Holdet 2022bc_Ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Susan Petersen
Hold 2022bc_Ps (3bc Ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Psykiske lidelser
Titel 2 Ondskab, karaktereafvigere og psykopati
Titel 3 Familien, opdragelse og samspil

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Psykiske lidelser

Titel: Psykiske lidelser læst 69,5 sider
Formål:
Formålet med emnet psykiske lidelser, er at synliggøre elevernes psykologifaglige viden og gør dem i stand til at reflektere over psykologiske, almenmenneskelige, sociale, kulturelle såvel som interkulturelle forhold i den moderne verden. Vi har beskæftiget os med angst, OCD, skizofreni og depression. Sårbarhed og stress modellen er ligeledes koblet på dette forløb. Emnet udvikler elevernes forståelse og respekt for menneskers forskellighed på baggrund af køn, personlige, sociale og kulturelle faktorer, hvilket er med til at gøre dem ansvarlige og kompetente til at navigere i en foranderlig og globaliseret verden. Læreplanen i psykologi B understreger, at det supplerende stof skal perspektivere og uddybe kernestoffet og medvirke til udvidelse af elevernes faglige horisont, således, at eleverne kan honorere de faglige mål. Vi har ligeledes beskæftiget os med ICD-10 diagnose-systemet, samt forskellige interventionsformer. I undervisningen har vi inddraget normalitets-begrebet og dettes betydning for diagnosticering af psykisk sygdom, samt hvordan synet på normalitet ændrer sig historisk og kulturelt. Ligeledes diskuteret overdiagnosticering og stigmatisering af psykisk syge.
Faglige mål:
– demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis.
Kernestof:
Socialpsykologi – social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
-følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed – individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab, karaktereafvigere og psykopati

LÆST: 75,8 sider.
Formål:
Ondskab, karakterafvigere og psykopati giver eleverne mulighed for at diskutere forholdet mellem menneskets psyke, psykosociale forhold i bred forstand og forekomsten af kriminalitet og ondskab i forskellige historiske tider og nutidige kontekster. Hvad får mennesket til at gøre onde handlinger?
Faglige mål:
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
– psykologiske, sociale, og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– følelser og kognition – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet – selv, identitet og personlighed
Psykologisk metode – undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment Samt kritik af samme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Familien, opdragelse og samspil

Titel: Familien, opdragelse og samspil. Læst 114,5 sider
Formål:
Familien, opdragelse og samspil.
Et forløb om hvordan børn og unge præges af den familie de vokser op i, af deres søskende, af deres forældre og offentlige institutioner. Vi har set på Baumrinds opdragelsesstile og set 2 dokumentarer om opdragelsens historie og samfundets indgriben og har anvendt Margrethe Bruun Hansens begreber omkring forældretyper og deres påvirkning af børnenes identitetsdannelse. Vi har trukket tråde tilbage til udviklingspsykologien ved kort at inddrage John Bowlbys tilknytningsteori samt Ainsworths begreber.
Vi har kigget på søskende relationer og den senmoderne familie, og har brugt behavioristisk inspireret teori til at se på samspillet og læring i familien og mellem. Vi har ligeledes set en dokumentar om arv og miljø.
Faglige mål:
Psykologi b: Vi går i dybden med barnets udvikling og læring og konsekvenserne samt kulturelle påvirkninger fra det moderne samfund. Videreudvikler evnen til kritisk anvendelse af psykologisk viden på aktuelle psykologiske problemstillinger, hvorved elevernes forståelse, holdninger og handlemuligheder kvalificeres. formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag – inddrage og vurdere forskellige forklaringer på hvad der udvikler barnets identitet. Betydningen af sociale og kulturelle forholds påvirkning til menneskets tænkning og handlinger.
Kernestof:
- Udviklingspsykologi – menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur – tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
- Socialpsykologi -  ”social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse” de sidste set ift. Søskende, samt kulturel påvirkning af mennesket gennem opdragelsesidealer og familieforhold.
-Kognition og læring
-Personlighed og identitet
-selv, identitet og personlighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer