Holdet A 2023 En/j HF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Esra Bas
Hold A 2023 En/j HF (A 1j HF En, A 2j En HF, A 2j En itp HF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 (Exam Topic) Social Media
Titel 2 Coming of Age
Titel 3 Twisted Minds
Titel 4 US Area Study
Titel 5 (Exam) Color Lines: From Slavery to Modern Day rac
Titel 6 (Exam Topic) Being different
Titel 7 (Exam Topic) UK: Colonialism, class and identity
Titel 8 (Exam Topic) India
Titel 9 Tilladte elektroniske hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 (Exam Topic) Social Media

During this topic we will dive into the digital realm and explore how social media shapes our identities.

Kernetekster:
- “Lightbox”, Cleary, Emma, 2015

Film og tv-serier:
- “I am Ruth”, Savage, Dominic, 2022
- Short film: “A Social Life”, Kerith Lemon Pictures, 2016
- Short film: “Are you Living an Insta Lie?”, Ditch the Label, 2017
- TedXTalks: Quit social media | Dr. Cal Newport
- “Nosedive” Black Mirror, season 3, episode 1,  

Goals:
To expand our vocabulary
To practice our written and spoken skills using new vocabulary
To Examine the use of social media in the modern world
To learn how to analyze different types of texts and learn relevant analytical terms
To examine the effect of SoMe on young people
Practice listening skills

Udover dette arbejder vi med grammatik: Ordklasser, Kongruens og Sætningsanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Write a summary of Lightbox 24-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Coming of Age

Dette forløb fokuserer på Coming-of-Age og undersøger "ungdom" og udviklingen fra barn til voksen i USA ved analyse af amerikansk fiktion fra 1950'erne til vor samtid. Herunder undersøges identitet og unges placering i samfundet.

Kernestof:

-  "Personality Development" (Compass.Systine.dk)
- “Indian Camp” Ernest Hemingway (1925)
- ”into the Wild” – Jon Krakauer (1996),
- Bryant, Miranda, “The grounded backpackers filling their gap years with volunteering”,

Kortfilm og videoer:
- “TedTalk: Volunteering − the beneficial side effects” (Eric Cooper, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Twisted Minds

Forløb med hovedvægt på noveller med et overraskende plot-twist.

Materialer:

"Twisted Stories" (Mette Herman: Choices, Systime.dk)

Katherine Weber: Sleeping (2003), CommonLit

Charles Bukowski: Son of Satan (Texting - 1st Year Fiction, Systime)

Dean R Koontz: Kittens

Anna Coren: How My Brother Tried to Kill Me in "Honor Attack" (2013)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment: Volunteering 04-02-2024
Photos and Creative Writing 16-02-2024
Twisted News - valg af artikel 20-03-2024
Twisted News presentations 03-04-2024
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 US Area Study

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 (Exam) Color Lines: From Slavery to Modern Day rac

Black Voices in America - From Slavery to modern day racism

I dette forløb har vi beskæftiget os med de sortes historie i USA: her har vi fokuseret på de sortes rettigheder og vilkår fra slaveriet og frem til moderne tid med strukturel racisme. I dette forløb har vi været vidt omkring både fictions og non-fiction genren med filmanalyse, hvor fokus var på characterization, setting, lyd, framing og farver. Endvidere har eleverne yderligere trænet analyse af non-fiction tekster, her med fokus på taler, hvor appelformer og det retoriske pentagram var i fokus. Desuden beskæftigede holdet sig med digtanalyse, og de forskellige elementer inden for literary devices (metaphor, simile, alliteration, assonance og personifiication). Eleverne trænede desuden at drage paralleler fra den gældende lovgivning om de sortes omstændigheder til de tekster, som de beskæftigede sig med.

