhardt og Thorkild Grossbøll
R&K s. 152-156ø &160m-172
Luther tekst:
"Troen - ikke gerningerne frelser" i Thiedecke: Ordet og jorden - kristendommen forkyndt og fortolket, Pantheon 1990 s. 56-57 - kilde her:
Martin Luther: ”Von den guten Werken“ og „Von der Freiheit eines Christenmenschen“ (1520, uddrag), Nyholm & Ræbild: Martin Luther: Tekster i Udvalg, 1968 s. 20ff, 35. (side 16 i tekstkompendiet)

Om nadveren:
Kristendomskundskab - en alfabetisk opslagsbog (1979) - opslag "Nadver" (side 17 i tekstkompendiet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Eksistentialisme

Forløbet har været kort (3 moduler á 95 minutter) pga modulmangel.
Vi har gennemgået hovedtankerne hos Kierkegaard, Nietzsche (tonet mod eksistentialismen), Sartre og Camus.

Kierkegaard:
Stadielære, "Den enkelte", "subjektiviteten er sandheden", troen

Nietzsche:
Overmennesket som overvinder sig selv - jordens mål, viljen til magt, nedbrydning af overvundne gamle værdier.

Sartre:
Eksistens forud for essens, mennesket dømt til frihed, absolut valg af sig selv, fakticitet, væren i verden.

Camus:
Tilværelsens absurditet, viden kontra følelse, det evige oprør.

Baggrundsstof
M&M s. 231-235 om Kierkegaard (vedhæftet PDF)
M&M s. 235-236 om Nietzsche
M&M s. 236-240 afsnit om eksistentialisme, Sartre og Camus

Tekster:
- Tekst 1A) Kierkegaard: Den enkelte
- Tekst 1B) Kierkegaard: Den subjektive sandhed (uddrag i Klaus Eskestad: Hvem er du? Mennesket i moderne filosofi, Munksgaard 1993, s. 13-16)
- Tekst 1C) Nietzsche: Således talte Zarathustra (uddrag i Klaus Eskestad: Hvem er du? Mennesket i moderne filosofi, Munksgaard 1993, s. 16-19)
- MMT tekst 23: J.P. Sartre - Den enkeltes absolutte ansvar (uddrag fra "L'être et le néant")
- Tekst 2) Camus: Viden og følelse (uddrag i Klaus Eskestad: Hvem er du? Mennesket i moderne filosofi, Munksgaard 1993, s. 21-22)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition og eksamensforberedelse

Eleverne har under eksamen adgang til følgende online ordbøger:
www.ordbogen.com og ordnet.dk
Desuden til opslag i bibelen online:
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Vi har repeteret buddhisme og islam og i den forbindelse brugt følgende tekster, der indgår som supplerende stof:
Buddhisme: Buddhalegenden (de fire syn - indledningen til Jataka, MMT tekst 1)
Islam: Det andet Land (Ibrahim Abd al-Majid, 1991 (uddrag))

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer