Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Thomas Gomme Gommesen
|
Hold
|
2024 1g me C/4 (1g me C/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion: Filmsprog og dramaturgi
Anders Dahl, Iben Engberg, Erik Erstrup, Dorte Granild, Rie Gravesen, Andreas Halskov, Martin Houlind, Malene Moesgaard Ludvigsen, Anders Lysne, Mimi Olsen, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog i mediefag". (iBog) Systime (2020) - ISBN: 9788761695901.
Kapitler (42,4 sider):
Analyse af levende billeder: Beskæring, Perspektiv, Kamera, Lyd, Klipning, Lys, Farver, Billedkomposition, Locations, Tid.
Dramaturgi og fortælleforhold: Historiens grundelementer, Fortællingens karakterer, Spænding og sammenhæng, Historiens opbygning.
Praktiske filmøvelser med mobil.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Pilotprojekt
Lars Gudmund Hansen: "Kortfilmsdramaturgi i praksis". Odense Filmværksted (2012), (3 sider).
Gode råd til filmproduktion (1 side).
Oversigt over FEMO-modellen (Framing, Extremes, Motion, Obstruction), (2 sider).
Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).
Joans Risvigs Masterclass (https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Betjene optage- og redigeringsudstyr. I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion. Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler. Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen. Tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal. Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Dokumentar: Kreativ bearbejdning af virkeligheden
Forløbet omhandler dokumentaren som genre og dokumentartyperne observerende, autoritative og deltagende dokumentar. Vi har gennemgået, undersøgt dokumentarer for og afprøvet dokumentarernes virkemidler/autenticitetsmarkører. Foruden dokumentarernes specifikke genretræk har fokus undervejs forsøgt at give eleverne en forståelse for, at dokumentargenren stræber efter at vise virkeligheden, men at den ikke kan siges at være fuldstændig neutral.
I forlængelse af de ovennævnte dokumentartyper har vi kort gennemgået reality-tv som faktagenre og de forskellige typer af reality-tv.
Som afrunding på forløbet har vi gennemgået medieteorierne, herunder bl.a. kanyleteorien, referencenmodellen og to-trinshypotesen.
Anders Dahl, Erik Erstrup, Rie Gravesen, Martin Houlind, Anders Lysne, Mimi Olsen, Jan Oxholm, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog til mediefag". (iBog) Systime (2013).
Kapitler (8,5 sider):
Fakta-tv, Tv-nyheder, Reality-tv, Coach-tv og make over, Tv-dokumentarisme, Jeg-dokumentar, Portrætdokumentar.
Dorte Granild og Mette Wolfhagen: "DOX - Forløb i medier", (2016), s. 10-22, 33-51
Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).
Film- og tv-materiale:
"Operation X: Gratis arbejdskraft for SU-midler" - TV2 (2016), hele programmet.
"Prinsesser fra Blokken" - www.dr.dk (2016), episode 1.
"Blackfish" (2013), hele filmen
"Ingen kender Casper", dr.dk (2022), tidskode: 00:00-00:22
"Free Willy (1993), https://www.youtube.com/watch?v=D0LmSNsQzzI
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former. Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem. Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Lars Gudmund Hansen: "Kortfilmsdramaturgi i praksis". Odense Filmværksted (2012), (3 sider).
Oversigt over Raskins 7 parametre til kortfilm, (1 side).
Gode råd til filmproduktion (1 side).
Oversigt over FEMO-modellen (Framing, Extremes, Motion, Obstruction), (2 sider).
Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Betjene optage- og redigeringsudstyr. I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion. Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler. Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen. Tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal. Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Gyserfilm
Anders Dahl, Erik Erstrup, Rie Gravesen, Martin Houlind, Anders Lysne, Mimi Olsen, Jan Oxholm, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog til mediefag". (iBog) Systime (2013) - ISBN: 978-87-616-5361-1.
Kapitel (1,6 sider):
Film - Filmgenrer: Horrorfilm.
Ole Ravn: "Om gysergenren", (kopi), (12 sider).
Filmmateriale:
"Bram Stoker's Dracula", (1992), hele filmen.
"Friday the 13th", (1980), hele filmen.
"A Quiet Place", (2018), hele filmen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former. Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem. Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990788151",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990788151",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990788151"
}