Materiale:
- 12 Years a slave (2013) (the film)
- "Ben & Jerry's: 7 Ways We Know Systemic Racism Is Real (2020), Color Lines i Compass", Systime 2021    
- "Nikole Hannah-Jones: School Segregation, the Continuing Tragedy of Ferguson (2014)", Color Lines i Compass, Systime 2021  
- ''Slaves Are Prohibited to Read and Write by Law, North Carolina, 1831", Black Voices, Systime, 2016
- Jim Crow Laws (1876-1965), Black Voices, Systime, 2016, s. 76-77
- Hughes, Langston: Merry-Go-Round (1942)
- Martin Luther King 'I have a dream' (1963)(Excerpt), Black Voices, Systime, 2016 s. 120-122.
- Malcolm X 'The Ballot or the Bullet' (1964) (excerpt), Black Voices, Systime, 2016 s. 126-127
- Hayes, Terrance: ''Touch'' (2002) (poem)
- "The Hate U Give" - chapter 2, Angie, Thomas, 2017

Kompetencer:
- analyse af film med fokus på characterization, framing, angles, sound, lighting.
- analyse af non-fiction med fokus på: structure, language, style, audience, argumentation, intention, modes of appeal, rhetorical devices (anaphora), Title, contrasts, repetition.
- Digtanalyse: m. fokus på: voice, message, imagery
- Billedanalyse m. fokus på farver
- Informationssøgning: bl.a. om forskellige abolitionister: Frederick Douglass, John Brown, Gerrit Smith, William Lloyd Garrison


Grammatik:
- Verbets former, verber: nutid og datid, regelmæssige og uregelmæssige verber
- Substantiver: ental/flertal, regelmæssige/uregelmæssige, tællelige/utællelige navneord

FAGLIGE MÅL ANVENDT I FORLØBET:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
12 Years a slave 18-11-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 (Exam Topic) Being different

I dette forløb har vi haft fokus på tekster, som behandler det at være "anderledes". Vi har således drøftet, hvordan karakterne fremstår "som anderledes" og hvordan det fremhæves i de respektive værker, som vi har beskæftiget os med. Således har vi trænet læsefærdigheder, skrivefærdigheder samt analytiske færdigheder med særligt fokus på personkarakteristik, miljøkarakteristik og fortællersynsvinkel.

Kernetekster:
- værk: Haddon, Mark: The Curious Incident of the Dog in the Night Time, Vintage, 2003  
- ”The Fox Cub”, Brewster, Jackie (2014).
- Milenski, Paul, "Tickits" (1986)

Tv-Serier:
- “Atypical”(2017) Season 1, episode 1: Antarctica

Kort film:
- Short film “New Boy” (2007)
https://www.youtube.com/watch?v=FdeioVndUhs


Grammatik:
- Hjælpeverber
- Kongruens

kompetencer:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- ̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 (Exam Topic) UK: Colonialism, class and identity

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har vi beskæftiget os med tilblivelsen af det Britiske imperium, de britiske kolonier, forskellige sociale klasser i det britiske samfund, det britiske velfærdssystem samt forskellige sociale/økonomiske klasser i Storbritannien. Endvidere har vi læst uddrag af'The Kids' By Hannah Lowe,  hvor Hannah skildrer hendes egen multikulturelle opvækst, hendes tid som skolelærer i London og i den forbindelse hendes møde med de unge fra forskellige sociale og kulturelle baggrunde. Ifm. sidstnævnte har eleverne i særdeleshed beskæftiget sig med digtanalyse, og analytiske elementer såsom form and structure, literary devices, theme. Ifm. skriftligt arbejde baseret på Marcus Rashford's opinionsartikel om adgang til foodbanks. Denne artikel relaterer sig desuden til filmen, 'I, Daniel Blake', hvori man møder den superfattige del af den britiske befolkning, som netop er afhængige af disse foodbanks.
Der har i dette forløb altså været fokus på både fiktions og non-fiktionsmateriale, og således har vi trænet argumentation og argumentationsanalyse. Herunder fokus på det retoriske pentagram og sammenspillet.

