Holdet 2024 1g me C/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Thomas Gomme Gommesen
Hold 2024 1g me C/4 (1g me C/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion: Filmsprog og dramaturgi
Titel 2 Pilotprojekt
Titel 3 Dokumentar: Kreativ bearbejdning af virkeligheden
Titel 4 Eksamensprojekt
Titel 5 Gyserfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion: Filmsprog og dramaturgi

Anders Dahl, Iben Engberg, Erik Erstrup, Dorte Granild, Rie Gravesen, Andreas Halskov, Martin Houlind, Malene Moesgaard Ludvigsen, Anders Lysne, Mimi Olsen, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog i mediefag". (iBog) Systime (2020) - ISBN: 9788761695901.

Kapitler (42,4 sider):

Analyse af levende billeder: Beskæring, Perspektiv, Kamera, Lyd, Klipning, Lys, Farver, Billedkomposition, Locations, Tid.

Dramaturgi og fortælleforhold: Historiens grundelementer, Fortællingens karakterer, Spænding og sammenhæng, Historiens opbygning.

Praktiske filmøvelser med mobil.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Pilotprojekt

Lars Gudmund Hansen: "Kortfilmsdramaturgi i praksis". Odense Filmværksted (2012), (3 sider).

Gode råd til filmproduktion (1 side).
Oversigt over FEMO-modellen (Framing, Extremes, Motion, Obstruction), (2 sider).
Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).
Joans Risvigs Masterclass (https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/)


Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Betjene optage- og redigeringsudstyr. I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion. Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler. Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen. Tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal. Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Dokumentar: Kreativ bearbejdning af virkeligheden

Forløbet omhandler dokumentaren som genre og dokumentartyperne observerende, autoritative og deltagende dokumentar. Vi har gennemgået, undersøgt dokumentarer for og afprøvet dokumentarernes virkemidler/autenticitetsmarkører. Foruden dokumentarernes specifikke genretræk har fokus undervejs forsøgt at give eleverne en forståelse for, at dokumentargenren stræber efter at vise virkeligheden, men at den ikke kan siges at være fuldstændig neutral.
I forlængelse af de ovennævnte dokumentartyper har vi kort gennemgået reality-tv som faktagenre og de forskellige typer af reality-tv.
Som afrunding på forløbet har vi gennemgået medieteorierne, herunder bl.a. kanyleteorien, referencenmodellen og to-trinshypotesen.



Anders Dahl, Erik Erstrup, Rie Gravesen, Martin Houlind, Anders Lysne, Mimi Olsen, Jan Oxholm, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog til mediefag". (iBog) Systime (2013).

Kapitler (8,5 sider):
Fakta-tv, Tv-nyheder, Reality-tv, Coach-tv og make over, Tv-dokumentarisme, Jeg-dokumentar, Portrætdokumentar.

Dorte Granild og Mette Wolfhagen: "DOX - Forløb i medier", (2016), s. 10-22, 33-51

Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).


Film- og tv-materiale:
"Operation X: Gratis arbejdskraft for SU-midler" - TV2 (2016), hele programmet.
"Prinsesser fra Blokken" - www.dr.dk (2016), episode 1.
"Blackfish" (2013), hele filmen
"Ingen kender Casper", dr.dk (2022), tidskode: 00:00-00:22
"Free Willy (1993), https://www.youtube.com/watch?v=D0LmSNsQzzI


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former. Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem. Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Eksamensprojekt

Lars Gudmund Hansen: "Kortfilmsdramaturgi i praksis". Odense Filmværksted (2012), (3 sider).

Oversigt over Raskins 7 parametre til kortfilm, (1 side).

Gode råd til filmproduktion (1 side).

Oversigt over FEMO-modellen (Framing, Extremes, Motion, Obstruction), (2 sider).

Teorier om medier (upublicerede ark), (16 sider).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Betjene optage- og redigeringsudstyr. I grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion. Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler. Arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen. Tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal. Forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Gyserfilm

Anders Dahl, Erik Erstrup, Rie Gravesen, Martin Houlind, Anders Lysne, Mimi Olsen, Jan Oxholm, Henrik Rytter og Hans Oluf Schou: "Levende billeder - Grundbog til mediefag". (iBog) Systime (2013) - ISBN: 978-87-616-5361-1.

Kapitel (1,6 sider):
Film - Filmgenrer: Horrorfilm.

Ole Ravn: "Om gysergenren", (kopi), (12 sider).

Filmmateriale:
"Bram Stoker's Dracula", (1992), hele filmen.
"Friday the 13th", (1980), hele filmen.
"A Quiet Place", (2018), hele filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former. Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem. Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde