Titel
5
|
(Exam) Color Lines: From Slavery to Modern Day rac
Black Voices in America - From Slavery to modern day racism
I dette forløb har vi beskæftiget os med de sortes historie i USA: her har vi fokuseret på de sortes rettigheder og vilkår fra slaveriet og frem til moderne tid med strukturel racisme. I dette forløb har vi været vidt omkring både fictions og non-fiction genren med filmanalyse, hvor fokus var på characterization, setting, lyd, framing og farver. Endvidere har eleverne yderligere trænet analyse af non-fiction tekster, her med fokus på taler, hvor appelformer og det retoriske pentagram var i fokus. Desuden beskæftigede holdet sig med digtanalyse, og de forskellige elementer inden for literary devices (metaphor, simile, alliteration, assonance og personifiication). Eleverne trænede desuden at drage paralleler fra den gældende lovgivning om de sortes omstændigheder til de tekster, som de beskæftigede sig med.
Materiale:
- 12 Years a slave (2013) (the film)
- "Ben & Jerry's: 7 Ways We Know Systemic Racism Is Real (2020), Color Lines i Compass", Systime 2021
- "Nikole Hannah-Jones: School Segregation, the Continuing Tragedy of Ferguson (2014)", Color Lines i Compass, Systime 2021
- ''Slaves Are Prohibited to Read and Write by Law, North Carolina, 1831", Black Voices, Systime, 2016
- Jim Crow Laws (1876-1965), Black Voices, Systime, 2016, s. 76-77
- Hughes, Langston: Merry-Go-Round (1942)
- Martin Luther King 'I have a dream' (1963)(Excerpt), Black Voices, Systime, 2016 s. 120-122.
- Malcolm X 'The Ballot or the Bullet' (1964) (excerpt), Black Voices, Systime, 2016 s. 126-127
- Hayes, Terrance: ''Touch'' (2002) (poem)
- "The Hate U Give" - chapter 2, Angie, Thomas, 2017
Kompetencer:
- analyse af film med fokus på characterization, framing, angles, sound, lighting.
- analyse af non-fiction med fokus på: structure, language, style, audience, argumentation, intention, modes of appeal, rhetorical devices (anaphora), Title, contrasts, repetition.
- Digtanalyse: m. fokus på: voice, message, imagery
- Billedanalyse m. fokus på farver
- Informationssøgning: bl.a. om forskellige abolitionister: Frederick Douglass, John Brown, Gerrit Smith, William Lloyd Garrison
Grammatik:
- Verbets former, verber: nutid og datid, regelmæssige og uregelmæssige verber
- Substantiver: ental/flertal, regelmæssige/uregelmæssige, tællelige/utællelige navneord
FAGLIGE MÅL ANVENDT I FORLØBET:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
|