Kernetekster:
- Niall Ferguson - Empire - How Britain Made the Modern World (2003)
- The Gentlemen of the Jungle, I “The English and the world”,
Daugaard, Anders, Angles, Systime, 2022
- “Decolonization” and “New Alliances” in From Island to Empire, World of Englishes, Systime, Finderup, anne, 2022  
- Andrea Levy - Loose Change (2005), I “The English and the world”, Daugaard, Anders, Angles, Systime, 2022  
- Rashford - letter to the government, in “The Guardian”, 2020:  
- Lowe, Hannah, “7/7” in The Kids, Bloodaxe Books Ltd, 2021
- Lowe, Hannah, “Ricochet” in The Kids, Bloodaxe Books Ltd, 2021
- Lowe, Hannah, “British-born” in The Kids, Bloodaxe Books Ltd, 2021

Film og dokumentarer:
- "This is England” (2006)
- Storbritanniens superfattige familier, DR1, 2019  
- "I Daniel Blake” (2016)
- A tale of two Kensingtons: London and Liverpool... and the 2015 election's inequality gap”,  

Grammatik:
- Verber: udvidet tid
- Substantiver og artikler
- adjektiver og adverbier

Kompetencer:
- Analyse af fiktion: relationships, characterization, setting
- Analyse af non-Fiction: Composition, modes of appeal, langauge, argumentation
- Digtanalyse: form and structure, imagery, Theme/topic, metaphor, simile, alliteration

FAGLIGE MÅL ANVENDT I DETTE FORLØB:
- Kendskab til britisk velfærdssystem, skolesystem, klasse.
- anvender det tilegnede kendskab til engelsksproget kultur, litteratur, historie og samfundsforhold i en analyse og perspektivering af aktuelle forhold i Storbritannien,
- perspektiverer viden om kultur- og samfundsforhold i engelsksprogede regioner til andre kultur- og samfundsforhold.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay on Atypical 21-03-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 (Exam Topic) India

I dette ultrakorte forløb om Indien har det primære fokus været på opdelingen af Indien og hvordan forskellige politiske partier nemlig Nehrus 'Indian National Congress' og Jinnahs 'Muslim League'. Eleverne blev kort introduceret til den britiske kolonisering af Indien, hvorefter vi beskæftigede os med de dominerende tankestrømme om Indiens fremtid efter Briterne. Her beskæftigede vi os med Mahatma Gandhi, Jawaharlal Nehru og Muhammad Jinnahs forskellige visioner om Indiens fremtid. Her læste og analyserede vi bl.a. Nehrus tale ved Indiens uafhængighed i 1947, Indira Gandhis tale fra 1947 om vigtigheden af uddannelse af kvinder. Således har vi beskæftiget os med kønsroller og kvindens identitet. I sammenhæng med sidstnævnte om kvindens rolle og status, læste vi en novelle af Salman Rushdie om en kvinde, som tager et aktivt valg om ikke at lade sig forene med sin forlovede.

Kernetekster:
- "The British Empire" from "Timeless Themes" by Beyer,
Lindhardt og Ringhof, 2013, p. 12
- "India -the History of Colonisation” from "Timeless Themes"
by Beyer, Lindhardt og Ringhof, 2013, p. 26
-  ""Indian lndependence and Partition" from "Narrating India" by Brøndsted, Alt I Ord, 2018 pp. 16-18
- "A Tryst with Destiny" by Jawaharlal Nehru from "Narrating India" by Brøndsted, Alt I Ord, 2018 pp.26-29
- "Good Advide is Rarer than Rubies" by Salman Rushdie, 1994 from Timeless Tuernes" by Beyer, Lindhardt og Ringhof, 2013, p. 34-37
-  "What educated women can do" by Indira Ghandi, 1974, from "Timeless Themes" by Beyer, Lindhardt og Ringhof, 2013, p. 38-39

Grammatik:
- Genitiv
- adverbier
- pronominer: personlige, possessive og spørgende stedord
- forholdsord

ANVENDTE FAGLIGE MÅL I DETTE FORLØB:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og
faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvendelse af grundlæggende
engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tilladte elektroniske hjælpemidler til eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer