Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Tenna Arpe
|
Hold
|
2023 Ty3/g (1g Ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Urbanes Leben
I dette forløb har vi arbejdet med den tyske storby og det moderne menneske i storbyen. Fokus har været på kunst, kultur, natteliv og familieliv i Berlin og andre store byer, med sammenligning til København, samt storbyens udfoldelsesmuligheder og udfordringer på samme tid.
Eleverne har haft adgang til Ordbogen.com og AppWriter i undervisningen.
Tekster:
"Kennt ihr schon die neue Hymne für Berlin?" Berliner Morgenpost
"Das ist Berlin: Die Hymne für Berlin" Endlich August
"Sven Marquardt" Brennpunkt Berlin
"Familienleben in Hamburg"
"Die Berliner Technoszene"
"Victoria" (Film)
Grammatik:
- Regelmæssige verber (i præsens, perfektum, pluskvamperfektum, futurum)
- Hjælpeverber
- Modalverber
Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, miniprojekt, filmprojekt, mundtlig og skriftlig evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysk 1 - Dein Lieblingsort in Kopenhagen
|
27-11-2023
|
Tysk 2 - Victoria
|
15-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
I forløbet "Reisen" vil vi tage udgangspunkt i at "rejse" ud i verden, men også i mere overført betydning som livets rejse, og hvordan en rejse i verden også kan være symbol på en rejse i livet.
Tekster:
Ferien in Norwegen (Bente Jakob)
Tschick (film)
Einmal um die Welt (Cro)
Der Aufstieg (Thomas Glavinic)
In den Gängen (film)
Grammatiske emner:
Regelmæssige verbers bøjning
Analyse af sætninger (direkte objekt, subjektsprædikat, direkte objekt og adv. led)
Bøjning af artikler
I forløbet har eleverne arbejdet på følgende måde:
- Enkeltarbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DDR
I forløbet "DDR" vil vi beskæftige os med det splittede Tyskland og hvornår og hvorfer DDR opstod, og hvordan dagligdagen i DDR var. Herudover vil vi også have et særligt fokus på muren, hvornår og hvorfor den blev bygget, og hvad der skete, da den faldt.
Herudover vil eleverne også komme til at diskutere fordele og ulemper ved DDR.
Tekster:
- Leben in der DDR
- 13. August 1961. Sonntag (findes i Tekster og opgaver til DDR)
- Aber warum? (findes i Tekster og opgaver til DDR)
- Fakten zur Mauer (findes i Tekster og opgaver til DDR)
- Goodbye Lenin (film)
- Auferstanden aus Ruinen (DDR's hymne)
Grammatiske emner:
Modalverber
I forløbet har eleverne arbejdet på følgende måde:
- Enkeltarbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60856980135",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60856980135",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60856980135"
}