Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Borupgaard Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Julie Kierkegaard Galsbo
|
Hold
|
2024 bk/2 (1g bk/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
portræt_grundforløb
ELEKTRONISKE HJÆLPEMIDLER TIL MUNDTLIG EKSAMEN:
- meebookforløb fra billedkunstundervisningen + filer, der linkes til derfra - bortset fra googledrev filer.
- ordnet.dk
- lectio - men ikke beskedfunktionen
Fælles grundforløb med forskellige lærere. Derfor kan øvelserne og de analyserede værker afvige lidt fra hinanden. Nogle hold har brugt meebookforløbet ’Portræt- grundforløb i billedkunst’ andre har brugt samme tekster lagt på modulet i lectio. I forløbet introduceres der til portrættet som genre. Forløbet indeholder en kort gennemgang af portrættets historie og eleverne analyserer Julie Nords portrætter. Der lægges vægt på magtens betydning for portrætmaling historisk set, og eleverne får et indblik i, hvordan fokus i portrætter i kunsten er anderledes i dag (Julie Nord + evt. Simone Aaberg Kern).
I den praktiske del af undervisningen trænes eleverne i basale realistiske tegneteknikker med fokus på proportioner og rumlighed vha toner- og slutter af med at lave en collage inspireret af Julie Nords portrætter.
Centrale begreber:
tegning: proportioner, stregtegning, tonetegning
andet: repræsentativt og intimt portræt, beskæring, attributter, realisme, idealiseret realisme og iscenesættelse.
Praktiske øvelser:
- Diverse små portrættegningsøvelser bl.a. blindtegning og fokus på proportioner og realisme
. halvt selvportræt
- Julie Nord indspireret collage/billede
- nogle elever: ændre på foto af kendt person - fjerne dennes magt
Visuelt materiale (analyseret ud fra bestemt fokus):
Käthe Kollwitch - portrættegning
Henri Matisse - portrættegning
div. portrætfotografier
Primaportastatuen
Karel van Mander: Christian d. 4, 1640
Alexander Gerasimov: 'Lenin på talerstolen' 1928
Diverse portrætter af Julie Nord - primært fra udstillingen 'Just Like Home' 2014
nogle elever: Simone Aaberg Kærn 'Ramt' 2011-2013
Læste tekster:
-'hvad er et portræt?' udleveret kopi
-'magtens portrætter' s. 41-42 + 44 + 47-49 i 'Temaer i kunsten' , Wolters, Jonas 1.udgave 2013
-Lidt forskellige artikler om Julie Nord . Nogle har læst Julie Nord og das unheimliche: https://kunsten.nu/journal/familiemoenstre-som-uhygge/
omfang: 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
kroppen
Forløb om fremstillingen af menneskekroppen fra antikken og frem til i dag med hovedvægt på skulpturen.
Der er fokus på fremstillingen af forskellige menneskesyn i kunsten startende med antikkens over surrealismens til nutidens. Middelalderens berøres ultralyd kort som sammenligning med antikken. Der lægges vægt på, at eleverne lærer at analysere skulpturers form, betydning og kontekst forstået som tilknytning til stedet. Afsluttende lærer eleverne om installationskunst med vægt på, hvordan beskuerens krop inddrages i denne form for kunst.
Centrale begreber:
skulpturanalyse div. formanalytiske begreber bl.a.. åben-lukket, statisk-dynamisk, skala og proportioner
kontrapost
idealiseret realisme (idealisme)
surrealisme (kort)
stedsspecifik kunst
Land Art
Installationskunst
Praktisk arbejde:
idealiseret realistisk torso af nøgen kvinde/mand i ler
Cadavre exquis
surrealistisk inspireret skulptur - menneskekrop
kreative fotoøvelser: kropsskulpturer og materialer samt stemning i rum
model af installation
Visuelt materiale (meget kun brugt til kortere analyser, hvis lidt længere, så er det anført nedenfor):
antikken: Venus fra Milo ca. 100-13o f.kr.
Midelalderen (500-1400): Guido de Siena Tronende Madonna med barn 0.1270
David af Michelangelo ca. år 1501-1504
surrealismen og insp. deraf:
Vilhelm Freddie Sex-paralysappeal 1936 (analyseret)
Salvador Dali Venus fra Milo med skuffer, 1936
Miro ‘The Nightingale’s Song at Midnight and the Morning Rain’ 1940
Diverse nyere kunst inspireret af surrealismen til inspiration
Det stedsspecifikke:
’Den sidste fiskerkone’ på Gammel Strand i København er opstillet i 1938
Rytterstatue af Frederik d. 5 på Amalienborg Slotsplads af Jacques-François-Joseph Saly 1771
Jean Arp Frugtskål 1960 (til sammenligning)
Maya Lin 11 Minutes Line
Barbara Kruger 'By Me I'll change your life'
Jeppe Hein 'Modified Social Benches' 2012
analyseret:
'Jailbird' Christian Lemmerz 2006
Sarah Lucas 'O YOKO O' 2019/ Peter Callesen 'Half Way Through' 2006
installationer:
Elmgreen og Dragset ‘Please Keep Quiet’ 2003
Olaufur Eliason ’Riverbed’ Louisiana 2014
'Collective strings' Karoline H Larsen 2015
værk af Sarah She
Læst/set:
'Kroppen i Kunsten' s. 53-55 i 'Temaer i kunsten' Jonas Wolters
'Hvad er surrealisme?' úddrag fra 'Fantastiske kvinder' undervisningsmateriale fra Louisiana.
