Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Cecilie Mayer
|
Hold
|
2022dm id/2 (1dm id/2, 2dm id/2, 3dm id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Forløbet er undervist af en anden lærer i grundforløbet
Forløbslængde: 6-8 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: Afleveringssamarbejde, spilbarhed, bredde/dybde.
Tekniske elementer:
• grundlæggende kasteteknikker: forhånd (med og uden lunge), baghånd (med og uden lunge), hammerkast. Alle med og uden opdækning
• grundlæggende gribeteknikker (pandekagegrebet, høj- og lav pincetgreb)
• afleveringer i løb (disc foran den løbende)
• cut-løb
• pivotering
• opdækning (optimal positionering)
Taktiske elementer:
• løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde
• stacking
• effektivt og sikkert opspil, ro, overblik
• personligt forsvar og opdækning
• kommunikation (verbal og non-verbal)
Sociale elementer:
• fair play, Spirit of the Game
• dømme selv
Regel-gennemgang
• Video af semiprofessionel kamp
Spil på små og store baner
• Små baner (3-4 spillere)
• Stor bane (7 spillere)
• Både mix og kønsdifferentierede kampe
Materiale/kernestof:
• YuBio (2023): s. 663-690
• Materiale fra Dansk Frisbee Sports Union (dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/) https://dfsu.dk/oevelsesbank/oevelser/
Anslået læst materiale: 7 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball (EKS)
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder indenfor færdighedsområdet: klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til spillet pickleball og pickleballs historie. Vi har i undervisningen fokus på at spille double
Beskrivelse
Overordnede krav: at kunne styre forhånd og baghånd, og forstå spillets taktiske dimension (placering på banen, tælle point).
Tekniske elementer:
- Greb, gennemsving, benarbejde
- Dink
- Forhånd/baghånd
- Flugtning
- Serv
- Boldkontrol: kryds, lige, dybt i banen
Taktiske elementer:
- At forstå double-bounce
- At forstå vigtigheden af at spille i ”the kitchen”
Sociale elementer:
- fair play (dømme på egen banehalvdel)
Selv spillet
- Spil på halv bane og hel bane
- Kamp: double
Materiale/kernestof:
- Yubio (2023): s.1254-1281
Video:
- Introduktionsvideo om pickeball - Pickleball Rules | The Definitive Beginner's Resource to How to Play Pickleball - YouTube
- Instruktionsvideo om pointsystemet: https://www.youtube.com/watch?v=RoheCHp6IDw
- Instruktionsvideo om serv - Pickleball Serve-Legal and Effective - YouTube
- Instruktionsvideo om ”third drop shot” - Master the Third Shot Drop - Pickleball 411 (pickleballchannel.com)
- Instruktionsvideo om flugtning (volley) - Top 3 Tips For Strong Pickleball Volleys - YouTube
- Instruktionsvideo om ”No Man’s Land” - Pickleball Drill | No Man's Land Drill - YouTube
Anslået læst materiale: 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmningsprogram (EKS)
Formålet med forløbet opvarmning er, at I bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. I skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Hvad skal jeg kunne?
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på første taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på cirka 15 til 20 minutter
• Finde egnet musik til de fundne øvelser
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer opr/med klassen og for udførlig feedback.
Materiale:
- Yubio (2023): 1287-1308
Anslået læst materiale: 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flag football
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: beherske bolden (kaste og gribe) og spilforståelse
Tekniske elementer:
- Greb på bolden
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt
•
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse
Taktiske elementer:
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Forstå spillets regler samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook
Sociale elementer:
- Sammenspil
- Kommunikation
Der er spillet på små og store baner.
Materiale/kernestof:
- Yubio (2023): s.697-772
Anslået læst materiale: 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold (EKS)
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af fodboldspillet.
Der arbejdes med basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
Derudover øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og alle dele sættes sammen i spillet hvor sammenspil og taktik er i fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Materiale:
Yubio (2023): s. 504-539
Anslået læst materiale: 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Salsa
Faglige mål:
• At forstå sammenhæng mellem musik og bevægelse
• At kunne lave en rytmisk opvarmning
• At opnå indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder samt at få kropsbevidsthed
• At opnå bevægelsesglæde og udfolde sin kreativitet
Beskrivelse:
Eleverne indføres i den latinamerikanske dans salsa, hvor de, udover at have et overordnet historisk indblik i dansen, introduceres for og undervises i basistrinene samt forskellige variationer og fatninger:
• Basistrin
• Drejning for damen
• Drejning for herren
• Side to side step
• Åben og lukket fatning
Herudover skal eleverne lære om vægtoverførsel samt dansens udtryk (hoftebevægelse og arme), og de får mulighed for at kombinere de forskellige trin i forskellige freestylesessions lærer eller elevstyret.
Eleverne arbejder i grupper, som de laver egne salsaserier i.
Slutteligt skal grupperne videofilmes, og disse anvendes som forløbsafslutning og til vurdering for læreren.
Materiale:
Mie Lykke (2019): Dans 22 - bevægelse, koreografi, performance: kap.20, Salsa.
Anslået læst materiale: 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skumtennis (EKS)
I forløbet er der arbejdet med følgende:
Faglige mål:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: at kunne styre forhånd og baghånd, spille tiebreaks.
Tekniske elementer:
• Forhånd (greb)
• Baghånd (greb)
• Skifte greb mellem forhånd og baghånd
• Gennemsving
• Benarbejde (bevægelse i forhold til bold)
• Boldkontrol: kryds, lige, dybt i banen
Taktiske elementer:
• Til single: at kunne udnytte banens vinkler
• At tælle og spille tiebreaks
Sociale elementer:
• fair play (dømme på egen banehalvdel)
• dømme selv
Spil på halv bane og hel bane
Materiale/kernestof
- 888Sport: ”Tennis for begyndere” (2018)
- Skumtennis kompendium (CM) (2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Eleverne har selv kunne vælge deres fokus på enten kondition eller styrketræning.
Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
- dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
- koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
- demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Materiale:
Yubio (2023: kap.3 - træningslære
Anslået læst materiale: 20 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hiphop (EKS)
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter.
Faglige mål:
• At forstå sammenhæng mellem musik og bevægelse
• At kunne lave en rytmisk opvarmning
• At opnå indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder samt at få kropsbevidsthed
• At opnå bevægelsesglæde og udfolde sin kreativitet
Beskrivelse
Formålet med forløbet hiphop er, at I skal kunne tilegne jer at lave en koreografi. I forløbet skal I tillære jer nogle af de basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance.
Hvad skal jeg kunne?
• Kropsbeherskelse
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
• Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
• Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls Freestyle og kreativitet, herunder: - Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
• Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow
Produktkrav: At I laver jeres hiphop-koreografi i eksamensgrupperne.
Materiale:
Yu-bio (2023): s.1377-1399
Anslået læst materiale: 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volley (EKS)
Forløbslængde: 6-8 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
• Opnå kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Beskrivelse
Overordnede krav: beherske bolden (modtage og aflevere) og spilforståelse
Tekniske elementer:
• Baggerslag med en højde og præcision, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
• Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
• Smash, hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
• Blokade, når modstanderen angriber
• Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
Taktiske elementer:
• Forståelse for regler og rotationssystem
• Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
• Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Sociale elementer:
• Sammenspil
• Kommunikation
Der er spillet på små og store baner.
Materiale/kernestof:
• Yubio (2023): s.584-619
Anslået læst materiale: 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetion og forberedelse til eksamen
Repetition og forberedelse til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734471765",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734471765",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734471765"
}