'Stedsspecifik kunst - en introduktion' (ca. 6 sider) kunststeder_louisiana: https://www.kunsteder.dk/tema/stedsspecifik-kunst-en-oversigt sidst set. 25. maj. 2024
- 'skulptur og rum' Janne Yde. Tekst om skulpturelle arbejdsmetoder og formalanalyse.
Sammenklip fra 'Billedkunstbogen' (ca. 3 sider): https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171 https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172 https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173 https://billedkun s tbogen.ibog. forlagetcolu mbus.dk/?id=174
set 19/1 2024
omfang: ca. 23 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Maleri - lynkursus
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til det at male via en masse praktiske øvelser. Gennem disse øvelser lærer eleverne desuden formalanalytisk om komposition og farve. I forløbet prøver eleverne kræfter med både at male realistisk, delvist og helt abstrakt. I den forbindelse dykker vi kort ned i konstruktivismen, som eksempel på det abstrakte formsprog og ser på, hvorfor den opstod på det givne tidspunkt. Eleverne lærer også kort om modernisme som overordnet begreb.
Praktiske opgaver:
- Farvecirkel
- Malet appelsin – fokus på farveblanding og lys og skygge
- Frugt malet med forskellige maleteknikker
- Modernistisk overmaling - malet oven på print af realistisk maleri – forenkling + fokus på at forstærke farvekontraster
- Papirklip: klip kompositionsfigurer og streger - lav forskellige kompositioner - statiske, dynamiske, + blandede
- Maleri af følelse
- Maleri efter musik
Teoretiske begreber:
-farvelære med vægt på kontraster
-kompositionslære med vægt på det statiske og dynamiske
-malerteknik
-forskellige måder at bruge lys og skygge
-abstraktion - forskellige slags, og hvad kunsterne undersøger
Visuelt materiale: (værker er kun analyseret ud fra det nævnte fokus)
Farvelære:
-‘Kunstnerinde (Marcella)’ Ernst Ludvig Kirchner 1910
Lys og skygge:
-Gerrit van Honhorst ‘Tilbedelse af barnet (1619-20)
-‘Sat ud’ Erik Henningsen (1892)
-'Stue i strandgade med solskin på gulvet' Hammershøj (1901)
-Kiki Kogernik persienner (1980).
Maleteknik:
-Emil Nolde ‘Dansen om guldkalven’ (1910)
-Leonardo Da Vinci ‘Mona Lisa’ (1503)
-Agnolo Bronzino 'Holy Family with St Anne and St John' (1545-46)
-Wilhelm de Kooning ‘Komposition’ (1955)
-Georges Seurat ‘The river Seine at La Grande Jatte’ (1888)
Realisme:
-Thomas Kluge 'Dronning Margrethe II' (1996)
Modernisme -bredt:
-Henri Matisse Portrait of Delekorskaya (1947)
-Vilhelm Lundstrøm Portræt af Yrsa 1931
-Vilhelm Lundstrøm Liggende model 1921
-Harald Giersing danserinde på gul baggrund 1920
-Georg Jensen En Eva 1924
Komposition:
-Caspar David Friederich 'Vanderen over Tågehavet’ ca. 1817
-Ludwig Meidner 'Den brændende by' 1913
Konstruktivisme:
-Kazimir Malevich 'Sort kvadrat og rødt kvadrat' 1915
-Ib Geertsen - serie: 'rytme' 1967
-Bauhausskolen - eksempler på design
-Poul Gernes' udsmykning af Palads 1988
-Poul Gernes – udsmykning/farvesætning af ‘det gamle’ Herlev Hospital, 1976
Ny kunst inspireret af konstruktivismen:
-Malene Langreen, værk fra 2017
-Anders Bülow værk fra 2018
Læste/sete tekster:
-farvelære: https://www.youtube.com/watch?v=CpGXjuMmo60&t=7s Sidst set 20. maj 2024
-lys mig skygge: s. 30-35 i'Billedkunst -metode, kronologi, tema' Scheel Andersen og Laursen, 1.udgave 2006-2011 Systeme.
-maleteknik . s.40 i 'Billedkunst -metode, kronologi, tema' Scheel Andersen og Laursen, 1.udgave 2006-2011 Systeme.
modernisme: s. 22-26 i ’Figuration’ af Søren Elgaard og Jorgen Eriksen.
-udleverede noter om komposition (10 sider)
- konstruktivisme: s. 145-147 + 150-152 + 156-159 i 'Billedkunst 1 - ismer i dansk maleri efter 1870' Fogh, Struve, Søndergaard, 2.udgave Gyldendal.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
natursyn
I dette forløb vil vi fokusere på, hvordan kunstnere har skildret naturen igennem tiden, og hvilket syn på naturen, der ligger bag det. Vi dykker ned i romantikken i 1800-tallet- ikke dansk men tysk og engelsk-, samt impressionismen lige før skiftet til 1900- tallet, og til sidst undersøger vi Land Art og samtidskunst.
Historiske set har landskabet været centralt i skildringen af naturen. Derfor starter vi ud med, hvordan man maler landskaber med vægt på den fornemmelse af rumlighed, som opstår i dem.
ekskursion:
Vi var på ekskursion til SMK i forløbet, hvor vi fik en særrundvisning i natursyn i samlingen. Værkerne vi så indgår i oversigten over visuelt materiale.
begreber:
diverse rumskabende effekter, der skaber fornemmelsen af rum i 2D.
Finks kategorier
Det sublime med fokus på Caspar David Friederich og lidt William Turner
Impressionismens stilistiske kendetegn
Land Art: samt underkategorien: Art in Nature
Antropocæn og holocæn
Radikal antropocæn tilgang og senholocæn tilgang
Visuelt materiale:
Marc Rotko ‘Komposition’ 1959
Allan Otte 'Lundbye remake' 2011
’Rom set fra Villa Madama’ Richard Wilson 1753
'Avenuede L Opera' Camille Pissaro,1889
Marias Bryllup Rafael, 1504
'Den sidste nadver' Leonardo da Vinci, 1495-98
Den sidste Nadver Tintoretto, 1592-94
Allan Otte 'The Rising' 2006
Allan Otte 'nedbrud' 2013
Johan Thomas Lundbye 'Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup' + skite 1847 (SMK)
'Badende drenge en sommeraften ved Skagens strand', 1899 P. S. Krøyer (SMK)
Per Kirkeby 'Uden titel (Vinterbillede)' 1995 (SMK)
Anne Haaning 'HALF HIDDEN', 2019 (SMK)
C.D.Friedrich 'Munken ved havet', 1808-10
C.D.Friedrich 'Vinterlandskab med kirke', 1811
C.D. Friederich 'Vanderen ved tågehavet', 1818
J.M.W. Turner ‘Snestorm et dampskib ved en havneindsejling’ 1842
J.M.W. Turner ‘Indsejling til Venedig’, 1843
Auguste Renoir 'Kvinde med parasol i en have' 1875
Auguste Renoir 'La grenouillére' 1869
Claude Monet 'Bro over en dam med vandliljer' 1899
diverse høstakke af C. Monet
'Spiral Jetty' Robert Smithson 1970
Nancy Holt ‘Sun Tunnels’ 1976
Malin Holmberg ‘I will stop loving you’ 2012
Michael Heizer, Nine Nevada Depressions, "Rift 1," 1968.
Karin van der Molen ‘stop motion’ 2013
diverse Andy Goldsworthy
Richard Barnes 'Smithsonian Ostrich' 2005
Mendieta 'Siluerta Muerta' (dødssiluet) 1976
Rune Bosse: 'Stien eller tid imellem træer', 2019.
Allan Otte 'Sædemanden' 2016
Læste tekster:
'Perspektiver i kunsten' af Wolters, Jonas s. 17-22 i 'Temaer i kunst 2' 1.udg. 2018 det ny forlag
slideshow om lineært perspektiv
noter fra rundvisning på SMK
'Naturen - hvad er det egentlig for en størrelse?' fra ebogen 'Kunstens stemmer' (ca 5 sider): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=292#c2053 sidst set 25/5 2024
'Naturens betydning' fra bogen ’kunstens stemmer’ (ca.4 sider): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=294 set 28/2 2024
'Impressionisternes indtryk af naturen' af Wolters, Jonas s. 57-59 i 'Temaer i kunst 2' 1.udg. 2018 det ny forlag
definition af Lad Art og Art in Nature
'Naturen i den antropocæne æra' i ebogen 'kunstens stemmer' (ca 2 sider) https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=292 set 12/3 24
omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt og træning
Eleverne laver eksamensprojekt ud fra det valgte emne.
Indledende vil vi arbejde med degenerering, hvor eleverne kommer igennem åbne-lukke modellen for at få flere ideer. JG præsenterer dem for en række værker til inspiration, og der bliver afsat tid i undervisningen til at eleverne individuelt kan arbejde med, hvordan teori fra undervisningen har relevans i deres projekt. Derudover vejleder JG individuelt igennem hele processen. Eleverne for samlet set haft 8 moduler til projektet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383079756",
"T": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383079756",
"H": "/lectio/37/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383079756"
}